Erityisesti w205 tai vastaavan ikäluokan 4-maticista jutut kiinnostaa, pitkälti varmaan samoja laitteita. Noita näkyy olevan paljon ainakin myynnissä, luulisi että löytyy myös kokemuksia. Tähän mennessä en ole pahaa hirveästi kuullut kuin joistain vanhemmista tapauksista.
Meneekö jakolaatikot ja vetoakselit? BMW puolella tuntui ainakin 5-sarjassa jakolaatikot olevan jonkinasteinen murheenkryyni.
Uudempien 4-Maticien kestävyys
Uudempien 4-Maticien kestävyys
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Ex 2x S205
Re: Uudempien 4-Maticien kestävyys
Pitäneekö paikkaansa kuulemani väite että pemppujen torsenin suunniteltu käyttöikä olisi tyyliin 120t km? Jos väite pitää paikkaansa niin ei ole ihme jos kokemukset ovat huonoja. Vai olisiko väite muodostunut huulenheitosta kun ne porsii aikaisessa vaiheessa?
En ole koskaan syvällisemmin perehtynyt torsenin toimintaan mutta monella valmistajalla ne tuontyylisiä taitavat olla tai anakin joskus olivat? Noin niikun lähtökohtaisesti Suomen tiet ovat enempi vähempi sellaisa että tuo osa 4-vetoautossa pyörii alvariin tasatessaan renkaitten erilaista pyörimismatkaa suoraankin ajettaessa. Siis jos tuon toiminnan olen oikein ymmärtänyt.
Halvempi ja varmaankin kompaktimman kokoinen ja kevyempikin tuo on verrattuna levypakoin hoidettuun versioon.
Mitenkähän huolettomia nuo muissa merkeissä sitten mahtavat olla?
En ole koskaan syvällisemmin perehtynyt torsenin toimintaan mutta monella valmistajalla ne tuontyylisiä taitavat olla tai anakin joskus olivat? Noin niikun lähtökohtaisesti Suomen tiet ovat enempi vähempi sellaisa että tuo osa 4-vetoautossa pyörii alvariin tasatessaan renkaitten erilaista pyörimismatkaa suoraankin ajettaessa. Siis jos tuon toiminnan olen oikein ymmärtänyt.
Halvempi ja varmaankin kompaktimman kokoinen ja kevyempikin tuo on verrattuna levypakoin hoidettuun versioon.
Mitenkähän huolettomia nuo muissa merkeissä sitten mahtavat olla?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Uudempien 4-Maticien kestävyys
Vetoakselin lakkerointi öljypohjaan on ainakin potentiaalinen vika kohtaJari Ke kirjoitti: ↑Ma 05.06.2023 07:08 Pitäneekö paikkaansa kuulemani väite että pemppujen torsenin suunniteltu käyttöikä olisi tyyliin 120t km? Jos väite pitää paikkaansa niin ei ole ihme jos kokemukset ovat huonoja. Vai olisiko väite muodostunut huulenheitosta kun ne porsii aikaisessa vaiheessa?
En ole koskaan syvällisemmin perehtynyt torsenin toimintaan mutta monella valmistajalla ne tuontyylisiä taitavat olla tai anakin joskus olivat? Noin niikun lähtökohtaisesti Suomen tiet ovat enempi vähempi sellaisa että tuo osa 4-vetoautossa pyörii alvariin tasatessaan renkaitten erilaista pyörimismatkaa suoraankin ajettaessa. Siis jos tuon toiminnan olen oikein ymmärtänyt.
Halvempi ja varmaankin kompaktimman kokoinen ja kevyempikin tuo on verrattuna levypakoin hoidettuun versioon.
Mitenkähän huolettomia nuo muissa merkeissä sitten mahtavat olla?
Ainakin B W nordin mukaan niiden disel mootorin suuniteltu käyttöikä
on 200tkm niin ei olisi olenkaan ihme jos torsenin ikä olis tuohon suuniteltu
yleensä levylukkoon verrattuna torseni
on mukavampi parkeratessa ja tiukoissa kulmissa käänellessä
Mökkillä
'
'
Re: Uudempien 4-Maticien kestävyys
Bemarissa ei ymmärtääkseni ole torsenia (Audeissa on) vaan niiden oma x-drive. Mersun 4-matic taitaa olla enempi sen kaltainen. Tosin en tiedä näistä nelivetovehkeistä oikeastaan mitään vielä.
Kiinnostaa vaan kun oma s205 takaveto näyttää olevan heti hankinnan jälkeen sellainen työmaa että olen silmäillyt vaihtoa yhteen 4-maticiin kun kaupan voi vielä perua. Mietityttää vaan työntääkö hanskansa johonkin entistä pahempaan projektiin näiden jakolaatikoiden ja ylimääräisten akselien kanssa.
Vaikka ei noiden luulis 90tkm kohdalla aiheuttavan vielä huolia sen kummemmin kuin moottorit tai takavetoisen perätkään. Kauhean vähän löytyy huonoja kokemuksia vaikka Nettiauto on noita 4-maticeja täynnä..
Jossain puhutaan heikosta viskokytkimestä.
Kiinnostaa vaan kun oma s205 takaveto näyttää olevan heti hankinnan jälkeen sellainen työmaa että olen silmäillyt vaihtoa yhteen 4-maticiin kun kaupan voi vielä perua. Mietityttää vaan työntääkö hanskansa johonkin entistä pahempaan projektiin näiden jakolaatikoiden ja ylimääräisten akselien kanssa.
Vaikka ei noiden luulis 90tkm kohdalla aiheuttavan vielä huolia sen kummemmin kuin moottorit tai takavetoisen perätkään. Kauhean vähän löytyy huonoja kokemuksia vaikka Nettiauto on noita 4-maticeja täynnä..
Jossain puhutaan heikosta viskokytkimestä.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Ex 2x S205
Re: Uudempien 4-Maticien kestävyys
FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ti 06.06.2023 16:55Vetoakselin lakkerointi öljypohjaan on ainakin potentiaalinen vika kohta
Ainakin B W nordin mukaan niiden disel mootorin suuniteltu käyttöikä
on 200tkm niin ei olisi olenkaan ihme jos torsenin ikä olis tuohon suuniteltu
yleensä levylukkoon verrattuna torseni
on mukavampi parkeratessa ja tiukoissa kulmissa käänellessä
Ai, jaijai sentään ja! Nyt alkaa jo pelottaa kun 4-Matic triplakakkosella ajettu noin 282tkm ilman voimansiirron ongelmia!
Pikkasen toi Ad Blue kiukutteli, mutta sitten korjautui ihan itekseen, josta tännekin kirjoitin!

Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Uudempien 4-Maticien kestävyys
Mitäpä niitä pelkäämän jos jotain hajoaa niinmpower kirjoitti: ↑Ti 06.06.2023 21:31FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ti 06.06.2023 16:55Vetoakselin lakkerointi öljypohjaan on ainakin potentiaalinen vika kohta
Ainakin B W nordin mukaan niiden disel mootorin suuniteltu käyttöikä
on 200tkm niin ei olisi olenkaan ihme jos torsenin ikä olis tuohon suuniteltu
yleensä levylukkoon verrattuna torseni
on mukavampi parkeratessa ja tiukoissa kulmissa käänellessä
Ai, jaijai sentään ja! Nyt alkaa jo pelottaa kun 4-Matic triplakakkosella ajettu noin 282tkm ilman voimansiirron ongelmia!
Pikkasen toi Ad Blue kiukutteli, mutta sitten korjautui ihan itekseen, josta tännekin kirjoitin!![]()
korjaa tai vaihtaa alle toisen kulkupelin

Mökkillä
'
'
Re: Uudempien 4-Maticien kestävyys
Onhan se varmaan noinkin, mutta Mersuun se on vaihdettava kuitenkin! Ei missään tapauksessa BMW F10 528i ainakaan!FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ke 07.06.2023 00:01Mitäpä niitä pelkäämän jos jotain hajoaa niinmpower kirjoitti: ↑Ti 06.06.2023 21:31FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ti 06.06.2023 16:55Vetoakselin lakkerointi öljypohjaan on ainakin potentiaalinen vika kohta
Ainakin B W nordin mukaan niiden disel mootorin suuniteltu käyttöikä
on 200tkm niin ei olisi olenkaan ihme jos torsenin ikä olis tuohon suuniteltu
yleensä levylukkoon verrattuna torseni
on mukavampi parkeratessa ja tiukoissa kulmissa käänellessä
Ai, jaijai sentään ja! Nyt alkaa jo pelottaa kun 4-Matic triplakakkosella ajettu noin 282tkm ilman voimansiirron ongelmia!
Pikkasen toi Ad Blue kiukutteli, mutta sitten korjautui ihan itekseen, josta tännekin kirjoitin!![]()
korjaa tai vaihtaa alle toisen kulkupelin![]()
Se oli kyllä hirmuinen möhläys minulta! Naposteli aamupalaksi jo enemmän öljyä kuin Mersu vaihtovälillä! Siis litran tonnille naposteli BWM F10 528i! Eivät ottaneet vaihdossa Lahdessa, mutta Lohjalla meni CLS:ään vaihdossa! Huokaisinkin syvään ja oloni helpottui!

On se vaan kummaa tuo moottorin rakentaminen, niin Bemarilla kuin Mersullakin! Kaikenlaisia ihmejuttuja kuten polkupyörän
ketjuja jakopäässä ja turbot kuumottamaan veelohkon keskelle! PRKL, maalaisjärjellä ajatellen noi on täysin perseestä!

Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014