Ei kai kukaan ole väittänytkään, että DPF poistaisi kaikki hiukkaset pysyvästi, mutta vaikea uskoa sitäkään, että lainsäätäjät ja autotehtaat olisivat tehneet niin älytöntä systeemiä, ettei siitä ole mitään hyötyä. Sehän on selvää, että tuollaisen systeemin tekeminen ja ylläpito lisää kustannuksia.
Aika hyvin tuo edellinen viesti kertoo asiasta, eli jos polton aikana, miten se nyt oli, noin 1200km välein joidenkin minuuttien ajan se savutusarvo on luokkaa 0,9 ja muuten hyvin lähellä nollaa, niin se on lopulta aika pientä verrattuna siihen, että esim. 90-luvun alun turbodieselien raja-arvo on 3,0 ja turbottomien oli jo silloin tuo mainittu 1,5. Jos nyt ulkoa oikein muistin nuo numerot. Ja sitten voidaan tietysti kyseenalaistaa, että oliko se koko polton ajan 0,9 vai jotain muuta, eikä tästä asiasta vänkäämällä ikinä valmista tulekaan varmasti.
Ettei kukaan saisi väärää käsitystä, niin mun tarkoitus ei ole moralisoida asian kanssa pätkääkään, ei mulla sellaiseen olisi varaakaan. Viime päivinä pakkaskeleillä on oman talon savupiipusta tullut pienhiukkasta vaikka kuinka ja vaikka käyttöautossa hiukkassuodatin onkin, niin yhtä lailla voisin ajella parilla muulla omalla dieselautollani kipua tuntematta; ne on sieltä 90-luvun alusta ja varmasti päästävät pienhiukkasia, vaikka siihen aikaan Mersun takalaseilla oli Vehon laittamia "Diesel on puhtaampi" -tarroja.
Jaa, taidanpa lähteä hakemaan kopallisen polttopuita takkaan laitettavaksi.
