OM642 huohotinventtiilistä ja imusarjan tiivisteestä kysymyksiä
OM642 huohotinventtiilistä ja imusarjan tiivisteestä kysymyksiä
Muuta huoltoa tehtäessä aloin pohtimaan huohotinventtiilin kuntoa koska ainakin imusarjaan tuleva tiiviste on elinkaaren päässä ja löysästi pysyy enää kiinni imusarjasssa. Itse huohotinventtiili lienee suht ok koska imusarjaan ei tule öljyä nestemäisenä, ehkä huohotuskaasuja pikemminkin. Omassa autossa se näyttäisi olevan osa A 642 010 37 07, eli tämännäköinen: https://www.youtube.com/watch?v=VNidUPgNp9E
Alkupään OM642 autoissahan tuo öljyn kulutukseen yksi iso syy löytyy huohottimen tiivisteen ja kalvon pettämisestä, jolloin turbo alkaa imemään öljyä venttiilikopasta. Sitä myöten siis saa kivoja lisäongelmia: ahtoputket öljyssä, cooleri öljyssä, karstainen kone, DPF tukkiutuu nopeammin = enemmän polttoja, tuskin on pakoputkiston antureillekaan ihan parasta hoitoa polttaa moottoriöljyä. Lisäksi jos turbon ja imusarjan välinen iso punainen tiiviste on huonona niin tiputtaa öljyt siitä läppämoottorille ja siitä omat ongelmat... Eli huohotin kuntoon suht halvalla ja säästyy kalleilta lisäharmeilta.
OM642-moteissahan on aika montaa versiota huohotinventtiilistä ja letkusta imusarjaan. Mulla on moottorityyppi käsittääkseni 642.852, eli 350 Bluetec 252hv versio, vm 2014 facelift W212. Huohotinventtiili/letku kombosta on useaa versiota, ainakin nämä:
1) Aiemmissa CDI-versioissa venttiililaippa on muovia, siitä letku imusarjaan ja letkun päässä on lämmitin ja lyhyt punainen tiiviste
2) Sitten on versio missä on metallilaippa, letku ja samanlainen tiiviste.
3) Sitten on vielä tästä paranneltu versio jossa on letkun päässä isompi punainen tiiviste kiristyspannalla, ilmeisesti tuo pienempi punainen tiiviste on jossain tapauksessa voinut mennä turboon, joten tehty tuollainen ankkuriratkaisu kiristyspannalla/klemmarilla.
4) Ja sitten on kai vielä neljäs versio, eli tuo videolla oleva, jossa on siis viimeisin metallilaippa, sitten joku muovinen boksi välissä (mikä tämän tarkoitus/funktio on?) ja tuo viimeisin klemmaroitu tiiviste imusarjaan.
Ostin jo metallilaippaan tulevan tiivisteen ja o-renkaan, ne näyttäisivät olevan sopivimmat osalistojen ja EPC:n mukaan (en ole vaihtanut vielä niitä). Mutta pitäisi siis saada myös tuo klemmaroitu punainen tiiviste ja sitä ei kai myydä erikseen, vaan kokonaisena könttänä lämmittimen, letkun, muoviboksin ja laipan kanssa. Onko tuo punainen tiiviste jostain saatavissa erikseen? Ylipäänsä kannattaako tuollainen rebuild tälle osakokonaisuudelle eli uusii laipan tiivisteet ja imusarjan tulevan punaisen tiivisteen, nämähän on ne kohdat jotka alkavat pettämään ja vuotamaan? Vai onko näihin jo saatu huohotin toimivaksi? Joka tapauksessa punainen imusarjaan tuleva tiiviste on uusittava.
Vaihtoehdot siis:
1) uusii tiivisteet (halvempi ja helppo olisi tehdä)
2) uusii koko huohotinhässäkän (kalliimpi ja about sama vaiva).
Alkupään OM642 autoissahan tuo öljyn kulutukseen yksi iso syy löytyy huohottimen tiivisteen ja kalvon pettämisestä, jolloin turbo alkaa imemään öljyä venttiilikopasta. Sitä myöten siis saa kivoja lisäongelmia: ahtoputket öljyssä, cooleri öljyssä, karstainen kone, DPF tukkiutuu nopeammin = enemmän polttoja, tuskin on pakoputkiston antureillekaan ihan parasta hoitoa polttaa moottoriöljyä. Lisäksi jos turbon ja imusarjan välinen iso punainen tiiviste on huonona niin tiputtaa öljyt siitä läppämoottorille ja siitä omat ongelmat... Eli huohotin kuntoon suht halvalla ja säästyy kalleilta lisäharmeilta.
OM642-moteissahan on aika montaa versiota huohotinventtiilistä ja letkusta imusarjaan. Mulla on moottorityyppi käsittääkseni 642.852, eli 350 Bluetec 252hv versio, vm 2014 facelift W212. Huohotinventtiili/letku kombosta on useaa versiota, ainakin nämä:
1) Aiemmissa CDI-versioissa venttiililaippa on muovia, siitä letku imusarjaan ja letkun päässä on lämmitin ja lyhyt punainen tiiviste
2) Sitten on versio missä on metallilaippa, letku ja samanlainen tiiviste.
3) Sitten on vielä tästä paranneltu versio jossa on letkun päässä isompi punainen tiiviste kiristyspannalla, ilmeisesti tuo pienempi punainen tiiviste on jossain tapauksessa voinut mennä turboon, joten tehty tuollainen ankkuriratkaisu kiristyspannalla/klemmarilla.
4) Ja sitten on kai vielä neljäs versio, eli tuo videolla oleva, jossa on siis viimeisin metallilaippa, sitten joku muovinen boksi välissä (mikä tämän tarkoitus/funktio on?) ja tuo viimeisin klemmaroitu tiiviste imusarjaan.
Ostin jo metallilaippaan tulevan tiivisteen ja o-renkaan, ne näyttäisivät olevan sopivimmat osalistojen ja EPC:n mukaan (en ole vaihtanut vielä niitä). Mutta pitäisi siis saada myös tuo klemmaroitu punainen tiiviste ja sitä ei kai myydä erikseen, vaan kokonaisena könttänä lämmittimen, letkun, muoviboksin ja laipan kanssa. Onko tuo punainen tiiviste jostain saatavissa erikseen? Ylipäänsä kannattaako tuollainen rebuild tälle osakokonaisuudelle eli uusii laipan tiivisteet ja imusarjan tulevan punaisen tiivisteen, nämähän on ne kohdat jotka alkavat pettämään ja vuotamaan? Vai onko näihin jo saatu huohotin toimivaksi? Joka tapauksessa punainen imusarjaan tuleva tiiviste on uusittava.
Vaihtoehdot siis:
1) uusii tiivisteet (halvempi ja helppo olisi tehdä)
2) uusii koko huohotinhässäkän (kalliimpi ja about sama vaiva).
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 497
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: OM642 huohotinventtiilistä ja imusarjan tiivisteestä kysymyksiä
tuo uusimman systeemin muovilaatikko on varmaan sellainen oil separaattori/catch can josta öljy voi valua takaisin koneeseen. vähän vaikea tuosta tajuta kun videossa vehje on ns ylösalaisin koko ajan melkein.
W212 E350cdi
Re: OM642 huohotinventtiilistä ja imusarjan tiivisteestä kysymyksiä
Katsoppas... eli uudemmissa moteissa tuo muovihökötys (nro 60) on yhdysrakenteisena tuolla venttiilikannen läpiviennissä... ja sitten ilmeisesti joissakin on vielä jokin erillinen boxi letkun välissä kuten tuolla videossa oli.... mahtaakohan tuo uudempi huohotusputki passata myös vanhempiin moottoriversioihin???
Mielenkiintoisesti tuolle uudemmalle venttiilikannan läpiviennille on erikseen saatavana tuo nokka-akselin stefa (nro 40 A0149977146), jota ei vanhempaan erikseen ole tarjolla... ja ilmeisesti se passaa vanhempaankin läpivientiin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 497
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: OM642 huohotinventtiilistä ja imusarjan tiivisteestä kysymyksiä
tuo 60 osa on mulla, mutta se on vaan ventiilikopan päällä. siellä on se alumiininen 90 asteen mutkaosa vielä erikseen joka kytkeytyy nokka-akselin päässä olevaan separaattoriin.
sen sisällä on sellainen kalvo joka ilmeisesti sulkeutuu jos turbon intake imee liikaa.
sen sisällä on sellainen kalvo joka ilmeisesti sulkeutuu jos turbon intake imee liikaa.
W212 E350cdi
Re: OM642 huohotinventtiilistä ja imusarjan tiivisteestä kysymyksiä
Joo noita alumiinilaippoja on useampaakin, tai se millä venakoppaan tulee kiinni. Sinällään asia on simppeli kun katselee samaa osaa mikä on autossa kiinni, mutta harmittavasti tähän viimeisimpään ei kai oikein saa osia erikseen, kuten noihin vanhoihin. Tai lähinnä se imusarjan puoleinen tiiviste nyt enää ahdistaa kun ei löydy.
Joo tämäkin on päivitetty osa, uusimmassa versiossa sisähalkaisija on pienempi kuin vanhassa. Näkyy hyvin myös tällä videolla n. 9min jälkeen: https://www.youtube.com/watch?v=nsK5lS-dywkSorsso kirjoitti: ↑To 29.04.2021 13:23
Mielenkiintoisesti tuolle uudemmalle venttiilikannan läpiviennille on erikseen saatavana tuo nokka-akselin stefa (nro 40 A0149977146), jota ei vanhempaan erikseen ole tarjolla... ja ilmeisesti se passaa vanhempaankin läpivientiin.
Re: OM642 huohotinventtiilistä ja imusarjan tiivisteestä kysymyksiä
Ymmärsin, että varsinkin noissa muovisissa (eli vanhin versio) hajoaa se kalvo reunoiltaan, joten ei enää sulkeudu tiiviisti, mutta jollain videolla myös jousi oli kuoleentunut kun vertasivat uuteen. Tai enpä tiedä oliko sitten uudessa vaan paranneltu versio ja jäykempi jousi?Nurmituomas kirjoitti: ↑To 29.04.2021 14:41 sen sisällä on sellainen kalvo joka ilmeisesti sulkeutuu jos turbon intake imee liikaa.
Re: OM642 huohotinventtiilistä ja imusarjan tiivisteestä kysymyksiä
Saapiko sotkea senverran ja kysyä paljonko tää om642 kuuluu/saa huohottaa?
Öljykorkki tanssahtelee reippaasti jos tuon huohotuksen sormella tukkii.
Kalvo on tuossa omassa ehjä mutta miten herkästi se kuuluu sulkeutua?
Emännän siivouskaapista imurin lainasin ja sillä se täysteholla juur sulkeutuu mutta pitää sellasta pärinää.
(Oli siis venttiili irti koneesta kun sen putsailin)
Öljykorkki tanssahtelee reippaasti jos tuon huohotuksen sormella tukkii.
Kalvo on tuossa omassa ehjä mutta miten herkästi se kuuluu sulkeutua?
Emännän siivouskaapista imurin lainasin ja sillä se täysteholla juur sulkeutuu mutta pitää sellasta pärinää.
(Oli siis venttiili irti koneesta kun sen putsailin)
Re: OM642 huohotinventtiilistä ja imusarjan tiivisteestä kysymyksiä
Täällä näyttikin olevan jo ketju tästä huohottimesta.
Tuleeko muilla öljyä nestemäisessä muodossa imuputken sisälle asti, josta tiputtaa läppämoottorin päällekin?
Omassani ainakin öljyä nestemäisenä putken sisällä, ei toki suurta määrää mutta pieni vana menee turbolle päin.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM642 huohotinventtiilistä ja imusarjan tiivisteestä kysymyksiä
22carinamon kirjoitti: ↑Pe 15.09.2023 11:48 Huohotinventtiili (EGR-venttiili) on osa moottorin päästöjenhallintajärjestelmää. Se säätelee pakokaasujen takaisinkiertoa moottoriin uudelleen, mikä auttaa vähentämään typen oksidien (NOx) päästöjä ja alentamaan polttoaineenkulutusta.
Immaculate Grid
Huohotin ventillä ja egr ventilillä ei ole mitään muuta yhteistä kuin
se että ovat moottorissa
kantta kehtitää näitä paskaäly booteja vielä pitkään ennekuin on läheläkään ihmisen tasoa
Mökkillä
'
'