Webasto thermo top V korjaus -08 w221
Webasto thermo top V korjaus -08 w221
Weba ei syty. Star ilmoitti, että liekkivahti sökö. Mitattaessa ja verrattaessa ehjään, antoi samat arvot eli ehkä ei sittenkään ollut liekkivahtivika. Ohjainlaite eli piirikorttivika? Löytyykö näitä piirikorttien tuntijoita ja korjaajia vai pitääkö turvautua johonkin firmaan? Entä onko alan harrastajia niin, että kävisi läpi koko vekottimen kortteineen? Ja yleensä kannattaako näin vanhan weban korjaus useilla sadoilla euroilla? Hajoaa heti jokin muu osio? Tämä V malli on siinä mielessä hankala, ettei näihin löydy edes numeroihin (A2215005998) sopivia osia. Paitsi jostain tehtaalta...
Re: Webasto thermo top V korjaus -08 w221
Mikä se vastusarvo oli?
Noissahan on melko pienet vastusarvot joiden mittaaminen ei välttämättä onnistu tavallisilla mittareilla.
Noissahan on melko pienet vastusarvot joiden mittaaminen ei välttämättä onnistu tavallisilla mittareilla.
Re: Webasto thermo top V korjaus -08 w221
Valitettavasti en tiedä. En kehdannut selän takana kytätä. Sanoi vain , että hyvin samanlaiset arvot olivat kyseessä. Mittari ei mielestäni ollut kuitenkaan mikään niin erikoinen ainakaan ulkonäöltään. Kyseessä kuitenkin alan liike Lahden seudulla.
Laitoin nyt kyselyt parille tamperelaiselle webahuoltoliikkeelle.
Vekotin on irti autosta. Helppo siinä mielessä toimittaa jonnekin.
Laitoin nyt kyselyt parille tamperelaiselle webahuoltoliikkeelle.
Vekotin on irti autosta. Helppo siinä mielessä toimittaa jonnekin.
Re: Webasto thermo top V korjaus -08 w221
Yleensä helpompi testata testerillä kun se on autossa kiinni.
Tuossa lämmittimessähän ei ole varsinaista liekkivahtia, vaan hehkusauvan lämmön mukaan muuttuva vastusarvo kertoo ohjainlaitteelle onko siellä tulet sisällä vaiko ei.
Mittaus tapahtuu ohmin tuhannesosien (0,001Ω) tarkkuudella, joten tavallinen yleismittari ei kykene riittävään tarkkuuteen kun ollaan lähellä raja-arvoja. Useimpien mittareiden tarkkuus heittää 0,2-0,5Ω.
Toki se mittari kertoo kuitenkin oikean suunnan kun ollaan riittävän kaukana raja-arvoista.
Tuossa lämmittimessähän ei ole varsinaista liekkivahtia, vaan hehkusauvan lämmön mukaan muuttuva vastusarvo kertoo ohjainlaitteelle onko siellä tulet sisällä vaiko ei.
Mittaus tapahtuu ohmin tuhannesosien (0,001Ω) tarkkuudella, joten tavallinen yleismittari ei kykene riittävään tarkkuuteen kun ollaan lähellä raja-arvoja. Useimpien mittareiden tarkkuus heittää 0,2-0,5Ω.

Toki se mittari kertoo kuitenkin oikean suunnan kun ollaan riittävän kaukana raja-arvoista.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Webasto thermo top V korjaus -08 w221
Satta tökät se varaosien löytymien varsinkin "kortin" kohdalla siihen että härvelin varaosa numero alkaa A eli merkki kohtainen laite joka "puhuu mersua"iesel kirjoitti: ↑Ma 11.09.2023 15:58 Valitettavasti en tiedä. En kehdannut selän takana kytätä. Sanoi vain , että hyvin samanlaiset arvot olivat kyseessä. Mittari ei mielestäni ollut kuitenkaan mikään niin erikoinen ainakaan ulkonäöltään. Kyseessä kuitenkin alan liike Lahden seudulla.
Laitoin nyt kyselyt parille tamperelaiselle webahuoltoliikkeelle.
Vekotin on irti autosta. Helppo siinä mielessä toimittaa jonnekin.
Mökkillä
'
'
Re: Webasto thermo top V korjaus -08 w221
W212 -11, jossa Thermo Top V.
Ei lähde webasto käyntiin, vaan naksuttelee muutaman minuutin, eikä edes savuta. Toukokuussa se vielä toimi.
Tämän jälkeen ei yritä edes käynnistyä webaston käynnistysnapista, vaan valo vaan vilahtaa ja kaukosäätimessä teksti FAIL.
iCarsoft i980 lukija antoi vika koodiksi:
9054
State: Current
Component: A6r4 (Stationary heater glow plug flame monitor) detected a flame before heating mode
Tänään kävi Webasto huollossa ja diagnoosina hehkutulppa/liekkitunnistin viallinen ja, että siihen ei saa varaosia.
Pitäisi vaihtaa uuteen lämmittimeen (Thermo Top VEVO) ja hinta olisi 1800e.
Pari vuotta on tuo auto minulla ollut ja kovemmilla pakkasillla (alle -24c) webasto on vaatinut useamman käynnistyksen ja eräänä aamuna lämpötilan ollessa-31c, ei se webasto sitten lähtenyt käyntiin olleenkaan. Muutaman kerran on myös tehnyt sitä, että webasto on ollut käynnissä ja autolla on ajettu kaupan pihaan ja auton käynnistyksen ja liikkeelle lähdön jälkeen webasto on sammunut ja vika koodina liekkiä ei tunnistettu.
Tämän jälkeen se on kuitenkin toiminut ihan normaalisti, eikä sen vikakoodeja ole tarvinnut edes nollata.
Huollossa ei ole käsittääkseni tuota sen enempää auottu/putsailtu, että onkohan tuon avaaminen minkälainen projekti?
Ei lähde webasto käyntiin, vaan naksuttelee muutaman minuutin, eikä edes savuta. Toukokuussa se vielä toimi.
Tämän jälkeen ei yritä edes käynnistyä webaston käynnistysnapista, vaan valo vaan vilahtaa ja kaukosäätimessä teksti FAIL.
iCarsoft i980 lukija antoi vika koodiksi:
9054
State: Current
Component: A6r4 (Stationary heater glow plug flame monitor) detected a flame before heating mode
Tänään kävi Webasto huollossa ja diagnoosina hehkutulppa/liekkitunnistin viallinen ja, että siihen ei saa varaosia.
Pitäisi vaihtaa uuteen lämmittimeen (Thermo Top VEVO) ja hinta olisi 1800e.
Pari vuotta on tuo auto minulla ollut ja kovemmilla pakkasillla (alle -24c) webasto on vaatinut useamman käynnistyksen ja eräänä aamuna lämpötilan ollessa-31c, ei se webasto sitten lähtenyt käyntiin olleenkaan. Muutaman kerran on myös tehnyt sitä, että webasto on ollut käynnissä ja autolla on ajettu kaupan pihaan ja auton käynnistyksen ja liikkeelle lähdön jälkeen webasto on sammunut ja vika koodina liekkiä ei tunnistettu.
Tämän jälkeen se on kuitenkin toiminut ihan normaalisti, eikä sen vikakoodeja ole tarvinnut edes nollata.
Huollossa ei ole käsittääkseni tuota sen enempää auottu/putsailtu, että onkohan tuon avaaminen minkälainen projekti?
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 227
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: Webasto thermo top V korjaus -08 w221
M-B W212 Webaston irrotus ja purkaminen vie aikaa alle tunnin. Lämmitin, pakoputki ja äänenvaimennin, imuilmanvaimennin sekä telineet ovat yhdessä paketissa, joka on kiinnitetty autoon koriin kahdella M6 mutterilla ja yhdellä M6 pultilla. Mikäli on käytettävissä kolmet letkupihdit, silloin ei tarvitse laskea edes jäähdytinnesteitä pois.
W212 2009-2011 malleissa tehdasasennuksena oleva, surullisen kuuluisa Webasto Thermo Top V -lämmittimen korjauttaminen on harvoin kannattavaa. Yleensä asiakkaalta menee rahat sekä hermot ja asentajalta hermot sekä maine. Harva korjaamo alkaa nykyään korjaamaan näitä TTV -lämmittimiä. Ehkä ne korjaamot, joilla on käytössä Webaston testipenkki, jossa pystyy testaamaan ja koekäyttämään kyseisen härvelin. Tuo TTV mallin lämmitin on suunnittelijan susi, eikä toimi kovalla pakkasella edes uutena.
Mikäli itse pystyy korjauksen tekemään asia on tietysti toinen juttu. Kaikissa TTV -lämmittimissä palopesä on se suurin ongelma ja siinä samassa on myös "kiinteästi" oleva hehku/liekkivahti. Tarvittaessa tuon pelkän hehku/liekkivahdin voi vaihtaa, mutta usein vika saattaa olla myös ohjainkortissa. Lisäksi paloilmanpuhaltimen laakeri menee näissä yleensä 500-1000 käyttötunnin jälkeen. Merkkiliikkeet eivät myy näihin lisälämmittimiin osia erikseen, vaan niitä löytyy usein edullisesti Webaston asennuksia ja huoltoja tekevistä korjaamoista.
Mikäli itse ei pysty lämmitintä korjaamaan, silloin yli kymmenen vuotta vanha lämmitin kannattaa pääsääntöisesti vaihtaa uuteen tai peruskorjattuun lämmittimeen. W212/W204/W207 malleihin löytyy uudempi Webasto Thermo Top VEVO tai Evo mallin lämmitin, joka toimii myös kovilla pakkasilla, silloin kun sitä eniten tarvitsee. Samalla pitää vaihtaa polttoainepumppu ja suositeltavaa on myös uusia koko Webaston polttoainelinja 2 mm sisämitalla olevalla Webaston kirkkaalla nylonputkella.
Esim. peruskorjattu M-B Webasto Thermo Top VEVO -lämmitin asennettuna, uusi polttoainepumppu ja polttoainelinjan vaihto maksaa täällä päin Suomea noin 1200 €. Mikäli haluaa vielä paremman Webasto mallin, silloin tulee kyseeseen M-B Webasto Thermo Top Evo -lämmitin, jolle tulee vielä pari sataa lisähintaa. Uusien M-B Webastojen hinnat alkaa noin 1200 €.
W212 2009-2011 malleissa tehdasasennuksena oleva, surullisen kuuluisa Webasto Thermo Top V -lämmittimen korjauttaminen on harvoin kannattavaa. Yleensä asiakkaalta menee rahat sekä hermot ja asentajalta hermot sekä maine. Harva korjaamo alkaa nykyään korjaamaan näitä TTV -lämmittimiä. Ehkä ne korjaamot, joilla on käytössä Webaston testipenkki, jossa pystyy testaamaan ja koekäyttämään kyseisen härvelin. Tuo TTV mallin lämmitin on suunnittelijan susi, eikä toimi kovalla pakkasella edes uutena.
Mikäli itse pystyy korjauksen tekemään asia on tietysti toinen juttu. Kaikissa TTV -lämmittimissä palopesä on se suurin ongelma ja siinä samassa on myös "kiinteästi" oleva hehku/liekkivahti. Tarvittaessa tuon pelkän hehku/liekkivahdin voi vaihtaa, mutta usein vika saattaa olla myös ohjainkortissa. Lisäksi paloilmanpuhaltimen laakeri menee näissä yleensä 500-1000 käyttötunnin jälkeen. Merkkiliikkeet eivät myy näihin lisälämmittimiin osia erikseen, vaan niitä löytyy usein edullisesti Webaston asennuksia ja huoltoja tekevistä korjaamoista.
Mikäli itse ei pysty lämmitintä korjaamaan, silloin yli kymmenen vuotta vanha lämmitin kannattaa pääsääntöisesti vaihtaa uuteen tai peruskorjattuun lämmittimeen. W212/W204/W207 malleihin löytyy uudempi Webasto Thermo Top VEVO tai Evo mallin lämmitin, joka toimii myös kovilla pakkasilla, silloin kun sitä eniten tarvitsee. Samalla pitää vaihtaa polttoainepumppu ja suositeltavaa on myös uusia koko Webaston polttoainelinja 2 mm sisämitalla olevalla Webaston kirkkaalla nylonputkella.
Esim. peruskorjattu M-B Webasto Thermo Top VEVO -lämmitin asennettuna, uusi polttoainepumppu ja polttoainelinjan vaihto maksaa täällä päin Suomea noin 1200 €. Mikäli haluaa vielä paremman Webasto mallin, silloin tulee kyseeseen M-B Webasto Thermo Top Evo -lämmitin, jolle tulee vielä pari sataa lisähintaa. Uusien M-B Webastojen hinnat alkaa noin 1200 €.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: Webasto thermo top V korjaus -08 w221
Laitoinkin webastogurulle yksityisviestiä tai ainakin yritin (ei nimittäin näy lähetetyissä)
No tässäpä tulikin vastauksia kysymyksiini.
Mikä tuosta Evo:sta tekee "pari sataa" paremman? Huollettavuus/kestävyys?
Ilmeisesti tuon VEVO:on tai Evo:oon vaihdon jälkeen toiminnot webastossa on niin kuin entisessäkin.
Mitenkäs tuo nykyisessä Webastossa oleva näytöllinen kaukosäädin jääkö se toimimaan?
No tässäpä tulikin vastauksia kysymyksiini.
Mikä tuosta Evo:sta tekee "pari sataa" paremman? Huollettavuus/kestävyys?
Ilmeisesti tuon VEVO:on tai Evo:oon vaihdon jälkeen toiminnot webastossa on niin kuin entisessäkin.
Mitenkäs tuo nykyisessä Webastossa oleva näytöllinen kaukosäädin jääkö se toimimaan?
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 227
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: Webasto thermo top V korjaus -08 w221
Webasto Thermo Top V ja VEVO lämmittimissä on sama paloilmapuhaltimen moottori ja Evo:ssa on taas uuden mallin moottori. Uudessa mallissa on moottorin akselin toisessa päässä kuminen värinänvaimennin, joka ottaa vastaan värinöitä sekä tärinöitä, jotka muuten menisivät laakerille asti. Tämä värinänvaimennin lisää huomattavasti moottorin käyttöikää. Paloilmapuhaltimen kierrosluku nousee usein lähelle 10 000 kierrosta, joten ylimääräiset tärinät, katupöly ja meidän huonossa kunnossa olevien tiet laittaa laakerit koville näissä paloilmapuhaltimissa.
Alkuperäisissä M-B VEVO tai Evo lämmittimissä pysyy kaikki samat toiminnot kauko-ohjaimessa, mittaristossa olevassa ajastimessa ja Webaston kytkinpaneelissa kuin oli vanhemmassa V -mallin lämmittimessä.
Lämmittimen vaihdon yhteydessä kannattaa tehdä myös muutostyö, jotta se lämmittää samalla myös moottorin, jos sitä ei ole jo aikaisemmin tehty. Lisäksi W212 malleissa on syytä muuttaa Webaston minimijänniterajaa auton puolelta maksimi arvoon 2 V ja lämmittimen puolelta 10,5 V muuttaa arvoon 10,0 V. Akku pitää olla lämmitin käytössä hyvässä kunnossa ja suositeltava malli on Vartan tai Exiden 95 Ah AGM akku. Tehtaan suositus akun vaihtoväliksi on kolme vuotta ja omiin autoihin olemme vaihtaneet ne kahden vuoden välein. Ylläpitolaturi antaa helposti yhden lisävuoden akulle.
Alkuperäisissä M-B VEVO tai Evo lämmittimissä pysyy kaikki samat toiminnot kauko-ohjaimessa, mittaristossa olevassa ajastimessa ja Webaston kytkinpaneelissa kuin oli vanhemmassa V -mallin lämmittimessä.
Lämmittimen vaihdon yhteydessä kannattaa tehdä myös muutostyö, jotta se lämmittää samalla myös moottorin, jos sitä ei ole jo aikaisemmin tehty. Lisäksi W212 malleissa on syytä muuttaa Webaston minimijänniterajaa auton puolelta maksimi arvoon 2 V ja lämmittimen puolelta 10,5 V muuttaa arvoon 10,0 V. Akku pitää olla lämmitin käytössä hyvässä kunnossa ja suositeltava malli on Vartan tai Exiden 95 Ah AGM akku. Tehtaan suositus akun vaihtoväliksi on kolme vuotta ja omiin autoihin olemme vaihtaneet ne kahden vuoden välein. Ylläpitolaturi antaa helposti yhden lisävuoden akulle.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J