S211 e220-03 vakkari.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Emese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 09.04.2023 17:45

S211 e220-03 vakkari.

Viesti Kirjoittaja Emese »

Vakkariin ei löydy käyttöohjetta.
Työnnä pois päältä
Ylös nopeuden asetus
Alas?
Vedä päälle,+ ylös lisää, alas vähennä.
Sit painaa vipua päästä sisään niin vipuun syttyy valo?
Miksi nopeus mittarissa on sektori keltaisia valoja?
Jos se on adaptiivinen niin miten se toimii?
Missä tutka pitäis olla?

Mielestäni se lähti manuaalilla kiihdyttämään vaihteen vaihtamisen jälkeen, olisiko kytkimen anturi rikki?
Polkimessa on 2 anturia, mitä ne on? Miten ne saa irti?
Poljin nitisee ja se pitäisi huoltaa, tuleeko se kokonaisena yksikkönä pois kun anturit saisi ensin irti?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4701
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 e220-03 vakkari.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Alas plus 1 kmh lisää ylös 10kmh lisää kun vakkari päällä.
Vedä itseen päin jatkaa edellistä nopeutta mistä otettu pois päältä.
Paina viiksestä rajoittaa nopeuden siihen.
Mittaristo näyttää asetuksen valopalkkina kehällä tai yhdellä ledillä jos rajoitin päällä.

Viiksessä etäisyys kytkin jos adaptiivinen ja etumaskissa tutka

Kytkimistä en tiedä kun itselle oikeat mersut on automaatteja.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2647
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S211 e220-03 vakkari.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Emese kirjoitti: Su 07.05.2023 11:26 Vakkariin ei löydy käyttöohjetta.
Työnnä pois päältä
Ylös nopeuden asetus
Alas?
Vedä päälle,+ ylös lisää, alas vähennä.
Sit painaa vipua päästä sisään niin vipuun syttyy valo?
Miksi nopeus mittarissa on sektori keltaisia valoja?
Jos se on adaptiivinen niin miten se toimii?
Missä tutka pitäis olla?

Mielestäni se lähti manuaalilla kiihdyttämään vaihteen vaihtamisen jälkeen, olisiko kytkimen anturi rikki?
Polkimessa on 2 anturia, mitä ne on? Miten ne saa irti?
Poljin nitisee ja se pitäisi huoltaa, tuleeko se kokonaisena yksikkönä pois kun anturit saisi ensin irti?
Tässä tapauksessa se nimenomaan on kunnossa. Manuaalissa voi vaihtaa esim ylöspäin Tempomatin ollessa päällä koskematta kaasuun ja Tempomat palauttaa sen nopeuden joka oli aiemmalla vaihteella. ns. Köyhänmiehen Automaatti.
Emese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 09.04.2023 17:45

Re: S211 e220-03 vakkari.

Viesti Kirjoittaja Emese »

Ei se ilmeisesti ole adaptiivinen.
Olen tottunut pudottamaan vakkarin pois kytkintä painamalla niin yllätyin kiihdytyksestä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13769
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S211 e220-03 vakkari.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ei ole itselläkään mitään kokemusta Mersun manuaalista vakkarilla mutta US-ohjekirjassa sanottiin että manuaalilla vakkari kytkeytyy pois myös kytkimestä mutta vain alas vaihtaessa jos kytkintä painaa yli 4 sekuntia. Erikoista tuollainen teksti US-ohjekirjassa kun ei kai sinne ole myyty 211-korisia manuaalilla?

Tavallisen vakkarin pitäisi olla selkeä, ylös lisää nopeutta, alas laskee, eteen cancel ja itseen päin resume. Vakkari päälle ylös viiksestä (tai alas). Uudemmissa on myös 10 km/h kerralla säätö ylös/alas mutta 211:n piti olla vähän poikkeuksellinen jos on distronic. Kai se oli noin kuin MJPfin sanoo, tuntuu vaan erikoiselta jos alas näpäyttämällä nostaa nopeutta 1 km/h (näin kommentin tulkitsen). Se 10 km/h steppi kuitenkin taisi ekaa kertaa ilmestyä 211-koriseen distronicilla jossain muodossa kun normi vakkari oli vielä "normaali".
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4701
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 e220-03 vakkari.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No helposti voin muistaa väärin kun tästä on tovi kun moisella ajellut. Eikä sitä niin ajattele kun ns. sormimuistilla ajelee.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2647
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S211 e220-03 vakkari.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Emese kirjoitti: Ma 08.05.2023 07:47 Ei se ilmeisesti ole adaptiivinen.
Olen tottunut pudottamaan vakkarin pois kytkintä painamalla niin yllätyin kiihdytyksestä.
Käytän joskus tuota ominaisuutta esim. kun on ajettu matka-ajoa 100km/h Tempomatilla ja joutuu vaihtamaan rampista toiselle moottoritielle niin esim 4-vaihteella Tempomat sormella taaksepäin jolloin se palauttaa ripeästi 100km/h jonka jälkeen kytkin pohjaan, vaihde 6-vaihteelle ja Tempomat pitää nopeuden asetetussa.
Jos suoraan yrittäisi 6-vaihteella esim. 60km/h nopeudesta palauttaa 100km/h nopeuteen, ei se onnistu erittäin pitkien välityksien vuoksi. Manuaali 6v laatikolla edellyttää min. 100km/h nopeutta ennen suurinta vaihdetta.
Vastaa Viestiin