Autonamme on W204 180K -08, jolla on ajettu nyt yli 200tkm. 100tkm kohdalla tarkistin nokkaketjun venymän ja venymää ei ollut ollenkaan. Vaihdoin kuitenkin ketjun, kun se oli jo esillä. Nokkapyöriä en vaihtanut.
Autoon on vaihdettu aina öljyt 10-12tkm välein. Öljynä on ollut Shell Helix Ultra.
Taajama ajossa ja 1500kg matkailuvaunua vedettäessä maantiellä bensaa menee öljyn sekaan jonkin verran, niin että taso alkaa nousta. Tähän on kuitenkin ratkaisu. Ajetaan pienemmillä vaihteilla. Kun moottorin kierrokset pysyvät 2000-3000rpm välissä, niin polttoaine alkaa vähentyä öljyn seasta. Olen oppinut jo nokkaketjun rälähdyksestä käynnistäessä kuulemaan, milloin polttoainetta on öljyn seassa.
Korkeammat kierrokset auttavat myös toiseen perusongelmaan: akun lataukseen. Alle 100km yhtäjaksoisilla matkoilla akku on koko ajan vajaassa varaustilassa ja tämä koskee oikeastaan kaikkia tämän vuosituhannen mersuja. Kymmeniä ja kymmeniä autoja on käynyt vikakoodin luvussa vuosien varrella ja on enemmän sääntö kuin poikkeus, että vajaalla jännitteellä mennään. Bensiinimoottorissa vajaa jännite heikentää kipinää ja se tuntuu liikkeellelähdössä, onko akussa 12,2 vai 12,8 volttia. Tämä vajaajännite lisää bensaa öljyn seassa ongelmaa.
Korkeammat kierrokset nostavat tietenkin polttoaineenkulutusta hieman, mutta ei järkyttävästi. M271 kulutus on sama kun edellisessä M111 230 kompressor moottorissa, mikäli ajaa samoilla kierroksilla. Clk ssa oli tiheämpi välitys. Kummankin kulutus on 7 luokkaa maantiellä ja 10 luokkaa kaupungissa.
Mäntämoottorit heräävät oikeasti henkiin vasta yli 2000rpm kierroksilla. Sydäntä raastaa kun käy ajamassa uudemmilla 7 ja 9 vaihteisilla mersuilla, ne jyristävät vielä pienemmillä kierroksilla kuin nykyinen 722.6. Sen moottorin täristämisen tuntee oikein penkissä. Polttoaineen ominaiskulutukselle ei ole tehty oikein mitään pitkiin aikoihin. Kulutuserot ovat tehty pelkästään välityksillä ja aerodynamiikalla.
M271 on aivan hyvä moottori, kunhan sitä käyttää oikein. Seuraako kukaan muu viikoittain öljyn määrää ja koostumusta sekä mittaako akkujännitettä? Suosittelen sitä kaikissa mersuissa ja kaikissa moottoreissa. Dieseleissäkin polttoainetta tahtoo kulkeutua öljyn sekaan, koska ne jyristelevät pienillä kierroksilla ja ahtopainetta on jo nykyisin miltei tyhjäkäynniltä asti. Dpf ja egr myös tukkeutuvat liian pienestä kierrosnopeudesta.
M271 ja OM651 jakopääongelmat eivät ainakaan parane liian matalista kierroksista johtuvasta värinästä. Ja öljynvaihtovälit ovat aivan liian pitkiä.
Yhteenvetona: jos haluat moottorien toimivan hyvin, niin korkeampia kierroksia ja lyhempiä öljynvaihtovälejä. Sekin auttaisi, kun teettäisi lastuvirittäjiltä ohjelman, jossa ahtopaineet alkaisivat loivasti nousta vasta 2000rpm yläpuolella.
Aamen
