W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Vika ei ole kampiakselin asentotunnistimessa jos antaa kipinää. EZL-boksi ei anna kipinää jos ei saa tietoa asentotunnistimelta.
1991 420 SE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Mites tuon varaajan testaaminen? Ehdotin ylempänä:
En ole kokeillut, mutta jos ottaisi sen tankista päin painevaraajaan tulevan letkun irti niin voisi nähdä, jos auton käydessä polttoainetta tulee painevaraajan siltä puolen. Ymmärtääkseni ei pitäisi tulla...
Irrotettu letku pitää toki lytätä, ettei vuoda tai höri ilmaa.
Olisi taas ilmainen testi.
Pumpu(i)ssakin on takaisku, mutta olisiko molemmat rikki...?
Asentotinnistimesta en osaa sanoa mittään
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Toivalan auto.Mäks kirjoitti: ↑Ke 09.11.2022 14:45 Nyt on sitten kans uudet suuttimet vaihdettu paikalleen, eikä auttanut ongelmiinedelleenkään ei käynnisty lämpimänä, ja samat vanhat tyhjäkäyntiongelmat.
Liekö kellään vielä valistuneita arvauksia, tai tietääkö joku Kuopion seudulta ketään joka kohtuu hintaan laittaa näitä tämän ikäluokan mesejä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Mitenkäs puola jakselee. Tuossa taitaa olla vain 1 puola ja se voi myös noin oireilla että kylmänä toimii.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Enpä sinänsä osaa sen puolan hyvinvoinnista sanoa, en ole sille mitään tehnyt, muuta kuin vaihtanut sen ja virranjakajan välisen johdon johtojen vaihdon yhteydessä.
ps. melko ajankohtaisesti tuli kysymys Puolan jakselusta, maailman tilanne huomioiden

1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
No juu on kyllä nyt ajankohtainen asia. mutta toisen Puolan kokeilu nyt on helppoa. toivottavasti ei ole mikään kallis erikois puola. Ja tämä juttuhan ei millään tavalla nyt liity aiheeseen. mutta kävin noin 10 vuotta sitten ostamassa Puolaa isosta autotarvikeliike ketjusta veneeseen. Ihan perus 12v puola mikä autois ollu ennen aikaan. no ei tullu mitään kun olis rekisterinumero pitän antaa ja sillä olisi sitten etsinyt osan. Yritin kyllä sanoa että esim Volvo Amazon tai Volvo 142. Kävin sitten toisessa kaupassa hakemassa Puolan ja riitti kun sanoi että perus 12v puola.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Piste tuolle asentotunnistimen tutkinnalle, oire sopisi omastakin mielestä.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Map likainen tai rikki. Vai onko tuos maf.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
230E (M102) koneessa on ilmamäärämittari (onko se nyt sitten VAF).
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Sit sieltä pitäis löytyä imuilman lämpöanturi myös map
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Imuilman lämpöanturi on ilmanputsarikopassa. Sille pätee samat vastusarvot, kuin jäähdytysnesteen lämpöanturille.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Ei kannata keskittyä noihin ruiskun antureihin. Kyllä auton pitäisi käynnistyä vaikka nuo olisi rikki. Jos otat ylijännitereleeltä sulakkeen pois, on ECU ja sitä myöten kaikki ruiskuun liittyvät sähköosat pois käytöstä. Auton pitäisi silti käynnistyä jos bensaa ja kipinää on. Käy ehkä korkeammilla tyhjäkäyntikierroksilla, mutta käynnistyy silti. Ehjässä autossa ei edes huomaa jos tuo imuilman lämpöanturi on pois pelistä.
1991 420 SE
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
En tunne näin uusia kovin hyvin.onko tämä siis ke jetronic?
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Kokeile avata tankin korkki. On itsellä ollut parissa autossa sammumista kun ei ole tankin huohotus toiminut. Yleensä on kyllä silloin myös alipainetta korkkia avatessa.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Juu, KE-jetronic kyseessäErnst Schmerzkopf kirjoitti: ↑Ma 21.11.2022 19:59 En tunne näin uusia kovin hyvin.onko tämä siis ke jetronic?
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Kävin tuossa taas hieman koeajolla, samalla kun kävin rengaspaineita tarkistamassa. Käynti oli sinänsä kuten aiemminkin, eli tyhjäkäynti tahtoo pudota sammumiseen asti jos kaasulla ei tätä hallitse, moottori lämpimänä juuri ja juuri saa pysyttyä käynnissä kun päästää vapaalle. Ajaessa vastaa kaasuun hyvin, ja käynti on tasaista ajaessa.
Kokeilin sitten ajon päätteeksi taas näitä lämpimiä startteja:
- sammutin auton, ja käynnistäessä laitoin kaasun pohjaan muutamaksi sekunniksi -> auto käynnistyi, tämä onnistui kahdesti
- sammutin auton, yritin käynnistää ilman kaasua -> ei hörähdäkään, sahaa vain
Kokeilin sitten ajon päätteeksi taas näitä lämpimiä startteja:
- sammutin auton, ja käynnistäessä laitoin kaasun pohjaan muutamaksi sekunniksi -> auto käynnistyi, tämä onnistui kahdesti
- sammutin auton, yritin käynnistää ilman kaasua -> ei hörähdäkään, sahaa vain
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Käsitykseni on siis nyt, että moottori ei saisi bensaa käynnistyäkseen, ainakaan tarpeeksi.
Harkinnassa on vaihtaa paineenvaraaja, joka ei kovin ryöstöhintainen olisi purkaamolta. Samalla vaivalla toki vaihtaisi pumput kun siellä päin on touhuamassa, joskaan en tiedä onko näissä vikaa kuitenkaan.
Harkinnassa on vaihtaa paineenvaraaja, joka ei kovin ryöstöhintainen olisi purkaamolta. Samalla vaivalla toki vaihtaisi pumput kun siellä päin on touhuamassa, joskaan en tiedä onko näissä vikaa kuitenkaan.
1990 230 TE
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Tuossa varmaan halvin vaihtoehto.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000016980
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000016980
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Vaikuttaa siltä että ilmalautasen perussäätö on pielessä.Mäks kirjoitti: ↑Ti 22.11.2022 14:57 Käsitykseni on siis nyt, että moottori ei saisi bensaa käynnistyäkseen, ainakaan tarpeeksi.
Harkinnassa on vaihtaa paineenvaraaja, joka ei kovin ryöstöhintainen olisi purkaamolta. Samalla vaivalla toki vaihtaisi pumput kun siellä päin on touhuamassa, joskaan en tiedä onko näissä vikaa kuitenkaan.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Tuli sama mieleen. Tässä video miten tarkistetaan että on edes sinne päin oikein.Ernst Schmerzkopf kirjoitti: ↑Ti 22.11.2022 18:50Vaikuttaa siltä että ilmalautasen perussäätö on pielessä.Mäks kirjoitti: ↑Ti 22.11.2022 14:57 Käsitykseni on siis nyt, että moottori ei saisi bensaa käynnistyäkseen, ainakaan tarpeeksi.
Harkinnassa on vaihtaa paineenvaraaja, joka ei kovin ryöstöhintainen olisi purkaamolta. Samalla vaivalla toki vaihtaisi pumput kun siellä päin on touhuamassa, joskaan en tiedä onko näissä vikaa kuitenkaan.
1991 420 SE
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
No ei tullu aikaisemmin mieleen, vaikka viankuvaus pysynyt samana?
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Ei tullut, mutta tuo on ainakin helppo tarkistaa ettei lautanen takeltele reunoihin ja siinä on se vajaa 2mm vapaaliike. En sano että vika tuossa on välttämättä mutta on ilmainen juttu tarkistaa. Jos osaisin 100% varmasti sanoa kuvauksen perusteella missä vika KE-Jetissä piilee, olisin jo varmasti perustanut niihin erikoistuneen pajan. Opiskeltavaa vielä riittää minullakin kun kahden KE-Jetin kanssa joudun painimaan lähes viikoittain.Ernst Schmerzkopf kirjoitti: ↑Ti 22.11.2022 20:48 No ei tullu aikaisemmin mieleen, vaikka viankuvaus pysynyt samana?
1991 420 SE
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
No et sitten kuitenkaan itse ehdottanut heti samaa tarkistuslistaa vaikka onkin helppo juttu.
Voin kertoa, et tule toimeen erikoistumalla k jetteihin.
Minä tienaan toimeentuloni pääasiassa vanhojen vehkeiden vikoja korjaamalla.ilmaiset neuvot täällä loppuu tähän.
Mikään niin vituta kun tyypit jotka tulee kertomaan että kyllä mäkin ton tiesin, nyt kun muut ensin kertoi.
Sinä voit nyt sitten kertoa miten se vapaaliike ja mahdollinen takertelu vaikuttaa toimintaan.
Voin kertoa, et tule toimeen erikoistumalla k jetteihin.
Minä tienaan toimeentuloni pääasiassa vanhojen vehkeiden vikoja korjaamalla.ilmaiset neuvot täällä loppuu tähän.
Mikään niin vituta kun tyypit jotka tulee kertomaan että kyllä mäkin ton tiesin, nyt kun muut ensin kertoi.
Sinä voit nyt sitten kertoa miten se vapaaliike ja mahdollinen takertelu vaikuttaa toimintaan.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
No ei minulla tarkoitus ollut ottaa "kunniaa" hyvästä vinkistäsi. Olen näiden vehkeiden kanssa harrastaja ja yritän oppia niistä koko ajan lisää. Ylläpito poistakoon tuon linkin videoon jos on sopimaton. Lopetan kirjoittelun tähän topicciin nyt ja annan Oikeiden Asiantuntijoiden diagnosoida.
1991 420 SE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Arvostan kiinnostustanne mersuni vaivaan, joskaan tämän suhteen tuskin kannattaa kenenkään menettää yöunia
Tuota ilmalautasta tutkiskelin noin vuosi sitten, kun selvitin tyhjäkäyntivaivaa. Silloin en sen tarkemmin asiaan perehtynyt, kuin tarkistin että lautasella on käsivaralla muutaman millin kevyt liikevara, ja muutoin lautanen vaikutti painuvan kummempia takeltelematta. Sittemmin en ole sen hyvinvointia tutkinutkaan.

Tuota ilmalautasta tutkiskelin noin vuosi sitten, kun selvitin tyhjäkäyntivaivaa. Silloin en sen tarkemmin asiaan perehtynyt, kuin tarkistin että lautasella on käsivaralla muutaman millin kevyt liikevara, ja muutoin lautanen vaikutti painuvan kummempia takeltelematta. Sittemmin en ole sen hyvinvointia tutkinutkaan.
1990 230 TE
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 268
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Niin olitko koittanut sitä käymään ilman yj-releen sulakkeita/sulaketta kuumana? Ja siltikin tarkastaisin tuon ilmalautasen potentiometrin, kun ei vaativa puuha mitata liitin kiinni/raollaan ylimmän ja keskimmäisen nastan antama lukema, oliko 0.7v optimaalinen? Niissä on kai ollut kuluneita hiilipintoja.. Toinen kaasuläppä, tietääkö nollakohdan? Noita vaan sillä kun polkimen painelu auttoi käynnistymiseen.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
-97 w210 230e
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
No niin, täällähän on taas kuumana käyvä arvausleikki menossa. Hämmennetään vähän täältäkin, sen mukaan mitä äkkiä lukaisin läpi.
KE:n kanssa on hyvä muistaa pari perusasiaa: ruiskun mekaniikka sallii moottorin toiminnan, vaikka oheiselektroniikka olisi rikki. Käynti/käynnistyvyys on huono, mutta moottorin saa kyllä käyntiin. Siinä on ts. primitiivinen "limp-home"
Tämä tarkoittaa, että anturit, yj-rele jne. eivät yksistään estä moottorin käynnistymistä. Polttoainepumpun pitää vain pyöriä ja sytytyksen antaa kipinä. Pumpun releen kanssa on hyvä olla hansikaslokerossa hyppyjohto aina mukana, jolla saa pumpun pakotetusti pyörimään, niin ei matka koskaan katkea releen hajoamisen takia.
Paineenvaraaja heikentää käynnistyvyyttä lämpimänä, mutta ei estä käynnistymistä kokonaan, vaikka vuotaisi kuinka. Moottori kyllä käynnistyy.
Näin ollen lämpötilasta johtuva käynnistymättömyys tuskin on ruiskun vika. Lautasen asetuskaan ei itsestään yhtäkkiä muutu poskelleen. Epäilisin sytytystä. Ensimmäinen veikkaus on jakajan kansi tai pyörrin. Aivan sama, vaikka olisivat äsken vaihdettu. Kipinä voi tulla venakoppaa vasten, mutta on liian heikko käynnistämään puristuksen alla. Kylmänä käynti on heikkoa heikon kipinän takia. Kolmas veikkaus on puola. Neljäntenä puolan ja kannen välinen johto. Näihin pätee em. seikat.
Silloin kun moottori ei käynnisty ollenkaan, vika on monesti aika simppeli.
KE:n kanssa on hyvä muistaa pari perusasiaa: ruiskun mekaniikka sallii moottorin toiminnan, vaikka oheiselektroniikka olisi rikki. Käynti/käynnistyvyys on huono, mutta moottorin saa kyllä käyntiin. Siinä on ts. primitiivinen "limp-home"
Tämä tarkoittaa, että anturit, yj-rele jne. eivät yksistään estä moottorin käynnistymistä. Polttoainepumpun pitää vain pyöriä ja sytytyksen antaa kipinä. Pumpun releen kanssa on hyvä olla hansikaslokerossa hyppyjohto aina mukana, jolla saa pumpun pakotetusti pyörimään, niin ei matka koskaan katkea releen hajoamisen takia.
Paineenvaraaja heikentää käynnistyvyyttä lämpimänä, mutta ei estä käynnistymistä kokonaan, vaikka vuotaisi kuinka. Moottori kyllä käynnistyy.
Näin ollen lämpötilasta johtuva käynnistymättömyys tuskin on ruiskun vika. Lautasen asetuskaan ei itsestään yhtäkkiä muutu poskelleen. Epäilisin sytytystä. Ensimmäinen veikkaus on jakajan kansi tai pyörrin. Aivan sama, vaikka olisivat äsken vaihdettu. Kipinä voi tulla venakoppaa vasten, mutta on liian heikko käynnistämään puristuksen alla. Kylmänä käynti on heikkoa heikon kipinän takia. Kolmas veikkaus on puola. Neljäntenä puolan ja kannen välinen johto. Näihin pätee em. seikat.
Silloin kun moottori ei käynnisty ollenkaan, vika on monesti aika simppeli.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Erittäin pätevän kuuloisia huomioitaKarel kirjoitti: ↑Ke 23.11.2022 19:57 No niin, täällähän on taas kuumana käyvä arvausleikki menossa. Hämmennetään vähän täältäkin, sen mukaan mitä äkkiä lukaisin läpi.
KE:n kanssa on hyvä muistaa pari perusasiaa: ruiskun mekaniikka sallii moottorin toiminnan, vaikka oheiselektroniikka olisi rikki. Käynti/käynnistyvyys on huono, mutta moottorin saa kyllä käyntiin. Siinä on ts. primitiivinen "limp-home"
Tämä tarkoittaa, että anturit, yj-rele jne. eivät yksistään estä moottorin käynnistymistä. Polttoainepumpun pitää vain pyöriä ja sytytyksen antaa kipinä. Pumpun releen kanssa on hyvä olla hansikaslokerossa hyppyjohto aina mukana, jolla saa pumpun pakotetusti pyörimään, niin ei matka koskaan katkea releen hajoamisen takia.
Paineenvaraaja heikentää käynnistyvyyttä lämpimänä, mutta ei estä käynnistymistä kokonaan, vaikka vuotaisi kuinka. Moottori kyllä käynnistyy.
Näin ollen lämpötilasta johtuva käynnistymättömyys tuskin on ruiskun vika. Lautasen asetuskaan ei itsestään yhtäkkiä muutu poskelleen. Epäilisin sytytystä. Ensimmäinen veikkaus on jakajan kansi tai pyörrin. Aivan sama, vaikka olisivat äsken vaihdettu. Kipinä voi tulla venakoppaa vasten, mutta on liian heikko käynnistämään puristuksen alla. Kylmänä käynti on heikkoa heikon kipinän takia. Kolmas veikkaus on puola. Neljäntenä puolan ja kannen välinen johto. Näihin pätee em. seikat.
Silloin kun moottori ei käynnisty ollenkaan, vika on monesti aika simppeli.

Tuon jakajan kannen ja pyörijän vaihtoa päikseen voisin kokeilla aluksi vanhoilla osilla pihi kun olen (joilla nykyisiä ongelmia ei ollut), pitää nämä vaan pyytää lähettämään minulle toiselta puolen Suomea jonne ne jäivät muutossa. Kannen ja puolan välisen johdon vaihto on tullut testattua nykyisellä ongelmalla, tällä ei vaikutusta ollut.
Tuota pa-pumpun releen ohittamista johdolla onkin tullut kokeiltua nykyisten ongelmien yhteydessä.
Jospa siis jatkaisin nuilla ilmaisilla sytkäpuolen kokeiluilla tähän väliin.
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
En ole ilman yj-releen sulaketta kokeillut, mutta toisella yj-releellä kylläkin.juha.liuksiala kirjoitti: ↑Ke 23.11.2022 19:06 Niin olitko koittanut sitä käymään ilman yj-releen sulakkeita/sulaketta kuumana? Ja siltikin tarkastaisin tuon ilmalautasen potentiometrin, kun ei vaativa puuha mitata liitin kiinni/raollaan ylimmän ja keskimmäisen nastan antama lukema, oliko 0.7v optimaalinen? Niissä on kai ollut kuluneita hiilipintoja.. Toinen kaasuläppä, tietääkö nollakohdan? Noita vaan sillä kun polkimen painelu auttoi käynnistymiseen.
Potentiometrin vaihdoin ja kalibroin tuossa viime talvena, vanhasta olikin tosiaan hiilipinta kulunut, eikä antanut vastusarvoja kaikissa lautasen asennoissa.
Täytyy myöntää että en tiedä mitä tarkoitat kaasuläpän nollakohdan tietämisellä (kuten ehkä huomaa aiemmista kyselyistäni, en ole mikään autojen asiantuntija)

1990 230 TE