w903 Sprinter ei ota kierroksia vapaalla - ei vikakoodeja...
w903 Sprinter ei ota kierroksia vapaalla - ei vikakoodeja...
Nyt on vähän outo ongelma käsillä.
Havaitsin tässä hiljattain, että vm. '02 Sprinter 211 cdi ei suostu kiertämään paikoiltaan kuin reilu 2800 kierrosta. Mitään vikavaloja ei syty mittaristoon, ei EDC-valoa tai muutakaan. Auto on ollut viime kuukaudet erittäin vähäisellä käytöllä, käytännössä seissyt pihassa taivasalla. Aikaisemmin auto ei ole koskaan tehnyt moista, vaan toiminut varsin eleettömästi ja luotettavasti ne n. 5 vuotta mitä kyseinen kaappi on minulla ollut. Auto on joskus ohjelmoitu edellisen omistajan toimesta, mutta tästä ohjelmamuutoksesta on vain ollut positiivisia kokemuksia, kun auto kulkee iloisemmin.
Lukaisin Starilla vikakoodit eilen illalla siinä toivossa, että Star kertoisi suoraan mikä Sprinteriä mahtaisi vaivata, mutta yllätyksekseni mitään vikoja ei ollut tällä hetkellä aktiivisena - ainoastaan joskus aiemmin tallentuneet P1187-032 hetkellisestä Railin painevuodosta sekä vähän mielenkiintoisempi P1470-016 koskien liian pientä ahtopainetta.
Nollasin viat ja käytin autoa uudelleen. Muutaman kerran suostui parkaisemaan täydet 4200, mutta sitten taas antoi paikaltaan vain sen 2800. Mitään vikakoodeja ei ilmestynyt muistiin, vaikka sammuttelin moottoria välillä ja toistin uudelleen ryntäytysyrityksen ja vianluvut pariin kertaan.
Kokeilin sitten Starilla ohjata manuaalisesti ahtopaineen säädintä, ja ainakin korvakuulolta ja Starin mukaan säädin tuntui tottelevan. Tässä vaiheessa oletus oli, että auto on vikatilassa, ja voima on vakavasti kadoksissa. Kävin heittämässä autolla lyhyen lenkin, ja hämmästyksekseni totesin koneen kiertävän iloisesti ihan täydet 4200 ja tehoakin oli ihan kuin ennenkin. Paikoiltaan ei edelleenkään kiertänyt kuin alle 3000.
Taas uudelleen vikakoodinluku, ja sama tulos -> kaikki kunnossa...
Mikä ihme tuota mahtaa riiivata? Auto toki toimii muuten, mutta katsastusmies ei varmastikaan moista hyväksy ja jotainhan siellä on pielessä, enkö jaksa uskoa että vika voisi korjaantua itsestään, pahentua kylläkin.
Ahtopaineensäädinhän tuossa olisi ensimmäisenä epäilyksen alla, mutta kun ei tule vikakoodeja. Kaipa vähän viallinen (johtoja murtunut, ottaa runkoon tms) johtosarjakin jättäisi vikamuistiin jotain vihjettä - vai onko noissa vanhoissa Sprintereissä niin 'tyhmä' ECU/OBD, ettei se rekisteröi ihan kaikkea niin herkästi kuten vastaavanikäisissä henkilömalleissa?
Kävi mielessä myös ahtopaineanturi ja ilmamassamittari, mutta ilman vikakoodeja pitäisi nyt näköjään jotain osata ihan oikeastikin, eikä vain toivoa että Star kertoisi viallisen komponentin, jonka voisi sitten vaihtaa tai ehjätä.
Siispä; onko kellään kokemusta tällaisesta, tai valistunutta arvausta mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään? Rikkinäinen johtosarja, joku anturi?
Havaitsin tässä hiljattain, että vm. '02 Sprinter 211 cdi ei suostu kiertämään paikoiltaan kuin reilu 2800 kierrosta. Mitään vikavaloja ei syty mittaristoon, ei EDC-valoa tai muutakaan. Auto on ollut viime kuukaudet erittäin vähäisellä käytöllä, käytännössä seissyt pihassa taivasalla. Aikaisemmin auto ei ole koskaan tehnyt moista, vaan toiminut varsin eleettömästi ja luotettavasti ne n. 5 vuotta mitä kyseinen kaappi on minulla ollut. Auto on joskus ohjelmoitu edellisen omistajan toimesta, mutta tästä ohjelmamuutoksesta on vain ollut positiivisia kokemuksia, kun auto kulkee iloisemmin.
Lukaisin Starilla vikakoodit eilen illalla siinä toivossa, että Star kertoisi suoraan mikä Sprinteriä mahtaisi vaivata, mutta yllätyksekseni mitään vikoja ei ollut tällä hetkellä aktiivisena - ainoastaan joskus aiemmin tallentuneet P1187-032 hetkellisestä Railin painevuodosta sekä vähän mielenkiintoisempi P1470-016 koskien liian pientä ahtopainetta.
Nollasin viat ja käytin autoa uudelleen. Muutaman kerran suostui parkaisemaan täydet 4200, mutta sitten taas antoi paikaltaan vain sen 2800. Mitään vikakoodeja ei ilmestynyt muistiin, vaikka sammuttelin moottoria välillä ja toistin uudelleen ryntäytysyrityksen ja vianluvut pariin kertaan.
Kokeilin sitten Starilla ohjata manuaalisesti ahtopaineen säädintä, ja ainakin korvakuulolta ja Starin mukaan säädin tuntui tottelevan. Tässä vaiheessa oletus oli, että auto on vikatilassa, ja voima on vakavasti kadoksissa. Kävin heittämässä autolla lyhyen lenkin, ja hämmästyksekseni totesin koneen kiertävän iloisesti ihan täydet 4200 ja tehoakin oli ihan kuin ennenkin. Paikoiltaan ei edelleenkään kiertänyt kuin alle 3000.
Taas uudelleen vikakoodinluku, ja sama tulos -> kaikki kunnossa...
Mikä ihme tuota mahtaa riiivata? Auto toki toimii muuten, mutta katsastusmies ei varmastikaan moista hyväksy ja jotainhan siellä on pielessä, enkö jaksa uskoa että vika voisi korjaantua itsestään, pahentua kylläkin.
Ahtopaineensäädinhän tuossa olisi ensimmäisenä epäilyksen alla, mutta kun ei tule vikakoodeja. Kaipa vähän viallinen (johtoja murtunut, ottaa runkoon tms) johtosarjakin jättäisi vikamuistiin jotain vihjettä - vai onko noissa vanhoissa Sprintereissä niin 'tyhmä' ECU/OBD, ettei se rekisteröi ihan kaikkea niin herkästi kuten vastaavanikäisissä henkilömalleissa?
Kävi mielessä myös ahtopaineanturi ja ilmamassamittari, mutta ilman vikakoodeja pitäisi nyt näköjään jotain osata ihan oikeastikin, eikä vain toivoa että Star kertoisi viallisen komponentin, jonka voisi sitten vaihtaa tai ehjätä.
Siispä; onko kellään kokemusta tällaisesta, tai valistunutta arvausta mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään? Rikkinäinen johtosarja, joku anturi?
Nacho Libre
Re: w903 Sprinter ei ota kierroksia vapaalla - ei vikakoodej
Ei riivaa mikään. Tuollaisia ne on.
wiimax.fi
Re: w903 Sprinter ei ota kierroksia vapaalla - ei vikakoodej
Jaa - eli satunnaisesti kiertää paikoiltaan ja vapaalla ns. täydet ja joskus taas ei? Vai mikä tekijä tuota rajoittaisi ko. tilanteessa? Ulkoilman lämpötila, jäähdytysnesteen lämmöt??? (olivat eilen testailun ajan 70 - 85 astetta, sikäli kun auton omaan mittariin on luottamista)dealer kirjoitti:Ei riivaa mikään. Tuollaisia ne on.
Nacho Libre
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: w903 Sprinter ei ota kierroksia vapaalla - ei vikakoodej
Kyllä :*ri sen kertoo mutta pointti on tuossa että pitäis vähän osatakincdb kirjoitti:Nyt on vähän outo ongelma käsillä.
Havaitsin tässä hiljattain, että vm. '02 Sprinter 211 cdi ei suostu kiertämään paikoiltaan kuin reilu 2800 kierrosta. Mitään vikavaloja ei syty mittaristoon, ei EDC-valoa tai muutakaan. Auto on ollut viime kuukaudet erittäin vähäisellä käytöllä, käytännössä seissyt pihassa taivasalla. Aikaisemmin auto ei ole koskaan tehnyt moista, vaan toiminut varsin eleettömästi ja luotettavasti ne n. 5 vuotta mitä kyseinen kaappi on minulla ollut. Auto on joskus ohjelmoitu edellisen omistajan toimesta, mutta tästä ohjelmamuutoksesta on vain ollut positiivisia kokemuksia, kun auto kulkee iloisemmin.
Lukaisin Starilla vikakoodit eilen illalla siinä toivossa, että Star kertoisi suoraan mikä Sprinteriä mahtaisi vaivata, mutta yllätyksekseni mitään vikoja ei ollut tällä hetkellä aktiivisena - ainoastaan joskus aiemmin tallentuneet P1187-032 hetkellisestä Railin painevuodosta sekä vähän mielenkiintoisempi P1470-016 koskien liian pientä ahtopainetta.
Nollasin viat ja käytin autoa uudelleen. Muutaman kerran suostui parkaisemaan täydet 4200, mutta sitten taas antoi paikaltaan vain sen 2800. Mitään vikakoodeja ei ilmestynyt muistiin, vaikka sammuttelin moottoria välillä ja toistin uudelleen ryntäytysyrityksen ja vianluvut pariin kertaan.
Kokeilin sitten Starilla ohjata manuaalisesti ahtopaineen säädintä, ja ainakin korvakuulolta ja Starin mukaan säädin tuntui tottelevan. Tässä vaiheessa oletus oli, että auto on vikatilassa, ja voima on vakavasti kadoksissa. Kävin heittämässä autolla lyhyen lenkin, ja hämmästyksekseni totesin koneen kiertävän iloisesti ihan täydet 4200 ja tehoakin oli ihan kuin ennenkin. Paikoiltaan ei edelleenkään kiertänyt kuin alle 3000.
Taas uudelleen vikakoodinluku, ja sama tulos -> kaikki kunnossa...
Mikä ihme tuota mahtaa riiivata? Auto toki toimii muuten, mutta katsastusmies ei varmastikaan moista hyväksy ja jotainhan siellä on pielessä, enkö jaksa uskoa että vika voisi korjaantua itsestään, pahentua kylläkin.
Ahtopaineensäädinhän tuossa olisi ensimmäisenä epäilyksen alla, mutta kun ei tule vikakoodeja. Kaipa vähän viallinen (johtoja murtunut, ottaa runkoon tms) johtosarjakin jättäisi vikamuistiin jotain vihjettä - vai onko noissa vanhoissa Sprintereissä niin 'tyhmä' ECU/OBD, ettei se rekisteröi ihan kaikkea niin herkästi kuten vastaavanikäisissä henkilömalleissa?
Kävi mielessä myös ahtopaineanturi ja ilmamassamittari, mutta ilman vikakoodeja pitäisi nyt näköjään jotain osata ihan oikeastikin, eikä vain toivoa että Star kertoisi viallisen komponentin, jonka voisi sitten vaihtaa tai ehjätä.
Siispä; onko kellään kokemusta tällaisesta, tai valistunutta arvausta mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään? Rikkinäinen johtosarja, joku anturi?

ensinäkin käytää sitä eikä vaan tuijottaa niitä vika koodeja
kokeilepa mitä tekee jos polkaset kytkin polkimen pohjaan ennen kieräätys yritystä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: w903 Sprinter ei ota kierroksia vapaalla - ei vikakoodeja...
Tuliko tähän koskaan mitään selvyyttä. Ittellä sama ongelma 903 316CDI OM612 manuaali, ei ottanut paikallaan täysiä kierroksia, mutta ekoissa liikenne valoissa suostui ottamaan. Joskus tämän tehdessä on saanut kuitattua käynnistämällä koneen uudelleen. Tallentunut vikakoodi löytyi liian alhaisesta ahtopaineesta, koodin poisto ei vaikuttanut mitään. Turbossa vipu liikkuu ääriasennoista testerillä ohjatessa. Ahtopaine anturista arvoa tarkkailemalla tulee ehkä vähän viiveellä. Ilmamassan arvoa ei tullut katottua. Ihan kuin olisi vain paikallaan ryntäytyksen suojaus kuten automaateissa monesti on. Välillä saattaa tuntua ettei ole kaikki tehot tallella, mutta voi olla luuloa kun painoakin tuolla matkamökillä on.
Re: w903 Sprinter ei ota kierroksia vapaalla - ei vikakoodej
Mitä selvyyttä kaipaat ? Edelleenkään nuo ei ota paikallaan ollessa kierroksia sen enempää paitsi kytkin pohjassa.
Sitten jos tehot on ajon aikana kateissa kannattaa keskittyä tutkimaan alhaisen ahtopaineen aiheuttajaa (jos se edelleen vikakoodiksi tulee)
wiimax.fi
Re: w903 Sprinter ei ota kierroksia vapaalla - ei vikakoodeja...
17vuoden aikana tehtyt kaksi kertaa aikaisemmin ettei ole ottanut paikallaan täysiä kierroksia ja silloin tosiaan sai ottamaan taas täydet kun käytti virrat pois ja käynnisti uudestaan. Ja nyt mielestäni kokeilin kytkin pohjassa eikä ollut vaikutusta. Eihän tuolla väliä ole kuin ehkä katsastuksessa, tosin tietäävätkö itsekkään mikä on täydet kierrokset. Ei tuon yksilön logiikka ihan normaalia ole.
Re: w903 Sprinter ei ota kierroksia vapaalla - ei vikakoodeja...
Kytkinpolkimen anturi viallinen jos ei ota kierroksia kytkin painettuna, näkee starilla aktivoituuko anturi.
Siellä on samanlainen katkaisija kuin jarrupolkimessa.
Siellä on samanlainen katkaisija kuin jarrupolkimessa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: w903 Sprinter ei ota kierroksia vapaalla - ei vikakoodeja...
Tämä
sillä erotuksella että joissain se pitää vielä pohjaan painamisen jälkeen päästä ylös
ja vasta sitten alkaa kiertämään täydet
Mökkillä
'
'