Päätin kokeilla vaihtaa uuden EGR-venttiilin, kun auto ei aina vaihda moottoritiellä isommalle ja alakierroksilla tuntuu tehottomalta. Vastaavia kokemuksia oli täällä muillakin. Koska venttiili on ohjelmallisesti laitettu pois käytöstä, päädyin ostamaan halvimman venttiilin tilalle. Eipä olisi kannattanut.
Vaihdoin uuden venttiilin ja kävin koeajolla, auto herjasi hetken ajon jälkeen jäähdytinnesteeen pinnan olevan matala. Kurvasin takasin kotiin, konepelti auki ja sieltähän uudesta EGR-venttiilistä se nokottaa nestettä.
Mitäs sanotte, johtuuko vuoto tuosta uuden venttiilin vesireiän kalvauksesta?
Vanhan venttiilin vesireikä
Uuden venttiilin vesireikä
Uusi ja vanha tiiviste
Päätin laittaa vanhan venttiilin takasin, kiristäessä korkkasi sitten toisen pultin kierre
Mites tuon kanssa kannattaisi tehdä, M5 läpipultti ja kiristää sillä vai hakeeko kierteenkorjaussarjan ja korjaa kierteen? Kuinka tuollaista alumiinia uskaltaa korjailla kierteenkorjaussarjalla? Tuo vesireiän viereisestä reiästä korkkasi.
W212 350CDI OM642:n uusi EGR-venttiili vuotaa nestettä
W212 350CDI OM642:n uusi EGR-venttiili vuotaa nestettä
S212 E350CDI 4Matic 2009