Ostin patteriauton, ekat havainnot
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Onko EQC 1886 mallin huoltopalvelusta Suomessa selvinnyt lisätietoa?
Ensi keväänä 10 vuotta meillä palvelleen W212:n tilalle pitäisi löytää jotain ja talon kulutukseen nähden ylimitoitetut aurinkopanelit ovat jo katolla.
Ajatuksissa pyörii EQB ja EQC, joilla lienee molemmilla puolensa. Mökkinaapurin EQA antoi tutulla mutkatiellä yllättävänkin tutun vaikutelman. 4Maticiin ei ole ohjelmoitu huumorintajua eikä leikkisyyttä, joten ei sitä pidä olla myöskään sähköisessä 4Maticissa. Aiemmin mainittu kirosana etuveto talviliukkaalla vain pelottaa, koska etuveto on tärkein syy miksi olen täällä. Volvomies EI AJA etuvetoista luisupulkkaa, eikä tästä asiasta neuvotella.
Jos BMW xDrive on ketterä ja quattro on leikkisä, 4Matic on kuin englantilainen miespalvelija. Aina läsnä, aina korrekti ja aina valmiina palvelukseen. Ja täysin vailla huumorintajua. Koeajolla selvisi, että 350 tehoversion sijasta pienenpi vannekoko ja 300 ja EQB:n tai EQC:n tilat ovat meille käytännöllisempi vaihtoehto. Mutta EQA 350 4Matic oli kyllä mutkatiellä hämmästyttävän tutun tuntuinen. Ja meluisa liian matalan rengaskoon vuoksi.
EQB ei vedä mitään, mutta se on rakenteena modernimpi, halvempi ostaa ja maastopyörä tai halkopino mahtuu peräkonttiinkin. Sitäpaitsi vetokoukullinen S213 ei näillä näkymin ole lähdössä mihinkään vielä vuosiin, joten vetäjäkin on tarvittaessa.
EQB:ta kävin jo koeajamassakin. Ihan kiva, mutta "wau-efekti" puuttuu. EQC:n hiljaisuus ja suorituskyky voisi ollakin sellainen?
Joko näiden tyyppiviat ovat tiedossa vai ollaanko vielä softakuprujen asteella?
Ensi keväänä 10 vuotta meillä palvelleen W212:n tilalle pitäisi löytää jotain ja talon kulutukseen nähden ylimitoitetut aurinkopanelit ovat jo katolla.
Ajatuksissa pyörii EQB ja EQC, joilla lienee molemmilla puolensa. Mökkinaapurin EQA antoi tutulla mutkatiellä yllättävänkin tutun vaikutelman. 4Maticiin ei ole ohjelmoitu huumorintajua eikä leikkisyyttä, joten ei sitä pidä olla myöskään sähköisessä 4Maticissa. Aiemmin mainittu kirosana etuveto talviliukkaalla vain pelottaa, koska etuveto on tärkein syy miksi olen täällä. Volvomies EI AJA etuvetoista luisupulkkaa, eikä tästä asiasta neuvotella.
Jos BMW xDrive on ketterä ja quattro on leikkisä, 4Matic on kuin englantilainen miespalvelija. Aina läsnä, aina korrekti ja aina valmiina palvelukseen. Ja täysin vailla huumorintajua. Koeajolla selvisi, että 350 tehoversion sijasta pienenpi vannekoko ja 300 ja EQB:n tai EQC:n tilat ovat meille käytännöllisempi vaihtoehto. Mutta EQA 350 4Matic oli kyllä mutkatiellä hämmästyttävän tutun tuntuinen. Ja meluisa liian matalan rengaskoon vuoksi.
EQB ei vedä mitään, mutta se on rakenteena modernimpi, halvempi ostaa ja maastopyörä tai halkopino mahtuu peräkonttiinkin. Sitäpaitsi vetokoukullinen S213 ei näillä näkymin ole lähdössä mihinkään vielä vuosiin, joten vetäjäkin on tarvittaessa.
EQB:ta kävin jo koeajamassakin. Ihan kiva, mutta "wau-efekti" puuttuu. EQC:n hiljaisuus ja suorituskyky voisi ollakin sellainen?
Joko näiden tyyppiviat ovat tiedossa vai ollaanko vielä softakuprujen asteella?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Olen joskus aiemminkin miettinyt mahdollisuutta ostaa joka vuosi uusi käytetty Junge Sterne takuulla, jolloin uudehko takuuauto olisi kohtuullisen turvallinen ostajalle ja tuontiauton hintaetu pitäisi ensimmäisen vuoden Suomen kilvissä arvon aleneman pienenä.
Vasta katsoessani Nettiauton halvin EQB oli hieman alle 48.000 € vajaavetoinen hinnat-alkaen malli. Kun laitan Mercedes-Benz.de vaihtoautohakuun EQB:n vaatimukset Junge Sterne ja 4Matic, saan jo muutaman auton verran valinnanvaraa 39.900 € hinnalla. Tuollainen tulee olemaan hankalan kallis käytetty itse myytäväksi, mutta toisaalta se on kohtuullisen suosittu ja käytännöllinen auto (jos voi elää ilman vetokuulaa), joten ainakin teoriassa voisi olla edellytykset saada arvon alenema nollatuksi yhden vuoden ajaksi? Ostotapaa pitäisi säätää sen verran, että aiemmin olen ostanut tasan mieleiseni VIN-koodin omilla väreillä ja varusteilla. Jos tähtää myyntiin vuoden kuluessa, pitäisi varmaan keskittyä ostamaan vähän ajettu takuuauto mahdollisimman halvalla ja varusteet ovat mitä ovat?
Pääomakulu ei toki nollaudu vaikka auton myynti onnistuisikin, koska pääomakulun toinen elementti rahoituskulu jää edelleen rasitteeksi. Mutta olisihan sekin jotain, jos saisi ajaa jatkuvasti uudehkolla Mersulla lähes nollaan vaipuvalla arvon alenemalla. Juuri nyt EQB:n saisi ostaa kahdeksan tuhannen euron etumatkalla AitoSuomiAutoon verrattuna ja jokainen valmistunut yksilö on riittävän uusi tullakseen Suomen kilpiin autoverotta.
Onko kukaan tehnyt tätä jollain automallilla menestyksellisesti?
Vasta katsoessani Nettiauton halvin EQB oli hieman alle 48.000 € vajaavetoinen hinnat-alkaen malli. Kun laitan Mercedes-Benz.de vaihtoautohakuun EQB:n vaatimukset Junge Sterne ja 4Matic, saan jo muutaman auton verran valinnanvaraa 39.900 € hinnalla. Tuollainen tulee olemaan hankalan kallis käytetty itse myytäväksi, mutta toisaalta se on kohtuullisen suosittu ja käytännöllinen auto (jos voi elää ilman vetokuulaa), joten ainakin teoriassa voisi olla edellytykset saada arvon alenema nollatuksi yhden vuoden ajaksi? Ostotapaa pitäisi säätää sen verran, että aiemmin olen ostanut tasan mieleiseni VIN-koodin omilla väreillä ja varusteilla. Jos tähtää myyntiin vuoden kuluessa, pitäisi varmaan keskittyä ostamaan vähän ajettu takuuauto mahdollisimman halvalla ja varusteet ovat mitä ovat?
Pääomakulu ei toki nollaudu vaikka auton myynti onnistuisikin, koska pääomakulun toinen elementti rahoituskulu jää edelleen rasitteeksi. Mutta olisihan sekin jotain, jos saisi ajaa jatkuvasti uudehkolla Mersulla lähes nollaan vaipuvalla arvon alenemalla. Juuri nyt EQB:n saisi ostaa kahdeksan tuhannen euron etumatkalla AitoSuomiAutoon verrattuna ja jokainen valmistunut yksilö on riittävän uusi tullakseen Suomen kilpiin autoverotta.
Onko kukaan tehnyt tätä jollain automallilla menestyksellisesti?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Kyllä jarrunesteiden vaihto on hyvä idea (2v välein) joka laitteeseen missä vain nestejarrut (tai kytkin) on.
Nykyään vain huolto-ohjeissa saattaa parhaimmillaan olla ettei tarvi vaihtaa koskaan… kustannus olematon ja unohtuu että varsinkin täällä kekkoslovakiassa kondensoituminen on aika paljon nopeampaa kuin etelässä.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Periaate on hyvä, saivartelen yllä lihavoidusta ehdosta.Tenutähti kirjoitti: ↑Su 13.08.2023 11:17 Kyllä jarrunesteiden vaihto on hyvä idea (2v välein) joka laitteeseen missä vain nestejarrut (tai kytkin) on.
Nykyään vain huolto-ohjeissa saattaa parhaimmillaan olla ettei tarvi vaihtaa koskaan… kustannus olematon ja unohtuu että varsinkin täällä kekkoslovakiassa kondensoituminen on aika paljon nopeampaa kuin etelässä.
Vaikka autoni käyvätkin nesteiden vaihdossa parin vuoden väelin, ehdottaisin silti Shimanon nestejarruilla varustettujen polkupyörien jättämistä tämän jarrunestettä käyttävissä autoissa ja moottoripyörissä järkevän tiheän vaihtovälin ulkopuolelle. Shimano nimittäin käyttää jarrunesteenään mineraaliöljyä, joka ei absorboi kosteutta jarrunesteen tapaan, joten tiheän jarrunesteen vaihdon syykin poistuu samalla.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
EQB 300 4matic on ollut ajossa nyt 9 kuukautta ja 15tkm. Eihän se autona varsinaisesti säväytä, mutta on käytännöllinen, mukava ja ihan taloudellinenkin. Lisävarusteet on painotettu toiminnallisiin varusteisiin, koristeista ei viitsi maksaa. Vetokoukun puute on tietysti miinus joka piti etukäteen hyväksyä. Yksi ominaisuus ja yksi vika on ollut, jäähdytysnesteen paisarin korkki piti vaihtaa toisentyyppiseen jotta paineentasaus toimii oikein ja ulkolämpötilan mittausvastus meni kerran rikki eikä auto lämmennyt sen takia sisältä. Auto on huolenpitosopimuksella Veholla, yhtään määräaikaishuoltoa ei ole vielä takana. Aika vähän näitä tulee vastaan, viime aikoina enemmän muitakin kuin takseja. Oman auton väri sininen on liikenteessä harvinainen. Voin suositella käyttöautoa tarvitsevalle.
EQB 300 4Matic -23
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Kiitokset EQB kommenteista! Jatka toki havaintojen postaamista, EQB kiinnostaa täälläkin.
Auton käytännöllisyys viehättää, mutta vähän väritön, hajuton ja mautonhan se on. Toisaalta, pidemmällä ajalla juuri tuollainen ilman äärimmäisyyksiä oleva laite ei myöskään omaa sellaisia särmiä joihin hermo repeäisi pidemmällä ajalla.
Sähköauton kulutus ei ole rahallisesti kriittinen, mutta rangen kannalta on. Paljonko sinulla menee energiaa keskimäärin kesällä ja entäs talvella?
Auton käytännöllisyys viehättää, mutta vähän väritön, hajuton ja mautonhan se on. Toisaalta, pidemmällä ajalla juuri tuollainen ilman äärimmäisyyksiä oleva laite ei myöskään omaa sellaisia särmiä joihin hermo repeäisi pidemmällä ajalla.
Sähköauton kulutus ei ole rahallisesti kriittinen, mutta rangen kannalta on. Paljonko sinulla menee energiaa keskimäärin kesällä ja entäs talvella?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Talvella ei mene omassa ajossa oikein mitenkään alle 20 kWh/100km, kesällä taas ei oikein mitenkään yli saman rajan. Kesällä taajamassa menee hyvin helposti tasoon 15 kWh/100km, maantielläkin 18 kWh/100km. Toki ajokin on varsin erilaista, talvella ei tule juuri yhtään matka-ajoa, kesällä taas tulee. Auto on toki aina esilämmitetty talvella ennen ajoa, tuota ei lasketa kulutukseen, eli sama kuin vaikkapa Webastolla lämmittäminen. Koska itsellä ei ole matka-ajoa talvella, niin keskinkertainen range ei häiritse. Pakkasessakin pääsee kuitenkin vaikka Mikkelistä Helsinkiin täydellä akulla matkalla lataamatta. Auto ei tosiaan missään ole markkinoiden paras, mutta ei missään liian huonokaan.
EQB 300 4Matic -23
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
EQA ja EQB uudistuvat. Jälkimmäisen kannalta merkittävä uudistus on facelift-mallin 1700 kg vetopaino:
https://tekniikanmaailma.fi/mercedes-be ... si-vuotta/
https://tekniikanmaailma.fi/mercedes-be ... si-vuotta/
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Onko tuo maski nyt suurin vai vain näkyvin muutos TM:n mielestä. Eikö näihin vieläkään ole tullut lämpöpumppua? Mersu jotenkin mainosti EQ-mallien tullessa lämpöpumpun sisältyvän varustukseen mutta olikin (melkein) mitätön hukkalämmön hyödyntämisratkaisu. EQS ja EQE SUV -malleihin lämpöpumpun piti tulla mutta puuttuuko edelleen muista? Ja onko mersuista tai muista merkeistä kokemusta kuinka paljon lämpöpumpulla oikeasti saa talviajon hyötysuhdetta parannettua?
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Ajamisen kannalta olette oikeilla jäljillä. Omassa elämässä kotilatauksen teholla olisi merkitystä lähinnä talvisena perjantai-iltana työpaikalta palannutta autoa mökkireissulle pakattaessa. Aurinkopanelit katolla kuitenkin muuttavat kokonaisuutta kesäaikaan.Tude kirjoitti: ↑Ke 20.04.2022 18:45No itse olen just tätä mieltä. Monesti tulee ajeltua ensin aamusella 40-50 km ja sitten taas parin tunnin päästä voi olla tarvis lähteä jälleen samanlaiselle reissulle. Siihen tarpeeseen myös hybridi hyötyy vähän isommasta ja nopeammasta laturista.Zac kirjoitti: ↑Ke 20.04.2022 10:53 Voisiko karrikoiden sanoa että nopeammasta 11kW lataustehosta olisikin vielä enemmän hyötyä näissä mersun hybrideissä - jotka päinvastoin kuin monet muut merkit sitä hybridissäkin tukee... - koska hybridissähän se 30-100km ajoon riittävä akku saadaan helposti tyhjäksi päivän ajoilla -> lisää virtaa tarvittaisiin monesti nopesti jo saman päivän aikana...?
Kun panelit tuottavat vaikka 6 kW ja autoa ladataan 1-vaihelaturilla 10 A virralla 2.2 kW ja 1 kW kodinkone käy samaan aikaa, pitäisi panelien tehon riittää hyvinkin. Paitsi että auto vie yhden vaiheen koko tuotannon ja jos pesukone osuu samalle vaiheelle, päätyy vinokuormaan asennettu talo lähes 3 kW ylituotannostaan huolimatta ottamaan verkosta yhdellä vaiheella tuon kodinkoneen 1 kW kulutuksen samaan aikaan kun kaksi muuta vaihetta syöttää ylituotantoaan verkkoon.
Aurinkovoimalan ylijäämän hinnoittelu ei ole enää näin raakaa, mutta ei tuo ihan optimaalinenkaan tilanne ole. Kahdelta vaiheelta otettava suuritehoisempi 1-vaihelataus tasaa tilannetta hieman mutta ei poista ongelmaa täysin.
Kolmivaihelataus vaikkapa 8 A virralla nostaa lataustehon 5 kW tienoille ja pesukone vie loput, jolloin kulutus on paremmin tasapainossa, talon syöttökaapelin virta on minimoitu ja aurinkopanelien tuotosta mahdollisimman suuri osuus käytetään omaan kulutukseen, joka on siirtomaksun + verojen + ylijäämän siirtoprovision verran arvokkaampaa kuin verkkoon siirretty ylijäämä.
Ei tästäkään optimoinnista irtoa perustelua kymppitonnin dieselin vaihtamiseksi selvästi kalliimpaan sähköautoon. Mutta jos on jo perustellut itselleen haluavansa sen sähköauton, tällä tavoin aurinkopaneli-investoinnin vuosituotto paranee hieman kun omasta tuotannostaan saa mahdollisimman suuren osan omaan käyttöön.
Tämä havainto rajaa ainakin minun kiinnostukseni EQC:hen 11/2020 jälkeen valmistuneihin yksilöihin, joissa on kolmivaihelaturi. Aivan ensimmäiset tulivat 7.2 kW yksivaihelaturilla.
Pitäisi vain ymmärtää ostaako modernimman ja vaatimattomamman EQB:n joka lienee helpompi myydä käytettynä vai EQC:n jonka oikeasti haluan? Vanha suolakin alkoi janottaa Volvon ja Polestarin löydettyä viimein edes sähköisiin malleihinsa vuosikymmeniä hukassa olleet kardaanin piirustukset.
Ai niin, ja rahatkin pitäisi löytää jostain. Menee ensi vuoteen, mutta jatketaan vatulointia.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Onko Mersun muissa EQ-malleissa muuten kolmivaihelatausvirran rajoitusmahdollisuutta? EQB:ssa ei ole ja se on melkein ärsyttävin asia autossa kun ei pysty joustavasti pienentämään virtaa maksimista eli 16A:sta. Verkkopistorasiasta latausta voi toki rajoittaa, mutta kukapa näitä nyt schukolla latailee.
EQB 300 4Matic -23
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Tarkoitat varmaan kotilatausta wallboxista? Eikö siinä wallboxissa ole latausvirran rajoitusmahdollisuutta vai haluatko jostain syystä nimenomaan autosta asettaa rajan?mamajane kirjoitti: ↑Pe 08.09.2023 21:13 Onko Mersun muissa EQ-malleissa muuten kolmivaihelatausvirran rajoitusmahdollisuutta? EQB:ssa ei ole ja se on melkein ärsyttävin asia autossa kun ei pysty joustavasti pienentämään virtaa maksimista eli 16A:sta. Verkkopistorasiasta latausta voi toki rajoittaa, mutta kukapa näitä nyt schukolla latailee.
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Netotushan on pakollinen nykyään, joten jos vinokuormaa ei oteta huomioon ongelmana, niin rahallisesti se on ihan sama miltä vaiheelta talo/autonlataus kuluttaa sen mitä aurinkopaneelit tuottaa tunnissa. Varttinetotus tulevaisuudessa on vähän hankalampi esim. pilvisenäpäivänä.740 GLE kirjoitti: ↑To 07.09.2023 07:13Ajamisen kannalta olette oikeilla jäljillä. Omassa elämässä kotilatauksen teholla olisi merkitystä lähinnä talvisena perjantai-iltana työpaikalta palannutta autoa mökkireissulle pakattaessa. Aurinkopanelit katolla kuitenkin muuttavat kokonaisuutta kesäaikaan.Tude kirjoitti: ↑Ke 20.04.2022 18:45No itse olen just tätä mieltä. Monesti tulee ajeltua ensin aamusella 40-50 km ja sitten taas parin tunnin päästä voi olla tarvis lähteä jälleen samanlaiselle reissulle. Siihen tarpeeseen myös hybridi hyötyy vähän isommasta ja nopeammasta laturista.Zac kirjoitti: ↑Ke 20.04.2022 10:53 Voisiko karrikoiden sanoa että nopeammasta 11kW lataustehosta olisikin vielä enemmän hyötyä näissä mersun hybrideissä - jotka päinvastoin kuin monet muut merkit sitä hybridissäkin tukee... - koska hybridissähän se 30-100km ajoon riittävä akku saadaan helposti tyhjäksi päivän ajoilla -> lisää virtaa tarvittaisiin monesti nopesti jo saman päivän aikana...?
Kun panelit tuottavat vaikka 6 kW ja autoa ladataan 1-vaihelaturilla 10 A virralla 2.2 kW ja 1 kW kodinkone käy samaan aikaa, pitäisi panelien tehon riittää hyvinkin. Paitsi että auto vie yhden vaiheen koko tuotannon ja jos pesukone osuu samalle vaiheelle, päätyy vinokuormaan asennettu talo lähes 3 kW ylituotannostaan huolimatta ottamaan verkosta yhdellä vaiheella tuon kodinkoneen 1 kW kulutuksen samaan aikaan kun kaksi muuta vaihetta syöttää ylituotantoaan verkkoon.
Aurinkovoimalan ylijäämän hinnoittelu ei ole enää näin raakaa, mutta ei tuo ihan optimaalinenkaan tilanne ole. Kahdelta vaiheelta otettava suuritehoisempi 1-vaihelataus tasaa tilannetta hieman mutta ei poista ongelmaa täysin.
Kolmivaihelataus vaikkapa 8 A virralla nostaa lataustehon 5 kW tienoille ja pesukone vie loput, jolloin kulutus on paremmin tasapainossa, talon syöttökaapelin virta on minimoitu ja aurinkopanelien tuotosta mahdollisimman suuri osuus käytetään omaan kulutukseen, joka on siirtomaksun + verojen + ylijäämän siirtoprovision verran arvokkaampaa kuin verkkoon siirretty ylijäämä.
Ei tästäkään optimoinnista irtoa perustelua kymppitonnin dieselin vaihtamiseksi selvästi kalliimpaan sähköautoon. Mutta jos on jo perustellut itselleen haluavansa sen sähköauton, tällä tavoin aurinkopaneli-investoinnin vuosituotto paranee hieman kun omasta tuotannostaan saa mahdollisimman suuren osan omaan käyttöön.
Tämä havainto rajaa ainakin minun kiinnostukseni EQC:hen 11/2020 jälkeen valmistuneihin yksilöihin, joissa on kolmivaihelaturi. Aivan ensimmäiset tulivat 7.2 kW yksivaihelaturilla.
Pitäisi vain ymmärtää ostaako modernimman ja vaatimattomamman EQB:n joka lienee helpompi myydä käytettynä vai EQC:n jonka oikeasti haluan? Vanha suolakin alkoi janottaa Volvon ja Polestarin löydettyä viimein edes sähköisiin malleihinsa vuosikymmeniä hukassa olleet kardaanin piirustukset.
Ai niin, ja rahatkin pitäisi löytää jostain. Menee ensi vuoteen, mutta jatketaan vatulointia.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Tarkoitan nimenomaan latausta kotilatausasemasta. Siitä pystyy kyllä virtaa rajoittamaan, mutta vain 8A asti, tarve olisi vielä alempi. Lisäksi omassa latausasemassa pitää kansi ruuvata auki ja asettaa virta dip-kytkimillä, joten eipä sitä tule päivittäin tehtyä, nyt on siis 8A asetettuna. Olisi paljon kätevämpää jos voisi säätää virtaa ohjelmallisesti.DBFI kirjoitti: ↑Pe 08.09.2023 22:29Tarkoitat varmaan kotilatausta wallboxista? Eikö siinä wallboxissa ole latausvirran rajoitusmahdollisuutta vai haluatko jostain syystä nimenomaan autosta asettaa rajan?mamajane kirjoitti: ↑Pe 08.09.2023 21:13 Onko Mersun muissa EQ-malleissa muuten kolmivaihelatausvirran rajoitusmahdollisuutta? EQB:ssa ei ole ja se on melkein ärsyttävin asia autossa kun ei pysty joustavasti pienentämään virtaa maksimista eli 16A:sta. Verkkopistorasiasta latausta voi toki rajoittaa, mutta kukapa näitä nyt schukolla latailee.
EQB 300 4Matic -23
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Tuleeko sinulla vastaan sähköliittymän maksimivirrat jossain tilanteessa vai mistä syystä haluat rajata latausvirtaa? Hybridillä saattaa akut tykätä rajatusta AC-latausvirrasta mutta täyssähköautoille 11 kW on varmaan ihan sama kuin alempi teho.mamajane kirjoitti: ↑La 09.09.2023 15:37
Tarkoitan nimenomaan latausta kotilatausasemasta. Siitä pystyy kyllä virtaa rajoittamaan, mutta vain 8A asti, tarve olisi vielä alempi. Lisäksi omassa latausasemassa pitää kansi ruuvata auki ja asettaa virta dip-kytkimillä, joten eipä sitä tule päivittäin tehtyä, nyt on siis 8A asetettuna. Olisi paljon kätevämpää jos voisi säätää virtaa ohjelmallisesti.
Usein noissa on ohjauslinja ulkoiseen säätöön, kokonaiskulutuksen mukaan voi rajata latausvirtaa dynaamisesti mutta vaatii sen ulkoisen virtamittaustiedon ensin eikä se dynaaminen ohjaus välttämättä ole selkeästi tyrkyllä.
Pörssisähkön optimointi vaatii varmaan oman kompuutterin mutta silloin ei kai tarvitse latausvirtaan puuttua, ohjataan vaan latausaikoja? Tietenkin oletuksella että pääsulakkeet aina kestää sen maksimilataustehon.
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Talon aurinkovoimalan maksimiteho on 5,5kW eli juuri tuon 8A per vaihe. Lataus menee osittain ja aika paljonkin ostosähkön puolelle lukuunottamatta keskikesän aurinkoisia keskipäiviä. Aikaa lataukseen on päivin ja öin, siksi ei ole mitään tarvetta ladata 16A:n virralla. Talossa on 35A:n pääsulakkeet, joten siitä ei ole niinkään kiinni. Toki pienempi latausvirta mahdollistaa vaikka saunomisen samaan aikaan.
EQB 300 4Matic -23
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
En nyt lukenu tätä koko ketjuu ajatuksella mutta ainakin Wallbox:ia voi ohjata Home Assistantilla omilla mielivaltaisilla säännöillä. Sillä pystyy suht helpolla tekee latausohjauksen aurinkopanelien antamalla tuotolla jos vaan on sellainen aurinkoinvertteri jonka saa myös kytkettyä Home Assistanttiin.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Kiitos tästä! Energian hinnan netotuksen eri vaiheiden välillä tiesinkin muuttuneen joitain vuosia sitten mutta olin jäänyt siirtohintojen osalta väärään käsitykseen.noroljan kirjoitti: ↑La 09.09.2023 02:35 Netotushan on pakollinen nykyään, joten jos vinokuormaa ei oteta huomioon ongelmana, niin rahallisesti se on ihan sama miltä vaiheelta talo/autonlataus kuluttaa sen mitä aurinkopaneelit tuottaa tunnissa. Varttinetotus tulevaisuudessa on vähän hankalampi esim. pilvisenäpäivänä.
Kävin katsomassa kesän laskuja ja olet aivan oikeassa myös siirton suhteen
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Hankin nyt latausasemaan (ei Mersun) wifi-moduulin jonka avulla sain vielä latausvirtaa tiputettua kuuteen ampeeriin, nyt on aika hyvä. Ajastuksiakin voi nyt tehdä tarvittaessa ja säätää asioita ylipäänsä kannen ulkopuolelta. Mitään ulkoista latauksen ohjausta tai pörssisähkösopimusta ei vielä ole. Pitää varmaan miettiä jotain kokonaisvaltaista uudistusta johon voisi ohjelmoida aurinkosähkön sekä mahdollisen pörssisähkön optimaalisen hyödyntämisen.amatoori kirjoitti: ↑Su 10.09.2023 09:28 En nyt lukenu tätä koko ketjuu ajatuksella mutta ainakin Wallbox:ia voi ohjata Home Assistantilla omilla mielivaltaisilla säännöillä. Sillä pystyy suht helpolla tekee latausohjauksen aurinkopanelien antamalla tuotolla jos vaan on sellainen aurinkoinvertteri jonka saa myös kytkettyä Home Assistanttiin.
EQB 300 4Matic -23
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
A3 huolto A250e W177
Huoltoesimies vaatii tulppien, ilmansuodattimen... vaihtamista koska mersu suosittelee.
En ole paljon polttomoottorilla ajanut. Tulppien vaihto alle 1000km! En taida suostua.
Huolenpitosopimus päättynyt ja haluaisin päästä halvemmalla ja hillitä materiaalien turhaa kulutusta.
Onko muuta mitä huollossa voi jättää teettämättä ja mitä taas kannattaa teettää?
edit.
Kaikki pitää teettää tai Mobilo ei ole voimassa. Saattaa tulla vaikeuksia muutenkin kun huoltokirjaan tulee pysyvä merkintä:
"A3 huolto puutteellinen" jne.
Huoltoesimies vaatii tulppien, ilmansuodattimen... vaihtamista koska mersu suosittelee.
En ole paljon polttomoottorilla ajanut. Tulppien vaihto alle 1000km! En taida suostua.
Huolenpitosopimus päättynyt ja haluaisin päästä halvemmalla ja hillitä materiaalien turhaa kulutusta.
Onko muuta mitä huollossa voi jättää teettämättä ja mitä taas kannattaa teettää?
edit.
Kaikki pitää teettää tai Mobilo ei ole voimassa. Saattaa tulla vaikeuksia muutenkin kun huoltokirjaan tulee pysyvä merkintä:
"A3 huolto puutteellinen" jne.
Viimeksi muokannut oem, Pe 22.09.2023 15:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
A250e 2020 W177
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Laitoin kyselyn maahantuojalle ja Wetteri vastasi kysymykseeni.
1886 mallin huoltosopimus siirtyy Suomessa omistajalta toiselle, mutta ei siirry maasta toiseen.
Eipä tuo Luleåkaan kaukana ole, joten seurataan tilannetta. Olikohan 1886 vain aloitusvuoden malli aina 1-vaihelatauksella vai löytyykö jostain 11/2020 jälkeen valmistunut 1886 3-vaihelaturilla?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Heip,
Onkos EQC:ssä mitään manuaalista akuston lämmityskeinoa. Oma navi tai pari tiukkaa jarrutusta ja kiihdytystä toki lämmittää, mutta nappia ei vissiin ole ?
Onkos EQC:ssä mitään manuaalista akuston lämmityskeinoa. Oma navi tai pari tiukkaa jarrutusta ja kiihdytystä toki lämmittää, mutta nappia ei vissiin ole ?
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Eipä löydy mitään nappuloita ko. toiminnolle. Joskus taisi olla juttua, että kun navigaattorille kertoo matkan vievän laturille niin akku lämpenee.
Näin tapahtuu esim EQE:ssä ja siinä auto ilmoittaa akun lämpenevän sekä sen hetkisen akun lämpötilan mahdollistaman max. vastaanottokyvyn lataukselle. Tätä ominaisuutta ei EQC:ssä ole.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Okay, kiitos. Olenkin navigaattorin kautta pärjäillyt, vielä kovat pakkaset vaan kokematta, ja olis tuo lämmitys kiva saada näkyviin.
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Varmaan jostain piilo-/huoltovalikosta sen voisi tuurilla löytää.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Amerikassa saa patterit kohta täyteen pikavauhtia MB:n oman latausverkoston toimipisteissä:
https://www.designnews.com/automotive-e ... technology
https://www.designnews.com/automotive-e ... technology
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Ensimmäinen vuosi, 20 tkm ja ensimmäinen A-huolto takana. Ei oikeastaan mitään uutta raportoitavaa, kaikki on toiminut ja mitään uutta toiminnallisuutta kuten lisää latausasetuksia ei ole tullut.
EQB 300 4Matic -23
- Pikku Mersu
- Mersumies
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Minkä merkkisiä latausasemia suosittelette? 3vaihevirtaa on saatavilla pikku vaivalla.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Jos ei tarvi mitään ihmeellistä eikä ole varsinaisesti kiire niin tämä on ollut hyvä.
https://www.evlataus.fi/collections/lat ... n-c-type-2
Tuohon saa samaan rahaan 3-vaihe pistokkeen suoraan niin muutaku töpseliin kii ja virrat päälle sekä piuha autoon
EV lataus kaupassa oli erittäin osaava ja hyvä palvelu,suosittelen
https://www.evlataus.fi/collections/lat ... n-c-type-2
Tuohon saa samaan rahaan 3-vaihe pistokkeen suoraan niin muutaku töpseliin kii ja virrat päälle sekä piuha autoon
EV lataus kaupassa oli erittäin osaava ja hyvä palvelu,suosittelen
Star