Alkoi 2006 320 cdi herjaamaan. Hyttiin kuuluu aina pedaalia lattiaa kohti painettaessa kuin ilmastointi menisi isommalle. Kuuluu konehuoneesta ja perustesterillä antoi koosin 2359 Ahtopaine; alhainen paine.
Sattuisiko löytymään kokemusperäistä tietoa tai hihavakio diagnostiikkaa aiheeseen liittyen? Star varmaan helpottaisi asian analysointia
Audi A41.9 Quattro (-00), 107.024 (-75), VW 1302 (-71)
Ahtopaineen säädin mekanismi saattaa jumittaa syttyykö vikavalo jne
W124 2.0 benzin EX
W124 230 E EX
W203 220 cdi EX
W211 320 cdi 4-matic EX
W639 115 cdi EX
W168 EX
W204 220 cdi EX
W201 2.0E W201 D EX
W123 300d projekti
X204 220 cdi 4-matic käyttöauto
W906 319 cdi Sprinter työauto
Silmäkin auttaa, ihan ensin katsella läpi ahtoletkut ja coolerin päädyt. Jos siellä vuoto on niin ei se stari osaasanoa mistä se vuotaa. Toki auttaa jos starilla vähän paineistaa (ei sillä paljoa painetta paikallaan saa) ja menee sitten konehuoneeseen suhinaa etsimään. Ja aika yleinen vika tosiaan se säädinkin, piuhat irtoo sisältä... sekin on visuaalisesti aika helppoa, säädin kun on aika hyvin saatavilla tässä koneessa.
Terjama75 kirjoitti: ↑Ti 02.05.2023 11:49
Alkoi 2006 320 cdi herjaamaan. Hyttiin kuuluu aina pedaalia lattiaa kohti painettaessa kuin ilmastointi menisi isommalle. Kuuluu konehuoneesta ja perustesterillä antoi koosin 2359 Ahtopaine; alhainen paine.
Sattuisiko löytymään kokemusperäistä tietoa tai hihavakio diagnostiikkaa aiheeseen liittyen? Star varmaan helpottaisi asian analysointia
Tarkista ahtoletkut,
varsinkin niiden alapuoleta
reiän alku on usein siellä
Minulla auto kiihtyi ajoittain huonosti ja staari ilmoitti vikakoodia 2510-Ahtopaineen säädin ilmoittaa viasta. Vika poistui aina seuraavalla ajokerralla kun virrat oli katkaistu. Muutaman kerran jälkeen vika jäi päälle eikä enään kuittaantunut. Vaihdoin ahtopaineen säätimen (K-L varaosa 393 euroa). Lyhyellä koeajolla auto tuntuisi taas toimivan eikä vikakoodia tullut.
Muistan jostakin lukeneeni että säädin pitäisi kalibroida jotenkin, en kuitenkaan löytänyt staarista sellaista toimintoa. Siellä voi testata säädintä ajamalla asentoon 10% ja 90%. Tämä ei taida kuitenkaan olla kalibrointi.
Olisiko kellään vinkkiä säätimen kalibroinnista?
PS. Lainasin hiukan härskisti Terjama75:n aihetta, mutta liittyy kuitenkin etäisesti samaan aiheeseen.
ViljoNieminen kirjoitti: ↑To 25.01.2024 11:54
Minulla auto kiihtyi ajoittain huonosti ja staari ilmoitti vikakoodia 2510-Ahtopaineen säädin ilmoittaa viasta. Vika poistui aina seuraavalla ajokerralla kun virrat oli katkaistu. Muutaman kerran jälkeen vika jäi päälle eikä enään kuittaantunut. Vaihdoin ahtopaineen säätimen (K-L varaosa 393 euroa). Lyhyellä koeajolla auto tuntuisi taas toimivan eikä vikakoodia tullut.
Muistan jostakin lukeneeni että säädin pitäisi kalibroida jotenkin, en kuitenkaan löytänyt staarista sellaista toimintoa. Siellä voi testata säädintä ajamalla asentoon 10% ja 90%. Tämä ei taida kuitenkaan olla kalibrointi.
Olisiko kellään vinkkiä säätimen kalibroinnista?
PS. Lainasin hiukan härskisti Terjama75:n aihetta, mutta liittyy kuitenkin etäisesti samaan aiheeseen.
Syy miksi sille ei testeristä löydy kalbrointia on että semoista ei tarvitse/voi tehdä,
ainoa mitä voi touhuta on sen "välitangon pituuden" säätö ja se täysin mekaanista touhua
sitäkään ei pitäis joutua tekemään
Tänä aamuna auto taas hidasteli. Ei kiihdy ja kulkee tosi tahmeasti, vaivoin saa mittariin 80km/h.
Nyt on ahtopaineensäädin vaihdettu ja läppämoottori poistettu käytöstä mutta jätetty paikalleen (4,7K vastus liittimeen).
Ajattelin seuraavaksi käydä ilmamassa-anturien kimppuun. Pitää vielä kuitenkin tarkistaa tuleeko sama vikakoodi kuin aikaisemminkin, elikkä 2510-Ahtopaineen säädin ilmoittaa viasta.
PS: Auto on W164 ML 320 CDI vm:2008 kilsoja 320tonnia
Vikakoodit on nyt vaihtuneet, oireet on vaan ihan samanlaiset.
Koodit on nyt:
2518-001 Tarkista rakenneosa M4/7 (moottorin ja ilmastoinnin sähköinen jäähdytystuuletin). Säädin ilmoittaa viasta.
2511-001 Tarkasta rakenneosaY27/9 (pakokaasujen takaisinkierrätyksen säädin vasen) Säädin ilmoittaa viasta.
2355-002 Tarkasta järjestelmä 'Pakokaasujen takaisinkierrätyksen säätö'. Ilmamassa liian suuri.
Putsasin ilmamassa-anturit CRC-spraylla joka on tähän tarkoitukseen. Viat kuittaantuivat mutta koeajo vielä tekemättä.
Jäähdytyspuhallinta testatessa staarilla, puhallin pyöri väkinäisesti ja pätkittäin aluksi ja lopetti sitten kokonaan.
Onko puhaltimen vikaantuminen yleistä? Katsoin pikaisesti purkaamoista puhallinta niin ei tuntunut löytyvän.