Lopussa päivityksiä
Vm. 2006 W906 Sprinter 315CDI alkanut järjestämään pitkiä ja hankalia startteja. Pitkän sahaamisen yhdeydessä joka kerta tulee vikakoodi 2045-2 (implausible cranksfhast position sensor) eli kampiakselin tieto "epäuskottava". Kampiakselin asentotunnistimen vaihdoin Bosch-merkkiseen josta ei ollut vaikutusta, varuilta vaihdoin myös nokka-akselin asentotunnistimen, ei vaikutusta.
Vika alkoi siten, että yksi kahdestakymmenestä käynnistyksestä johti sahaukseen, yleensä lähti käyntiin heti. Nyt tilanne on hiljalleen pahentunut, että yksi kahdestakymmenestä on semmoinen helppo käynnistys. Heti sammuttamisen jälkeen tuntuu käynnistyvän vaivattomasti.
Hehkun merkkivalo ei ole koskaan palanut mittaristossa, en tiedä miksi, mutta hyvin on aiemmin silti käynnistynyt.
Olisiko ideoita mistä lähteä vikaa tutkiskelemaan, satunnaisesti osia vaihtelemalla tahtoo vain mennä rahat.
Tuossa linkki starttausvideoon jos siitä saa jotain irti:
Tuossa vielä toinen video:
Tilanne 2.10.2023
Nyt on tilanne se, että kaikki suuttimet on vaihdettu kunnostettuihin (ebay) irroitustappeluiden ja korkanneiden kierteiden jälkeen.
Auto käynnistyi lopulta ilmaannuttuaan vajailla sylintereillä mutta asettui pian ja käy vallan mainiosti.
Mutta nyt kun auto olisi muuten kunnossa, sama käynnistys vika ilmaantui vieläkin pahempana. Ilmeisesti etenkin lämpöisellä koneella startin annetaan pyörähtää ehkä kierroksen tai kaksi jonka jälkeen luovutetaan. Tarpeeksi monta kertaa kun tätä jatkaa, lopulta auto käynnistyy.
Vaikuttaisi siltä, että juuri käynnistyshetkellä jokin tähti menee pois linjasta ja ECU keskeyttää käynnistyksen.
Tänä aamuna kun tuota huvikseni kokeilin, antoi startti pyörittää sen 3-4s verran että auto käynnistyi ihan ookoo.
Tämän jälkeenkin auto käynnistyi parilla yrittämällä, mutta sama "katkaiseminen" ilmaantui.
Ylivuotoletku otti osumaa korjauksen aikana joten se voi vuotaa hieman, ennen uuden letkun asennusta, mutta tuntuisi ettei sen pitäisi aiheuttaa tällaista, etenkään kun sama vika oli ennen korjausta? Hehkun merkkivalon palamattomuus myös ihmetyttää, voisiko olla jotain yhteyttä. Hehkuille menee sähköt kuten kuuluu ja jokainen hehku ainakin yleismittarin mukaan ookoo.
Tämä alkaa olla aika kimuranttia pikkuhiljaa, eikä tuossa oikein enää jää jäljelle kuin elektroniikka. Startti täytyy olla kunnossa, koska silloin kun järjestelmässä oli ilmaa, jaksaa se jauhaa pitkään. Akku on uudehko ja ladattu täyteen, startatessa jännite käy jossain 11 nurkilla.
Eli nyt vain täytyisi keksiä mikä tuolla menee vinoon että käynnistys keskeytetään juuri käynnistymisen kynnyksellä. Alkaa haiskahtaa jo Vehoreissulta että tämän saa selville, mutta saavatko sielläkään muutakuin tilin tyhjennettyä
