MB A150 -05 Vikakoodi P0068
MB A150 -05 Vikakoodi P0068
Mikähän mahtaa olla vikana isäukon autossa, kun katsastuksessa tuli hylsy OBD vikakoodilla P0068?
Onko mahdollisesti ilmamassa-anturi? Niin ja auto on bensakoneella.
Onko mahdollisesti ilmamassa-anturi? Niin ja auto on bensakoneella.
Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068
mahdollistahan tuo on mutta vain ja ainoastaan merkkikohtaisella testerillä testata ja hakea vikaa.. muuten menee turhaksi komponentti vaihdoksi .
ei käynti häiriöitä ? vikavalo ei pala? mahdollista että ollut pistoke syystä tai toisesta irti virrat päällä jollon tallentuu vikakoodi joka näkyy obd testissä ?
ei käynti häiriöitä ? vikavalo ei pala? mahdollista että ollut pistoke syystä tai toisesta irti virrat päällä jollon tallentuu vikakoodi joka näkyy obd testissä ?
Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068
Käyntihäiriöitä ei kaiketi ole ollut, tasakaasulla ajaessa joskus kai hetkellistä laiskuutta. Vikavalo kuulemma palaa joskus, mutta sammuu omia aikojaan. Katsastusmies oli kaiketi puhunut jostain vian kohteesta, mutta karvan päälle kasikymppinen mies ei millään muista mikä se oli. Ilmamassa-anturi kuulosti kuulemma tutulta...
Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068
yleistesteri voi näyttää mitä vain , joten osaavan starin käyttäjän luo tutkimaan vika oikeasti ennen mahdollisesti komponentin vaihtoa
Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068
Aja se auto tähän meille ylöjärven keskustaan jos mahdollista,niin katotaan pientä korvausta vastaan staarilla mitä tarjoaa viaksi. Yyveellä lisää tai 044-0697076
Star
Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068
Ei voi näyttää mitä vain, kyllä vikakoodi on sama testeristä riippumatta.shade_z kirjoitti:yleistesteri voi näyttää mitä vain , joten osaavan starin käyttäjän luo tutkimaan vika oikeasti ennen mahdollisesti komponentin vaihtoa
Mutta ihan totta, Starilla on hyvä lähteä selvittämään mistä vikakoodi johtuu. TIPS on usein olennainen apuväline.
wiimax.fi
Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068
Vanha herra käytti autonsa jossain pajalla, missä vikamuisti nollattiin ja sen jälkeen heti leimalle. Oli sitten sen aikaa pysynyt vaiva pois. Mutta hyvä tietää että meidän nurkilta löytyy staari, voi olla että täytyy oman mesen kanssa ottaa yhteyttä.
Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068
Tuollainen ei yleensä onnistu, siis heti vikakoodien tyhjennyksen jälkeen katsastaminen, OBD osalta.
Testissä kun näkyy etteivät osajärjestelmätestit ole OK. Korjaamo voi kirjoittaa testilapun kylkeen todistuksen että on vaihdettu viallinen osa ja poistettu vikakoodit josta syystä osajärjestelmätestejä ei ole vielä suoritettu.
Todistus on virallinen paperi, löytyy Trafin sivuilta.
Vaan tämän auton osalta homma on siis OK ja hyvä niin.
Testissä kun näkyy etteivät osajärjestelmätestit ole OK. Korjaamo voi kirjoittaa testilapun kylkeen todistuksen että on vaihdettu viallinen osa ja poistettu vikakoodit josta syystä osajärjestelmätestejä ei ole vielä suoritettu.
Todistus on virallinen paperi, löytyy Trafin sivuilta.
Vaan tämän auton osalta homma on siis OK ja hyvä niin.
wiimax.fi
Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068
Vastataanpa vanhaan threadiin kun tuli vastaava vika samaisessa mallissa diagnosoitua ja korjattua. Ensimäinen arvaus oli että alipainevuoto aiheuttaisi tämän, mutta sitä tutkittuamme ei vaikuttanut vika olevan MAPn letkuissa tai muissakaan alipaineletkuissa.
Seuraavaksi katse kohdistui ongelmaan kaasuläpässä. Yleismallisella ODB testerillä katsottiin TPS (throttle position sensor) signaalia kun samalla hitaasti painettiin kaasua ja havaittiin että signaali jäätyi pitkäksi aikaa noiin 20% kohdalla milloin myös syttyi jälleen resetoitu vikakoodi.
Kaasuläppä irti ja puhdistukseen, itse kaasuläppäkin oli aika likainen ja sitten elektroniikan puoli auki (musta kansi irti). Tämän alta löytyy neljä "harjaa" mitkä ottavat kiinni vastapuolella oleviin liukupintoihin (kuvia threadissa: https://mbworld.org/forums/c-class-w203 ... ensor.html" onclick="window.open(this.href);return false;).
Liukupinnoista näki minun tapauksessa, että kaksi ulointa eivät olleet saaneet kunnon kontaktia. Saman pystyi toteamaan katsomalla noita harjoja, kun katsoi tarkkaan näki etteivät ne kaikki olleet yhtä "korkealla". Kunnollinen sisäputsi elektroniikan precision cleanerilla ja näiden harjojen korkeuden säätö varovasti samalle korkeudelle keskenään ja takaisin läjään. Ei ole koodi enää toistunut nyt useaan päivään joten ongelmaa voinee pitää ratkaistuna. Myös TPS signaalin tarkkaliu yleistesterillä näyttää tilanteen korjaantuneen kun TPS muuttuu järkevästi kaasun asennon mukaan.
Kiitos sille mestarille joka oli koettanut pikakorjata ongelmaa aiemmin poraten reijän kaasuläppään ja sumuttamalla siitä sisään jotain yleismallista liukastetta. Tämä oli toisaalta tuhonnut kaasuläpän muovikannen tiivisteen, mutta auttoi diagnosoinnissa sen verran, että tästä sisään ruutatusta öljystä johtuen näki helposti ettei nämä muutama harja ollut ottanut ollenkaan kontaktia siihen liukupintaan mistä pitäisi se kaasuläpän asento saada tunnistettua.
Varoituksen sana vielä jos vastaavaan korjaukseen meinaa ryhtyä, ei kannata niitä harjoja taivuttaa vain "reilusti" että varmasti saa kontaktin koska silloin harja ja liukupinta kuluvat nopeasti liian huonoon kuntoon. Eli jos osa harjoista vaikuttaa olevan alempana kuin toiset niin pitää alkuun sitä ylimpänä olevaa harjaa verrokkina ja säätää muut samalle korkeudelle. Tai jos oikein alkaa hienostelemaan niin ihan mittaa mikä olisi se oikea korkeus
Aikaa kului kaikkine ihmettelyineen varmaan pari tuntia, jos kiireellä tekee niin eipä tuohon menisi varmaan kuin 30 min ja onnistui purkaminen ilman mitään sen suurempaa tuskaa, ei ole mitään vaikeaa purettavaa / kasattavaa tässä hommassa.
Seuraavaksi katse kohdistui ongelmaan kaasuläpässä. Yleismallisella ODB testerillä katsottiin TPS (throttle position sensor) signaalia kun samalla hitaasti painettiin kaasua ja havaittiin että signaali jäätyi pitkäksi aikaa noiin 20% kohdalla milloin myös syttyi jälleen resetoitu vikakoodi.
Kaasuläppä irti ja puhdistukseen, itse kaasuläppäkin oli aika likainen ja sitten elektroniikan puoli auki (musta kansi irti). Tämän alta löytyy neljä "harjaa" mitkä ottavat kiinni vastapuolella oleviin liukupintoihin (kuvia threadissa: https://mbworld.org/forums/c-class-w203 ... ensor.html" onclick="window.open(this.href);return false;).
Liukupinnoista näki minun tapauksessa, että kaksi ulointa eivät olleet saaneet kunnon kontaktia. Saman pystyi toteamaan katsomalla noita harjoja, kun katsoi tarkkaan näki etteivät ne kaikki olleet yhtä "korkealla". Kunnollinen sisäputsi elektroniikan precision cleanerilla ja näiden harjojen korkeuden säätö varovasti samalle korkeudelle keskenään ja takaisin läjään. Ei ole koodi enää toistunut nyt useaan päivään joten ongelmaa voinee pitää ratkaistuna. Myös TPS signaalin tarkkaliu yleistesterillä näyttää tilanteen korjaantuneen kun TPS muuttuu järkevästi kaasun asennon mukaan.
Kiitos sille mestarille joka oli koettanut pikakorjata ongelmaa aiemmin poraten reijän kaasuläppään ja sumuttamalla siitä sisään jotain yleismallista liukastetta. Tämä oli toisaalta tuhonnut kaasuläpän muovikannen tiivisteen, mutta auttoi diagnosoinnissa sen verran, että tästä sisään ruutatusta öljystä johtuen näki helposti ettei nämä muutama harja ollut ottanut ollenkaan kontaktia siihen liukupintaan mistä pitäisi se kaasuläpän asento saada tunnistettua.
Varoituksen sana vielä jos vastaavaan korjaukseen meinaa ryhtyä, ei kannata niitä harjoja taivuttaa vain "reilusti" että varmasti saa kontaktin koska silloin harja ja liukupinta kuluvat nopeasti liian huonoon kuntoon. Eli jos osa harjoista vaikuttaa olevan alempana kuin toiset niin pitää alkuun sitä ylimpänä olevaa harjaa verrokkina ja säätää muut samalle korkeudelle. Tai jos oikein alkaa hienostelemaan niin ihan mittaa mikä olisi se oikea korkeus

Aikaa kului kaikkine ihmettelyineen varmaan pari tuntia, jos kiireellä tekee niin eipä tuohon menisi varmaan kuin 30 min ja onnistui purkaminen ilman mitään sen suurempaa tuskaa, ei ole mitään vaikeaa purettavaa / kasattavaa tässä hommassa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 55
- Liittynyt: Ke 08.03.2006 21:15
- Paikkakunta: Vantaa
Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068
Täällä sama ongelma. Tyhjäkäynti seilaa ja lopulta ilmestyy moottorin vikavalo. OBD sanoo P0068.
Ilmiö esiintyy vain pakkasella, eli -10C ja alle.
Voisko olla tosiaan nuo ym. läpän liukukontaktit vaiko jotain muuta?
Ilmiö esiintyy vain pakkasella, eli -10C ja alle.
Voisko olla tosiaan nuo ym. läpän liukukontaktit vaiko jotain muuta?
Re: MB A150 -05 Vikakoodi P0068
Testeriin. Kaasuläppäkään ei enää ole kallis eikä sen vaihtokaan
Star