Onko muilla kokemusta S212 220 Bluetec mallin runsaasta savun/höyrynmuodostuksesta ajettaessa kylmällä moottorilla? Ilmiö esiintyy kun ulkolämpötila laskee alle 10 asteen ja ainoastaan silloin, kun moottorin lämpötila on n. puolet käyntilämmöstä; ts. lämpenemisvaiheessa. Tämä ei ole mielestäni pakokaasua vaan höyryä ja kyseessä on pahimmilaan todella iso valkoinen pilvi, mitä pakoputkista tulee ulos. Kun moottori on saavuttanut käyntilämmön, pakokaasua tulee normaalisti. Myöskään kesän ulkolämmöillä ei tätä esiinny.
Jotenkin ymmärtäisin tämän liittyvän Adbue-systeemiin, mutta voinee olla omaa arvausta. Myöskään liiallinen pätkäajo ei tätä selitä, sillä satojen kilometrien ajon jälkeenkin tätä ilmenee seuraavan kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Mitään vikavaloja tms. ei autossa ole, autolla ajettu nyt n. 230tkm. En oikein osaa yhdistää, milloin tämä alkoi; on luultavasti pahentunut aikojen saatossa. Tämä on erittäin kiusallinen ilmiö ja pitää saada autosta pois. Huoltoon en ole vielä autoa tämän takia vienyt, yritetään saada tämän palstan kautta vinkkiä, mistä "vikaa" etsiä.
Pahoittelut, mikäli lipsahti väärään ryhmään tämä aloitus.
W212/S212 220 CDI Bluetec runsas pakokaasun/höyrynmuodostus
-
- Mersumies
- Viestit: 3091
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W212/S212 220 CDI Bluetec runsas pakokaasun/höyrynmuodostus
Yleensä voimakas höyräminen johtuu palotilaan pääsevästä jäähdytysnesteestä. Kansi tai kannen tiiviste rikki?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W212/S212 220 CDI Bluetec runsas pakokaasun/höyrynmuodostus
Kiitos vastauksesta. Tuo ongelman lämpötilariippuvuus kuitenkin ihmetyttää itseä; ainoastaan kylmällä kelillä ja kylmällä moottorilla tätä höyryämistä esiintyy. Lisäksi auto toimii muuten normaalisti ja nestepinnat pysyvät. Uskoisin että jäähdytysnestevuoto näkyisi ainakin pintojen alentumisena.
Re: W212/S212 220 CDI Bluetec runsas pakokaasun/höyrynmuodostus
Sopivassa kelissä auto kuin auto työntää aika reilusti höyryä, jos nesteitä ei häviä eikä pilvi haise naftalle niin en jaksaisi huolestua.
- Väsynyt Mies
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ti 05.06.2007 19:29
- Paikkakunta: Kotka
Re: W212/S212 220 CDI Bluetec runsas pakokaasun/höyrynmuodostus
Samaa olen havainnut omassa vm. 2015 S212:sa samalla tekniikalla mutta myös muissa dieseleissä. Itse olen arvellut sen johtuvan nykydieselien lisäaineistuksesta, jolla polttoaineen seassa oleva vesi pyritään "sekoittamaan" polttoaineeseen, jotta se ei hyydytä polttoainejärjestelmää eikä myöskään tankkausasemien mittareita. Vesi kulkeutuu polttoaineen mukana moottoriin ja "palaa" siellä aiheuttaen sopivassa kelissä ylimääräistä hyöryä pakokaasuun. Tämä lisäaineistus on siis myös tavan dieselissä, eli ei liity mitenkään nykyisiin biopolttoaineisiin.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -00
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00
Nyk.
-MB S212 E220T Bluetec -15
-MB S203 C180T -00
Ex.
-MB X204 GLK220 -14
-MB S210 E240T -99
-MB S202 C180T -00