Eilen oli taas viikoittainen autonropausaikaikkuna. Sattui myös niin, että osuin paikalle vuoden ensimmäistä kertaa valoisaan aikaan, joten piti käydä vähän ajelulla ja pesemässä auto tallin pölyistä. Samalla pääsin näkemään ensimmäistä kertaa syksyllä maalatun etulokarin luonnonvalossa. Auttaako myllytys, ja miten paljon?
IMG_9042.jpeg
Suhailin n. 30km ja auto toimi taas mainiosti. Tuon ratissa on kyllä jotenkin erityisen muikea tunnelma, fiilis on ihan eri kuin vaikka SL:ssä, varmaan osaltaan siksi että SL näyttää erikoiselta autolta kenelle tahansa sivulliselle. Meinaa tulla sellainen pikkupoika pahanteossa -hihittely pintaan koko ajan, kun eihän tällaista autoa pitäisi olla olemassakaan. Sleeperit on jänniä.
Osansa hihittelyyn varmaan aiheuttaa tuo nykyisen pakoputkiston höpötys. Vaikka haluankin palauttaa sen lähemmäs originaalia, jotain lapsekkaan piristävää siinä pörinässä on. Aiheesta puheen ollen, lähetti kärräsi Imasafin putkiston kotiin alkuviikosta:
IMG_9031.jpeg
Kärrään tuon asennettavaksi Tiittaselle tms kunhan sää menee riittävän pysyvästi plussalle. Kuuluu siihen joukkoon töitä, joihin ei huvita omaa aikaa tai rystysverta tallin lattialla maaten laittaa, koska ammattikamppeilla homma hoitunee käden käänteessä (ja jos ei hoidu, niin ei todellakaan hoituisi myöskään tallin lattialla...).
Jotain sain sentään eilen tehtyä, ryhdyin nimittäin tutkimaan kattoluukun toimintaa. Se siis ei liukunut, ainoastaan kallistui. Lähemmällä tutkimisella ensimmäinen syy liukumattomuudelle oli, että vasen takanurkka ei putoa alas joten luukku ei pääse liukumaan katon sisään. Kun sitä auttoi käsin, luukku aukesi vähän, ja liukui verran pidemmälle kun sitä auttoi taas käsin. Kovin vaivalloista se oli, ja kiinnikään ei mennyt suosiolla. Ensimmäinen ajatus oli putsailla vähän kiskoja (jotka olivat varsin puhtaat) ja ruikkia väliin vähän valkoista litiumrasvaa, ja nitkutella luukkua eestaas. Vähän se tuntui siitä notkistuvan, mutta ei silti tarpeeksi.
Päätin lähteä purkamaan luukkua
näillä ohjeilla. Ensin verhoilu irti: neljä verhoiluniittiä auki etureunasta ja verhoilu irti eteenpäin vetämällä. Tässä kohtaa päätin, jälkikäteen fiksusti, tutustua tarkemmin mekanismin toimintaan ennen luukun irrotusta. Ensimmäinen ongelma löytyikin heti:
IMG_9054.jpeg
Eli yksi luukun kiinnitysmuttereista puuttui. Tuo aiheutti sen, että mekanismi ei saanut vedettyä luukun vasenta takareunaa alas. Pistin siihen uuden mutterin ja prikan, ja avaussykli eteni pidemmälle kunnes liuku taas tökkäsi. Vähän aikaa sitä eestaas sahattuani tajusin, että nimenomaan vasemmalla puolella on jotain, mihin liuku tökkää. Sitten rupesin tunnustelemaan kiskoa sormin ja mitäs per... siellähän se alkuperäinen prikallinen mutteri oli kiskossa. Sen kun sai ongittua pois ja laitettua omalle paikalleen, mekanismi alkoi toimia normaalisti. Myös toisella puolella tuo taaempi mutteri oli löysä, joten kiristin sen samalla. Yksi murhe taas pois päiväjärjestyksestä, kesä kuitenkin alkaa päivänä minä hyvänsä.
Huomasin myös että kun luukun avaa, moottori jää surisemaan. Ensimmäisellä kerralla oli tallissa radio päällä enkä tajunnut sitä ennen kuin moottorista kuului pirunmoinen ujellus. Lopulta paljastui, että ongelma oli kattoluukun avauskatkaisijassa, joka jumitti pohjaan. Luulin ensin, että katkaisijassa on yhden painalluksen avaus/sulkutoiminto, mutta ilmeisesti se vain tykkäsi jumittua. Avasin sen ja taittelin vähän sisältä löytyneitä metalleja ja se alkoi pelittää luullakseni oikein muutaman yrityksen jälkeen.
IMG_9062.jpeg
IMG_9061.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.