Joo eli kone OM617 turbo diesel, missä vaparin M pumppu paikalla. Haluan ruuvata sen tappiin, kun pitäisi tuo syöttö riitää noilla vakio elementeillä yli 140hp asti.
Joo elikkäs ruuvasin syöttöruuvia ulospäin ja 5 kierroksen kohtaalla alkoi tehdä sitä, että tyhjäkäynti korkea ja vaihteen kun laitto päälle (automaatti) ni laski tosi alas kierrokset. Ruuvasin sit sitä maksimikierros ruuvin yläpuolla olevaa tasaus ruuvia 2 kierrosta ulospäin ja kaikki palas normaaliks.
2 kierrosta, kun otti lisää auki syöttöä tuli semmoseks se, että tyhjäkäynnillä kone heiluu ja tärisee paljon vaikka kierrokset on ok ja kierrokset jää korkeelle ku kaasuttaa ja laskee todella hitaasti. Syöttöä, kun otti pois ni korjaa ton tärinän ja kierrosten leijumisen.
Mitä, voin tehdä tolle ja mistä tiedän, millon on maksimisyötöt noilla elementeillä?
Myös kummallista, ku mustaa ei tuu paljooka vaikka ei oo sitä savunestokelloo (ALDA) ollenka, ku kaasun laittaa yhtäkkiä pohjaan ni savua tulee aika vähän. Porasin reijät siihen pumpun takalevyyn ja hitsasin jatkoputket, kun ei saanu pariaka kierrosta ruuvattua ennenku otti siihen levyyn kiinni ne ruuvit.
Ja pitäiskös toi syöttöruuvi ja tyhjäkäynnin säätöruuvi tulla pois jos ruuvaa liian pitkälle ja kuinka paljon pitäis ylipäätään ottaa niitä ulos, et on tarpeeks syöttöö?
Jos kukaan tietää edes jotain tästä, ni kertokaa ihmeessä, kun oon vähän hukassa nyt ton kanssa.
OM617TD M pumppu syötön säädöissä vaikeuksia
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: To 16.02.2023 09:09
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: To 16.02.2023 09:09
Re: OM617TD M pumppu syötön säädöissä vaikeuksia
Kukaan ei tiedä mitään? Koitin säätää lisää ja ei tuu mitään. Ei saa lisää savua vaikka tekis mitä ja tehot tuntuu 100 hp luokkaa vaan
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: To 16.02.2023 09:09
Re: OM617TD M pumppu syötön säädöissä vaikeuksia
Homma tuli kuntoon. Sain syöttöruuvin niin ulos kuin tuli ja auto kulkee kuin raketti aikaisempaan verrattuna. Luin tuota syöttöpumpun säädön viestiketjua varmaan 3 tuntia ni pääsin ihan ok ymmärrykseen tosta vaikka ei kaikki tieto pidä paikkaansa siellä.
Eli muillekkin tiedoksi jos havittelee täys syöttöä M pumpusta, pitää säätää myös auxiliary idle ja torque control ruuveja, jotta kone käy kunnolla tyhjäkäyntiä eikä ryntää. Pitää myös siihen takalevyyn hitsata jatko putket, kun tyhjäkäynti ja syöttö ruuvit ottaa kiinni muuten siihen levyyn eikä saa kiinni sitä.
Ne vakio takakannen ruuvit kannattaa vaihtaa perus pultteihin, kun sitten saa piipulla ne auki aika nopeesti, eikä tarvii leikkiä kauheesti sen kanssa.
Eli pikku summary jos joku lukee tän joskus: Syöttöruuvia, kun avaatte saattaa koneen kierrokset alkaa laskea hitaasti ja koneen kierrokset itsestään nousemaan, jolloin pitää avata torque control ruuvia niin paljon, että se lakkaa. Tuon jälkeen voi olla, että tyhjäkäynti on korkea ja vaihteen laittaessa kierrokset putoaa rajusti, jolloin pitää avata auxiliary idle ruuvia, niin paljon, että tyhjäkäynti laskee normaaliksi ja vaihdepäällä koneen kierrokset ei paljoa laske. Sitten voi laittaa kiinnippäin sitä coarse idle ruuvia, että saa kierrokset normaaliksi. Tuon saman tekee niin monta kertaa uusiksi, että syöttöä on tarpeeksi. Sitä tyhjäkäynnin hienosäätö ruuvia ei kannata paljoa säätää ilmeisesti, en huomannut mitään eroa sitä säätämällä muutakun tyhjäkäynnin muuttumisen, mutta ei sitä pitäisi tarvita jos pumpun sisältä säätää oikein.
Tuon kaiken voi sitten tehdä koneen käydessä ihan, kun ei sieltä tule öljyä paljoo ulos käydessä. Tuli nyt sitten käytännössä kokeiltua toi, että polttoaine kiihtyvyyden perusteella riittää noin 130hp asti noilla vakio elementeillä. Teoriassa pitäisi riittää korkeammalle, mutta en tiedä sitten onko siitä kiinni että syöttöruuvia ei saa tarpeeksi ulos sinne mihin elementit riittäisi.
Netissä on kuvia kans missä lukee mikä ruuvi on mikäkin sitten
Eli muillekkin tiedoksi jos havittelee täys syöttöä M pumpusta, pitää säätää myös auxiliary idle ja torque control ruuveja, jotta kone käy kunnolla tyhjäkäyntiä eikä ryntää. Pitää myös siihen takalevyyn hitsata jatko putket, kun tyhjäkäynti ja syöttö ruuvit ottaa kiinni muuten siihen levyyn eikä saa kiinni sitä.
Ne vakio takakannen ruuvit kannattaa vaihtaa perus pultteihin, kun sitten saa piipulla ne auki aika nopeesti, eikä tarvii leikkiä kauheesti sen kanssa.
Eli pikku summary jos joku lukee tän joskus: Syöttöruuvia, kun avaatte saattaa koneen kierrokset alkaa laskea hitaasti ja koneen kierrokset itsestään nousemaan, jolloin pitää avata torque control ruuvia niin paljon, että se lakkaa. Tuon jälkeen voi olla, että tyhjäkäynti on korkea ja vaihteen laittaessa kierrokset putoaa rajusti, jolloin pitää avata auxiliary idle ruuvia, niin paljon, että tyhjäkäynti laskee normaaliksi ja vaihdepäällä koneen kierrokset ei paljoa laske. Sitten voi laittaa kiinnippäin sitä coarse idle ruuvia, että saa kierrokset normaaliksi. Tuon saman tekee niin monta kertaa uusiksi, että syöttöä on tarpeeksi. Sitä tyhjäkäynnin hienosäätö ruuvia ei kannata paljoa säätää ilmeisesti, en huomannut mitään eroa sitä säätämällä muutakun tyhjäkäynnin muuttumisen, mutta ei sitä pitäisi tarvita jos pumpun sisältä säätää oikein.
Tuon kaiken voi sitten tehdä koneen käydessä ihan, kun ei sieltä tule öljyä paljoo ulos käydessä. Tuli nyt sitten käytännössä kokeiltua toi, että polttoaine kiihtyvyyden perusteella riittää noin 130hp asti noilla vakio elementeillä. Teoriassa pitäisi riittää korkeammalle, mutta en tiedä sitten onko siitä kiinni että syöttöruuvia ei saa tarpeeksi ulos sinne mihin elementit riittäisi.
Netissä on kuvia kans missä lukee mikä ruuvi on mikäkin sitten
Re: OM617TD M pumppu syötön säädöissä vaikeuksia
Hyvin ystävällistä sinulta kun kerroit meille edellä olevat tiedot. Kiitos.
wiimax.fi
Re: OM617TD M pumppu syötön säädöissä vaikeuksia
Eikö pitäisi irrota enemmän kuin 130 hp? Alkuperäisellä pumpulla vakiona 125 hp.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: OM617TD M pumppu syötön säädöissä vaikeuksia
Kiitos näistä tiedoista alkuoeräiselle kirjoittajalle. Mulla on vaihdettu myös vaparin pumppu ja 7 mm elementit joskus 20 vuotta sitten. Penkkilapussa 138 hv. Muistikuva, että PPD olisi tehnyt muutostyön. Kaasuvivustoa on jouduttu ainakin muuttamaan Tempomatinkin vuoksi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: To 16.02.2023 09:09
Re: OM617TD M pumppu syötön säädöissä vaikeuksia
Joo siis luulin itsekkin, että irtoaisi joku 150 hp, kun teoriassa, nuo 5.5 pitäisi sinne asti riittää. Tarkistin sen avaamalla sen sivuluukun, mistä näkee sen elementtikiskon ja kyllä se kisko menee niin eteen, kuin pystyy. MW pumpussa on siis varmaan jotain eroa, että tuo kisko pääsee pidemmälle, kuin M pumpussa vaikka syöttöruuvi olisi kuinka ulkona.
Jenkkien foorumilta lukien MW pumpusta saisi melkein 150 hp irti tosiaan, mutta ei varmaan kannata, kun ruiskutusaika pitenee liikaa tolleen. Järkevämpää laittaa isommat elementit ja ottaa niillä kohtuu teho määrä, niin ei tule tota ongelmaa.
Mulla on siis 6mm elementit, mutten ole jaksanu vaihtaa niitä vielä tohon pumppuun, niin olen ajanut 5.5mm vaan ja kivastihan se toimii.
Jo arviolta tolla 130 hepalla alkaa olla sitä et ruiskutusaika aika pitkä ilmeisesti, kun ilman putkea jos kaasuttelee, niin turbosta iskee liekkiä välillä, että ei ihan terveesti taida palaa. Ennakkoa on noin 2 astetta enemmän, kuin vakiona.
Käytännön dataa, että automaattina 0-100 on parhaimmillaan 11.7s, mitä sain. Laitoin autoon manuaalin ja sillä se on about 13s ja en saa paremmaksi, kun tossa laatikossa on synkrot aika paskana ja rusahtaa jossei käytä kytkintä ylhäällä kesken vaihdon.
Manuaalina 50-100 kiihdytys taisi olla 7s, kun 50 painaa kaasun pohjaan 3 vaihteella.
Nostin maksimikierroksia myös, mutta ei taida olla hyvä idea. Kun vetoalueen nostaa 4800 rpm asti, niin kone kiertää vapaalla 5800-6000 rpm. Tossa vähän ennen 6000 rpm pakoääni muuttuu yhtäkkiä rajusti, joten epäilen, että alkaa hiukan kantamaan venttiilit.
Olis komiaa, kun saisi ton vetoalueen silleen, että antaa täydet aineet 5300 rpm asti ja sitten ei kíerrä enempää. Nykyisellä turbolla vetoalue on, 2000-4800 rpm ja tohon 500 rpm lisää ilman, että kone menee, niin olis kyllä mahtava ajaa sen jälkee.
Myykää mulle W123 menevä perä, välitys 2.65-3.07!!!!!
Jenkkien foorumilta lukien MW pumpusta saisi melkein 150 hp irti tosiaan, mutta ei varmaan kannata, kun ruiskutusaika pitenee liikaa tolleen. Järkevämpää laittaa isommat elementit ja ottaa niillä kohtuu teho määrä, niin ei tule tota ongelmaa.
Mulla on siis 6mm elementit, mutten ole jaksanu vaihtaa niitä vielä tohon pumppuun, niin olen ajanut 5.5mm vaan ja kivastihan se toimii.
Jo arviolta tolla 130 hepalla alkaa olla sitä et ruiskutusaika aika pitkä ilmeisesti, kun ilman putkea jos kaasuttelee, niin turbosta iskee liekkiä välillä, että ei ihan terveesti taida palaa. Ennakkoa on noin 2 astetta enemmän, kuin vakiona.
Käytännön dataa, että automaattina 0-100 on parhaimmillaan 11.7s, mitä sain. Laitoin autoon manuaalin ja sillä se on about 13s ja en saa paremmaksi, kun tossa laatikossa on synkrot aika paskana ja rusahtaa jossei käytä kytkintä ylhäällä kesken vaihdon.
Manuaalina 50-100 kiihdytys taisi olla 7s, kun 50 painaa kaasun pohjaan 3 vaihteella.
Nostin maksimikierroksia myös, mutta ei taida olla hyvä idea. Kun vetoalueen nostaa 4800 rpm asti, niin kone kiertää vapaalla 5800-6000 rpm. Tossa vähän ennen 6000 rpm pakoääni muuttuu yhtäkkiä rajusti, joten epäilen, että alkaa hiukan kantamaan venttiilit.
Olis komiaa, kun saisi ton vetoalueen silleen, että antaa täydet aineet 5300 rpm asti ja sitten ei kíerrä enempää. Nykyisellä turbolla vetoalue on, 2000-4800 rpm ja tohon 500 rpm lisää ilman, että kone menee, niin olis kyllä mahtava ajaa sen jälkee.
Myykää mulle W123 menevä perä, välitys 2.65-3.07!!!!!