Hei palstalaiset ! Onko ollut ongelmia päästöjen kanssa katsastuksessa ? Nyt löytyi tietoa millon on tullut voimaan Euro 1 ja Euro 2 päästöluokitukset netistä löytyi Euro päästöluokat - Autontuojat.fi. Euro 1 on tullut voimaan Heinäkuu 1992 ja Euro 2 tullut voimaan
Tammikuu 1996. Tietämykseni mukaan mittaukset on tehtävä niillä arvoilla joilla, on tehty tyyppihyväksynnät valmistusvuoden mukaan.
Olkaahan tarkoina, että autonne päästöt mitataan oikean päästöluokituksen mukaan.
Viimeksi muokannut Mese 320 TE, To 25.05.2023 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hei Palstalaiset ! Pistän tähän katsastuksessa tehdyn päästömittauksen tuloksen joka tehtiin 5.4.2023.
Tyhjäkäynnillä CO = 0,33 Kierroksilla CO = 0,48
Tyhjäkäynnillä CO2 = 13,50 Kierroksilla CO2 = 13,40
Tyhjäkäynillä HC ppm = 168 Kierroksilla HC ppm = 160
Tyhjäkäynnillä O2 = 0,89 Kierroksilla O2 = 1,022
Euro 1 voimaan Heinäkuu 1992 sen mukaan mitataan vain CO ja NOx. Niiden max. arvot CO = 3,16 ja NOx = 1,13
Euro 2 voimaan Tammikuu 1996 sen mukaan mitataan CO ja NOx niiden max. arvot CO = 2,20 ja NOx = 0,5
Mitä ajatuksia tuo herättää ? Minun mielestä Meseni joka on vm. 1993 on mitattava Euro 1 päästöarvojen mukaan.
Viimeksi muokannut Mese 320 TE, Pe 26.05.2023 08:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No hei vaan. Juu kyllä on joskus ollut ongelmia katsastuksen päästömittauksessa (löytyi kyl muitakin vikoja).
Hylkäys tais tulla 5.4-23 mitatuilla arvoilla. Mielipiteet ei ikävä kyll vaikuta, säädetyt raja-arvot tulee toteutua sekä joutokäynnillä/kierroksilla.
Mese 320 TE kirjoitti: ↑To 25.05.2023 18:34
Hei Palstalaiset ! Pistän tähän katsastuksessa tehdyn päästömittauksen tuloksen joka tehtiin 5.4.2023.
Tyhjäkäynnillä CO = 0,33 Kierroksilla CO = 0,48
Tyhjäkäynnillä CO2 = 13,50 Kierroksilla CO2 = 13,40
Tyhjäkäynillä HC ppm = 168 Kierroksilla HC ppm = 160
Tyhjäkäynnillä O2 = 0,89 Kierroksilla O2 = 1,022
Euro 1 voimaan Heinäkuu 1992 sen mukaan mitataan vain CO ja NOx. Niiden max. arvot CO = 3,16 ja NOx = 1,13
Euro 2 voimaan Tammikuu 1996 sen mukaan mitataan CO ja NOx niiden max. arvot CO = 2,20 ja NOx = 0,5
Mitä ajatuksia tuo herättää ? Minun mielestä Meseni joka on vm. 1993 on mitattava Euro 1 päästöarvojen mukaan.
Traficomin määräys TRAFICOM/540030/03.04.03.00/2019 antaa katalysaattoriautolle alemmat arvot kuin sinun ilmoittamasi. Esim. HC on korkeintaan 100 ppm ja CO kierroksilla korkeintaan 0,3%.
Mese 320 TE kirjoitti: ↑Pe 26.05.2023 08:42
Hei Jaiko ! Hylky tuli. Mutta Euro 1:n päästöarvojen mukaan CO 3,16 ja NOx 1,13 ei. Euro 2:n CO 2,20 ja NOx 0,50 ei pitäisi tulla hylkyä.
Sekoitat nyt katsastusmittaukset ja tyyppihyväksyntämittaukset. Esim tyyppihyväksynnässä Euro 1:n CO-rajan (3,16) yksikkö on g/km, kun taas katsastuksessa mitataan prosentteja. Kuten tuossa on jo kerrottu raja-arvot autollesi on CO joutokäynnillä 0,5 % ja kierroksilla 0,3 %. Ja HC saa olla max 100 (tämän yksikkö on ppm).
Kannattaa antaa autolle kunnolla monoa ennen katsastusta. Mulla oli W124 E280 farkku, sitä joutui vielä konttorillakin huudattamaan tovin että päästöt meni läpi. Arvot vaan yhtäkkiä putosivat oikeiksi kun jonkun minuutin huudatti. Sellainen se oli aina eikä siinä mitään vikaa ollut, katti oli kai laiska heräilemään.
Wikke kirjoitti: ↑Su 28.05.2023 15:27
Kannattaa antaa autolle kunnolla monoa ennen katsastusta. Mulla oli W124 E280 farkku, sitä joutui vielä konttorillakin huudattamaan tovin että päästöt meni läpi. Arvot vaan yhtäkkiä putosivat oikeiksi kun jonkun minuutin huudatti. Sellainen se oli aina eikä siinä mitään vikaa ollut, katti oli kai laiska heräilemään.
Noissa vanhemmissa autoissa oli aika yleistä, että se katalysaattori on kaukana moottorista auton alla. Siten lämpeneminen vaatii aina oman aikansa. Nykyään katit on siinä heti pakosarjan jälkeen.
Hei Palstalaiset ! Olipa niin tai näin on katsastus päästöjen hyväksyntä ja muutoskatastuksen päästöjen hyväksyntä on tullut ja seuraava katsastus on 12.04.2024.