W210 sytytti abs bas esp valot
W210 sytytti abs bas esp valot
Morjesta, tuossa kävi ihmeellinen juttu kuin väyryseen syttyi apukuskin puolen alatukivarren vaihdon jälkeen edellämainitut merkkivalot. Mihinkään abs anturiin ei tullut pideltyä joten on aika mystinen ongelma. Mittasin tuon apukuskin puolen anturin ohjausboxin liittimeltä asti ja tuo näytti arvoksi jotain 1.6 kohm, ja saman myös anturin liittimestä pyöränkotelosta.. Staariin ollaan menossa mutta onko kellään mitään ajatusta että mistä moinen voisi johtua
täytyisi vielä mitata joku toinen anturi niin saisi vähän vertailuarvoja..
Re: W210 sytytti abs bas esp valot
Tukivarsi sellanen asennos nyt ettei se kulma mee samaan suuntaan ku muut pyörät
edittiä
edittiä
Viimeksi muokannut hc3, La 25.03.2023 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W210 sytytti abs bas esp valot
Jos yhtään mitään muuta ei ole tehty vian ilmestymisen edellä kuin alatukivarsi vaihdettu, niin jotain on siinä samalla mennyt rikki tavalla tai toisella. Akunkenkääkään ei ole tarvinnut irrottaa niin ei voi siitäkään johtua. Pyöränkulmat varmaan OK kun ei mainintaa että olisi ratti kierossa. Mielenkiintoista.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2592
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W210 sytytti abs bas esp valot
Olen viimeisen puolen vuoden aikana vaihtanut lähipiirin autoihin 2 x etupyöränlaakeripaketin (eri kerroilla molemmat), raidetangon pään sekä alapallonivelet. Jokaisen vaihdon jälkeen pyöränkulmat ovat muuttuneet vaikka luulisi kompaktin laakeripaketin ja muiden osien olevan identtisiä alkuperäisen kanssa mutta ei vaan ole.dealer kirjoitti: ↑La 25.03.2023 11:49 Jos yhtään mitään muuta ei ole tehty vian ilmestymisen edellä kuin alatukivarsi vaihdettu, niin jotain on siinä samalla mennyt rikki tavalla tai toisella. Akunkenkääkään ei ole tarvinnut irrottaa niin ei voi siitäkään johtua. Pyöränkulmat varmaan OK kun ei mainintaa että olisi ratti kierossa. Mielenkiintoista.
En usko, että Mercedeksen tarvikeosat tekevät poikkeusta tuosta mittatarkkuudesta tai sen puutteesta. Pyöränkulmat tarkistukseen jos ei vielä ole tarkistettu/säädetty.
Re: W210 sytytti abs bas esp valot
Niin, kun vain toiselle puolelle vaihdetaan alatukivarsi voi remontin jälkeen päätellä ratin asennosta muuttuivatko pyöränkulmat. Jos ratti on ajaessa samassa asennossa kuin ennen remonttia, pyöränkulmatkin on yhtä kohdallaan tai yhtä paljon pielessä kuin aiemmin.
Ne voi ja kannattaa toki tarkistuttaa mutta tässä aiheena olevaan vikavalojen syttymiseen kommentoin.
Ne voi ja kannattaa toki tarkistuttaa mutta tässä aiheena olevaan vikavalojen syttymiseen kommentoin.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2592
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W210 sytytti abs bas esp valot
Kyllä, tuo on ymmärretty täällä mutta ei ilmeisesti kysyjän taholta kun ei ole kertonut säädättäneensä pyöräkulmia, ainoastaan vaihtaneensa tukivarren.dealer kirjoitti: ↑La 25.03.2023 16:24 Niin, kun vain toiselle puolelle vaihdetaan alatukivarsi voi remontin jälkeen päätellä ratin asennosta muuttuivatko pyöränkulmat. Jos ratti on ajaessa samassa asennossa kuin ennen remonttia, pyöränkulmatkin on yhtä kohdallaan tai yhtä paljon pielessä kuin aiemmin.
Ne voi ja kannattaa toki tarkistuttaa mutta tässä aiheena olevaan vikavalojen syttymiseen kommentoin.
Siihen vikavaloon riittää yllättävän pieni muutos, Jopa rengaspaineen ero puolelta toiselle tekee joskus niin. Omassa autossa moottoritien oikealle kaartuvassa rampissa kiihdytettäessä Abs, esp-valot syttyivät mutta ei muualla. Talvirenkaan rengaspaineen korjaus poisti vian.
Re: W210 sytytti abs bas esp valot
Onkohan tilalle vaihdettu minkä merkkinen tukivarsi, niissä paljon mittaheittoja varsinki halvimmissa (kokemusta on)
Tosiaan aika helposti syttyvät noi valot esp autois, ittellä siinä huulilla kun alatukivarren puslat moro niin kuivalla kelillä viä rengas pysyy oikeessa asennossa mutta märällä antaa sen verran puslat periksi että katoaa parametriohjaus osittain ja laatikko alkaa sekoilemaan muttei sytytä valoja
Tosiaan aika helposti syttyvät noi valot esp autois, ittellä siinä huulilla kun alatukivarren puslat moro niin kuivalla kelillä viä rengas pysyy oikeessa asennossa mutta märällä antaa sen verran puslat periksi että katoaa parametriohjaus osittain ja laatikko alkaa sekoilemaan muttei sytytä valoja
Re: W210 sytytti abs bas esp valot
Kiitos paljon vastauksista! Tosiaan alatukivarsi oli tarvikeosa ja varmasti on mittaheittoja noissa tarvikeosissa en mene sitä kieltämään. Ja mitä noihin pyöränkulmiin tulee niin kyllä, ratin asento muuttui remontin jälkeen ja kulmien säätöön olen autoa viemässä ensiviikolla kunhan ollaan viikonlopusta selvitty.
Palatakseni noihin pyöränkulmiin, niin eihän niillä teoriatasolla pitäisi olla mitään merkitystä tuohon vaivaan koska abs anturin ja kehän positio pysyy aina samana, koska anturi on kiinni olka-akselissa ja hammaskehä navassa eikä näin ollen alatukivarsi "pääse" vaikuttamaan siihen.?
MUTTA, tänään sunnuntaina tuli ajeltua noin 100km lenkki, ja lenkin loppupuolella kaupan pihasta lähtiessä ei vikavaloista ollut tietoakaan
lähdin vielä heittämään testilenkin myöhemmin illalla ja jopas jotakin, ei valoja näy enää 
Palatakseni noihin pyöränkulmiin, niin eihän niillä teoriatasolla pitäisi olla mitään merkitystä tuohon vaivaan koska abs anturin ja kehän positio pysyy aina samana, koska anturi on kiinni olka-akselissa ja hammaskehä navassa eikä näin ollen alatukivarsi "pääse" vaikuttamaan siihen.?
MUTTA, tänään sunnuntaina tuli ajeltua noin 100km lenkki, ja lenkin loppupuolella kaupan pihasta lähtiessä ei vikavaloista ollut tietoakaan
-
- Mersumies
- Viestit: 2592
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W210 sytytti abs bas esp valot
Kerroit ratin olevan eri asennossa. Rattiakselilla on kääntökulma-anturi joka kertoo ESP:lle etupyörien kääntökulman ja jonka mukaan auto kulkee asennossa joka ei ole suora. Josta seurasi vikavalot.raulii kirjoitti: ↑La 25.03.2023 20:25
Palatakseni noihin pyöränkulmiin, niin eihän niillä teoriatasolla pitäisi olla mitään merkitystä tuohon vaivaan koska abs anturin ja kehän positio pysyy aina samana, koska anturi on kiinni olka-akselissa ja hammaskehä navassa eikä näin ollen alatukivarsi "pääse" vaikuttamaan siihen.?
![]()
Jos olet kääntänyt koeajon aikana ratin molempiin ääriasentoihin, on ESP voinut resetoitua uuteen keskiasentoon. Mutta pyöränkulmiin se ei vaikuta.
Kuten Dealer sanoi, pyöränkulmat ovat muuttuneet.
Re: W210 sytytti abs bas esp valot
E200kompressor kirjoitti: ↑La 25.03.2023 20:42Kerroit ratin olevan eri asennossa. Rattiakselilla on kääntökulma-anturi joka kertoo ESP:lle etupyörien kääntökulman ja jonka mukaan auto kulkee asennossa joka ei ole suora. Josta seurasi vikavalot.raulii kirjoitti: ↑La 25.03.2023 20:25
Palatakseni noihin pyöränkulmiin, niin eihän niillä teoriatasolla pitäisi olla mitään merkitystä tuohon vaivaan koska abs anturin ja kehän positio pysyy aina samana, koska anturi on kiinni olka-akselissa ja hammaskehä navassa eikä näin ollen alatukivarsi "pääse" vaikuttamaan siihen.?
![]()
Jos olet kääntänyt koeajon aikana ratin molempiin ääriasentoihin, on ESP voinut resetoitua uuteen keskiasentoon. Mutta pyöränkulmiin se ei vaikuta.
Kuten Dealer sanoi, pyöränkulmat ovat muuttuneet.
Kiitos asiallisesta vastauksesta, tämä selventää paljon! Mahtaako tuo tilanne tulla uudestaan vastaan kun pyöränkulmat ovat säädetty taas kohdalleen?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5804
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W210 sytytti abs bas esp valot
Kyllä jos ratti on sitten sen jälkeen taas vinossaraulii kirjoitti: ↑Ma 27.03.2023 16:06E200kompressor kirjoitti: ↑La 25.03.2023 20:42Kerroit ratin olevan eri asennossa. Rattiakselilla on kääntökulma-anturi joka kertoo ESP:lle etupyörien kääntökulman ja jonka mukaan auto kulkee asennossa joka ei ole suora. Josta seurasi vikavalot.raulii kirjoitti: ↑La 25.03.2023 20:25
Palatakseni noihin pyöränkulmiin, niin eihän niillä teoriatasolla pitäisi olla mitään merkitystä tuohon vaivaan koska abs anturin ja kehän positio pysyy aina samana, koska anturi on kiinni olka-akselissa ja hammaskehä navassa eikä näin ollen alatukivarsi "pääse" vaikuttamaan siihen.?
![]()
Jos olet kääntänyt koeajon aikana ratin molempiin ääriasentoihin, on ESP voinut resetoitua uuteen keskiasentoon. Mutta pyöränkulmiin se ei vaikuta.
Kuten Dealer sanoi, pyöränkulmat ovat muuttuneet.
Kiitos asiallisesta vastauksesta, tämä selventää paljon! Mahtaako tuo tilanne tulla uudestaan vastaan kun pyöränkulmat ovat säädetty taas kohdalleen?
(puolan paksuus on jo siinä rajoilla että ilmoitus tulee)
Mökkillä
'
'