W205 220d hidas lämpeneminen
W205 220d hidas lämpeneminen
Pikkudiesel ei koskaan ole oikein häävi lämpenemään mutta tuntuu että oma 220d (OM651) on jotenkin erityisen hidas. Eilen pakkasta -5, webasto päällä noin 20 minuuttia ja 40 minuuttia kaupunkiajoa ja edes etusivulasit eivät kunnolla sulaneet koko aikana. Lämpömittari ajelun lopuksi noin puolivälissä, eli pari palkkia vajaana normaalilämmöistä.
Termostaatti vaihdettu vuosi sitten, onko näissä muita mahdollisia vaihdettavia osia jotka tuohon lämpenemiseen vaikuttaisivat? Edellisen bemarin tyyppivikoihin kuuluivat päätermostaatti, egr-jäähdyttimen termostaatti sekä laatikon lämmönvaihdin joista jokainen vaikutti moottorin lämpenemiseen, onko näissä vastaavaa?
Voiko vesipumppu vaikuttaa moottorin hitaaseen lämpenemiseen?
Termostaatti vaihdettu vuosi sitten, onko näissä muita mahdollisia vaihdettavia osia jotka tuohon lämpenemiseen vaikuttaisivat? Edellisen bemarin tyyppivikoihin kuuluivat päätermostaatti, egr-jäähdyttimen termostaatti sekä laatikon lämmönvaihdin joista jokainen vaikutti moottorin lämpenemiseen, onko näissä vastaavaa?
Voiko vesipumppu vaikuttaa moottorin hitaaseen lämpenemiseen?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 491
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Onko 220d pikkudiesel?
Mahtaako EGR poistettu käytöstä? (lastutettu ehkä)
Mercedes ME OBD palikalla näkee moottorin oikean lämmön puhelimesta, helpottaa termostaatin toiminnan tarkkailemista
Mahtaako EGR poistettu käytöstä? (lastutettu ehkä)
Mercedes ME OBD palikalla näkee moottorin oikean lämmön puhelimesta, helpottaa termostaatin toiminnan tarkkailemista
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Auto täysin vakio ja miellän hieman yli kaksilitraisen moottorin pikkudieseliksi.
Olen seurannut lämpöjä obd:n kautta eri ohjelmalla, ne kyllä lopultakin nousevat normaaliksi mutta luulisi edes sen verran kehittävän lämpöä kaupunkiajossakin että lasit pysyisivät auki pikkupakkasella, etenkin kun esilämmitetty webastolla.
Olen seurannut lämpöjä obd:n kautta eri ohjelmalla, ne kyllä lopultakin nousevat normaaliksi mutta luulisi edes sen verran kehittävän lämpöä kaupunkiajossakin että lasit pysyisivät auki pikkupakkasella, etenkin kun esilämmitetty webastolla.
-
- Mersumies
- Viestit: 2359
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Voi kuulostaa tyhmältä mutta monen auton hidas lämpeneminen saattaa johtua tukkeuneesta raitisilmasuodattimesta kun ilmaa ei tule tarpeeksi läpi.JarnoN kirjoitti: ↑La 10.12.2022 12:39 Pikkudiesel ei koskaan ole oikein häävi lämpenemään mutta tuntuu että oma 220d (OM651) on jotenkin erityisen hidas. Eilen pakkasta -5, webasto päällä noin 20 minuuttia ja 40 minuuttia kaupunkiajoa ja edes etusivulasit eivät kunnolla sulaneet koko aikana. Lämpömittari ajelun lopuksi noin puolivälissä, eli pari palkkia vajaana normaalilämmöistä.
Termostaatti vaihdettu vuosi sitten, onko näissä muita mahdollisia vaihdettavia osia jotka tuohon lämpenemiseen vaikuttaisivat? Edellisen bemarin tyyppivikoihin kuuluivat päätermostaatti, egr-jäähdyttimen termostaatti sekä laatikon lämmönvaihdin joista jokainen vaikutti moottorin lämpenemiseen, onko näissä vastaavaa?
Voiko vesipumppu vaikuttaa moottorin hitaaseen lämpenemiseen?
Naapurin mies teki VAG:sta takuureklamaation kun ikkunat olivat huurussa. Vaihtoivat raitisilmasuodattimen ja taas kirkastui.
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
S205 Rellun ”pikkudiesel” lämpenee kyllä ihanan nopeasti ilman esilämmitystäkin. Ihmettelen sitä edelleen, mistä mahtaa johtua?
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
BMW i3 2019
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Raitisilmasuodatin vaihdettu huollossa toukokuun lopussa joten en oikein siihenkään usko.E200kompressor kirjoitti: Voi kuulostaa tyhmältä mutta monen auton hidas lämpeneminen saattaa johtua tukkeuneesta raitisilmasuodattimesta kun ilmaa ei tule tarpeeksi läpi.
Naapurin mies teki VAG:sta takuureklamaation kun ikkunat olivat huurussa. Vaihtoivat raitisilmasuodattimen ja taas kirkastui.
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Vaihdoin kokeeksi vesipumpun alipainetta ohjaavan venttiilin kun ei kummoisia maksanut. Pari viikkoa sitten, ennen venttiilin vaihtoa ajoin neljän asteen pakkasessa lämpömittaria seuraten: webastolla esilämmitettynä vaati tasan 50km että mittari oli normaalissa.
Tänään venttiilin vaihdon jälkeen, melkolailla vastaavissa olosuhteissa ja samaa reittiä ajaen lämpömittari oli normaalissa noin 20km jälkeen. Pitää vielä jonkin aikaa seurailla auttoiko tuo oikeasti ja raportoida tännekin.
Tänään venttiilin vaihdon jälkeen, melkolailla vastaavissa olosuhteissa ja samaa reittiä ajaen lämpömittari oli normaalissa noin 20km jälkeen. Pitää vielä jonkin aikaa seurailla auttoiko tuo oikeasti ja raportoida tännekin.
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Mennyt ohi tämä, toi aktiivinen vesipumppu nopeuttaa lämpenemistä aika hyvin samoi kaihtimet syylarissa jos ne löytyy.
Oma om651 lohkossa ja 10-20km normi lämpöinen 90 astetta. -5 pakkasella
Oma om651 lohkossa ja 10-20km normi lämpöinen 90 astetta. -5 pakkasella
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Viikon otannalla sanoisin että lämpöongelma poistui ko. venttiilin vaihdolla. Ostin noita kaksi kerralla, samanlainen venttiili näytti olevan myös egr:n ohjauksessa mutta oli niin hankalassa välissä etten sitä jaksa vaihtaa, joten tuo olisi jouten.
Kyseessä siis tämä osa:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 0-pierburg
Jos jollakulla tarve niin yv:llä voidaan jatkaa kaupantekoa.
Kyseessä siis tämä osa:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 0-pierburg
Jos jollakulla tarve niin yv:llä voidaan jatkaa kaupantekoa.
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Moottori lämpeää suhteellisen normaalisti mutta ei tämä kyllä sisältä ole edelleenkään sen lämpöinen kun kuuluisi.
Ovatko nämä kuinka tarkkoja esim. vuodoille järjestelmässä, ottavatko ilmaa sisäänsä ja lämmöntulo täten heikkenee? Mielestäni ei kyllä neste tuoksu tai allensa tiputtele mutta en ole vielä tarkemmin mahdollisia vuotoja katsellut.
Ovatko nämä kuinka tarkkoja esim. vuodoille järjestelmässä, ottavatko ilmaa sisäänsä ja lämmöntulo täten heikkenee? Mielestäni ei kyllä neste tuoksu tai allensa tiputtele mutta en ole vielä tarkemmin mahdollisia vuotoja katsellut.
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Mikä on suhteellisen normaalisti? nesteen lämpötila ja ilmakanavan seinän lämpötilä?
Kuinka kuumaksi saat nesteen pyörittämällä moottoria, lämmityslaitteen puhallin kiinni.
Kuinka kuumaksi saat nesteen pyörittämällä moottoria, lämmityslaitteen puhallin kiinni.
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Suhteellisen normaalisti = webastolla esilämmitys ja siitä esim. töistä kotiin (n. 8km) ajellessa noin 5 asteen pakkasessa, lämmöt ovat kotipihassa melkein normaalissa, eli olisiko noin 75 asteiset. Paria palkkia vajaana normaalilämmöstä. Nesteet kyllä lämpeävät normaalisti mutta sisälle ei riitä lämmintä.
Jos etusivulaseissa on hiemankin jäätä niin eivät yritäkään sulaa tuolla matkalla, vaikka lämpötilapyynti olisi 23 astetta ja sisällä ei mitenkään merkittävän lämpimän tuntoinen ole.
Jos etusivulaseissa on hiemankin jäätä niin eivät yritäkään sulaa tuolla matkalla, vaikka lämpötilapyynti olisi 23 astetta ja sisällä ei mitenkään merkittävän lämpimän tuntoinen ole.
-
- Mersumies
- Viestit: 2781
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Omassa tuossa pakkasessa, vaikka ei olisi johdon päässä, 8km jälkeen on lämmöt 80 ja sisältä lämpenee kunnolla.JarnoN kirjoitti: ↑Su 03.12.2023 20:24 Suhteellisen normaalisti = webastolla esilämmitys ja siitä esim. töistä kotiin (n. 8km) ajellessa noin 5 asteen pakkasessa, lämmöt ovat kotipihassa melkein normaalissa, eli olisiko noin 75 asteiset. Paria palkkia vajaana normaalilämmöstä. Nesteet kyllä lämpeävät normaalisti mutta sisälle ei riitä lämmintä.
Jos etusivulaseissa on hiemankin jäätä niin eivät yritäkään sulaa tuolla matkalla, vaikka lämpötilapyynti olisi 23 astetta ja sisällä ei mitenkään merkittävän lämpimän tuntoinen ole.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 43
- Liittynyt: To 21.09.2023 21:38
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Lämppärin kennon meno ja paluuputken lämpöjä voisit seurailla vaikka infrapunamittarilla pinnasta.
Saisi hiukan käsitystä toimiiko kenno kunnolla. Ja jäähdytysnesteen seasta voisi tutkia palokaasut esim bilteman sarjalla.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000020969
Voisi pois sulkea kansiongelmat.
Hiukan löytyisi ilmansuuntaa miksei lämpeä.
Ja noiden webasto asennusten yhteydessä aina tulee mieleen onko se webasto asennettu kunnolla veden kiertoon nähden.
Saisi hiukan käsitystä toimiiko kenno kunnolla. Ja jäähdytysnesteen seasta voisi tutkia palokaasut esim bilteman sarjalla.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000020969
Voisi pois sulkea kansiongelmat.
Hiukan löytyisi ilmansuuntaa miksei lämpeä.
Ja noiden webasto asennusten yhteydessä aina tulee mieleen onko se webasto asennettu kunnolla veden kiertoon nähden.
08 Clk 220
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Kansiongelmat tuntuu jotenkin ainakin omasta mielestäni vielä poissuljetuilta, nestettä ei häviä, ei tee painetta järjestelmään tai savuta vaaleaa savua ja kilometrejäkin suhteellisen maltillisesti, noin 140tkm. Kaikki toki on mahdollista.
Webasto on tehtaan asentama joten sen vesikierto lienee ok.
Webasto on tehtaan asentama joten sen vesikierto lienee ok.
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Vaihdoinpa kuitenkin raitisilmasuodattimet kun eivät kummoisia maksa ja samalla huomasin että hanskalokeron alla olevan suodattimen vaihtoa varten avattava kansi oli huonosti paikallaan huollon jäljiltä. Nyt uusilla suodattimilla ja oikein kiinni olevalla kannella lämpeää ihan eri malliin, ensi viikolle lupaa kovia pakkasia joten pääsee koeponnistamaan kunnolla, oliko lämmöntunne placebo-efekti vai ei.E200kompressor kirjoitti: ↑La 10.12.2022 17:13 Voi kuulostaa tyhmältä mutta monen auton hidas lämpeneminen saattaa johtua tukkeuneesta raitisilmasuodattimesta kun ilmaa ei tule tarpeeksi läpi.
Naapurin mies teki VAG:sta takuureklamaation kun ikkunat olivat huurussa. Vaihtoivat raitisilmasuodattimen ja taas kirkastui.
Olisiko tuo huonosti paikallaan ollut kansi mahdollistanut että lämmitysteho heikkeni sen takia vai oliko suodatin/suodattimet tukossa tjsp., tiedä häntä. Puhtaan näköisiä olivat kuitenkin.
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Hyvinkin mahdollista jos puhaltaa jääkylmää ilmaa ohjaamoon siitä kannen rakoisesta eikä ilma mene lämppärinkennon läpi lämmittämään ohjaamoa...
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Voi olla että kovilla pakkasilla ei auta muu kuin peittää eturitilä vaikka pahveilla.
-
- Mersumies
- Viestit: 2781
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Ei tarvitse peitellä jos kaikki on kunnossa.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Kyllä nykyautoissa kannattaa keulaa tukkia vaikka ei kovia pakkasia olekaan. Vaikka neste lämpeneekin niin kuin kuuluu niin siltikin moottoritilan etuosassa on aika pirun kylmä maantiellä! Välijäähy jne… ja nopeuttaa lämpenemistä vaikka olisi kuinka kaikki kunnossa.
Toinen tarina on että nyt näyttää mittari -37… No, jos aivan ehdoton pakko on pirtistä tällä kelillä johonkin lähteä niin lähden kyllä taksilla. Iso mahdollisuus että tulee halvemmaksi.
Lisäksi kun homma vaatii ehkä 10min, palan pahvia ja muutaman nippusiteen…
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Tarkenna vähä mitä haluat kaivella tällä viestillä?Tenutähti kirjoitti: ↑Ma 01.01.2024 10:34Kyllä nykyautoissa kannattaa keulaa tukkia vaikka ei kovia pakkasia olekaan. Vaikka neste lämpeneekin niin kuin kuuluu niin siltikin moottoritilan etuosassa on aika pirun kylmä maantiellä! Välijäähy jne… ja nopeuttaa lämpenemistä vaikka olisi kuinka kaikki kunnossa.
Toinen tarina on että nyt näyttää mittari -37… No, jos aivan ehdoton pakko on pirtistä tällä kelillä johonkin lähteä niin lähden kyllä taksilla. Iso mahdollisuus että tulee halvemmaksi.
Lisäksi kun homma vaatii ehkä 10min, palan pahvia ja muutaman nippusiteen…
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Tenutähti tietää mitä tarkoitti mutta itse tulkitsin että hän oli ihan samaa mieltä kuin sinäkin.CDI_05 kirjoitti: ↑Ma 01.01.2024 11:24Tarkenna vähä mitä haluat kaivella tällä viestillä?Tenutähti kirjoitti: ↑Ma 01.01.2024 10:34Kyllä nykyautoissa kannattaa keulaa tukkia vaikka ei kovia pakkasia olekaan. Vaikka neste lämpeneekin niin kuin kuuluu niin siltikin moottoritilan etuosassa on aika pirun kylmä maantiellä! Välijäähy jne… ja nopeuttaa lämpenemistä vaikka olisi kuinka kaikki kunnossa.
Toinen tarina on että nyt näyttää mittari -37… No, jos aivan ehdoton pakko on pirtistä tällä kelillä johonkin lähteä niin lähden kyllä taksilla. Iso mahdollisuus että tulee halvemmaksi.
Lisäksi kun homma vaatii ehkä 10min, palan pahvia ja muutaman nippusiteen…
Näissä helposti kinastellaan kun toiselle nykyauto on eri kuin toiselle. Tahtoomersun ajaa uusilla autoilla joissa kuuleri ei ole siellä keulalla (vesikuuleri) ja koko etupää suljetaan lamellisulkimilla. Pahvin lisääminen ei haittaa mutta ei myöskään auta mitään (siinä uudessa sähköautossa vielä vähemmän). Tenutähden uusissa autoissa taas lamellisulkimia ei ole tai on korkeintaan moottorin jäähdyttimen puhaltimen takana ja pahvi ainakin kuulerin edessä eduksi. Ristiriitaisiltakin tuntuneet aiemmat viestit voi kaikki tulkita oikeiksi jos kohdennetaan oikeaan kalustoon?
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
CDI_05 kirjoitti: ↑Ma 01.01.2024 11:24Tarkenna vähä mitä haluat kaivella tällä viestillä?Tenutähti kirjoitti: ↑Ma 01.01.2024 10:34Kyllä nykyautoissa kannattaa keulaa tukkia vaikka ei kovia pakkasia olekaan. Vaikka neste lämpeneekin niin kuin kuuluu niin siltikin moottoritilan etuosassa on aika pirun kylmä maantiellä! Välijäähy jne… ja nopeuttaa lämpenemistä vaikka olisi kuinka kaikki kunnossa.
Toinen tarina on että nyt näyttää mittari -37… No, jos aivan ehdoton pakko on pirtistä tällä kelillä johonkin lähteä niin lähden kyllä taksilla. Iso mahdollisuus että tulee halvemmaksi.
Lisäksi kun homma vaatii ehkä 10min, palan pahvia ja muutaman nippusiteen…
Sitä kaivella että jo muutaman asteen pakkasella kannattaa keulaa peitellä. Mitään haittaa kun siitä ei ole. No loput meni vähän ohi aiheesta.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Juu se on totta että on uusia autoja ja sitten on uusia autoja. Mitä ite kukanenkin ymmärtää.DBFI kirjoitti: ↑Ma 01.01.2024 11:41Tenutähti tietää mitä tarkoitti mutta itse tulkitsin että hän oli ihan samaa mieltä kuin sinäkin.CDI_05 kirjoitti: ↑Ma 01.01.2024 11:24Tarkenna vähä mitä haluat kaivella tällä viestillä?Tenutähti kirjoitti: ↑Ma 01.01.2024 10:34Kyllä nykyautoissa kannattaa keulaa tukkia vaikka ei kovia pakkasia olekaan. Vaikka neste lämpeneekin niin kuin kuuluu niin siltikin moottoritilan etuosassa on aika pirun kylmä maantiellä! Välijäähy jne… ja nopeuttaa lämpenemistä vaikka olisi kuinka kaikki kunnossa.
Toinen tarina on että nyt näyttää mittari -37… No, jos aivan ehdoton pakko on pirtistä tällä kelillä johonkin lähteä niin lähden kyllä taksilla. Iso mahdollisuus että tulee halvemmaksi.
Lisäksi kun homma vaatii ehkä 10min, palan pahvia ja muutaman nippusiteen…
Näissä helposti kinastellaan kun toiselle nykyauto on eri kuin toiselle. Tahtoomersun ajaa uusilla autoilla joissa kuuleri ei ole siellä keulalla (vesikuuleri) ja koko etupää suljetaan lamellisulkimilla. Pahvin lisääminen ei haittaa mutta ei myöskään auta mitään (siinä uudessa sähköautossa vielä vähemmän). Tenutähden uusissa autoissa taas lamellisulkimia ei ole tai on korkeintaan moottorin jäähdyttimen puhaltimen takana ja pahvi ainakin kuulerin edessä eduksi. Ristiriitaisiltakin tuntuneet aiemmat viestit voi kaikki tulkita oikeiksi jos kohdennetaan oikeaan kalustoon?
Tämä ”säleverhohan” olisi aivan huippusysteemi jokaisessa autossa polttoaineesta riippumatta!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: W205 220d hidas lämpeneminen
Eilen ajelin pohjoissavosta Lahteen. Pakkasta -28 astetta. 220cdi moottorin lämpötila jäi alle 90. Matka jatkui ja ilma lauhtui moottorin lämpötila nousi normaaliksi. Keulan viiman tukkiminen olisi varmaan hiukan auttanut. Auton sisällä oli lämmintä.