Hommasin Copartilta taas uutta harrastettavaa. Ilmoituksessa luki moottorivaurio, jonka laajuudesta ei tietoa. Auto on 2010 mallia. Hain auton trailerilla viime perjantaina. W211 eemelillä saa hinata 2100 kg perävaunua. W204 painaa 1665 kiloa ja kärry 400 kiloa, pelivaraa jäi 35 kiloa.
Hakumatka oli erittäin vaiherikas, menomatkalla oli ratsia, jossa tarkistettiin muun muassa että minulla on pikku E kortti. Paluumatkalla Hollolan kohdalla oli joku toinen onneton autonhakija, jonka kuljettama auto oli katollaan ojassa ja kärri ylösalaisin keskellä tietä. Paikalla oli monta paloautoa mutta onneksi Kotkaan menevä kaista oli auki.
Tutkin viikonloppuna auton papereita ja se on erittäin hyvin huollettu. Auto on koriltaan erittäin siisti vaikka sillä on ajettu 390.000 km. Jakoketju ja kiristin on vaihdettu Venetmäellä noin 15.000 km sitten, joten arvelin ettei kyse ole jakoketjun katkeamisesta. Siirsin auton maanantaina talliin ja aloin selvitellä moottorivaurion syytä.
Moottorissa oli vain noin 1,5 litraa öljyä. Laitoin uudet öljyt ja käynnistin moottorin. Moottorista kuului kolinaa ja kova puhina. Poistin suuttimet ja yritin katsella kameralla sylintereihin, mutta kamera ei sopinut suuttimen reiästä sisään. Haistelin suuttimia ja nelospytyn suutin haisee erilaiselle kuin muut, lähinnä palaneelle moottoriöljylle.
Moottorissa on Delphin piezosuuttimet, joten arvelen että vaurion syy on viallisen suuttimen mäntään polttama reikä ja se on puhaltanut öljyt pihalle ja todennäköisesti rikkonut kiertokangen laakerin. Täytyy seuraavaksi ottaa kansi pois.
Kävin paikallisessa merkkiliikkeessä kyselemässä, ja selvisi että autossa on auki takaisinkutsu, jossa asennetaan suuttimien korjaussarja ja tehdään moottorinohjausyksikön päivitys. Auto olisi tuskin hajonnut, jos tämä takaisinkutsu olisi hoidettu, toisaalta se ei olisi nyt minun tallissani.
W204 220 CDI moottorivaurio OM651
W204 220 CDI moottorivaurio OM651
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut tero5900, Su 12.02.2023 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
Re: W204 220 CDI moottorivaurio
Hienon näköinen pirssi. Tuo omamassa 1665 kg sisältää kuljettajan painon 75 kg ja polttoainetankin 90%:sti täynnä, joten varaa jäi kantavuuteen ainakin 35+75=110 kg.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: W204 220 CDI moottorivaurio
Moottorin Delphin suuttimiin liittyvä takaisinkutsu vielä voimassa?
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W204 220 CDI moottorivaurio
Kyllä, suuttimien korjaussarja ja ECU:n päivitys.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
Re: W204 220 CDI moottorivaurio
Saattaa olla jo myöhäistä aloittajan tapauksessa tämä korjaussarja ja päivitys...
Re: W204 220 CDI moottorivaurio
Aivan tähtitieteellisen vaikean purkamisen ja usean oluen jälkeen kansi on lopulta pöydällä. Kyllä on toistaiseksi ahtain konehuone ikinä, ja kädet sekä työkalut mustassa paskassa. Kuvassa näkyy että nelospytyn mäntä tulee ulos lohkosta ja siinä on pienet venttiilien jättämät jäljet. Kannessa ei näyttäisi olevan suurempia ongelmia.
Minulle tulee mieleen että mäntä on pystysuunnassa halki tai poikki. Luulen että öljypohjan saa pois tiputtamalla hammastangon ja kallistuksenvakaajan tangon alas ja männän pääsee vaihtamaan. Toivottasti vika on männässä eikä kiertokangen laakerissa.
Minulle tulee mieleen että mäntä on pystysuunnassa halki tai poikki. Luulen että öljypohjan saa pois tiputtamalla hammastangon ja kallistuksenvakaajan tangon alas ja männän pääsee vaihtamaan. Toivottasti vika on männässä eikä kiertokangen laakerissa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
Re: W204 220 CDI moottorivaurio OM651
Liikkuuko mäntä kun ensin kiertää konetta niin että mäntä lähtee alas, sen jälkeen painaa mäntää sanooko klonks?
Veikkaan veivin laakereita ja kampuraa. Jos ei siinä vika niin yksi suutin vuotaa ja kolisee ihan saatanasti silloin.
Veikkaan veivin laakereita ja kampuraa. Jos ei siinä vika niin yksi suutin vuotaa ja kolisee ihan saatanasti silloin.
Re: W204 220 CDI moottorivaurio
Om651 moottorista ei saa öljypohjaa muistaakseni pois irrottamatta laatikkoa. Sieltä vauhtipyörän/veto levyn takaa on ainakin sprintereissä olikohan 2 vai 4 pulttia öljypohjaan, lieneekö sama rakenne henkilöauto mallin öljypohjassa? Ikävän kertakäyttöiseksi rakennettu moottori on aivan mieletön työmäärä purkaa siitä moottorin ympäriltä ne kaikki oheislaitteet että päästään ensinnäkään siihen tilaan että saa sen kannen pois.tero5900 kirjoitti: ↑Su 12.02.2023 14:11 Aivan tähtitieteellisen vaikean purkamisen ja usean oluen jälkeen kansi on lopulta pöydällä. Kyllä on toistaiseksi ahtain konehuone ikinä, ja kädet sekä työkalut mustassa paskassa. Kuvassa näkyy että nelospytyn mäntä tulee ulos lohkosta ja siinä on pienet venttiilien jättämät jäljet. Kannessa ei näyttäisi olevan suurempia ongelmia.
Minulle tulee mieleen että mäntä on pystysuunnassa halki tai poikki. Luulen että öljypohjan saa pois tiputtamalla hammastangon ja kallistuksenvakaajan tangon alas ja männän pääsee vaihtamaan. Toivottasti vika on männässä eikä kiertokangen laakerissa.