w203D nykii kylmänä
w203D nykii kylmänä
W 203 cdi - 07 nykii kylmänä muutaman kilometrin matkan kunnes moottori hiukan lämpiää. Mahtaako vika olla automaatti laatikossa vai moottorissa.
Viimeksi muokannut alten39, Su 01.01.2023 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: w203D nykii kylmänä
Mikä moottorityyppi ja laatikon tyyppi?
Itseänikin kiinnostais kun emännän kipossa W211 -07 jossa kone OM646 ja laatikko 722.699 sama oire. elikkäs kylmilläilmoilla nypyttä normaalilla asetksella, mutta jos tiputtaa kepistä pinemmälle niin meneen nätisti. Elikkäs ilmeisesti moottorin kierrosten pitää olla korkeammat että pelaaisi kunnolla. Oiskohan EGR eli se pakokaasun takaisinkierrätys.
Itseänikin kiinnostais kun emännän kipossa W211 -07 jossa kone OM646 ja laatikko 722.699 sama oire. elikkäs kylmilläilmoilla nypyttä normaalilla asetksella, mutta jos tiputtaa kepistä pinemmälle niin meneen nätisti. Elikkäs ilmeisesti moottorin kierrosten pitää olla korkeammat että pelaaisi kunnolla. Oiskohan EGR eli se pakokaasun takaisinkierrätys.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: w203D nykii kylmänä
Moottori ja vaihteisto sama kuin sinulla. Oirekin ihan sama, kierroksilla toimii paremmin. Kesällähän tuota oiretta ei ole, vasta kun pikku pakkaset tulee. Aiemmin epäilin myös vaihteistoa ja viime kesänä öljynvaihdon yhteydessä uusin KYB ventiilin mutta ei ollut mitään vaikutusta
Re: w203D nykii kylmänä
Tähän ongelmaanko ei kellään ole antaa neuvoja.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: w203D nykii kylmänä
Samantyyppinen ongelma täällä, W203 CDI 200 Aut., -07. Auton hankin pari viikkoa sitten eli tietoa kesäkeleistä ei ole. Tekee kyllä samaa vaikka vaihtaa pienemmälle. Aina vikaa ei ilmene eikä tietenkään juuri niillä kerroilla, kun olen yrittänyt katsoa ecun tai automaatin mittausarvoja diagnostiikan kautta.
Mietin myös vaihteistoa enkä ole vielä voinut sitäkään poissulkea, mutta luulen että vika on moottorin puolella. EGR-venttiilin irroitus ja puhdistus on asialistalla.
Mietin myös vaihteistoa enkä ole vielä voinut sitäkään poissulkea, mutta luulen että vika on moottorin puolella. EGR-venttiilin irroitus ja puhdistus on asialistalla.
Re: w203D nykii kylmänä
Suuttimien ohivuodot, vuotava suutin, ilmavuoto pa linjassa, egr vuoto, kyb, nokka akselin tunnistin, kantava venttiilin nostin, venttiilivuoto.
Siinä nyt vähän listaa mahdollisista aiheuttajista.
Kristallipallo on vähän sumeahko tarkempaan syyniin, star ja testejä tekemään on sitten jo tarkempaa.
Siinä nyt vähän listaa mahdollisista aiheuttajista.
Kristallipallo on vähän sumeahko tarkempaan syyniin, star ja testejä tekemään on sitten jo tarkempaa.
Re: w203D nykii kylmänä
Itsellä samantyylistä ongelmaa. Ilmenee kylmänä, ja mielestäni kyllä lähtee vaihteistosta.
Kun aamulla lähtee työmatkalle ja alkaa loiva alamäki, jolloin vaihteisto pukkaa luonnostaa isompaa silmään, alkaa
tuo kierrosten seilaus/ humpaus. Tämä tapahtuu kun koneen kierrokset n 1500 tai alle. Kun pukkaa pienempää silmään, niin
humpaus loppuu. Kaiken kaikkiaan tuo oire ei yli kilometrin matkaa kestä jos antaa vaihteiston tehdä mitä huvittaa.
Kyb vaihdettu pari vuotta sitten, kun vakkarilla ajellessa alkoi ilmetä maantievauhdissa n 200 kierroksen sisällä tapahtuvaa nykimistä.
Suuttimet vaihdettu toissavuonna kaikki. EGR ohjelmoitu pois. Venttiilin nostimesta en tiedä, mutta eikös se kuuluisi jo
tyhjäkäyntiäänestä, jos nostimet ei toimi oikein ?
Voiko nokka-akselin anturi oireilla noin ? Mitään muita ongelmia ei ole , ei käynnistymisessä eikä kulkupuolessa.
Kun aamulla lähtee työmatkalle ja alkaa loiva alamäki, jolloin vaihteisto pukkaa luonnostaa isompaa silmään, alkaa
tuo kierrosten seilaus/ humpaus. Tämä tapahtuu kun koneen kierrokset n 1500 tai alle. Kun pukkaa pienempää silmään, niin
humpaus loppuu. Kaiken kaikkiaan tuo oire ei yli kilometrin matkaa kestä jos antaa vaihteiston tehdä mitä huvittaa.
Kyb vaihdettu pari vuotta sitten, kun vakkarilla ajellessa alkoi ilmetä maantievauhdissa n 200 kierroksen sisällä tapahtuvaa nykimistä.
Suuttimet vaihdettu toissavuonna kaikki. EGR ohjelmoitu pois. Venttiilin nostimesta en tiedä, mutta eikös se kuuluisi jo
tyhjäkäyntiäänestä, jos nostimet ei toimi oikein ?
Voiko nokka-akselin anturi oireilla noin ? Mitään muita ongelmia ei ole , ei käynnistymisessä eikä kulkupuolessa.
MB W203 200CDI A 2006
Re: w203D nykii kylmänä
Yhden ajon sain nyt kaapattua. Automaatin turbiinilukon ohjaussignaali vaihtelee nykähdysten tahdissa. Ulostulon kierrosluku pysyy kuitenkin vakaana eli tuo heijaus ohjauksessa ja sama vaihtelu luiston määrässä heijastelee siis tuota moottorin kierrosten heijausta tilanteessa. Nykimisen kyllä tuntee perseelläkin eli kyllä sinne pyörillekin joku osa tuosta varmaan välittyy. Mitähän tästä nyt voi päätellä vai voiko mitään? Vakionopeudensäädin oli käytössä.
Re: w203D nykii kylmänä
Mulla aikanaan omassa -09 E220 CDI:ssä (OM646 ja 722.6) oli vastaavia oireita. Kylmänä pienessä vauhdissa kierrokset humppasivat ja auto nyki kevyesti. Poistuivat, kun vaihtoi vaihteistoon:
- Öljyt huuhtelemalla
- Läpiviennin sähköpistokkeen (edellinenkin oli uudehoko ja kunnossa, ja johtosarja ja boksi olivat kuivat)
- Küb-solenoidin (alkuperäisosa, niissä on kuulemma ollut tarvikkeiden kanssa ongelmia, en tiedä)
- Johdinlevyn (Febi, samanlainen kuin alkuperäisosa, mutta Mersun varaosanumero jyrsitty pois)
...mikä noista asioista vian korjasi, niin mahdoton sanoa. Pistoke tuskin. Aiempi öljy ei ollut vanhaa, mutta silloin vielä tietämättömänä olin lisännyt jonkun desin sitä Motonetissa myytävää Comman öljyä. Vaikea kuvitella, että sekään olisi noin isossa öljytilassa tuota aiheuttanut. Oma veikkaus on, että johdinlevy tai solenoidi oli vian alkuperäinen aiheuttaja.
- Öljyt huuhtelemalla
- Läpiviennin sähköpistokkeen (edellinenkin oli uudehoko ja kunnossa, ja johtosarja ja boksi olivat kuivat)
- Küb-solenoidin (alkuperäisosa, niissä on kuulemma ollut tarvikkeiden kanssa ongelmia, en tiedä)
- Johdinlevyn (Febi, samanlainen kuin alkuperäisosa, mutta Mersun varaosanumero jyrsitty pois)
...mikä noista asioista vian korjasi, niin mahdoton sanoa. Pistoke tuskin. Aiempi öljy ei ollut vanhaa, mutta silloin vielä tietämättömänä olin lisännyt jonkun desin sitä Motonetissa myytävää Comman öljyä. Vaikea kuvitella, että sekään olisi noin isossa öljytilassa tuota aiheuttanut. Oma veikkaus on, että johdinlevy tai solenoidi oli vian alkuperäinen aiheuttaja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w203D nykii kylmänä
^Tuo johdinlevy on itellä ainoa jota ei oo vielä muutaman vuoden sisään vaihdettu.
Pitää ootella että rikastuu sen verran että saa uuden johdinlevyn, ilmeisesti parinsadan nurkilla hinnat.
Mistä tuo johdinlevy kannattaa ostaa ?
Pitää ootella että rikastuu sen verran että saa uuden johdinlevyn, ilmeisesti parinsadan nurkilla hinnat.
Mistä tuo johdinlevy kannattaa ostaa ?
MB W203 200CDI A 2006
Re: w203D nykii kylmänä
EGR tarkistettu, oli kyllä erittäin hyvässä kunnossa, vain pieni nokikerros ja liikkui kevyesti.
Päivitystä aiempaan oirekuvaukseen, pienemmälle vaihtaminen yleensä vähentää oiretta niin paljon, ettei sitä ehkä edes huomaa. Ja nyt plussakeleillä ei välttämättä ilmene ollenkaan.
Kai se on tuohon solenoidi/johdinlevy/pistoke-urakkaan ryhdyttävä?
Turbiinilukon solenoidin, pistokkeen ja tiivisteen tilaisin vaihteistokaupasta: https://vaihteistokauppa.fi/product/369 ... i-mercedes
Febin johdinlevy Aeromotorsilta: https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... i-bilstein (huom. ei löytynyt W203 katalogista, mutta W211 puolelta löytyi).
Tarkan euron miehenä en nyt suodatinta tai öljyjä vaihda, kun vasta vuosi ja 10tkm sitten on huuhteluvaihto tehty (Mobil ATF 134). Pienin mahdollinen purkki täytynee ostaa öljyä, kun kaikkea ei saane puhtaana astiaan.
edit: Ja ne öljypohjan pultitkin on ilmeisesti kertakäyttöisiä eli niitä myös ostoslistalle. Nyt jäi tilauksesta, mutta motonetistä löytyy.
Päivitystä aiempaan oirekuvaukseen, pienemmälle vaihtaminen yleensä vähentää oiretta niin paljon, ettei sitä ehkä edes huomaa. Ja nyt plussakeleillä ei välttämättä ilmene ollenkaan.
Kai se on tuohon solenoidi/johdinlevy/pistoke-urakkaan ryhdyttävä?
Turbiinilukon solenoidin, pistokkeen ja tiivisteen tilaisin vaihteistokaupasta: https://vaihteistokauppa.fi/product/369 ... i-mercedes
Febin johdinlevy Aeromotorsilta: https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... i-bilstein (huom. ei löytynyt W203 katalogista, mutta W211 puolelta löytyi).
Tarkan euron miehenä en nyt suodatinta tai öljyjä vaihda, kun vasta vuosi ja 10tkm sitten on huuhteluvaihto tehty (Mobil ATF 134). Pienin mahdollinen purkki täytynee ostaa öljyä, kun kaikkea ei saane puhtaana astiaan.
edit: Ja ne öljypohjan pultitkin on ilmeisesti kertakäyttöisiä eli niitä myös ostoslistalle. Nyt jäi tilauksesta, mutta motonetistä löytyy.
Re: w203D nykii kylmänä
En tiedä miksi,mutta samalla mobil atf 134 öljyllä alkoi omassakin w203 oireet viime vuonna kun vaihdoin lähes kaikki öljyt vaihteistoon.
Aiemmin käytin febiä, mutta nyt olin ostanut mobilit kun oli heti saatavilla 20l pytty kun vitoon olin pari vuotta sitten öljyä tarvinut.
Vaihdan nyt keväällä uudestaan kaikki öljyt ja laitan febin tilalle.
Ärsyttävää vaihteiden vedätystä ja töksäyttelyä oireena. Alkoi samana päivänä kun öljyt viimeksi vaihdoin.
Aiemmin käytin febiä, mutta nyt olin ostanut mobilit kun oli heti saatavilla 20l pytty kun vitoon olin pari vuotta sitten öljyä tarvinut.
Vaihdan nyt keväällä uudestaan kaikki öljyt ja laitan febin tilalle.
Ärsyttävää vaihteiden vedätystä ja töksäyttelyä oireena. Alkoi samana päivänä kun öljyt viimeksi vaihdoin.
Re: w203D nykii kylmänä
Pahus, toivottavasti ei nyt ole öljy syynä omiin oireisiin. Olin tyytyväinen, kun auton huoltokuiteista löytyi tuo Mobil ATF 134 huuhteluvaihto, kun kyseinen öljy löytyy mersun omalta listalta MB 236.14 hyväksynnällä. Listan ulkopuolisista öljyistä kun oli tietyn merkkisillä tullut ongelmia.
-
- Mersumies
- Viestit: 2579
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: w203D nykii kylmänä
Niin, se vaihteiston öljymäärä on nyt sitten varmuudella käyntilämpötilassa oikea? Ettei ole liian vähän koska se aiheuttaa erikoisia ongelmia kun kylmän öljyn taso on liian alhainen.melberi kirjoitti: ↑Ma 16.01.2023 10:28 Pahus, toivottavasti ei nyt ole öljy syynä omiin oireisiin. Olin tyytyväinen, kun auton huoltokuiteista löytyi tuo Mobil ATF 134 huuhteluvaihto, kun kyseinen öljy löytyy mersun omalta listalta MB 236.14 hyväksynnällä. Listan ulkopuolisista öljyistä kun oli tietyn merkkisillä tullut ongelmia.
Minulla oli eräs toisenmerkkinen automaatti joka silloin tällöin, harvakseltaan teki sitä että eräässä moottoritierampin alkupäässä kakkonen jäi "roikkumaan" päälle ja sitten kolmonen jysähti kuin lekalla lyöden päälle.
Kun sama toistui sitten kuukausien kuluessa, totesin vaihtamishäiriön tulevan kun kiihdyttää kylmähköllä laatikolla samalla kääntyen vasemmalle ylämäkeen.
Kun lisäsin 4dl öljyä, ongelma poistui.
Älä missään tapauksessa laita sitä vanhaa öljyä takaisin. Toiseksi, se mitä huoltokirjassa lukee öljynlaatuna, ei välttämättä ole se mitä siellä on. Kuten ei huoltokirjamerkinnät muutenkaan.
Jokainen tietysti laittaa laatikkoonsa mitä haluaa. Itse olen käyttänyt Ravenol-öljyä eikä huomauttamista ole. Commaa olen joskus erehdyksessä kokeillut ja jos öljynvaihdossa ei muuta ole saatavana, jätän vanhat öljyt laatikkoon.
Re: w203D nykii kylmänä
Öljymäärää tarkistelin aiemmin, oli tikun kuuman pään alueen puolivälin tienoilla, kun öljynlämpö D-asennossa oli n. 69. Ei 70 korkeampia lämpöjä tuolloin pakkaskelillä saanut kuin moottoritiekiihdyttelyllä ja siitäkin sitten laski rauhallisemmalla ajolla.
Öljy on varmaan kuitenkin tuota Mobil, kun sellaisesta oli laskutettu sen 11 litraa.
En kyllä keksi miksi 10tkm ajetut öljy pitäisi heittää roskiin? Samalla rahaa se 50-60 euroa myös tuhkana tuuleen.
Öljy on varmaan kuitenkin tuota Mobil, kun sellaisesta oli laskutettu sen 11 litraa.
En kyllä keksi miksi 10tkm ajetut öljy pitäisi heittää roskiin? Samalla rahaa se 50-60 euroa myös tuhkana tuuleen.
Re: w203D nykii kylmänä
Mobil ATF134 on tullut "muutama" litra loroteltua mersujen vaihteistoihin, ei kyllä siitä öljystä ongelmat johdu se on varma.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2579
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: w203D nykii kylmänä
No siksi kun sinä lasket niitä siellä pihalla pitkin vaihteiston öljypohjaa sinne pesuvatiin. Oletko ottanut huomioon, että sen huuhtelun on voinut tehdä joku muu nuuka joka on käyttänyt siihen vaikka ensin Commaa ja sitten Mobilia perään jolloin vaihteistoon on voinut jäädä muuta öljyä? Jotkut kitupiikit harrastavat tuollaistakin kv-sivustojen mukaan.melberi kirjoitti: ↑Ma 16.01.2023 14:41 Öljymäärää tarkistelin aiemmin, oli tikun kuuman pään alueen puolivälin tienoilla, kun öljynlämpö D-asennossa oli n. 69. Ei 70 korkeampia lämpöjä tuolloin pakkaskelillä saanut kuin moottoritiekiihdyttelyllä ja siitäkin sitten laski rauhallisemmalla ajolla.
Öljy on varmaan kuitenkin tuota Mobil, kun sellaisesta oli laskutettu sen 11 litraa.
En kyllä keksi miksi 10tkm ajetut öljy pitäisi heittää roskiin? Samalla rahaa se 50-60 euroa myös tuhkana tuuleen.
Kyllä ne öljyt sinulle välttää, ei sitä kukaan estä.
Re: w203D nykii kylmänä
Pitkin öljypohjaa? Kyllä ne sieltä ihan nätisti valuu ulos tyhjennysreiästä suoraan alas painovoiman avustamana. Vai onko sulla takakontti kohti taivasta kun öljyjä vaihtelet?E200kompressor kirjoitti: ↑Ma 16.01.2023 18:02 No siksi kun sinä lasket niitä siellä pihalla pitkin vaihteiston öljypohjaa sinne pesuvatiin. Oletko ottanut huomioon, että sen huuhtelun on voinut tehdä joku muu nuuka joka on käyttänyt siihen vaikka ensin Commaa ja sitten Mobilia perään jolloin vaihteistoon on voinut jäädä muuta öljyä? Jotkut kitupiikit harrastavat tuollaistakin kv-sivustojen mukaan.
Kyllä ne öljyt sinulle välttää, ei sitä kukaan estä.
En kyllä usko, että hyvämaineinen huoltoliike tuollaista olisi harrastanut. Samahan se olisi sitten epäillä onko mitään öljyjä vaihdettu laisinkaan. Tai laitettu Commaa koko satsi.
Re: w203D nykii kylmänä
No niin, oire on poissa nyt muutaman aamun kokemuksella.
Huomioita:
- vanha pistokkeen läpivienti oli hieman vuotanut, joku tarvikeosa, leima vuodelta 2016, kaksi o-rengasta olivat vaaleanväriset, paksut ja joustavat
- vanha johdinlevy ei ollut alkuperäinen vaan vuonna 2009 valmistettu mersun osa, alkuperäinen lienee sitten sen n. 200tkm taksikäytön jälkeen ollut vaihtokunnossa? lukuja mittarissa nyt 478tkm.
- vanhasta tcc-solenoidista ei tiedä oliko alkuperäinen, mutta mersun leimalla kuitenkin
- parin öljypohjan pultinreiän kierteet antautuivat vaikka momenttiavain oli käytössä, eihän se mikään tarkkuuslaite ole, mutta joko ne kierteet on ennestään saaneet kipeää tai sitten se momentti on mitoitettu vähän turhan lähelle vaurioitumisrajaa
Huomioita:
- vanha pistokkeen läpivienti oli hieman vuotanut, joku tarvikeosa, leima vuodelta 2016, kaksi o-rengasta olivat vaaleanväriset, paksut ja joustavat
- vanha johdinlevy ei ollut alkuperäinen vaan vuonna 2009 valmistettu mersun osa, alkuperäinen lienee sitten sen n. 200tkm taksikäytön jälkeen ollut vaihtokunnossa? lukuja mittarissa nyt 478tkm.
- vanhasta tcc-solenoidista ei tiedä oliko alkuperäinen, mutta mersun leimalla kuitenkin
- parin öljypohjan pultinreiän kierteet antautuivat vaikka momenttiavain oli käytössä, eihän se mikään tarkkuuslaite ole, mutta joko ne kierteet on ennestään saaneet kipeää tai sitten se momentti on mitoitettu vähän turhan lähelle vaurioitumisrajaa