Vinkkejä narinahelan irroitukseen, autona S202?
Lyömällä ei irtoa vaikka kuinka takoo
Työkaluun ei viitsi 100€ tuhlata missä vain 2 holkkia ja kierretanko, pahus kun ei sorvia enää ole
Jollain päijät-hämeen alueella työkalua vuokrata?
Edes sinnepäin sopiva hylsy + kierretankoa + mutterit ja prikkoja. Mielikuvitusta käyttäen vähintään sisäholkki pois (kuten edellä neuvottiin)
Sopivan kokoinen hylsy ja irrotusöljyä niin saattaa lähteä ulkoholkkikin. Lyömällä turha yrittää.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Tai jos menee sen irtonaisen navan kanssa korjaamolle missä on työkalu niin ei montaa minuuttia laskutettavaa aikaa kulu kun uusi narina on paikoillaan.
Lyömällä lähtee aina, jos on mahdollisuus lämmittää kaasupillillä (varovasti ettei vetarin kumi vaurioidu) tai induktiokuumentimella "silmukkaa" sisälaidalta.
Toki pitää olla sopivat työkalut eli juuri oikean kokoinen holkki (olikohan 24mm hylsy) ja jämäkkä jatko, iso vasara ja tekijä joka lyö eikä naputtele ja ihmettele.
Tarkotus ollutkin ostaa tuollainen sarja millä sais heloja irroiteltua. Onko kokemuksia näistä yleissarjoista.
Kierretankoja holkkeja, hylsyjä, prikkoja, lämpöä ja mielikuvitusta, mutta älä mene lyömään.
Joo eiköhän se kierretangolla tuu irrotettua heti kun jaksaa mennä takas pajottamaan
Huono puoli noissa sarjoissa on se että niitä harvemmin tulee tarvittua useemmin kun sen yhden kerran..
Jos luonto antaa periksi maksaa niin ei ne korjaamolla yli tuntia tuon vaihdosta laskuta.
Itse tuon sarjan ostin ja haukkuu kyllä hintansa äkkiä kun mersuilla ajaa jatkossakin suottapa noita lekan kans vaihtelee
Pulttipyssy ja tuo sarja niin tuntia ei saa meneen tupakkamieskään..yks parhaista hankinnoista.
Juuhels kirjoitti: ↑La 11.02.2023 15:48
Joo eiköhän se kierretangolla tuu irrotettua heti kun jaksaa mennä takas pajottamaan
Huono puoli noissa sarjoissa on se että niitä harvemmin tulee tarvittua useemmin kun sen yhden kerran..
Jos autojen kans temuat niin kyllä sie tuollaista sarjaa tarvit. On apua monenlaiseen irrotukseen/asennukseen.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Ei kestä Klannin sarjakaan kauaa jos noin vain vedellään pulttikoneella narinaheloja irti. Melko pian tulee vastaan se hela joka on niin tiukassa että kierretanko napsahtaa poikki. Usein on vanhemmiten hela niin tiukassa että pakko lämmittää irrotti millä irrotti.
Esimerkiksi 211 on nuo työkalut käteviä kun lyömällä ei voi fiksusti vaihtaa, vanhempiin joissa hieman eri rakenne on tullut vähintään joitain satoja heloja vaihdettua lyömällä. Käsi on sen verran vakaa, uskoisin että vieläkin, ettei joka toinen lyönti osu jarrulevyyn tai - kilpeen tai omaan käteen.
Toki ihan sama siihen yhteen autoon tai yleensäkin omiin käyttöautoihin millä viritelmällä vaihtaa kun on rajattomasti aikaa värkätä, saa vaikka tunnin tuhrata yhden helan kanssa vaikka pultti lähtee hyvin irti. Ilmajousitetut 211 yms. erikoistapaukset totta kai erikseen.
Juu, jos tietää miten se lyömällä otetaan nii mikä ettei.
Mutta siinä kun maalikko alkaa moskan kans heilua nii saattaa enemmän tulla tuhoa, kuin oli tarkoituskaan
Varmasti tarvitsee eläessään useammin kuin yhden kerran, eikä tuolla hinnalla taida saada tänä päivänä edes yhtä toimenpidettä monellakaan korjaamolla. Monet pyöränlaakerit ja puslat tuollaisella vaihdellut.
Pelkällä kierretangolla ja hylsyilläkin toki jotain saa irti, mutta huomattavasti helpommin menee tuollaisilla sarjalla missä muttereissa laakerointi sekä tavallista kierretankoa hienompi kierre.
Tuohan se on varmuudella hyvä, edellä linkattu Klannin sarja. Tarvitsee vain ymmärrystä siitä miten lujaa kärsii vääntää ettei tanko mene poikki.
Itse tuolla irrottaessani taisin useimmiten lämmittää sivusta ja sitten paineilmaräikällä käsin parit väännöt ja liipaisinta painaen loput.
Yleismallin sarjasta kannattaa sovittaa ennen ostoa että löytyy juuri oikean kokoinen holkki irrotukseen ja myös uuden paikalleen vetämiseen, jos narinahelan vaihto on pääsyy sarjan hankintaan tai sellainen työ mitä sillä joudutaan joka tapauksessa tekemään.
Edellä linkatussa sarjassa onkin kerrottu holkkien mittoja ja holkkeja paljon sarjassa, ehkä löytyisi sopivat...
Itse ostin c- puristimen joskus ebaysta, ollut kätevä w211 etupallojen, narinahelojen ja etukallistuksenvakaajan pikkupallojen vaihdossa. Ei montaa kymppiä maksanut.
https://www.ebay.com/itm/254474537207
Tuollaisella just vaihdoin Ässään 4 niveltä(siinä on ilmajousien alaosassakin nuo puslat).Helppoa oli.Kierretangon voi aina tarvitessa vaihtaa.Nyt hain Puuilosta 3 euron tangon mistä sahasin sopivan pätkän.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)