W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Joko sulla on bensanpainemittari kiinni, ja mitä paine näyttää kun ei lähde käyntiin?
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Se kampiakselin asentotunnistin on ainakin volvoissa ja bemareissa yleinen ongelman lähde, ettei ois nyt tässäkin. Testaappa tunnistin niin että aja kone lämpimäksi, siis siihen tilaan ettei enää käynnisty ja suihkutat kylmäspraylla sen anturin viileäksi. Lähteekö sen jälkeen käyntiin hyvin? Jos lähtee, niin sitten uutta anturia vaihtamaan...
E: eiku tää onkin K-jetti, eipä tuolla asentoanturilla taida olla hirveästi merkitystä. Vai onko?
E: eiku tää onkin K-jetti, eipä tuolla asentoanturilla taida olla hirveästi merkitystä. Vai onko?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 268
- Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
- Paikkakunta: sastamala
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Sillä yj-releen tai sen sulakkeiden irrottamalla ke-jetronic menee siihen "vikasietotilaan"Mäks kirjoitti: ↑To 24.11.2022 13:09En ole ilman yj-releen sulaketta kokeillut, mutta toisella yj-releellä kylläkin.juha.liuksiala kirjoitti: ↑Ke 23.11.2022 19:06 Niin olitko koittanut sitä käymään ilman yj-releen sulakkeita/sulaketta kuumana? Ja siltikin tarkastaisin tuon ilmalautasen potentiometrin, kun ei vaativa puuha mitata liitin kiinni/raollaan ylimmän ja keskimmäisen nastan antama lukema, oliko 0.7v optimaalinen? Niissä on kai ollut kuluneita hiilipintoja.. Toinen kaasuläppä, tietääkö nollakohdan? Noita vaan sillä kun polkimen painelu auttoi käynnistymiseen.
Potentiometrin vaihdoin ja kalibroin tuossa viime talvena, vanhasta olikin tosiaan hiilipinta kulunut, eikä antanut vastusarvoja kaikissa lautasen asennoissa.
Täytyy myöntää että en tiedä mitä tarkoitat kaasuläpän nollakohdan tietämisellä (kuten ehkä huomaa aiemmista kyselyistäni, en ole mikään autojen asiantuntija)![]()

Siinä määräjakajan kumikaukalon alla on kaasuläppä ja siinä asento anturi, tosin alkukantainen, joka ei ymmärtänyt muistaakseni kun kiinni, auki ja täysin auki. Sen pystyi jotenkin varmaan mittaamaan.
Mutta ensin tosiaan koita nyt ilman niitä yj-releen sulakkeita kuumana onko eroa.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
-97 w210 230e
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Vaikuttaa se sytytykseen. Kerran minullakin hajonnut ja esti käynnistymisen aika ajoin. Ei tarvita kylmäsprayta. Mittaa ohmit koaksiaalikaapelin pistokkeesta. Pitäisi olla muistaakseni n. 1 kilo. Pääasia, ettei arvo olennaisesti muutu lämpötilan mukaan.
Ilman polttoaineen painemittareita yksi helppo testi: sammuta lämmin moottori ja tunnustele minuutin kuluttua painamalla ilmamassamittarin lautasta. Pitäisi tuntua selvä vastus järjestelmään jääneestä paineesta. Jos lautanen painuu kevyesti pohjaan, paineet ovat karanneet.
Niin, ja vielä: onhan moottorin kaikki maadoitukset kunnossa? 126:ssa ainakin on yksi tärkeä paksu kuparijohdin imusarjan ja puolan kiinnityskohdan välissä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Pitääpä illalla / viikonloppuna kokeilla nuo
1. paineen karkaaminen lautasesta testaamalla
2. asentotunnistimen vastus (jos tämän löydän)
3. starttaaminen lämpimänä ilman yj-releen sulaketta
maadoitusten olettaisin olevan kunnossa (en siis ole hoksannut ainakaan huonoja kytkentöjä), vaikka tästä on vaikea varmuudella sanoa.
1. paineen karkaaminen lautasesta testaamalla
2. asentotunnistimen vastus (jos tämän löydän)
3. starttaaminen lämpimänä ilman yj-releen sulaketta
maadoitusten olettaisin olevan kunnossa (en siis ole hoksannut ainakaan huonoja kytkentöjä), vaikka tästä on vaikea varmuudella sanoa.
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Olin melkee varma et puola rikki kunnes kerroit että tarvitsee kaasua käynnistyäkseen. Lähteekö ihan pienellä polkimen painamisella käyntiin tyhjäkäyntihän oli lämpimänä huonoa. Säätää vaikka vaijerista kokeeksi kovemmalle tyhjäkäynnin. Onko mahdollisesti vain tyhjäkäynnin säädin rikki tai johto poikki.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Aiemmin lähti lämpimänä käymään joko pitkään sahaamalla tai pienellä polkaisulla, nykyisen vaivan kanssa ei pienellä polkaisulla ole ollut lainkaan vaikutusta, ja muutaman kerran, ei kuitenkaan aina, on nyt lähtenyt käymään kun kaasun on laittanut lämpimänä pohjaan pariksi sekunniksi startatessa.soikku kirjoitti: ↑Pe 25.11.2022 20:55 Olin melkee varma et puola rikki kunnes kerroit että tarvitsee kaasua käynnistyäkseen. Lähteekö ihan pienellä polkimen painamisella käyntiin tyhjäkäyntihän oli lämpimänä huonoa. Säätää vaikka vaijerista kokeeksi kovemmalle tyhjäkäynnin. Onko mahdollisesti vain tyhjäkäynnin säädin rikki tai johto poikki.
Kylmänä tosiaan ei tarvitse koskeakaan kaasuun startatessa, oletettavasti kylmäkäynnistyssuuttimen antaman lisäpotkun ansiosta.
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Lisäbensa varmaan joo auttaa kylmänä. Mutta koita ottaa se sulake tai Map johto irti nyt kuitenkin. Ja jos tuo käynnistyminen on huonontunut lämpimänä voi se olla edelleen Puolallakin vika. Jonkun ajan päästä nykii ja sitten lämmettyään sammuttaa moottorin.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Tänään testailtu taas hieman:
Vaihdoin vj-kannen ja pyörijän vanhoihin, joilla ei käynnistysongelmia ollut -> ei vaikutusta käynnistykseen, ja käyminenkin tuntui heikommalta. Oletattavasti siis nykyiset vj-kansi ja pyörijä ovat aivan käypiä.
Ilmamassamittarin lautasta painamalla ei huomaa eroa vastuksessa, kun painaa kylmiltään auton ollessa sammuneena vs autoa hetken käytettyä ja sammutettua. Olisiko tämä merkki paineenvaraajan huonosta kunnosta?
Yj-releen sulakkeen poisto ei auttanut starttaamiseen.
Auton sain startattua lämpimänä jälleen painamalla kaasun pohjaan useammaksi sekunniksi käynnistäessä, ilman tätä tai pienellä painalluksella jää vain sahaamaan eikä hörähdäkkään.
( Lisäyksenä, joskaan ei käynnistysongelmiin liittyen, kokeilin säätää kaasuvaijerin kireyttä tyhjäkäyntiongelmaan liittyen -> kierrokset jäivätkin nätisti 700-800 tienoille kaasupolkimen vapautuksen jälkeen, eikä aiemman kaltaista kierrosten tippumista 500rpm tienoille tapahtunut. Tätä piti säätää pariin otteeseen, kun aluksi kierrokset meinasivat jäädä 1500rpm tienoille. )
Vaihdoin vj-kannen ja pyörijän vanhoihin, joilla ei käynnistysongelmia ollut -> ei vaikutusta käynnistykseen, ja käyminenkin tuntui heikommalta. Oletattavasti siis nykyiset vj-kansi ja pyörijä ovat aivan käypiä.
Ilmamassamittarin lautasta painamalla ei huomaa eroa vastuksessa, kun painaa kylmiltään auton ollessa sammuneena vs autoa hetken käytettyä ja sammutettua. Olisiko tämä merkki paineenvaraajan huonosta kunnosta?
Yj-releen sulakkeen poisto ei auttanut starttaamiseen.
Auton sain startattua lämpimänä jälleen painamalla kaasun pohjaan useammaksi sekunniksi käynnistäessä, ilman tätä tai pienellä painalluksella jää vain sahaamaan eikä hörähdäkkään.
( Lisäyksenä, joskaan ei käynnistysongelmiin liittyen, kokeilin säätää kaasuvaijerin kireyttä tyhjäkäyntiongelmaan liittyen -> kierrokset jäivätkin nätisti 700-800 tienoille kaasupolkimen vapautuksen jälkeen, eikä aiemman kaltaista kierrosten tippumista 500rpm tienoille tapahtunut. Tätä piti säätää pariin otteeseen, kun aluksi kierrokset meinasivat jäädä 1500rpm tienoille. )
Viimeksi muokannut Mäks, Ke 30.11.2022 12:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Tuota asennontunnistinta koitin ihmetellä, mutten kokemattomuuttani osannut tunnistaa oikeaa johtoaKarel kirjoitti: ↑To 24.11.2022 17:19Vaikuttaa se sytytykseen. Kerran minullakin hajonnut ja esti käynnistymisen aika ajoin. Ei tarvita kylmäsprayta. Mittaa ohmit koaksiaalikaapelin pistokkeesta. Pitäisi olla muistaakseni n. 1 kilo. Pääasia, ettei arvo olennaisesti muutu lämpötilan mukaan.
Ilman polttoaineen painemittareita yksi helppo testi: sammuta lämmin moottori ja tunnustele minuutin kuluttua painamalla ilmamassamittarin lautasta. Pitäisi tuntua selvä vastus järjestelmään jääneestä paineesta. Jos lautanen painuu kevyesti pohjaan, paineet ovat karanneet.
Niin, ja vielä: onhan moottorin kaikki maadoitukset kunnossa? 126:ssa ainakin on yksi tärkeä paksu kuparijohdin imusarjan ja puolan kiinnityskohdan välissä.

Olisikohan kyseessä mikä piuha? Laitan liitteeksi kuvan tuosta sytytyksenohjausyksiköstä, kuvan nappasin netistä mutta näyttäisi olevan samanmoinen kuin oma.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Painuiko Tyhjäkäynnin mikrokytkin pohjaan asti ennen vaijerin säätöä siellä kaasuvivustossa. Ja onko palautin jousi ehjä ja paikallaan. Jos auto käy nyt hyvin muuten lähtisin etsimään vikaa tuolta.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Ennen säätöä painui pohjaan, jousi on ehjä ja paikallaan. Tuo säätö ei välttämättä ollut kaikkien taiteen sääntöjen mukainen, mutta päädyin siihen nyt kun sammuminen risteyksissä tms paikoissa on hieman kiusallista jos autoa ei saa enää käynnistettyä

1990 230 TE
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Tiedän ettei tuo noin kuulu olla mutta jos tyhjäkäynnin säädin on rikki täytyy vaijerista kiristää esimerkiksi. Se on sit taas toinen juttu mitä se säädin tekee tai sen pitäisi tehdä käynnistyksen aikana. luulisin että säätää tyhjäkäynnin ja ilma/bensiini seoksen määrää. Lisärikastuspiiri auttaa kylmäkäynnistyksessä mutta kuumana ei saa bensaa. Korjatkaa jos olen väärässä.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä
Olen samoilla linjoilla, eli kylmänä saa lisärikastusta, lämpinä luultavasti ei... eli kyllä tämä enempi bensan saantiin liittyvältä asialta vaikuttaa. Olihan suodatin ok ja muuten bensan saati varmistettu (vaikka putkia aukomalla startin yhteydessä tms.)? Kun sitä lämpimänä starttailee pitempään, niin tuoksahtaako bensa putken päästä yhtään? Jos tuoksuu, niin sitten se puolakin mahdollinen...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...