OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54
OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Moro
Ongelmana CLS W218 250CDI 2013 Euro5, jossa DPF. Vikakoodiksi tulee tukkeutunut DPF, vaikka paine-eroanturin mukaan paine-ero ei ole suuri. Tuo on siis vielä ainoa vikakoodi.
Huomiona se, että molemmat lämpöanturit B19/9 ja B19/11 (turbon lämpöanturi ja DPF lämpöanturi) antavat ylisuuria lukemia.
Turbon anturi antaa n. 630C anturin ollessa kytkettynä ja 850C anturin ollessa irti.
Starilla lämpöanturitestikin menee läpi, koska DPF anturi on 20C lämpöisemmällä lukemalla kuin turbon anturi.
DPF anturi antaa 650C aina anturin ollessa kytkettynä ja 300C anturi irroitettaessa. Anturit vaihdettu ja mitattu, sama tilanne eri antureillakin, mikään ei muutu sen osalta.
Mitattu ECUn liittimistä anturien johdot, molemmat vaikuttaisi ehjiltä, ei vastusta tms. anturien virransyöttö molemmissa 5V. DPF anturin käytös ihmetyttää, kuten myös anturien lukemat. Nuo anturit ovat vielä ECU:ssa eri liittimissä -> eri johtosarjalenkissä, joten niidenkin yhtäaikainen vikaantuminen vaikuttaa sangen erikoiselta, kun en ole löytänyt minkään muun anturin lukemissa kummallisuuksia tai normaalista poikkeavia arvoja.
Auto on siis tullut minulle tuossa kunnossa, en tiedä mitä edellinen omistaja on räpeltänyt / korjauttanut jossakin. DPF tuohon on juuri vaihdettu, ilmeisesti turhaan.
Ongelmana CLS W218 250CDI 2013 Euro5, jossa DPF. Vikakoodiksi tulee tukkeutunut DPF, vaikka paine-eroanturin mukaan paine-ero ei ole suuri. Tuo on siis vielä ainoa vikakoodi.
Huomiona se, että molemmat lämpöanturit B19/9 ja B19/11 (turbon lämpöanturi ja DPF lämpöanturi) antavat ylisuuria lukemia.
Turbon anturi antaa n. 630C anturin ollessa kytkettynä ja 850C anturin ollessa irti.
Starilla lämpöanturitestikin menee läpi, koska DPF anturi on 20C lämpöisemmällä lukemalla kuin turbon anturi.
DPF anturi antaa 650C aina anturin ollessa kytkettynä ja 300C anturi irroitettaessa. Anturit vaihdettu ja mitattu, sama tilanne eri antureillakin, mikään ei muutu sen osalta.
Mitattu ECUn liittimistä anturien johdot, molemmat vaikuttaisi ehjiltä, ei vastusta tms. anturien virransyöttö molemmissa 5V. DPF anturin käytös ihmetyttää, kuten myös anturien lukemat. Nuo anturit ovat vielä ECU:ssa eri liittimissä -> eri johtosarjalenkissä, joten niidenkin yhtäaikainen vikaantuminen vaikuttaa sangen erikoiselta, kun en ole löytänyt minkään muun anturin lukemissa kummallisuuksia tai normaalista poikkeavia arvoja.
Auto on siis tullut minulle tuossa kunnossa, en tiedä mitä edellinen omistaja on räpeltänyt / korjauttanut jossakin. DPF tuohon on juuri vaihdettu, ilmeisesti turhaan.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Mittaa singnaalijohdot yhteys plussaan ja maahan ecu irti ja liittimet irti olisko kuori poikki jostain ja signaalit vääriä. Tai johdot hapettunut kuoren sisällä vai näkyykö ecun ja liittimen välillä joitakin ohmeja?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Mittasin ecun päästä anturit irti ja kiinni johdot, irti ollessaan ei vuotoja mihinkään, anturit kiinnitettyinä näyttivät sen n. 220ohm, mitä anturistakin mitattuna anturit irrallaan.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Paljonko niiden pitäisi näyttää jotta voi sanoa että arvot on vääriä?konitohtori kirjoitti: ↑La 14.01.2023 11:34
Huomiona se, että molemmat lämpöanturit B19/9 ja B19/11 (turbon lämpöanturi ja DPF lämpöanturi) antavat ylisuuria lukemia.
Ei kai tässä ole jotain huonoa softaa josta on poistettu joitain vikakoodeja?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Ne anturien arvot olivat koko ajan välillä 630-650C, eli varmasti väärät kun auto ei edes käy. Itsekin alan kohta kallistumaan softaan tai vialliseen ECUun, sen verran hämärältä tuo nyt alkaa vaikuttamaan. Vikatilaan mennessä auto ei siis mene limp-modeen, sytyttää vain moottorinvikavalon.
Oheisessa kuvassa ECU:n softaversio
Oheisessa kuvassa ECU:n softaversio
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Oheisessa kuvassa vielä arvot, kun auto on tyhjäkäynnillä. pakopuolen lämmöt eivät muutu miksikään, vaikka auto olisi ihan kylmä. Toinen mikä myös hiukan ihmetyttää on tuo DPF täyttöaste / sen arvot. Pöntössä voisi olettaa olevan tavarat sisällä, kun ylimenovastus kasvaa moottorin kuorman mukaan...
Autoon on siis vaihdettu hyvin hiljattain uusi pönttö, olisiko voinut olla niin, että onkin ollut poistettuna softasta ja nyt kun pönttö onkin vahvalla oletuksella paikallaan, niin vikatilat tulisikin siitä?
Autoon on siis vaihdettu hyvin hiljattain uusi pönttö, olisiko voinut olla niin, että onkin ollut poistettuna softasta ja nyt kun pönttö onkin vahvalla oletuksella paikallaan, niin vikatilat tulisikin siitä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Aika suurella varmuudella voi sanoa, että softaa on sorkittu.
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Siis tässä oli softa? No tottakai jos on DPF poistett ja laitettu kuitenkin toimiva pönttö kiinni niin suattaapi alkaa kiukuttelemaan. Miksi ihmeessä pönttöä on alettu vaihtamaan jos se on ollut poistettuna softallisesti.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Auto on tullut minulle tässä kyseisessä kunnossa, historiasta ei ole mitään tietoa. En tiedä onko softattu vai ei. Kaikki on spekulaatiota ja arvailua. Nyt on tarkoitus selvittää, että mikä tuossa mättää ja millä sen saa kuntoon. DPF on vaihdettu sen näkee, kun se on kuin uusi, ei ole voinut olla kuin ihan hetken paikallaan.
Minulla ei ole tietoa onko autossa vakiosofta vai kopeloitu tms. Sitä tässä koitetaan selvitellä, että miksi se käyttäytyy kuten nyt on tullut ilmi jne.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Myynnin takia... ei voi syyttää että pönttö puttuu
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Ohjelma kannattaa selvittää ihan ekana, koska limppi tulee jos lamppu syttyy yleensä. Vällillä menee limppiin jo vaikka ei lamppu syty.
Johdot ok ja anturit ok ja oikeat ja heti näyttää päälle 600 astetta niin joko softaa on joku kädetön apina tökkinyt tai anturit on väärät, tai ecu paskana.
Johdot ok ja anturit ok ja oikeat ja heti näyttää päälle 600 astetta niin joko softaa on joku kädetön apina tökkinyt tai anturit on väärät, tai ecu paskana.
-
- Mersumies
- Viestit: 2785
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Selviäisi varmaan helpoiten kysymällä edelliseltä omistajalta.konitohtori kirjoitti: ↑La 14.01.2023 19:04Auto on tullut minulle tässä kyseisessä kunnossa, historiasta ei ole mitään tietoa. En tiedä onko softattu vai ei. Kaikki on spekulaatiota ja arvailua. Nyt on tarkoitus selvittää, että mikä tuossa mättää ja millä sen saa kuntoon. DPF on vaihdettu sen näkee, kun se on kuin uusi, ei ole voinut olla kuin ihan hetken paikallaan.
Minulla ei ole tietoa onko autossa vakiosofta vai kopeloitu tms. Sitä tässä koitetaan selvitellä, että miksi se käyttäytyy kuten nyt on tullut ilmi jne.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
tahtoomersun kirjoitti: ↑Su 15.01.2023 10:07 Selviäisi varmaan helpoiten kysymällä edelliseltä omistajalta.
Olisin sen jo tehnyt mikäli se olisi mahdollista, en avaa sitä sen enempää.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
.
Helpoin ja halvinkin keino päästä tilanteen herraksi, on käydä päivityttämässä vakioksi.
Ei tarvi enää sitten ihmetellä, ettää toimiiko ohjelma, vai ei.
Voi keskittyä täysin vikojen korjuuseen.
Käyttöjärjestelmä ei hyväksy esim pakolämpöjen suhteen muuta tilannettakun että sen pakokaasun täytyy viilentyä kulkiessaan pakoputkessa olevien lämpöantureiden ohi.
Helpoin ja halvinkin keino päästä tilanteen herraksi, on käydä päivityttämässä vakioksi.
Ei tarvi enää sitten ihmetellä, ettää toimiiko ohjelma, vai ei.
Voi keskittyä täysin vikojen korjuuseen.
Käyttöjärjestelmä ei hyväksy esim pakolämpöjen suhteen muuta tilannettakun että sen pakokaasun täytyy viilentyä kulkiessaan pakoputkessa olevien lämpöantureiden ohi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
No niin, autoon sattui olemaan saastekamppis auki -> ECUn päivitys. Se on nyt tehty ja ongelmat taitaakin olla sitten poissa.
Vahva oletus on, että auto on ollut joskus lastutettu ja egr + dpf poistettu käytöstä. Myyntiä ennen autoon oli kuitenkin oletettavasti laitettu uusi dpf, mutta softaa ei oltu korjattu vastaamaan palautettua pönttöä -> ongelmat.
Ensimmäinen ajo ajettu ja vaikuttaisi toimivan... totuus toki tulee sitten muutaman ajokerran jälkeen, että kaikki varmasti toimii kuten pitääkin. Nyt ainakin on selkeämpi etsiä mahdollisia vikoja jos sellaisia autossa vielä olisi.
Vahva oletus on, että auto on ollut joskus lastutettu ja egr + dpf poistettu käytöstä. Myyntiä ennen autoon oli kuitenkin oletettavasti laitettu uusi dpf, mutta softaa ei oltu korjattu vastaamaan palautettua pönttöä -> ongelmat.
Ensimmäinen ajo ajettu ja vaikuttaisi toimivan... totuus toki tulee sitten muutaman ajokerran jälkeen, että kaikki varmasti toimii kuten pitääkin. Nyt ainakin on selkeämpi etsiä mahdollisia vikoja jos sellaisia autossa vielä olisi.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Näitä ilmenee kun pönttöjä turhaan poistetaan, se ei yleensä ole se vika vaan oire viasta. Sitten sorkitaa ohjelmaa ja soppa on valmis.
Vika korjattuna oikein tehty ohjelma ei vaadi dpf poistoa tai tyhjennystä. Tämä on tullut todettua omissa autoissa omilla ohjelmilla.
Ei savua niin ei ongelmia.
Vika korjattuna oikein tehty ohjelma ei vaadi dpf poistoa tai tyhjennystä. Tämä on tullut todettua omissa autoissa omilla ohjelmilla.
Ei savua niin ei ongelmia.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Joo, itse vähän samoilla linjoilla, tuossa autossa huomasi hyvin, kuinka joku ennen minua on hakannut vääriin asioihin rahaa, eikä ongelma ole selvinnyt. Itsekin paneuduin tuohon softaan liian myöhään, olisin säästänyt parin anturin hinnan
En osannut tarpeeksi aikaisin epäillä sorkittua softaa, vaikka näin jälkikäteen se olisi pitänyt tajuta heti... ehkä hiukan tein nopeita peliliikkeitä ongelmia tutkiessani.
En osannut tarpeeksi aikaisin epäillä sorkittua softaa, vaikka näin jälkikäteen se olisi pitänyt tajuta heti... ehkä hiukan tein nopeita peliliikkeitä ongelmia tutkiessani.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Nämä sorkitut softat on siitä ikäviä juttuja että saattaa palaa tukku tuohta ihan turhaan vianselvitykseen ja osien vaihtoihin.
Omakohtainen kokemus, ei tosin omasta autosta, meni omistajalta melkein auton hinta turhiin korjauksiin sorkitun softan vuoksi. Onneksi en itse ollut mitään siitä korjannut...
Omakohtainen kokemus, ei tosin omasta autosta, meni omistajalta melkein auton hinta turhiin korjauksiin sorkitun softan vuoksi. Onneksi en itse ollut mitään siitä korjannut...
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
No vika selvisi ja silleen kaikki hyvin, nyt vaan valitettavasti ehkä se paskin ohjelma koneessa se päivitetty. Toisilla toiminut ok ja osa sitten valittelee tiheitä polttoja ja suurta kulutusta.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Joo, tässä alkoi kyllä omatkin epäilykset heräämään, kun homma ei mennytkään ihan kuten oletin. Ensin tietenkin oletin ECU:ssa tai johtosarjassa olevan vikaa ja vasta lopuksi käännyin softan puoleen... sekin liian myöhään. Onneksi ei tullut kuin muutama anturi ostettua ulkomailta turhaan, eli ei kovin suurta rahanmenoa ehtinyt tulemaan... onpahan nyt sitten varastossa niitäkinJürgen kirjoitti: ↑Ti 17.01.2023 22:26 Nämä sorkitut softat on siitä ikäviä juttuja että saattaa palaa tukku tuohta ihan turhaan vianselvitykseen ja osien vaihtoihin.
Omakohtainen kokemus, ei tosin omasta autosta, meni omistajalta melkein auton hinta turhiin korjauksiin sorkitun softan vuoksi. Onneksi en itse ollut mitään siitä korjannut...
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Joo, aika näyttää, ei se nyt ainakaan millään pyhällä hengellä kulje tuolla nykyisellä softalla, ikävä kyllä. Osaatteko sanoa millaisesta muutoksesta softien välillä on kyse... siis edellinen vakiosofta vs. nyt tämä kampanjasofta?
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Siellä on aika reilusti lisätty egr suhdetta, lisää kierrätystä varsinkin kaupunkiajossa ja dpf regenerointia on muokattu.
Typenoksideja koittavat saada pois hinnalla millä hyvänsä.
Moottori sitten tukkeutuu nopeammin varsinkin täällä pohjoisessa kun kylmä ilma ja kondensoi vettä imusarjaan. Saa pakokaasun sotkemaan sen sarjan todella kivasti.
Nythän se on rekisteröity veholla että päivitetty, tuikulle vaan ja parempaa softaa tilalle jos ei nykyinen ole hyvä.
Typenoksideja koittavat saada pois hinnalla millä hyvänsä.
Moottori sitten tukkeutuu nopeammin varsinkin täällä pohjoisessa kun kylmä ilma ja kondensoi vettä imusarjaan. Saa pakokaasun sotkemaan sen sarjan todella kivasti.
Nythän se on rekisteröity veholla että päivitetty, tuikulle vaan ja parempaa softaa tilalle jos ei nykyinen ole hyvä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54
Re: OM651 DPF ongelmaa (lämpöanturilukemat pielessä)
Tuon EGR suhteen kyllä huomasi... siis ilman tietokonettakin. Ennen vakiosoftan palautusta putken päästä puhalsi oikein kunnolla tyhjäkäynnilläkin. Nyt softattuna vakioksi uudelle softalle puhisee todella vähän ilmaa läpi.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*