Lähdin projektiautoa kaivamaan talven jäljiltä käyntiin, mutta eihän se käynyt kunnolla ensinkään.. viime kesänä käynyt viimeksi ongelmitta. Käy noin ~1 minuutin ja sammuu. Ei kestä kaasua nostaa hirveästi yli 2000rpm yhtään, sammuu oikeastaan heti.
Noh, mittasin bensanpaineet (kiinalainen mittari joten toleranssit on mitä on). Avaimesta kääntää niin pumppu surahtaa aina (piti pariin kertaan vähän erisävyistä ääntä) ja paine nousee 3baariin. Käyntiin laittaa niin pysyy noin 4,5-5,0bar kunnes tipahtaa ja sammuu. Kestää vaihtelevasti käynnissä, mutta pisimmillään noin reilun minuutin. Tuoretta bensaa kaadoin 12 litraa tankkiin, kun oli muuten sen verran vajaa että valo paloi ja ajattelin vian ensin johtuvan siitä.
E200kompressor kirjoitti: ↑Ma 24.04.2023 23:08
Oliko talven yli E95 tai E98 tankissa ilman kausisäilytysainetta?
En muista alkuunkaan. Säilytysainetta en tullut laittaneeksi.. ja lähes kuivalla tankilla jäi seisomaan.
Sprinter99 kirjoitti: ↑Ma 24.04.2023 23:59
Pumppu lopettaa toiminnan, niin missä voisi olla vikapaikkoja.
Onko tämä trollausta?
Suurimmat pahoitteluni että en nyt heti alkuun lähtenyt pumppua vaihtamaan
Etanolibensat vanhenee jopa kolmessa kuukaudessa ja bensaan alkaa muodostua hartsin näköistä liimaa jota ei tahdo saada pois millään konstilla. Pienmoottori- eli alkylaattibensa puolestaan säilyy min 3 vuotta.
Japanilaisesta prätkissäkin käytetystä kaasuttimesta en saanut pääsuuttimen töhnää pois millään kemikaalilla tai hapolla. Lopulta mekaanisesti poranterällä joka tuhosi suuttimen.
E200kompressor kirjoitti: ↑Ti 25.04.2023 12:19
Etanolibensat vanhenee jopa kolmessa kuukaudessa ja bensaan alkaa muodostua hartsin näköistä liimaa jota ei tahdo saada pois millään konstilla. Pienmoottori- eli alkylaattibensa puolestaan säilyy min 3 vuotta.
Japanilaisesta prätkissäkin käytetystä kaasuttimesta en saanut pääsuuttimen töhnää pois millään kemikaalilla tai hapolla. Lopulta mekaanisesti poranterällä joka tuhosi suuttimen.
Mjoo o Tankissa olleet bensat on kyllä varmaan 2 vuotta vanhoja ainakin.. nyt kaadoin tosiaan päälle 12 litraa uutta
Jürgen kirjoitti: ↑Ti 25.04.2023 15:15
Mitä se painemittari näyttää koneen käydessä?
Sellaista n. 4,5-5,0bar väliin. Seilaa jonkin verran, mutta voi johtua jo ihan kiinan mittaristakin.. Auton sammuttua paine jää ~3bariin.
E200kompressor kirjoitti: ↑Ti 25.04.2023 12:19
Etanolibensat vanhenee jopa kolmessa kuukaudessa ja bensaan alkaa muodostua hartsin näköistä liimaa jota ei tahdo saada pois millään konstilla. Pienmoottori- eli alkylaattibensa puolestaan säilyy min 3 vuotta.
Japanilaisesta prätkissäkin käytetystä kaasuttimesta en saanut pääsuuttimen töhnää pois millään kemikaalilla tai hapolla. Lopulta mekaanisesti poranterällä joka tuhosi suuttimen.
Mjoo o Tankissa olleet bensat on kyllä varmaan 2 vuotta vanhoja ainakin.. nyt kaadoin tosiaan päälle 12 litraa uutta
Jürgen kirjoitti: ↑Ti 25.04.2023 15:15
Mitä se painemittari näyttää koneen käydessä?
Sellaista n. 4,5-5,0bar väliin. Seilaa jonkin verran, mutta voi johtua jo ihan kiinan mittaristakin.. Auton sammuttua paine jää ~3bariin.
Putoaako se paine sinne 3bar. tietämille ennen vai jälkeen moottorin sammumisen?
Tänään tutkin tarkemmin ja enemmän oikein härnäsin autoa koitin saada lämpimäksi ajettua ja puhdistin virranjakajankin varmuuden varalta.. kun se ns röpeltää ja pumppukin jää päälle kun auto sammuu..
Laskin sitten pa-painemittarista painetta pois niin sieltähän tulikin reilusti ilmaa.. eli auto siis imeekin ilmaa polttoaineen sekaan.. mutta vaihtelevasti kun välillä kuitenkin käy pidempään.. ajettavissa ei kuitenkaan ole eli reilusti imee.
Onko jotain oikotietä onneen alkaa selvittelemään nyt mistä se ilmaa imee vai lähdettävä summamutikassa tutkimaan? Ulospäin ei ole vuotanut mitään.
Olikos tässä pumppu tankissa, vaiko tankin ulkopuolella?
Kummassakin tapauksessa vuoto on pumpun imupuolella ja yleensä se pumppu pitää outoa korinaa vetäessään ilmaa.
Jürgen kirjoitti: ↑Su 30.04.2023 16:39
Olikos tässä pumppu tankissa, vaiko tankin ulkopuolella?
Kummassakin tapauksessa vuoto on pumpun imupuolella ja yleensä se pumppu pitää outoa korinaa vetäessään ilmaa.
Muistelisin että on ulkopuolella. Niin arvelinkin että pakkohan sen on imupuolella olla kun tarkemmin mietin asiaa. Tässä autossa on isompi (pelti)tankki lisävarusteena jos se jotain muuttaa.
Vähän eri sävyistä ääntä se pumppu piteleekin vaihtelevasti, mutta ei mun korvaan "korinaa", mutta joo ei se samanlaista ääntä pidä mitä aiemmin / muut autot..
Tutkiskelut jatkuu.. tunkkasin auton perän ylös ja irroitin sen polttoainevehkeiden pohjamuovin.. tässähän onkin kaksi pumppua tosiaan. Noh mitäänhän ei tietenkään silmiin pompannut ja kävin kääntämässä virrat päälle niin pumput pitikin ihan normaalia ääntä
Siitä löin sitten käyntiin ja kävi normaalisti eikä paine seilannut normaalia enempää.. kesti antaa kaasua täysin normaalisti.. eli taitanee ilma polttoainejärjestelmään olla peräisin tankin kautta..? Ihmettelen vain mikähän nyt neuvoksi.. En vielä laskenut perää alas että korjaantuiko ongelma suoraan sillä.. hieman epäilen kuitenkin.
Simpp_a kirjoitti: ↑Ma 01.05.2023 19:17
Tutkiskelut jatkuu.. tunkkasin auton perän ylös ja irroitin sen polttoainevehkeiden pohjamuovin.. tässähän onkin kaksi pumppua tosiaan. Noh mitäänhän ei tietenkään silmiin pompannut ja kävin kääntämässä virrat päälle niin pumput pitikin ihan normaalia ääntä
Siitä löin sitten käyntiin ja kävi normaalisti eikä paine seilannut normaalia enempää.. kesti antaa kaasua täysin normaalisti.. eli taitanee ilma polttoainejärjestelmään olla peräisin tankin kautta..? Ihmettelen vain mikähän nyt neuvoksi.. En vielä laskenut perää alas että korjaantuiko ongelma suoraan sillä.. hieman epäilen kuitenkin.
Mulla oli W124 kans vähän saman tyylistä outoa vikaa, eli tankki ei mene täysin tyhjäksi koskaan vaan rupeaa käyttäytymään kuin bensa loppu eli vetää ilmat mukaan tankista...
En koskaan saanut tätä ratkaistua, ja aina jää noin 13-15 litraa tankkiin ainetta kun vehkeet sammuu.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
rallikuski kirjoitti: ↑Ti 02.05.2023 12:46
Mulla oli W124 kans vähän saman tyylistä outoa vikaa, eli tankki ei mene täysin tyhjäksi koskaan vaan rupeaa käyttäytymään kuin bensa loppu eli vetää ilmat mukaan tankista...
En koskaan saanut tätä ratkaistua, ja aina jää noin 13-15 litraa tankkiin ainetta kun vehkeet sammuu.
Oisko siellä vaan tankin sihti alaosasta likainen tai limainen. Kun on riittävästi polttoainetta saa sieltä yläosasta polttoainetta, kun pinta laskee niin saanti vähenee ja voi vetää sieltä yläosan kautta sitten ilmaa joukkoon.
Kokemusta on, tosin dieselissä, (entinen omistaja oli töissä pikaruoka putkassa, tiedä sitten.)
Tuo toinen, käyttis 1.8 tenava vähän vastaavaa että alkaa nykimään kiihdyttäessä kun ~5 litraa on tankissa jäljellä, mutta se ei ole haitannut kun tietääpähän mennä aina tankille sen jälkeen kun ei polttoainemittarikaan toimi..
Eniten ihmetyttää kun tuo alkoi talven yli seisonnan jälkeen.. Seisoi toki kylmässä niin sillä on varmasti merkitystä, kun on aiemmin seissyt lämpöisessä. Noh täytyy hakea varmaan lisää bensaa tankkiin jos se sen verran korjaa tilannetta että ajamaan voisi.
rallikuski kirjoitti: ↑Ti 02.05.2023 12:46
Mulla oli W124 kans vähän saman tyylistä outoa vikaa, eli tankki ei mene täysin tyhjäksi koskaan vaan rupeaa käyttäytymään kuin bensa loppu eli vetää ilmat mukaan tankista...
En koskaan saanut tätä ratkaistua, ja aina jää noin 13-15 litraa tankkiin ainetta kun vehkeet sammuu.
Oisko siellä vaan tankin sihti alaosasta likainen tai limainen. Kun on riittävästi polttoainetta saa sieltä yläosasta polttoainetta, kun pinta laskee niin saanti vähenee ja voi vetää sieltä yläosan kautta sitten ilmaa joukkoon.
Kokemusta on, tosin dieselissä, (entinen omistaja oli töissä pikaruoka putkassa, tiedä sitten.)
No tämä, ei vaan oo (7vuodessa ) saanut aikaiseksi purkaa sitä. Sen verran kattelin että käytin taso-anturin joskus siitä pois ja testasin että se ainakin toimii kun irtaallaan käänteli niin neula liikkui mittarissa ja varoitusvalo syttyi.
Pitäis ottaa ja temuta se sihti irti ja vaihtaa uuteen...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09