W124 jarrujen päivitys, ahtamisen vuoksi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vimpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa

W124 jarrujen päivitys, ahtamisen vuoksi

Viesti Kirjoittaja Vimpe »

Minulla on -90 vuoden w124, om603 moottorilla. Olen vaihtamassa siihen om603 tdt konetta ja vaihtamassa isompaan ahdinta. Koneesta olisi tarkotus ottaa noin 200-250hv ja mietin tarvitseeko etujarruja päivittää? Ja jos jarrujen vaihto olisi tarpeen niin minkälaisia ratkaisuja muilla on ollut tai minkä auton jarrut on vaihdettu alkuperäisten tilalle?
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: W124 jarrujen päivitys, ahtamisen vuoksi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Perusmalleissa" 124:ssä on kahdenlaisia jarruja, niitä mitkä sinun autossa on ja sitten jäähdytettyjä halkaisijaltaan 284mm etulevyjä joilla eri satulat. Tehokkain malli mainitun kokoisilla jarruilla on 300 bensa jossa 180-188 hevosvoimaa riippuen vuosimallista. Niitä jarruja löytyy mm. 300 turbodiesel, 300 bensa, 260 bensa, jotkut 230 bensat. Jarrujen vaihto on helppoa, samoihin kiinnityksiin menee.
Sitten on 24-venttiilisistä bensakoneista löytyviä 4-mäntäisillä etusatuloilla isompia jarruja ja niiden parina takanakin jäähdytettyjä isompia levyjä, jolloin vertailuajoneuvossa n. 220 hv ja se on mallisarjan tehokkain eli maksimi teho lasketaan teho-paino-suhteella ja saattaa olla aika korkeakin.

Jos rakennat auton niin, että penkkilapussa on enintään 188 hevosvoimaa, saat sen muutoskatsastettua niillä yleisemmillä jäähdytetyillä etujarruilla, eikä takajarruja tarvitse muuttaa isommiksi. Muita muutoksia ehkä kallistuksenvakaajien vaihto.

Leimalle tarvitset vertailutodistuksen, jonka tiimoilta voi laittaa minulle yv, olen niitä tehnyt.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin