juusmon W124 500E -92
Re: juusmon W124 500E -92
Eilen otin taas vaihteeksi keskikonsolia auki päästäkseni liimaamaan tuhkiksen jalopuukehyksen kiinni. Samalla askartelin sitä ikkunakytkimien kehysmuovia parempaan kuosiin.
Samalla oli myös hyvä hetki tutkia vähän tarkemmin mankka ja sen johdotuksia. Tähän mennessä on selvinnyt seuraavaa:
1. Nyt asennettuna on Becker Grand Prix Typ 1339, jossa on sisäänrakennetut viritin ja vahvistin ja 4 kaiutinlähtöä. Näin ollen siinä on myös fader sisäänrakennettuna, vaikka tämä auto on sitä ikäluokkaa jossa fader on keskikonsolissa.
2. Autossa on alun perin ollut Becker Mexico 2000, jossa on viritinvahvistin takakontissa (kiitos muuten mm. Timo L ja Wikke, lähes 20v vanhoista kirjoitteluistanne oli hyötyä tämän selvittelyssä)
3. Fader-rulla vaikuttaa nyt vain takakaiuttimiin
4. Takakontissa on edelleen (oletettavasti) alkuperäinen Becker 1460 -viritinvahvistin. Se ei varmaankaan tee tällä hetkellä yhtään mitään, mutta johonkin siitä menee kaiutinpiuhat, ja virtapiuhakin on kytketty, tosin en tiedä tuleeko siihen virtaa. Soittimelle menevä paksu harmaa piuha taitaa mennä soittimen päässä CD-vaihtajalle tarkoitettuun liittimeen... tajusin tämän vasta jälkeenpäin, pitää nyppäistä irti toisesta päästä.
Nyt on vähän mysteeri, miten tuo fader ja takakaiuttimet on kytketty, ja mihin vahvariin kytketyt kaiutinjohdot johtavat. Kuten allaolevasta kuvasta näkee, toisen takakaiuttimen DIN-liitin on ns. itte tehty ja toinen... no en edes sano mitään. Toinen mysteeri on, että minkä takia EPC:n kuvassa näyttää siltä, että soittimeen (eikä viritinvahvariin) menee pari kaiutinjohtoja faderilta. Virhe vai jotain muuta?
Tilasin Königs Klassik-Radiosilta fader-rullan ja johtosarjan (NOS, A2018208015) joka sopii sivuston mukaan sekä W201 että W124, EPC:n mukaan vain W201. Ajattelin kuitenkin että siitä voisi olla jotain iloa jos olemassaoleva fader-johtosarja osoittautuu pahoin silvotuksi. Samasta putkasta löytyi myös takakaiuttimet ja niiden ritilät (NOS) ja etukaiuttimet uutena, ja pistin mokomat tilaukseen myös koska ainakin vasen etukaiutin tuntuu toimivan vain ajoittain.
Nyt lyhyellä tähtäimellä aikomuksena on saada systeemi toimimaan jotenkin siedettävästi nykyisellä mankalla, mutta vähän houkuttaisi palauttaa ihan originaaliksi. Pussihousu mikä pussihousu. Ovat vaan aika hinnoissaan nuo kakstonniset Mexicot. Harmi kun vahvarinkaan kunnosta ei ole mitään tietoa tai takeita.
Samalla oli myös hyvä hetki tutkia vähän tarkemmin mankka ja sen johdotuksia. Tähän mennessä on selvinnyt seuraavaa:
1. Nyt asennettuna on Becker Grand Prix Typ 1339, jossa on sisäänrakennetut viritin ja vahvistin ja 4 kaiutinlähtöä. Näin ollen siinä on myös fader sisäänrakennettuna, vaikka tämä auto on sitä ikäluokkaa jossa fader on keskikonsolissa.
2. Autossa on alun perin ollut Becker Mexico 2000, jossa on viritinvahvistin takakontissa (kiitos muuten mm. Timo L ja Wikke, lähes 20v vanhoista kirjoitteluistanne oli hyötyä tämän selvittelyssä)
3. Fader-rulla vaikuttaa nyt vain takakaiuttimiin
4. Takakontissa on edelleen (oletettavasti) alkuperäinen Becker 1460 -viritinvahvistin. Se ei varmaankaan tee tällä hetkellä yhtään mitään, mutta johonkin siitä menee kaiutinpiuhat, ja virtapiuhakin on kytketty, tosin en tiedä tuleeko siihen virtaa. Soittimelle menevä paksu harmaa piuha taitaa mennä soittimen päässä CD-vaihtajalle tarkoitettuun liittimeen... tajusin tämän vasta jälkeenpäin, pitää nyppäistä irti toisesta päästä.
Nyt on vähän mysteeri, miten tuo fader ja takakaiuttimet on kytketty, ja mihin vahvariin kytketyt kaiutinjohdot johtavat. Kuten allaolevasta kuvasta näkee, toisen takakaiuttimen DIN-liitin on ns. itte tehty ja toinen... no en edes sano mitään. Toinen mysteeri on, että minkä takia EPC:n kuvassa näyttää siltä, että soittimeen (eikä viritinvahvariin) menee pari kaiutinjohtoja faderilta. Virhe vai jotain muuta?
Tilasin Königs Klassik-Radiosilta fader-rullan ja johtosarjan (NOS, A2018208015) joka sopii sivuston mukaan sekä W201 että W124, EPC:n mukaan vain W201. Ajattelin kuitenkin että siitä voisi olla jotain iloa jos olemassaoleva fader-johtosarja osoittautuu pahoin silvotuksi. Samasta putkasta löytyi myös takakaiuttimet ja niiden ritilät (NOS) ja etukaiuttimet uutena, ja pistin mokomat tilaukseen myös koska ainakin vasen etukaiutin tuntuu toimivan vain ajoittain.
Nyt lyhyellä tähtäimellä aikomuksena on saada systeemi toimimaan jotenkin siedettävästi nykyisellä mankalla, mutta vähän houkuttaisi palauttaa ihan originaaliksi. Pussihousu mikä pussihousu. Ovat vaan aika hinnoissaan nuo kakstonniset Mexicot. Harmi kun vahvarinkaan kunnosta ei ole mitään tietoa tai takeita.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon W124 500E -92
Kiva seurata tätä tarinaa timantin hionnasta.
Radioasennuksien muutosten korjaukset voivat joskus olla työläitä, riippuen edellisten asentajien taidoista ja aivoituksista.
"Peilin oma aurinkoläppä hymyilyttää joka kerta. Overengineering..."
Harvoin tarvittava varuste, mutta silloin ehdotin. Kuten eilen ajaessani firman autolla (non MB) etelää kohti auringon nillittäessä just sopivasti.


Radioasennuksien muutosten korjaukset voivat joskus olla työläitä, riippuen edellisten asentajien taidoista ja aivoituksista.
"Peilin oma aurinkoläppä hymyilyttää joka kerta. Overengineering..."
Harvoin tarvittava varuste, mutta silloin ehdotin. Kuten eilen ajaessani firman autolla (non MB) etelää kohti auringon nillittäessä just sopivasti.
Re: juusmon W124 500E -92
Kiitos! Mukava näitä on omaksi päiväkirjakseen turista (helppo myös tarkistaa jälkikäteen mitä on tullut tehtyä), mutta vielä parempi jos kiinnostaa muitakin

Joo... Tämä ei taida olla millään tavalla pahimmasta päästä, eiköhän tähän selko saada kun vähän selvittää. Suuri osa epäselvyydestä tulee ihan vain siitä että näitä on saanut niin monella erilaisella konfiguraatiolla eri aikoina ja eri markkina-alueilla. Nykyinenkin systeemi toimii sitä paitsi ihan ok, ja noin esteettisestikin vaatii jo hyvin tarkkaa silmää ja Becker-tuntemusta huomata ettei tuo mankka ole tästä autosta kotoisin.
Tarkoista silmistä puheen ollen, tässähän on edelleen ajovaloissa tavan W124:n lasit, mistä oli juttua jo Villen ketjussa 2015. Itse umpiot saattavat jopa olla alkuperäiset, koska niissä on huohotusputket, jotka on asennettu vain V8-malleihin. 500eboardia kahlaamalla olen oppinut, että ilmeisesti umpioissa ei muutoin olekaan mitään eroa tavallisiin, paitsi että 500:n lisäpitkien heijastimesta puuttuu polttimoa peittävä suojus, joka on perusmallin sumuvaloheijastimessa. En ole vielä kurkannut sinne sisään, mutta se on sinänsä pikkujuttu koska sen suojuksen voisi napsaista pois. Isompi juttu sen sijaan ovat ne lasit, joita ei saa enää mistään.
Sinänsä harmi että Villeltä jäi tuolloin tekemättä tuo lasien/umpioiden vaihto, kun siihen aikaan tavaraa vielä liikkui ja sai kai uutenakin... Nyt on ebay Kleinanzeigenissä yksi pari NOS pre-facelift-umpioita rapeaan hintaan 3500 euroa, ja 500eboardilla kaupitellaan toista satsia 3650 eurolla. Mielipuolista. Tässä alkaa oppia - samoin kuin SL:nkin kanssa - että tiettyjen osien kanssa pitää vain hyväksyä se että kannattaa ostaa vaikka varastoon kalliillakin koska kohta niitä ei välttämättä enää saa, ja sitten risoo vielä enemmän. Ja on vielä reilusti kalliimpaa jos jostain onnistuu löytämään. Eikä niiden hamstrattujen osien arvo mihinkään laske, jos nyt vaikka autosta luopuisikin ennen asennusta.
Vähän tuossa hengessä tehtävälista on pidentynyt valojen lisäksi moottorin ja laatikon tukikumeilla. Moottorin kumeja (A1242402617 / A1402402217) ei tunnu mistään saavan alle 250 euron, ja maailmalla konsensus tuntuu olevan että nykyään ainoastaan alkuperäiset ovat kunnollisia. Laatikon kumin (A1402400318) osalta puolestaan Vehokin myy eioota. Eurooppalaiset eBay-myyjät pyytävät paria sataa niistäkin. Rapakon takaa näitä lootan kumeja löytyy vielä hyvin, hinta $100 kieppeillä (+ kulut tietysti). Pistettiin nimimerkki jnes:n kanssa vähän yhteistilausta menemään näistä kaikista kumeista, jospa siinä muutaman roposen lopulta säästää.
Vielä yhtenä uutena asiana listalle pullahti termostaatti, koska lämmöt eivät oikein tahdo pysyä yllä vauhdissa:
Voisi tietysti vilkaista starilla ettei ole vain mittariston juttu, mutta sama kai tuo on vaihtaa pois joka tapauksessa. M119:ssä se taitaa tuottaa vähän enemmän työtä kuin SL:issäni, kun syyläri ja ehkä lohkokin pitää valuttaa tyhjäksi jos ei halua hirveää sotkua. M104:ään vaihdoin joskus Motonetin parkkiksella ja M120:nkin hoidin rohkeasti parkkihallissa ilman syylärin tyhjennystä. Tuli siitä vähän sotkua, mutta nopeilla käsillä ei kuitenkaan ihan niin kauheasti

Tänään alle vaihtuivat uudet kesärenkaat. Vanhat olivat varsinkin takaa lähellä sakkorajaa. Alle meni Hankook Ventus Prime 4:t. Aina se vaan jaksaa yllättää, miten ison eron uudet renkaat tekevät. On hiljaisempaa ja vakaampaa kaikin puolin. Monta pykälää parempi auto taas!
Soittelin viime viikolla Anssille aiheesta museotarkastus ja kävin vähän läpi tilannetta. Tuo lokarin sävyero ei ole automaattinen este mutta suotavaa olisi, että sen laittaisi kuntoon viimeistään jossain vaiheessa tarkastuksen jälkeen. Päätin kuitenkin hoitaa sen nyt alta pois ja vien auton parin viikon päästä maalarille, joka lupasi hoitaa sen kuntoon.
Vilkaisin muuten ensimmäistä kertaa työkalupussiin ja löysin sieltä hauskan yllätyksen noin museotarkastustakin ajatellen:
Olinkin miettinyt, mihin alkuperäinen keppi mahtaa olla kadonnut matkan varrella, kun Villehän tuon V8-kepin oli laittanut ja erikseen mainitsi säilyttävänsä alkuperäisen museointia varten. Itse kyllä pitäisin nykyisen mieluiten paikallaan, sopii hyvin meikäläisen sarjaan kun SL:ssä on V12-keppi alkuperäisenä. Mielestäni hauska, hienovarainen vinkki kelle tahansa joka kurkkaa sisään, varsinkin kun tässä on jo tehtaalla jätetty pois mallilätkä takakontista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut juusmo, Pe 31.03.2023 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: juusmon W124 500E -92
Tulee mieleen kun 2019 katsoin W126:n orkkis ovitiivisteitä, ne olivat silloin 240€/kpl. Pidin kalliina ja jätin hautumaan. Nyt hinta on tuplat! Olisi pitänyt sijoittaa ja ostaa varastoon.

1991 420 SE
Re: juusmon W124 500E -92
Minä vaihdoin (muistaakseni) W124 E420 termostaatin, ei ollut (muistaakseni) mikään erityinen homma. Lämmöt jäi roikkumaan alas itsellänikin tuolloin. Taisin vähän vajuttaa nestepintaa (jostain)juusmo kirjoitti: ↑Ti 21.03.2023 23:32 Vielä yhtenä uutena asiana listalle pullahti termostaatti, koska lämmöt eivät oikein tahdo pysyä yllä vauhdissa:
Voisi tietysti vilkaista starilla ettei ole vain mittariston juttu, mutta sama kai tuo on vaihtaa pois joka tapauksessa. M119:ssä se taitaa tuottaa vähän enemmän työtä kuin SL:issäni, kun syyläri ja ehkä lohkokin pitää valuttaa tyhjäksi jos ei halua hirveää sotkua. M104:ään vaihdoin joskus Motonetin parkkiksella ja M120:nkin hoidin rohkeasti parkkihallissa ilman syylärin tyhjennystä. Tuli siitä vähän sotkua, mutta nopeilla käsillä ei kuitenkaan ihan niin kauheasti![]()

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: juusmon W124 500E -92
Königiltä tilatut uudet etu- ja takakaiuttimet sekä fader johtosarjoineen tulivat viime viikolla. Takakaiuttimet ovat täysin plug&play johtoja myöten, etukaiuttimiin piti juottaa johdot vanhoista ja lisäksi alkuperäistä isomman elementin takia niiden kanssa joutui vähän äheltämään ja murjomaan kojelaudan alla olevaa äänieristemattoa. Kiinnitysklipsuja ei meinannut millään saada lukittumaan, mutta lopulta se onnistui jotenkin.
Harmillisesti etukaiuttimien vaihto ei poistanut sitä, että maantienopeudessa / tietyllä volumella ainakin vasen kaiutin alkaa rätistä hieman.
Takakaiuttimien kanssa tuli myös ritilät, mutta ne ovat ilmeisesti ykkössarjan W124:ään joten niillä en tee mitään. Jos jollekin kelpaa, saa kysellä, ovat siis uudet, vanhaa varastoa.
Paketissa oli tosiaan myös uusi fader, sen johtosarja ja kaiutinjatkojohto. Lisäbonarina Beckerin asennusohje mallia 1985.
Tutkailin taasen mankan pään johdotusta. Tähän mennessä on siis paljastunut, kuten ylläolevasta kuvastakin näkee, että tässä autossa mankalle ei pitäisi tulla yhtään kaiutinjohtoa, vaan kaikkien kaiuttimien pitäisi kytkeytyä faderin kautta takakontin vahvarille. Näin ei kuitenkaan ole, vaan kaikki tulevat mankalle. Etukaiuttimet tekevät niin alkuperäistä johtosarjaansa käyttäen, faderilta tulevien johtojen naarasliittimen sijaan kaiuttimet on vain kytketty suoraan mankkaan. Takakaiuttimet puolestaan on hoidettu niin, että nuo naarasliittimet on katkottu huithelvettiin ja tilalle on laitettu urokset, jotka kytkeytyvät mankan takakaiutinliitäntöihin - tai siis toinen kytkeytyy, koska siihen laitettu ruuvikiinnitteinen DIN-liitin on liian suuri jotta toinen mahtuisi viereen. Koska mankka on kytketty faderin etukaiutinliitäntään ja takakaiuttimet (oletettavasti) normaalisti, fader-rulla toimii niin että takakaiuttimista kuuluu ääni kun rulla on keskellä ja ääni hiljenee kun rullaa kääntää kumpaan tahansa suuntaan.
Vähän houkuttaisi poimia jostain alkuperäinen, huollettu mankka+vahvarisetti bluetooth-modilla. Yritän nyt kuitenkin vielä vastustella...
Viime viikolla kävi myös niin, että kun tein täyskaasukiihdytyksen moottoritielle, veto katosi ja kone löi rajoitinta vasten hetken. Kaasu hetkeksi ylös ja veto palasi. Onneksi ei sattunut juuri sillä kertaa, kun perässä sinnitteli joku uudehko A6 jota selvästi ärsytti kun taksinromu meni vasemmanpuoleiselle moottoritielle liittyvälle kaistalle. Sitten tulin tarkastaneeksi ensi kertaa (duh!) vaihteistoöljyn tason. Litkut on vaihdettu pari vuotta sitten eikä niillä ole paljon ajettu, näytti kirkkaalta eikä haissut, mutta tikku hädin tuskin kastui kun mittasi lämpimänä. Vähissä erissä sitten lisäilin, varoen ettei menisi vahingossakaan yli, yhteensä 7 tai 8dl, kunnes taso alkoi näyttää oikealta.
Lauantaina oli vielä kevät joten lähdettiin kaverin kanssa pöristelemään pitkin läntisen Uudenmaan pikkuteitä (tekosyynä mm. käydä katsomassa, onko mökkisaaren ympärillä vielä jäätä - oli). On se vaan yhtä riemua päästellä tuolla menemään
Jotenkin jaksaa yllättää, että tämä on niin paljon "raaempi" peli kuin SL, kun sedania kuvittelisi äkkiseltään herrasmiesmäiseksi. Alusta pelaa edelleen Villen ison rempan jäljiltä täydellisesti. Ainoa, mitä alustaan ja voimansiirtoon liittyen voi mielestäni parantaa, on moottorin ja laatikon tukikumit. Sekin nyt onneksi on osahamstrauksen osalta jo työn alla.
Harmillisesti etukaiuttimien vaihto ei poistanut sitä, että maantienopeudessa / tietyllä volumella ainakin vasen kaiutin alkaa rätistä hieman.
Takakaiuttimien kanssa tuli myös ritilät, mutta ne ovat ilmeisesti ykkössarjan W124:ään joten niillä en tee mitään. Jos jollekin kelpaa, saa kysellä, ovat siis uudet, vanhaa varastoa.
Paketissa oli tosiaan myös uusi fader, sen johtosarja ja kaiutinjatkojohto. Lisäbonarina Beckerin asennusohje mallia 1985.
Tutkailin taasen mankan pään johdotusta. Tähän mennessä on siis paljastunut, kuten ylläolevasta kuvastakin näkee, että tässä autossa mankalle ei pitäisi tulla yhtään kaiutinjohtoa, vaan kaikkien kaiuttimien pitäisi kytkeytyä faderin kautta takakontin vahvarille. Näin ei kuitenkaan ole, vaan kaikki tulevat mankalle. Etukaiuttimet tekevät niin alkuperäistä johtosarjaansa käyttäen, faderilta tulevien johtojen naarasliittimen sijaan kaiuttimet on vain kytketty suoraan mankkaan. Takakaiuttimet puolestaan on hoidettu niin, että nuo naarasliittimet on katkottu huithelvettiin ja tilalle on laitettu urokset, jotka kytkeytyvät mankan takakaiutinliitäntöihin - tai siis toinen kytkeytyy, koska siihen laitettu ruuvikiinnitteinen DIN-liitin on liian suuri jotta toinen mahtuisi viereen. Koska mankka on kytketty faderin etukaiutinliitäntään ja takakaiuttimet (oletettavasti) normaalisti, fader-rulla toimii niin että takakaiuttimista kuuluu ääni kun rulla on keskellä ja ääni hiljenee kun rullaa kääntää kumpaan tahansa suuntaan.
Vähän houkuttaisi poimia jostain alkuperäinen, huollettu mankka+vahvarisetti bluetooth-modilla. Yritän nyt kuitenkin vielä vastustella...
Viime viikolla kävi myös niin, että kun tein täyskaasukiihdytyksen moottoritielle, veto katosi ja kone löi rajoitinta vasten hetken. Kaasu hetkeksi ylös ja veto palasi. Onneksi ei sattunut juuri sillä kertaa, kun perässä sinnitteli joku uudehko A6 jota selvästi ärsytti kun taksinromu meni vasemmanpuoleiselle moottoritielle liittyvälle kaistalle. Sitten tulin tarkastaneeksi ensi kertaa (duh!) vaihteistoöljyn tason. Litkut on vaihdettu pari vuotta sitten eikä niillä ole paljon ajettu, näytti kirkkaalta eikä haissut, mutta tikku hädin tuskin kastui kun mittasi lämpimänä. Vähissä erissä sitten lisäilin, varoen ettei menisi vahingossakaan yli, yhteensä 7 tai 8dl, kunnes taso alkoi näyttää oikealta.
Lauantaina oli vielä kevät joten lähdettiin kaverin kanssa pöristelemään pitkin läntisen Uudenmaan pikkuteitä (tekosyynä mm. käydä katsomassa, onko mökkisaaren ympärillä vielä jäätä - oli). On se vaan yhtä riemua päästellä tuolla menemään

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon W124 500E -92
Näistä Juusmon projekteista huokuu kyllä sellaista hienoa tekemistä missä pienetkin viat hoidetaan kuntoon perin pohjin ja laadukkaasti.
Tämmöiseltä harrastajalta on mukava ostaa auto jos joskus myyntiin tulee.
Sen verran arvokas ja iäkäs auto, että itse luultavasti maalauttaisin kokonaan yli. Tuohan ei ilmeisesti vaadi muuta kuin osien purkamisen ja kasaamisen. Tämä kommentti siis tuosta sävyerosta, mitä on erittäin vaikea saada siihen kuntoon, etteikö korjaus näkyisi.
Tämmöiseltä harrastajalta on mukava ostaa auto jos joskus myyntiin tulee.
Sen verran arvokas ja iäkäs auto, että itse luultavasti maalauttaisin kokonaan yli. Tuohan ei ilmeisesti vaadi muuta kuin osien purkamisen ja kasaamisen. Tämä kommentti siis tuosta sävyerosta, mitä on erittäin vaikea saada siihen kuntoon, etteikö korjaus näkyisi.
Re: juusmon W124 500E -92
Kiitos paljon! Nämä mun harrasteet ovat tarkoituksella sen verran hyvässä lähtötilanteessa hankittuja, että tekeminen on enemmän pienehköjen rästien hoitamista ja uusiin vastaantuleviin vikoihin reagoimista. Oikeat entisöintihommat ja sellaiset jätetään taitavammille, joilla on enemmän aikaa, paremmat tilat ja osaaminen
Itseäni myös kiinnostaa enimmäkseen teknisesti priimakuntoisella autolla ajaminen eikä niinkään esim. näyttelypuunaaminen - harrastuksensa kullakin! Tämä myös heijastuu siihen, että joku pienehkö maalivirhe tms. ei välttämättä aiheuta otsasuonissa mitään reagointia. Eikä myöskään kilsojen kertyminen matkamittariin. Pienikin ylimääräinen värinä tai klappi sen sijaan...
Ylimaalaus saattaa kyllä olla aikanaan ajankohtainen. Nyt kokeilen vielä onneani tuon lokarin kanssa. Maalari on hyväksi väitetty ja lupasi, että tulee kuntoon, tarvittaessa niin että kutsutaan sävyttämiseen erikoistunut tekijä.

Ylimaalaus saattaa kyllä olla aikanaan ajankohtainen. Nyt kokeilen vielä onneani tuon lokarin kanssa. Maalari on hyväksi väitetty ja lupasi, että tulee kuntoon, tarvittaessa niin että kutsutaan sävyttämiseen erikoistunut tekijä.
Viimeksi muokannut juusmo, Pe 31.03.2023 08:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: juusmon W124 500E -92
On hienoa että Jox päätyi osaaviin käsiin joka ymmärtää AUTON arvon eikä tällänen kädetön pilannu sitä ja on ollut kiva lukea tätä projektia ja mitä kaikkea sieltä on löytynyt.
Mikä siinä prötäämisessä oli se lopullinen vika?
Sehän alkoi mulla kun Lahdentiellä joku bemari ajeli vasenta kaistaa hissukseen ja oikea puoli oli tyhjänä ja
sen jälkeen mentiin peräkanaa vähän aikaa mutta johonkin se jäi.
Vanhalla "taksilla"ajelu liikenteessä ei oikeen aina sopinut vanhalle vosikalle,vika ei ollut autossa vaan luonteessa.
Mikä siinä prötäämisessä oli se lopullinen vika?
Sehän alkoi mulla kun Lahdentiellä joku bemari ajeli vasenta kaistaa hissukseen ja oikea puoli oli tyhjänä ja
sen jälkeen mentiin peräkanaa vähän aikaa mutta johonkin se jäi.
Vanhalla "taksilla"ajelu liikenteessä ei oikeen aina sopinut vanhalle vosikalle,vika ei ollut autossa vaan luonteessa.
124/500E/-92
124/320T/-95
169/170/-06
Ex:iä 190/-65
115/250/-71
123/300D/83
190D/-91/-92
124/-89/-91/-93/-94/-95
124/TD/300E/-93
C200D/-93/-94-/95/-96/-98/-02
210/200D/-99
207/209/409 pakuja
Chevy van-90
Hiaceja muutama
124/320T/-95
169/170/-06
Ex:iä 190/-65
115/250/-71
123/300D/83
190D/-91/-92
124/-89/-91/-93/-94/-95
124/TD/300E/-93
C200D/-93/-94-/95/-96/-98/-02
210/200D/-99
207/209/409 pakuja
Chevy van-90
Hiaceja muutama
Re: juusmon W124 500E -92
Nooh, kyllä se on varsin hyvällä pidolla sinulla Timon avustuksella ollut, ei siinä muuten olisi varmaan kauppoja syntynytkään

Se on edelleen vähän mysteeri, mutta omasta mielestäni paras teoria on se vaurioitunut johto, jolla meni puolalta sytytysvirtaheräte sakemannin jälkiasentamaan EGS-purkkiin, josta raportoin täällä. Toisaalta talven mittaan tuli lämpimikseen tehtyä yhtä jos toista muutakin, mm. vaihdettua alipaineletkuja jotka ehkä hajosivat tuota EGS:ää poistaessa, mutta ehkä olivat jo ennestään halki, joten ei voi olla ihan varma mikä se perimmäinen syy sitten lopulta oli.
Ai niin, yksi juttu unohtui raportoida aiemmin. Se vakionopeudensäätimen pieni humppaaminen ei ole edelleenkään ratkennut. Kurkkasin sinne EGAS-moduulin sisään ja siellä näytti päällisin puolin kaikki olevan kunnossa, ei vuotavaa konkkaa tms. Lainasin jnes:n autosta vastaavaa moduulia ja kas, vika toistuu silläkin. Melko mystinen juttu, tällä hetkellä ei oikein ole ideoita mitä seuraavaksi tutkisi. Kaasuläppä on tietysti yksi kandidaatti, joka pitäisi sulkea pois.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon W124 500E -92
Auto (lempinimeltään nykyään tietysti Taksi) oli maalarilla pääsiäisen yli ja sain sen sieltä pois perjantaina. Ensimmäinen yritys saada väri kohdalleen ei ollut onnistunut. Paikalle kutsuttiin sävyttäjä joka onnistui paremmin. Mielestäni lopputulos on aika hyvä. Kyllä eron tietyistä kulmista havaitsee, mutta varmaan turha toivo että tämänikäiseen, ties kuinka monesti eri kohdista maalattuun autoon saisi ihan täydellistä jälkeä maalaamatta koko autoa tai ainakin kylkeä.
Eilen käytiin moottorin tukikumien kimppuun. Homma alkoi niin, että ensin poistettiin flektin kehys, jotta moottoria saisi nostettua. Alakautta otettiin irti oikealta puolelta apusimpukan tuntumassa oleva lämpösuojalevy, vasemmalta puolelta pakosarjalta katille tuleva yhdysputki, ja lisäksi tukikumille jäähdytysilmaa ohjaava muoviputki.
Aika paljon oli etukäteen tullut lueskeltua erityisesti 500eboardilta, että homma on tässä autossa melko pirullinen. Sieltä tarttui mukaan paljon oletuksia:
- vasen puoli on yleisesti työläämpi kuin oikea (ei ollut)
- oikealla on helpompi päästä kiinni neljään moottorin puolen kannakkeen pulttiin (ei ollut)
- oikealla puolella pitää irrottaa startti tai putkisto (ei tarvinnut)
- yläpultit saa auki näppärästi siihen tarkoitetulla erikoistyökalulla (ei saanut)
Mukaan lukien jnes'n auton hieman jännitystä aiheuttanut siirto pois nosturilta ja takaisin pumppukärryn, eurolavan ja pukkien varassa, koko hommaan hurahti lähemmäs 8 tuntia. Joskus 3h kohdalla raportoin kotiin, että ei hyvältä näytä, kun ei ollut saatu vielä yhtään kumia irti. Isoimmaksi ongelmaksi osoittautui, että yläpultit eivät antaneet periksi. Nuo mainitut erikoistyökalut (yllä kuvassa) eivät auttaneet, olisi pitänyt olla pidempi jotta sinne olisi päässyt kunnolla vääntämään.
Lopulta päädyttiin irroittamaan moottorin puolelta kannakkeet. Kannakkeen, lämpösuojan ja tukikumin paketilla ei ollut mitään toivoa mahtua ulos, mutta molemmin puolin saatiin paketti veivattua sellaiseen asentoon, että siihen yläpulttiin pääsi suoraan käsiksi pulttipyssyllä. Ei meinannut silti luovuttaa kovin herkästi, mutta luovutti kuitenkin. Pala kerrallaan ne sitten sieltä kummallakin puolella ujutettiin takakautta ulos melko helposti.
Kuten odottaa sopii, vanhat olivat aivan finaalissa. Viikolta 20 1992. Ulos vuoti ruskeaa mönjää, joka oli varmaan sekoitus vettä ja kaikkia muita moottoritilassa vuosikymmenten varrella roiskuneita nesteitä, sekä kenties alkuperäistä hydraulilitkua.
Uusien kanssa sai sitten harjoittaa palikkatestiälykkyyttään ihan kunnolla, jotta ne sai ujutettua takaisin paikalleen, mutta onnistuipa sekin sitten. Oikea puoli oli hankalampi. Lopulta reitti löytyi pyörän puolelta niin, että pyöriä käänteli operaation aikana siten että ohjausvivusto kääntyi juuri sopivasti syrjään.
Vaihteiston kumin kanssa ei ollut mitään yllätyksiä. Tai jos jotain, niin se, että vanha kumi vaikutti aika hyväkuntoiselta. En tullut etsineeksi valmistusleimaa.
Kovin paljon en ehtinyt vielä projektin jälkeen autolla ajaa, mutta muutos tyhjäkäynnillä on toki selkeä. Ei ehkä silti ihan niin selkeä kuin SL:llä aikanaan. Kasi on kuitenkin aina kasi.
Eilen käytiin moottorin tukikumien kimppuun. Homma alkoi niin, että ensin poistettiin flektin kehys, jotta moottoria saisi nostettua. Alakautta otettiin irti oikealta puolelta apusimpukan tuntumassa oleva lämpösuojalevy, vasemmalta puolelta pakosarjalta katille tuleva yhdysputki, ja lisäksi tukikumille jäähdytysilmaa ohjaava muoviputki.
Aika paljon oli etukäteen tullut lueskeltua erityisesti 500eboardilta, että homma on tässä autossa melko pirullinen. Sieltä tarttui mukaan paljon oletuksia:
- vasen puoli on yleisesti työläämpi kuin oikea (ei ollut)
- oikealla on helpompi päästä kiinni neljään moottorin puolen kannakkeen pulttiin (ei ollut)
- oikealla puolella pitää irrottaa startti tai putkisto (ei tarvinnut)
- yläpultit saa auki näppärästi siihen tarkoitetulla erikoistyökalulla (ei saanut)
Mukaan lukien jnes'n auton hieman jännitystä aiheuttanut siirto pois nosturilta ja takaisin pumppukärryn, eurolavan ja pukkien varassa, koko hommaan hurahti lähemmäs 8 tuntia. Joskus 3h kohdalla raportoin kotiin, että ei hyvältä näytä, kun ei ollut saatu vielä yhtään kumia irti. Isoimmaksi ongelmaksi osoittautui, että yläpultit eivät antaneet periksi. Nuo mainitut erikoistyökalut (yllä kuvassa) eivät auttaneet, olisi pitänyt olla pidempi jotta sinne olisi päässyt kunnolla vääntämään.
Lopulta päädyttiin irroittamaan moottorin puolelta kannakkeet. Kannakkeen, lämpösuojan ja tukikumin paketilla ei ollut mitään toivoa mahtua ulos, mutta molemmin puolin saatiin paketti veivattua sellaiseen asentoon, että siihen yläpulttiin pääsi suoraan käsiksi pulttipyssyllä. Ei meinannut silti luovuttaa kovin herkästi, mutta luovutti kuitenkin. Pala kerrallaan ne sitten sieltä kummallakin puolella ujutettiin takakautta ulos melko helposti.
Kuten odottaa sopii, vanhat olivat aivan finaalissa. Viikolta 20 1992. Ulos vuoti ruskeaa mönjää, joka oli varmaan sekoitus vettä ja kaikkia muita moottoritilassa vuosikymmenten varrella roiskuneita nesteitä, sekä kenties alkuperäistä hydraulilitkua.
Uusien kanssa sai sitten harjoittaa palikkatestiälykkyyttään ihan kunnolla, jotta ne sai ujutettua takaisin paikalleen, mutta onnistuipa sekin sitten. Oikea puoli oli hankalampi. Lopulta reitti löytyi pyörän puolelta niin, että pyöriä käänteli operaation aikana siten että ohjausvivusto kääntyi juuri sopivasti syrjään.
Vaihteiston kumin kanssa ei ollut mitään yllätyksiä. Tai jos jotain, niin se, että vanha kumi vaikutti aika hyväkuntoiselta. En tullut etsineeksi valmistusleimaa.
Kovin paljon en ehtinyt vielä projektin jälkeen autolla ajaa, mutta muutos tyhjäkäynnillä on toki selkeä. Ei ehkä silti ihan niin selkeä kuin SL:llä aikanaan. Kasi on kuitenkin aina kasi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon W124 500E -92
Nyt näyttää lokari hyvältä ainakin omaan silmään. Tuon paremmaksi sitä tosiaan tuskin saa, mutta nyt on todella paljon parempi kuin aiemmin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: juusmon W124 500E -92
Sävy on jo aika lähellä, ainoa millä sen saisi paremmaksi on häivyttää sävy viereisiin paneleihin ja lakata kaikki yli uusiksi.
Noilla metskuilla se on oikeastaan ainoa keino millä paikatun saa näyttämään osalta kokonaisuutta, koskaan ei pitäisi väriä rajata yksittäisen paneelin saumaan vaan aina seuraavan paneliin vähän matkaa.
Silmä ei siitä enään osaa erottaa missä sävy vaihtuu, ja näyttää samalta vaikka mistä kulmasta katsoo.
Noilla metskuilla se on oikeastaan ainoa keino millä paikatun saa näyttämään osalta kokonaisuutta, koskaan ei pitäisi väriä rajata yksittäisen paneelin saumaan vaan aina seuraavan paneliin vähän matkaa.
Silmä ei siitä enään osaa erottaa missä sävy vaihtuu, ja näyttää samalta vaikka mistä kulmasta katsoo.
Re: juusmon W124 500E -92
Viime viikonloppuna ajeltiin kaverin mökille Kymenlaakson suunnalle, pikkuteitä tietysti aina Sipoosta Kausalaan. Ai että, ai että, kyllä kelpasi, myös kyytiläisille. Kelikin oli mahtava.
Yksi harvoja asioita mikä autossa hieman on ärsyttänyt on pakoputkiston aiheuttama "drone" tasaisissa maan-/moottoritienopeuksissa. Se erottuu melko selvästi kun noin muuten auto on suhtellisen hiljainen. Otin reissuun mukaan jostain aiemmasta projektista jäänyttä dynamatia ja päätin kokeilla sipaista sitä takakontin luukkuun (jää verhoilun alle) ja varapyöräkoteloon (varapyörän alle näkymättömiin), kun väittävät että kontti toimii kaikukoppana. Mitään objektiivista ennen-jälkeen-vertailua en tehnyt, mutta perstuntuma on että siitä oli apua. Ei ääni toki poistunut, mutta häiritsee vähemmän. Tai sitten alan tottua, tiedä häntä.
Vaan sitten isompiin uutisiin! Tämän auton osalta ajoneuvoveron maksu loppuu tähän päivään.
Tämä on ensimmäinen museoautoni joten hurraa sitten vaan
Valmishan se ei ole, mutta ilmeisesti riittävän.
En tiennyt, että voimassaoleva leima saa suoraan +3v kun auton muutoskatsastaa museoon, joten varasin senkin. Vähän jännitti päästöjen kanssa, ja lambda ei ihan mennytkään kohdilleen. Koska moottorissa on ilmapumppu, se katsottiin kuitenkin läpi sormien. En tiennytkään moisen olevan edes mahdollista. Oli myös ihan hyvä juttu tehdä se määräaikaiskatsastus, koska oikeasta takapyörästä löytyi klappia. Syyksi paljastui se, että Villen sinne aikanaan asentama camber-tanko oli löystynyt. Katsastusmies sitä vähän kiristi mutta kehotti katsomaan sen kunnon kireyteen paremmalla ajalla. Ja mahtaako olla enää säätökään kohdallaan, jos se on päässyt elämään. Pitää tutkia kun kerkeää. Lopulta ainoaksi moitteeksi jäi korjauskehotus tuon vasta maalatun lokarin kylkivilkusta, joka on pimeänä. Kiitokset jälleen Tattarisuon autokatsastukselle hyvästä palvelusta!
Yksi harvoja asioita mikä autossa hieman on ärsyttänyt on pakoputkiston aiheuttama "drone" tasaisissa maan-/moottoritienopeuksissa. Se erottuu melko selvästi kun noin muuten auto on suhtellisen hiljainen. Otin reissuun mukaan jostain aiemmasta projektista jäänyttä dynamatia ja päätin kokeilla sipaista sitä takakontin luukkuun (jää verhoilun alle) ja varapyöräkoteloon (varapyörän alle näkymättömiin), kun väittävät että kontti toimii kaikukoppana. Mitään objektiivista ennen-jälkeen-vertailua en tehnyt, mutta perstuntuma on että siitä oli apua. Ei ääni toki poistunut, mutta häiritsee vähemmän. Tai sitten alan tottua, tiedä häntä.
Vaan sitten isompiin uutisiin! Tämän auton osalta ajoneuvoveron maksu loppuu tähän päivään.
Tämä on ensimmäinen museoautoni joten hurraa sitten vaan

En tiennyt, että voimassaoleva leima saa suoraan +3v kun auton muutoskatsastaa museoon, joten varasin senkin. Vähän jännitti päästöjen kanssa, ja lambda ei ihan mennytkään kohdilleen. Koska moottorissa on ilmapumppu, se katsottiin kuitenkin läpi sormien. En tiennytkään moisen olevan edes mahdollista. Oli myös ihan hyvä juttu tehdä se määräaikaiskatsastus, koska oikeasta takapyörästä löytyi klappia. Syyksi paljastui se, että Villen sinne aikanaan asentama camber-tanko oli löystynyt. Katsastusmies sitä vähän kiristi mutta kehotti katsomaan sen kunnon kireyteen paremmalla ajalla. Ja mahtaako olla enää säätökään kohdallaan, jos se on päässyt elämään. Pitää tutkia kun kerkeää. Lopulta ainoaksi moitteeksi jäi korjauskehotus tuon vasta maalatun lokarin kylkivilkusta, joka on pimeänä. Kiitokset jälleen Tattarisuon autokatsastukselle hyvästä palvelusta!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon W124 500E -92
No niin
Onnea museostatuksesta. Hieno auto ja hienoa harrastamista.

Onnea museostatuksesta. Hieno auto ja hienoa harrastamista.
Re: juusmon W124 500E -92
Hienoa, ja onnea! Näin sen pitää mennä, miksi maksaa veroja yms pitää muistaa että onko auto liikkennekäytössä vai ei, jos niillä vähän vaan ajelee. Itse yritän loppukesästä tarkastuttaa avon kunhan pääsen sen kimppuun ensin muilta projekteilta. Ja kunhan se kesä tulisi...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: juusmon W124 500E -92

Imasafin pakoputki on ilmeiseti suorempi kuin alkuperäinen, jos tuottaa häiritsevän pörinän..
Re: juusmon W124 500E -92
Kiitoksia!
Niin, ehkäpä. Toisaalta on edelleen se teoria, että syy on tarvikekattien. Tiedä häntä. Alan tosiaan ehkä tottua. Kontrasti SL:ään on aika valtava, siinä kun ei ole sellaista käsitettä kuin kabiiniin kuuluvat pakoäänet. Ainakaan alle 4000rpm...
Re: juusmon W124 500E -92
Vähäiset kilsat ovat menneet tänä kesänä varsin hyvin, ja niitä onkin tainnut tulla kelattua tähän enemmän kuin SL:ään vaikka katosta aukeaakin vain surkean pieni kaistale. On tällä vaan niin kiva päästellä, ettei siihen vielä todellakaan ole kyllästynyt.
Yksi ongelma tässä on ilmennyt, tai oikeastaan ilmeni jo tuon aiemmin mainitsemani Kymenlaakson-reissun aikana. Lämppäri jumittaa joskus ainakin vasemmalla puolella kuumaan asentoon. Joskus myös ilmastointi ei tunnu oikein tuottavan kylmää, mutta kun auton käynnistää uudestaan tai kun riittävästi rämppää lämpötilansäätöä, se saattaa toeta ja tuutata taas kunnolla kylmää. Käytin ensialkuun auton naapurin monimerkkihuollossa ilmastointihuollossa (ja jarrunesteen vaihdossa) mutta siitä ei ollut mitään apua, mikä ei erityisesti yllättänyt. Kylmäainetta tuli ulos muistaakseni vajaat 700g ja sisään 950g. Edellinen taisi olla tehty pari-kolme vuotta sitten, joten tuntuu olevan siltä osin kunnossa.
Seuraavaksi sitten ilmeisenä tutkimuskohteena ne rakkaat lapset joilla on kovin monta nimeä, eli närhenmunat eli pässin nyssäkät eli duo-venttiili. Tilasin Ukrainasta satsin jossa oli tiivisteet ja uudet männät (mikä näiden oikea suomenkielinen nimi on?) ja tiivistesarja. Paljastui, että tilasin vähän väärän sarjan, jossa oli ylimääräisiä tiivisteitä ja jossa solenoidin kupujen O-renkaat eivät oikein istuneet, joten piti kaivaa geneerisestä O-rengassarjasta uusi. Myöskin niiden mäntien varret olivat liian paksut ja niitä olisi joutunut hiomaan, jotta olisivat menneet varren sisään kunnolla, mutta alkuperäiset olivat lopulta ihan ehjät joten jätin ne rauhaan.
Kaikkineen täytyy sanoa, että tämä oli kyllä vittumaisin projekti vähään aikaan suhteessa siihen, miten helppona sitä kaikkialla mainostetaan. Videoista ymmärsin, että uudempien Mersujen venttiilejä saa kivasti huollettua irrottamatta koko pakettia autosta ja letkuista. Lisäksi se on yleensä helpommassa paikassa, mutta ainakin tässä 500E:ssä se on tuulilasin alla ECU-boksin takana, missä räpylänsä saa verille varmasti. Otin ensin irti solenoidin johdon ja sitten kuvun ympäriltä 6 torx-ruuvia. Sitten yritin väkisin äheltää pakettia jotenkin auki, kunnes - onneksi ennen kuin rikoin mitään - tajusin, että siinä on vielä yksi ruuvi. Tietenkin alapuolella. Ja eikun sitten letkut irti ja koko paketti pois autosta. Muutama ärräpää ja viiltohaava vähemmän olisi tullut, jos olisin vain tehnyt tämän heti.
Seuraavaksi piti keksiä miten nuo varsinaiset varret saa irti. Joissain nettivideoissa annetaan ymmärtää että nuo vain nostetaan pois, ja ehkä niin onkin joissain autoissa, mutta ei tässä. Kuten ensimmäisestäkin kuvasta näkee, siinähän on päällä kivasti lukitusmutteri ja keskellä näyttäisi olevan paikka talttapääruuvarille, jolla pitää kiinni varresta kun vääntää mutteria auki. Mutta vilkaisepa sitä kohti, niin se varren pää murenee pieniksi palasiksi.
No, sain sitten pitkän pähkäilyn jälkeen mutterit molemmista lopulta irti ja sitten myös sen solenoidimötikän, joka siis oli samoilla kierteillä varressa. Tähän tarvitsi sopivan yhdistelmän akrobatiaa kaksien lukkopihtien kanssa, jotta sai sekä väännettyä mötikkää että pidettyä vartta paikallaan, ja toisen tapauksessa tarvittiin myös lämpöä. Myös ne mötikät olivat erinomaisen hyvin jumissa kierteillä.
Mitään ilmeisiä täysin surkeassa kunnossa olevia osia ei löytynyt, paitsi ehkä metallilevyn ja muovirungon välissä ollut tiiviste, joka näyttää hieman epäilyttävältä mutta kuitenkin mukailee muovisen rungon muotoa. Uusi oli ihan tasainen joten kenties tuon kautta on jotain vuotoa voinut tapahtua.
Kuten aiemmin mainittua, jätin ne alkuperäiset "männät" paikoilleen. Ne liukuvat varren sisään ilman mitään vastusta ja niin sen kai kuuluu ollakin?
Lopputuloksena putsauksen jälkeen varret liikkuivat jousen varassa kai vähän jouhevammin kuin ennen. Aika näyttää oliko tällä projektilla joku vaikutus vai ei. Ainakaan nyt muutaman lyhyen ajon aikana en ole huomannut mitään ongelmia, mutta ei niitä aiemminkaan jatkuvasti ollut.
Seuraavana olisi tarkoitus saada aikaan käydä pakoputkipajalla ja antaa ammattilaisten heittää arvio, onko pörinä kotoisin katalysaattoreista vai jostain muualta. Pörinässä on puolensa, mutta matka-ajossa jatkuva drone kyllä ärsyttää noin muuten ikäisekseen hiljaisessa autossa.
Yksi ongelma tässä on ilmennyt, tai oikeastaan ilmeni jo tuon aiemmin mainitsemani Kymenlaakson-reissun aikana. Lämppäri jumittaa joskus ainakin vasemmalla puolella kuumaan asentoon. Joskus myös ilmastointi ei tunnu oikein tuottavan kylmää, mutta kun auton käynnistää uudestaan tai kun riittävästi rämppää lämpötilansäätöä, se saattaa toeta ja tuutata taas kunnolla kylmää. Käytin ensialkuun auton naapurin monimerkkihuollossa ilmastointihuollossa (ja jarrunesteen vaihdossa) mutta siitä ei ollut mitään apua, mikä ei erityisesti yllättänyt. Kylmäainetta tuli ulos muistaakseni vajaat 700g ja sisään 950g. Edellinen taisi olla tehty pari-kolme vuotta sitten, joten tuntuu olevan siltä osin kunnossa.
Seuraavaksi sitten ilmeisenä tutkimuskohteena ne rakkaat lapset joilla on kovin monta nimeä, eli närhenmunat eli pässin nyssäkät eli duo-venttiili. Tilasin Ukrainasta satsin jossa oli tiivisteet ja uudet männät (mikä näiden oikea suomenkielinen nimi on?) ja tiivistesarja. Paljastui, että tilasin vähän väärän sarjan, jossa oli ylimääräisiä tiivisteitä ja jossa solenoidin kupujen O-renkaat eivät oikein istuneet, joten piti kaivaa geneerisestä O-rengassarjasta uusi. Myöskin niiden mäntien varret olivat liian paksut ja niitä olisi joutunut hiomaan, jotta olisivat menneet varren sisään kunnolla, mutta alkuperäiset olivat lopulta ihan ehjät joten jätin ne rauhaan.
Kaikkineen täytyy sanoa, että tämä oli kyllä vittumaisin projekti vähään aikaan suhteessa siihen, miten helppona sitä kaikkialla mainostetaan. Videoista ymmärsin, että uudempien Mersujen venttiilejä saa kivasti huollettua irrottamatta koko pakettia autosta ja letkuista. Lisäksi se on yleensä helpommassa paikassa, mutta ainakin tässä 500E:ssä se on tuulilasin alla ECU-boksin takana, missä räpylänsä saa verille varmasti. Otin ensin irti solenoidin johdon ja sitten kuvun ympäriltä 6 torx-ruuvia. Sitten yritin väkisin äheltää pakettia jotenkin auki, kunnes - onneksi ennen kuin rikoin mitään - tajusin, että siinä on vielä yksi ruuvi. Tietenkin alapuolella. Ja eikun sitten letkut irti ja koko paketti pois autosta. Muutama ärräpää ja viiltohaava vähemmän olisi tullut, jos olisin vain tehnyt tämän heti.
Seuraavaksi piti keksiä miten nuo varsinaiset varret saa irti. Joissain nettivideoissa annetaan ymmärtää että nuo vain nostetaan pois, ja ehkä niin onkin joissain autoissa, mutta ei tässä. Kuten ensimmäisestäkin kuvasta näkee, siinähän on päällä kivasti lukitusmutteri ja keskellä näyttäisi olevan paikka talttapääruuvarille, jolla pitää kiinni varresta kun vääntää mutteria auki. Mutta vilkaisepa sitä kohti, niin se varren pää murenee pieniksi palasiksi.
No, sain sitten pitkän pähkäilyn jälkeen mutterit molemmista lopulta irti ja sitten myös sen solenoidimötikän, joka siis oli samoilla kierteillä varressa. Tähän tarvitsi sopivan yhdistelmän akrobatiaa kaksien lukkopihtien kanssa, jotta sai sekä väännettyä mötikkää että pidettyä vartta paikallaan, ja toisen tapauksessa tarvittiin myös lämpöä. Myös ne mötikät olivat erinomaisen hyvin jumissa kierteillä.
Mitään ilmeisiä täysin surkeassa kunnossa olevia osia ei löytynyt, paitsi ehkä metallilevyn ja muovirungon välissä ollut tiiviste, joka näyttää hieman epäilyttävältä mutta kuitenkin mukailee muovisen rungon muotoa. Uusi oli ihan tasainen joten kenties tuon kautta on jotain vuotoa voinut tapahtua.
Kuten aiemmin mainittua, jätin ne alkuperäiset "männät" paikoilleen. Ne liukuvat varren sisään ilman mitään vastusta ja niin sen kai kuuluu ollakin?
Lopputuloksena putsauksen jälkeen varret liikkuivat jousen varassa kai vähän jouhevammin kuin ennen. Aika näyttää oliko tällä projektilla joku vaikutus vai ei. Ainakaan nyt muutaman lyhyen ajon aikana en ole huomannut mitään ongelmia, mutta ei niitä aiemminkaan jatkuvasti ollut.
Seuraavana olisi tarkoitus saada aikaan käydä pakoputkipajalla ja antaa ammattilaisten heittää arvio, onko pörinä kotoisin katalysaattoreista vai jostain muualta. Pörinässä on puolensa, mutta matka-ajossa jatkuva drone kyllä ärsyttää noin muuten ikäisekseen hiljaisessa autossa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon W124 500E -92
Onhan happianturin johdon läpivientikumi kunnolla paikallaan? Itsellä alkoi surista jonkin aikaa anturin vaihdon jälkeen ja kumi oli huonosti paikallaan vaikka muistelin sen hyvin laittaneeni. Oli joko jäänyt huonosti tai olin jättänyt liian johdon liian tiukalle jolloin putkisto oli liikkuessaan vetänyt kumin irti. Omien kokemusten mukaan katalysaattori äänet tulee lähinnä kiihdytyksessä, tasanopeudessa on hiljainen. Toki kokemukset eri autosta.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: juusmon W124 500E -92
Aika hauska, että kun pitkästä aikaa forumia selailee, niin päätyy lukemaan kahden übertaksin elvytystarinoita peräjälkeen
ja sitten tässä sun tarinassa molemmat näytti nätisti osuneen jopa samaan keväiseen valokuvaan
.


Re: juusmon W124 500E -92
Heh, no joo, se myös on aika kiva kun näinkin harvalukuisen pelin harrastamiseen löytyy vertaistukea lähiseudulta.
Äsken piti käydä ulkoiluttamassa autoa osittain siksi, että nyt on yksi tämän kesän harvinaisista hellepäivistä. Ajelin n. 10km matkan jonka aikana ilmastointi toimi kuten pitää. Auto seisoi sen jälkeen ilman virtoja muutaman minuutin, jonka jälkeen ajoin takaisin. Nyt räppänöistä sitten tulikin kostea henkäys haaleaa ilmaa. Käynnistin auton uudelleen liikennevaloissa ja taas toimi. Olisikohan kuitenkin nyt niin, että jostain syystä kompura ei aina lähde päälle? En ole tajunnut kokeilla ilmankuivausnapin käyttöä tai EC:n päälle/pois-venkslaamista tämän tilanteen sattuessa, mutta nyt loppumatkasta laitoin EC:n päälle ajon aikana ja ilmiö oli aika samanlainen.
En ollut tajunnut että näinkin vanhassa saisi ehkä ilmastoinnin vikakoodeja ulos Starilla, mutta kuulemma näin on, joten pitää ensi kerralla tallilla käydessä ihmetellä.
Re: juusmon W124 500E -92
Vein auton Tiittaselle ja niinhän siinä kävi, että pörinän juurisyy selvisi noin puolessa minuutissa ja vajaassa tunnissa se oli myös korjattu. Kattien ja keskipöntön väliset putket oli huonosti hitsattu, yläpuoli ei ollut tiivis. Putkenpätkät huonoine hitseineen rälläkällä pois ja uutta tilalle. Nyt on aivan eri auto! Tämä vuoto varmaan selittää myös sen katsastuksessa ilmenneen tyhjäkäynnin happimääräongelman, jonka katsastusmies ystävällisesti kuittasi ilmapumpusta johtuvaksi.
Hauska paikka tuo Tiittasen pakoputkipaja. Monille foorumilaisillekin varmasti tuttu, mutta kerrotaan kuitenkin. Sinne ei tehdä mitään ajanvarauksia, vaan hommat hoidetaan saapumisjärjestysessä ja kerralla valmiiksi. Seinällä paperinen jonotuslista, johon sutataan oman auton rekkari. Ovet aukeavat 07:30, olin paikalla n. 07:15 ja taisin olla jonossa viides. Puoli yhdeksän maissa meni taksi työn alle ja noin tunnin päästä valmis. Sitten piti vielä antaa ajokortti pantiksi ja lähteä lähimmälle pankkiautomaatille nostamaan käteistä - varsin kohtuulliset 120 euroa - koska vain käteinen käy (kuitilla tietenkin silti).
Nättinä kesäisenä aamuna oli ihan mukava seisoskella pihalla odottelemassa ja rupatella muiden jonottajien kanssa. Pakko arvostaa tätä tekemisen tyyliä, jossa tekijöille ei muodostu käytännössä ollenkaan tyhjää aikaa kun koko ajan on seuraava auto jonossa. Onhan se ihan selvä juttu, että jos ajanvarauksia alkaisi tehdä, siinä tulisi välillä aikataulun ylityksiä ja välillä alituksia, ja vähemmän sitä itse tekemistä, mikä lopulta kääntyisi siihen että asiakas maksaisi työstä enemmän.
Hauska paikka tuo Tiittasen pakoputkipaja. Monille foorumilaisillekin varmasti tuttu, mutta kerrotaan kuitenkin. Sinne ei tehdä mitään ajanvarauksia, vaan hommat hoidetaan saapumisjärjestysessä ja kerralla valmiiksi. Seinällä paperinen jonotuslista, johon sutataan oman auton rekkari. Ovet aukeavat 07:30, olin paikalla n. 07:15 ja taisin olla jonossa viides. Puoli yhdeksän maissa meni taksi työn alle ja noin tunnin päästä valmis. Sitten piti vielä antaa ajokortti pantiksi ja lähteä lähimmälle pankkiautomaatille nostamaan käteistä - varsin kohtuulliset 120 euroa - koska vain käteinen käy (kuitilla tietenkin silti).
Nättinä kesäisenä aamuna oli ihan mukava seisoskella pihalla odottelemassa ja rupatella muiden jonottajien kanssa. Pakko arvostaa tätä tekemisen tyyliä, jossa tekijöille ei muodostu käytännössä ollenkaan tyhjää aikaa kun koko ajan on seuraava auto jonossa. Onhan se ihan selvä juttu, että jos ajanvarauksia alkaisi tehdä, siinä tulisi välillä aikataulun ylityksiä ja välillä alituksia, ja vähemmän sitä itse tekemistä, mikä lopulta kääntyisi siihen että asiakas maksaisi työstä enemmän.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon W124 500E -92
Mielenkiintoista... Oon koko autoharrastus-aikani kuullut forumeilta ja tapahtumissa juttuja tästä Tiittasesta ja monasti ihmetellyt miten tämä paja voi toimia.
Ja vieläpä Suomessa. Onhan noita jenkeissä paljonkin, mutta täälä härmässä on niin erilainen suhtautuminen näihin peltilehmiin.
Tekeekö se mitään isompia hommia jos kerta on tollanen rowcall periaate? Esim tee mulle katinkorvaus putket tai poista DPF?
Tekeekö se mitään isompia hommia jos kerta on tollanen rowcall periaate? Esim tee mulle katinkorvaus putket tai poista DPF?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: juusmon W124 500E -92
Suurin osa autoista, joita tuolla näin, olivat halvimpia mahdollisia käyttökinnereitä, mallia 20v vanhoja Yariksia ja Astroja, ja työtä tehdään liukuhihnalla niin että auto laitetaan ensin nosturille ja sitten pääsee kertomaan mistä kiikastaa. Verbaalinen puoli ei vaikuta kuuluvan herrojen vahvuuksiin, enkä kuullut heidän suustaan niin montaa sanaa että osaisin edes arvioida, mikä olisi reaktio jos asiakas pyytäisi jotain muuta kuin että tässä ongelma, laitapa kuntoon. Veikkaan että mistään vaativan harrastajan kotkotuksista äijät eivät ole vähääkään kiinnostuneita. Sellaisia tarpeita varmaan sitten Lakesteelin ja Marteliuksen kaltaiset pajat palvelevat paremminMouTine kirjoitti: ↑To 10.08.2023 17:11 Mielenkiintoista... Oon koko autoharrastus-aikani kuullut forumeilta ja tapahtumissa juttuja tästä Tiittasesta ja monasti ihmetellyt miten tämä paja voi toimia.Ja vieläpä Suomessa. Onhan noita jenkeissä paljonkin, mutta täälä härmässä on niin erilainen suhtautuminen näihin peltilehmiin.
Tekeekö se mitään isompia hommia jos kerta on tollanen rowcall periaate? Esim tee mulle katinkorvaus putket tai poista DPF?

Re: juusmon W124 500E -92
Näin tänään hienon auton Pasilassa haliissa JOX-70 ja otin kyllä kuvan ja jos olis jääny avain niin olisin ainakin pistänyt käyntiin tai tehny mieli käydä koeajolla jos myisit takasin,
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
124/500E/-92
124/320T/-95
169/170/-06
Ex:iä 190/-65
115/250/-71
123/300D/83
190D/-91/-92
124/-89/-91/-93/-94/-95
124/TD/300E/-93
C200D/-93/-94-/95/-96/-98/-02
210/200D/-99
207/209/409 pakuja
Chevy van-90
Hiaceja muutama
124/320T/-95
169/170/-06
Ex:iä 190/-65
115/250/-71
123/300D/83
190D/-91/-92
124/-89/-91/-93/-94/-95
124/TD/300E/-93
C200D/-93/-94-/95/-96/-98/-02
210/200D/-99
207/209/409 pakuja
Chevy van-90
Hiaceja muutama
Re: juusmon W124 500E -92
Heh heh, joo, tässä vieressä asustelen ja harrastepelejä vuorottelen tuolla ja omassa tallissa vähän kauempana. Myynnissä se ei tässä kohtaa ole, mutta jos sen haluaa nähdä käynnissä, yhteyttä saa toki ottaa.
Saattaapa olla niinkin, että huomenna keskiviikkona klo 18 on klubin järjestämä W124-teemainen kokoontuminen Kehäkessalla jonne on tulossa tämä ja muitakin kaltaisiaan.
Re: juusmon W124 500E -92
Tekisi mieli ottaa alle kolmostie ja suunnata W124-kinkereihin Kehä III:lle, vaan kun ei aikataulu anna myöden. Otakaa hyvä kuvia ja pistäkää jakoon.
Re: juusmon W124 500E -92
Jaahas... jotenkin olen kuvitelmissani päivittänyt tätä ketjua elokuun jälkeenkin, mutta todellisuus näyttää toiselta. Kaikenlaista pientä tuli syksyllä ja talvella puuhasteltua. Yritän muistaa naputella niistä asioista epäkronologisesti tarinaa myöhemmin, mutta nyt tuoreimmat kuulumiset.
Eilen heräsin todellisuuteen, että aurinko paistaa ja tiet ovat kuivia. Yksi talven olennaisista hommista oli vielä tekemättä, nimittäin termostaatin vaihto, joka on paras tehdä kun ulkona on vielä viileää, jotta näkee että lämmöt nousevat normaalialueelle siitä huolimatta. Siispä tuumasta toimeen. Vaihtoon ei liity mitään kovin ihmeellistä, mutta halusin samalla vaihtaa lyhyen letkunpätkän joka menee termostaatilta imusarjaan, ja termostaatilta alas menevän n. 90 asteen kulmapätkän.
Kulmapätkän paikalleen sovittelu olikin melkoista hupia. Ei millään meinannut istua, kunnes lopulta sitten istui.
Ja sittenhän oli pakko herättää peto talviuniltaan ja lähteä koeajolenkille. Lämmöt kunnossa!
Toinen talviprojekti on ollut laittaa paikalleen 500E:n ajovalolasit, jotka ostin jnesiltä viime vuonna. Toisessa oli lasi irronnut ajan saatossa muovikehyksestä, joten tässä talven mittaan puuhastelin toisenkin irti ja liimasin ne uudelleen sopivalla butyylitöhnällä - tästä pitää tehdä erillinen postaus. Eilisen koeajon jälkeen oli aikaa vielä hetki ja laitoin matkustajan puolen linssin paikoilleen.
Kiinnosti tietysti ihan huomattavasti nähdä, millainen ero normi-W124-linssin ja 500E-linssin kanssa on, kun pitkät ovat päällä. Vertailuksi ensin kuva lyhyillä. Kummatkin polttimot molemmissa umpioissa ovat viime syksyllä ostetut Osram Night Breaker Laserit (muistaakseni).
Mieletön ero. Pitää yrittää ehtiä toinenkin vaihtaa vielä kun pimeitä iltoja on, ja käydä testaamassa jollain pimeällä tiellä.
Eilen heräsin todellisuuteen, että aurinko paistaa ja tiet ovat kuivia. Yksi talven olennaisista hommista oli vielä tekemättä, nimittäin termostaatin vaihto, joka on paras tehdä kun ulkona on vielä viileää, jotta näkee että lämmöt nousevat normaalialueelle siitä huolimatta. Siispä tuumasta toimeen. Vaihtoon ei liity mitään kovin ihmeellistä, mutta halusin samalla vaihtaa lyhyen letkunpätkän joka menee termostaatilta imusarjaan, ja termostaatilta alas menevän n. 90 asteen kulmapätkän.
Kulmapätkän paikalleen sovittelu olikin melkoista hupia. Ei millään meinannut istua, kunnes lopulta sitten istui.
Ja sittenhän oli pakko herättää peto talviuniltaan ja lähteä koeajolenkille. Lämmöt kunnossa!
Toinen talviprojekti on ollut laittaa paikalleen 500E:n ajovalolasit, jotka ostin jnesiltä viime vuonna. Toisessa oli lasi irronnut ajan saatossa muovikehyksestä, joten tässä talven mittaan puuhastelin toisenkin irti ja liimasin ne uudelleen sopivalla butyylitöhnällä - tästä pitää tehdä erillinen postaus. Eilisen koeajon jälkeen oli aikaa vielä hetki ja laitoin matkustajan puolen linssin paikoilleen.
Kiinnosti tietysti ihan huomattavasti nähdä, millainen ero normi-W124-linssin ja 500E-linssin kanssa on, kun pitkät ovat päällä. Vertailuksi ensin kuva lyhyillä. Kummatkin polttimot molemmissa umpioissa ovat viime syksyllä ostetut Osram Night Breaker Laserit (muistaakseni).
Mieletön ero. Pitää yrittää ehtiä toinenkin vaihtaa vielä kun pimeitä iltoja on, ja käydä testaamassa jollain pimeällä tiellä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon W124 500E -92
Hieno auto
Mitä se museokatsastus autolle tarkottaa? Eikö saa autoa muuttaa mitenkään orkkiksesta?
