Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
Mercedes Benz C 200 CDI, vm. 2009. 2148 cm3 kokoinen diesel-moottori.
Auto tuotu kymmenisen vuotta sitten Saksasta. Huollettu säännöllisesti merkkihuollossa. Nyt moottorin jo vuosia käytetyn lohkolämmittimen kanssa alkanut seuraavanlainen ongelma, jota ei parilla huoltokäynnillä ole saatu ratkaistua. Auton "lohkolämmitin" on siis jäähdytysnesteen kiertoletkussa oleva lämmitin - ei "vanhan ajan" varsinainen lohkolämmitin. Ymmärtääkseni tämä letkulämmitin ei kiertovesipumpulla tai millään muulla aktiivisella tavalla kierrätä auton
jäähdytysnestettä ämmityksen aikana.
Kun talvipäivänä kytkee em. lohkolämmittimeen päälle, lämpiää moottori ainakin auton omien antureiden mukaan niin kuumaksi, että mittaristoon syttyy merkkivalot, joiden mukaan moottori täytyy heti sammuttaa ja antaa jäähtyä. Myös jäähdyttimen tuuletin hörähtää käyntiin, jotta moottori saataisiin viilenemään. Kun autolla ajaa pienen pätkän alkaa ilmeisesti kiertovesipumppu kierrättämään jäähdytysnestettä sen verran tehokkaasti, että ko. vian merkkivalot sammuvat ja auton moottorin lälpötila laskee normaaliksi.
Auton jäähdytysjärjesteömän termostaatti on jo vaihdettu merkkihuollossä kahteen kertaan, mutta vaiva jatkuu.
Kenelläkään ajatusta/kokemusta mistä tämä ongelma johtuu ja miten sen saisi korjattua?
Isot kiitokset mahdollisille auttajille.
Auto tuotu kymmenisen vuotta sitten Saksasta. Huollettu säännöllisesti merkkihuollossa. Nyt moottorin jo vuosia käytetyn lohkolämmittimen kanssa alkanut seuraavanlainen ongelma, jota ei parilla huoltokäynnillä ole saatu ratkaistua. Auton "lohkolämmitin" on siis jäähdytysnesteen kiertoletkussa oleva lämmitin - ei "vanhan ajan" varsinainen lohkolämmitin. Ymmärtääkseni tämä letkulämmitin ei kiertovesipumpulla tai millään muulla aktiivisella tavalla kierrätä auton
jäähdytysnestettä ämmityksen aikana.
Kun talvipäivänä kytkee em. lohkolämmittimeen päälle, lämpiää moottori ainakin auton omien antureiden mukaan niin kuumaksi, että mittaristoon syttyy merkkivalot, joiden mukaan moottori täytyy heti sammuttaa ja antaa jäähtyä. Myös jäähdyttimen tuuletin hörähtää käyntiin, jotta moottori saataisiin viilenemään. Kun autolla ajaa pienen pätkän alkaa ilmeisesti kiertovesipumppu kierrättämään jäähdytysnestettä sen verran tehokkaasti, että ko. vian merkkivalot sammuvat ja auton moottorin lälpötila laskee normaaliksi.
Auton jäähdytysjärjesteömän termostaatti on jo vaihdettu merkkihuollossä kahteen kertaan, mutta vaiva jatkuu.
Kenelläkään ajatusta/kokemusta mistä tämä ongelma johtuu ja miten sen saisi korjattua?
Isot kiitokset mahdollisille auttajille.
Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
Lohkolämmitin vai letkulämmitin vai mikä siellä on ja mihin asennettu, lämmittämään moottorin lämpöanturia? Erikoista jos ongelmaan haetaan ratkaisua termostaatin kautta, päästää vähäiset lämmöt harakoille?
Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
Toi on hyvä, laita kiuasmakkara samalla lohkon väliin tulee kun lohkolämppäri päällä 
Ei vaan > Oliskohan lämpötila-anturi viallinen. > tai sitten vaihda se lohkolämppäri (lohkolämppärin joku sisäne vastus/anturivika ja nyt keittää sen jäähdytin nesteen) . Ei varmaan muita vaihtoehtoja ole. Täytyy myös sanoa että merkkihuollon kaverit täysiä idiiootteja jos tämän perusteella 2 kertaa termari vaihettuna...huh huh.

Ei vaan > Oliskohan lämpötila-anturi viallinen. > tai sitten vaihda se lohkolämppäri (lohkolämppärin joku sisäne vastus/anturivika ja nyt keittää sen jäähdytin nesteen) . Ei varmaan muita vaihtoehtoja ole. Täytyy myös sanoa että merkkihuollon kaverit täysiä idiiootteja jos tämän perusteella 2 kertaa termari vaihettuna...huh huh.
Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
Onko lämmitin asennettu oikeaan paikkaan vesikierrossa? Taitaa olla aika tarkkoja paikasta (ainakin s212 on aika tarkka paikasta). TT Thermo esim ei oikein tuohon s212 malliin taida käydä.
-
- Mersumies
- Viestit: 2591
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
On mahdollista, että lämmittimen teho on liian suuri jos siinä ei ole ylikuumenemisuojaa tai se suoja ei toimi jolloin lämmitin kirjaimellisesti keittää jäähdytysnestettä.polarbeer kirjoitti: ↑Ke 15.03.2023 22:17 Auton "lohkolämmitin" on siis jäähdytysnesteen kiertoletkussa oleva lämmitin - ei "vanhan ajan" varsinainen lohkolämmitin. Ymmärtääkseni tämä letkulämmitin ei kiertovesipumpulla tai millään muulla aktiivisella tavalla kierrätä auton
jäähdytysnestettä ämmityksen aikana.
Kun talvipäivänä kytkee em. lohkolämmittimeen päälle, lämpiää moottori ainakin auton omien antureiden mukaan niin kuumaksi, että mittaristoon syttyy merkkivalot, joiden mukaan moottori täytyy heti sammuttaa ja antaa jäähtyä. Myös jäähdyttimen tuuletin hörähtää käyntiin, jotta moottori saataisiin viilenemään.
Kenelläkään ajatusta/kokemusta mistä tämä ongelma johtuu ja miten sen saisi korjattua?
Joskus kauan sitten kokeilin 1,6L bensakoneeseen kahta tavallista lohkolämmitintä koska moottorin kupeessa oli sopivasti kaksi samankokoista pakkasproppua. Hyvin lämpeni kunnes parin kerran jälkeen toinen lämmitin paloi ylikuumenemisen seurauksena. Vastukset olivat 500W tehoisia joten 1000W riitti hyvin keittämään 1,6L bensakoneen varsin nopeasti.
Ratkaisu on siis se minkä kerroit eli lämmitin kuumentaa liikaa tai joku lämpötila-anturi on rikki. Näillä tiedoilla voisin kallistua lämmittimen vian puoleen..
Lämmitin pois käytöstä niin ongelma lakkaa.
Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
Olisiko mahdollista kokeilla tt-thermoa tai muuta pumpulla varustettua mallia ? Jos kerran tuossa ei ole pumppua niin se kierto jää aika huonoksi ja moottori lämpenee epätasaisesti, saattaa vikailmoitus johtua siitäkin- mikä se tarkka ilmoitus oli ?
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
Rikkinäinen lohkolämmitin tuskin lämmittää liikaa. Defan mukaan tuohon autoon ei edes saa lohkolämmitintä (en tiedä saako muita). 500 watin lämmitin ei autoa kiehuta jos on asennettu niin että vesi kiertää. Tässähän ei kahta lohkolämppäriä ollut.
Rikkinäisen lämpötila-anturin luulisi huomaavan ajossa, tai pitää sitä sentään vilkaista.
Rikkinäisen lämpötila-anturin luulisi huomaavan ajossa, tai pitää sitä sentään vilkaista.
Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
Lohkolämppäri on oman ymmärrykseni mukaan lämppäri joka on asennettu lohkoon. Sinne tuskin saa pumppua. Varmaan tarkoitit että asentaisi pumpullisen letkulämmittimen mahdollisesti nykyisen letkulämmittimen tilalle. Järkevää jos ei asennukseen löydy paikkaa jossa riittävä vapaa kierto.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
Jos tutkis lämpömittarilla tai lämpökameralla mika paikka lämpenee liikaa ja mikä ei ollenkaan?
Vai onko koko moottori tulikuuma?
Vastuksen arvon voi mitata vastusmittauksella tai jos ei halua laskea, mittaa pihtiamppeerimittarilla vastuksen virrankulutuksen.
Merkkihuollos vaihtavat termostaattia, vaikka tietävät ettei vesi kierrä?
Lämpö nousee ylös ja kylmä menee alas, niin miten se voi termostaattia avata, jos neste ei kierrä?
Vai onko koko moottori tulikuuma?
Vastuksen arvon voi mitata vastusmittauksella tai jos ei halua laskea, mittaa pihtiamppeerimittarilla vastuksen virrankulutuksen.
Merkkihuollos vaihtavat termostaattia, vaikka tietävät ettei vesi kierrä?
Lämpö nousee ylös ja kylmä menee alas, niin miten se voi termostaattia avata, jos neste ei kierrä?
Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
Alavesiletkuun asennettu lämmitysvastus on ilmeisesti väärässä paikassa, lämmennyt neste ei mene moottoriin vaan lämmittää vain letkussa olevan nesteen kuumaksi. Kun moottori käynnistetään, niin kuuma neste menee moottoriin ja liian nopea lämmön nousu lämpöanturilla saa aikaan sen että moottorin ohjaus kuvittelee moottorin kuumenevan liian nopeasti ja antaa ilmoituksen. Näin kuvittelisin...
Nyt livedataa moottorin kylmäkäynnistyksestä esilämmityksen jälkeen, jotta näkee tapahtuuko tuon em. skenaario. Jos näin tapahtuu, lämmitysvastus siirrettävä toiseen paikkaan tai laitettava kiertovesipumpullinen lämmitin.
Nyt livedataa moottorin kylmäkäynnistyksestä esilämmityksen jälkeen, jotta näkee tapahtuuko tuon em. skenaario. Jos näin tapahtuu, lämmitysvastus siirrettävä toiseen paikkaan tai laitettava kiertovesipumpullinen lämmitin.
Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
Tuollahan luki, että jo vuosia käytetyn lämmittimen kanssa on tullut seuraavaa oiretta. Tuskin tuon perusteealla on aikaisemmin ollut ongelmia. Tuskin paikkakaan muuttunut. Ja jos vesi ei kierrä ollenkaan niin kyllä se lämmittimen vastus olisi palanut. Oisko sieltä lämpöanturi kyykännyt ja näyttää jossain määrin väärää arvoa . Tai sitten me merkkiliikkeen mekaanikot töpeksineet aikaisemminkin (termostaattien vaihdon perusteella arveltu).
Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
PRKL kun lukisi ajatuksella, eipä tullut huomattua että se on toiminut aiemminjuhaoh kirjoitti: ↑To 16.03.2023 15:12 Tuollahan luki, että jo vuosia käytetyn lämmittimen kanssa on tullut seuraavaa oiretta. Tuskin tuon perusteealla on aikaisemmin ollut ongelmia. Tuskin paikkakaan muuttunut. Ja jos vesi ei kierrä ollenkaan niin kyllä se lämmittimen vastus olisi palanut. Oisko sieltä lämpöanturi kyykännyt ja näyttää jossain määrin väärää arvoa . Tai sitten me merkkiliikkeen mekaanikot töpeksineet aikaisemminkin (termostaattien vaihdon perusteella arveltu).

Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
Vai olisko pumpulla varustettu letkulämmitin ja pumppu nyt sipannut, jolloin lämmittää sen letkullisen ja ehkä tilkan yli liian kuumaksi kun ei neste kierrä? En pysty kuvittelemaan vastukseen vikaa joka saa sen kuumenemaan suurella teholla. Jos jotain, niin poikki voi palaa.
Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
No itse kyllä luin viestin kokonaan heti kun se postattiin mutta menipä silti ohi sama juttu. Sen verran uskomatonta että ei aivoihin rekisteröitynyt. Mielenkiintoista kuulla mistä lopulta kyse.
Oli myös kerrottu että ei ole lohkolämmitin vaan letkulämmitin mutta vieläkään ei tarkkaa tietoa siitä mihin se lämmitin on asennettu. Ei sen puolen että en tuota autoa tai moottoria tunne enkä osaisi sanoa mistä kiikastaa vaikka paikka olisi tiedossa. Tietäjät voisi paremmin auttaa. Tulee vaan mieleen joku lämppärin kennon kautta kierto joka nyt kanittaa. Tässä vaan ei taida olla jotain 211:n jumittavaa vesiventtiiliäkään. Tuo pumpun hajoaminen kuulostaa uskottavalta, olispa tiedossa mikä lämmitin siellä on.
Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
Eipä tuossa juuri muita vaihtoehtoja ole, kuin lämmittimessä olevan pumpun hajoaminen.
Mallin OM646-moottorissa ei oikein kestä tavallinen pumputon letkulämmitin, eikä sellaista taida Defa tai Calix siihen suositellakaan. Oikeanlainen lämmitin olisi esim. Defa 411265.
Hurjaa kyllä kerrasta toiseen vaan lämmitellä noin ja odotella mikä paikka hajoaa, ja ihme korjaamoita että termostaattia noiden oireiden perusteella vaihtavat. Lämpöanturikin on vaihdettu joka kerta termarin mukana.
Mallin OM646-moottorissa ei oikein kestä tavallinen pumputon letkulämmitin, eikä sellaista taida Defa tai Calix siihen suositellakaan. Oikeanlainen lämmitin olisi esim. Defa 411265.
Hurjaa kyllä kerrasta toiseen vaan lämmitellä noin ja odotella mikä paikka hajoaa, ja ihme korjaamoita että termostaattia noiden oireiden perusteella vaihtavat. Lämpöanturikin on vaihdettu joka kerta termarin mukana.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2591
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
Ei kysyjän autossa lohkolämmitintä ole mutta jos sen letkulämmittimen ylikuumenemisuoja ei toimi niin sitten voi ylikuumentua jos on liian iso tarkoitukseena. Sitähän me emme tiedä kun tehoa ei ole ilmoitettu, ainoastaan se että moottori ylikuumenee.DBFI kirjoitti: ↑To 16.03.2023 11:56 Rikkinäinen lohkolämmitin tuskin lämmittää liikaa. Defan mukaan tuohon autoon ei edes saa lohkolämmitintä (en tiedä saako muita). 500 watin lämmitin ei autoa kiehuta jos on asennettu niin että vesi kiertää. Tässähän ei kahta lohkolämppäriä ollut.
Rikkinäisen lämpötila-anturin luulisi huomaavan ajossa, tai pitää sitä sentään vilkaista.
Kahden lohkolämppärin esimerkillä havainnollisten tilannetta jossa jo 1000W riittää keittämään nestettä.
Meillä on muuten 1000W TT-Thermo yhdessä autossa ja se lämpenee todella nopeasti. Jos siitä pumppu hajoaisi eikä ylikuumenemissuojaa olisi niin varmuudella keittäisi.
-
- Mersumies
- Viestit: 2591
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Lohkolämmitin kuumentaa moottorin liian kuumaksi
Ei se vika vastuksessa välttämättä ole vaan esim. letkulämmittimen termostaatissa tai ylikuumenemissuojassa.TPLtre kirjoitti: ↑To 16.03.2023 16:50 Vai olisko pumpulla varustettu letkulämmitin ja pumppu nyt sipannut, jolloin lämmittää sen letkullisen ja ehkä tilkan yli liian kuumaksi kun ei neste kierrä? En pysty kuvittelemaan vastukseen vikaa joka saa sen kuumenemaan suurella teholla. Jos jotain, niin poikki voi palaa.
Letkulämmittimiä on monen tehoisia. Joissakin on termostaatti, joissakin ei, joissakin termostaatti ja ylikuumenemissuoja. DEFA:n mukaan noin 500W lämmitin saavuttaa tasapainotilan noin kolmessa tunnissa jolloin jäähdytysnesteen lämpötila on noin 50C° ympäröivää lämpötilaa korkeampi.
Mutta jos lämmitin on vaikka 750W tai 1000W tai suurempi niin silloin...
https://www.motormarket.fi/default/ylei ... 724-1.html

Termostaatti katkaisee virran kun lämpötila nousee 80°C. Lämpötilan laskettua noin 70°C asteeseen, termostaatti kytkee virran uudelleen automaattisesti.