Löysin joskus alkutalvesta torista myynnissä Becker GP 2000 soittimen. Oli ihan muutaman kilometrin päässä, mutta hintaa 500€, joten en ottanut yhteyttä. Kuitenkin muutaman päivän kuluttua sama soitin samalla myyjällä oli 100€ hinnalla myynnissä. Ottaen huomioon näiden nykyiset hintapyynnit, 100€ kuulosti kohtuulliselta. Otin yhteyttä myyjään ja sain sovittua noudon ajankohdan.
Osoite vei asumattoman näköisen kerrostalon pihaan. Vain osoitteen mukaisen rapun edustalta oli lumet putsattu, muut raput olivat lumen peitossa. Putsatun rappukäytävän ovi oli auki ja edessä odotti pimeä ylöspäin lähtevä porraskäytävä. Asunnon numerot ja asukkaat osoittava taulu oli tyhjä. En saanut valoja mistään päälle, mutta hetken päästä joku sytytti valot ja huhuili jostain ylempää. Pari kerrosta ylempää löytyi kyseinen huhuilija. Menin sisälle pieneen asuntoon, jossa oli tavaraa melkoisesti. Myyjä vaati nähdä henkilöllisyystodistukseni, noh, minä näytin ajokorttiani. Halusi ottaa siitä kuvan, mutta en antanut. Kuulemma kyseisessä kaupungissa asuu niin outoa porukkaa (no shit), että parempi varmistua henkilöstä. Hän piti jonkinlaista Youtube -live lähetystä samalla joten myös tämä kaupankäynti näkyi/kuului jonkinlaiselle seuraajajoukolle. Oli kuulemma saanut ylinopeussakot jossain ja järjesti koko kuukauden kestävän 24/7 liven Youtubessa varainkeruuksi.
Noh, sitten itse soitin olikin pöydällä ja sitä tutkailtiin. Hän sanoi laittaneensa hinnaksi ensin 500 euroa, mutta tutkittuaan soitinta, oli sitä mieltä ettei siinä ole yli 100 euron arvoista tekniikkaa sisällä. Toimivuudesta kun ei ollut tietoa, niin kaiveltiin netistä kytkentäkaaviot mankalle ja myyjällä oli virtalähde, jolla soitin lähti tulille. Koodia myyjällä ei ollut, soitin oli hänen entisen kaverinsa entisestä autosta. Entinen kaveri siksi, että kun kysyin, voisiko koodin mahdolisesti saada tältä kaverilta niin häneen ei aiokonut olla enää yhteyksissä... Koodilappua käytiin kyllä etsimässä kerrostalon toisesta asunnosta tavarapaljouden keskeltä, mutta ei löytynyt.
Noh, arvelin koodin kyllä selviävän jotain kautta ja olin valmis 100€ maksamaan. Minä sain soittimen ja myyjä vilkutteli setelirahaa live-seuraajilleen.
Kun olin lähdössä pois, myyjä halusi vielä esitellä remonttitaitojaan; mentiin siis vielä kolmanteen asuntoon samassa rappukäytävässä ja siellä tavarapaljouden keskellä oli remontoitu kylpyhuone. Suihkukopissakin tosin jotain peseytymisen estävää tavaraa, mutta kuitenkin. Oli kuulemma jämäeristä yms purkutyömailta saaduista tarvikkeista kasannut kylpyhuoneensa. Eipä siinä, kehuin työnjälkeä siistiksi ja lopuksi vielä ihmeteltiin kylppärin säädettävää diskovalaistusta ja läksin soittimen kanssa autolle.
Erikoinen kokemus tuokin...
Foorumilaisen kautta ostin oikeanlaisen virtaliittimen, kaiutinliitännät oli itselläni valmiina. Väkersin Beckerliitin - ISO-liitin adapterin ja sain soittimen tulille. Ystävällisten foorumilaisten kautta sain oikean koodin ja soitin tuntuisi pelittävän. Valaistus, radio, kasettisoitin, moottoriantennin ohjaus yms ainakin pikaisen testauksen jälkeen vaikuttaa toimivan.
Nyt siis autossa olisi alkuperäisen kaltainen soitin kiinni kohtuullisella kustannuksella.
becker_gp2000.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.