Mersu (se 2008 E200 CDI) menossa B-huoltoon maanataina ja eilen kun ajelin töihin, niin reilu 20 km ajettuani, siihen isoon näyttöön syttyi moottorin lämpötilan merkkivalo. Se avain siellä järvessä
No, sattumaa tai ei, ei se viimasuojan poistaminen nyt heti mitään auttanut. Jatkoin ajamista ja pysähdyinkin hetkeksi levikkeelle ja käytin koneen sammuksissa. Ei auttanut.
Koneen lämpötila sahasi välillä 85 astetta (toimi normaalisti eikä vikavalo palanut) ja taas hetken päästä vikavalo syttyi ja samalla lämpötila putosi kerralla sen 10 astetta alemmas. Vai oliko 5astetta. Mutta tolleen se sahasi koko sen loput 35 km jonka tyhmänä tietty ajoin että ehdin töihin. Mitään keltaista tai punaista varoitusvaloa ei sytyttänyt kojelautaan kertomaan että kone oikeasti ylikuumenee.
Perillä töissä avasin konepellin ja konehan näytti kuumalta. En muista kuinka puhdas konetila oli ennen tätä mutta näytti ihan siltä kuin jotain olisi valunut koneen reunoilta pohjalle asti. Huomasin myös että lasinpesunestesäiliön kansi oli ikäänkuin kuumuudesta vääntynyt ja auennut. olisiko sieltä sitten loiskunut nestettä koneen pohjalle kun siellä jotain kirkasta nestettä kiilteli. Ja mielestäni öljy haisi . Kuitenkin tarkistettaessa koneen jäähdyttyä, öljyä oli oikea määrä edelleen koneessa, jäähdytinneste näytti puhtaalta (tason määrää en tosin osaa sanoa, mutta hiljattain sen pakkasenkesto mitattiin -60, joten olisivat varmaan sanoneet jos se on vähissä). Kotimatkalla ihan sama juttu, 35 km pääsin ajamaan kunnes sama moottorin lämpötilavaroitusvalo syttyi keskinäyttöön. Mikä vois olla paskana ? Viimasuojan osuus sattumaa ? Termostaatti ? Jäähdytin ? Huohotinputki jäässä ? En osaa sanoa. Ihmettelen vaan kun se lämpötila sahaa vian ollessa päällä ja mitään värillistä merkkivaloa systeemi ei sytytä minnekään.