Hiukan epäilyttää tuo oman alipainesäätimen oikeanlainen toiminta, kun startatessa turbon siipien säätövipu liikkuu silminnähden selvästi ja saman se tekee myös sammutettaessa, mutta kaasua annettaessa toiminta on hiukan epäselvempää. Liikerata ei ainakaan kovin iso ole ja sitä syö vielä alipainekellon ja turbon säätövivun liitoskohdan vajaan 1 mm välys. Sitä paineenmuuntajaa kokeilin vaihtaa päikseen (itselle turhan) EGR:n vastaavan kanssa, mutta eipä ollut juuri eroa. Voihan ne tosin olla vaikka molemmatkin rikki.
1. Kuinka paljon vivun tulisi liikkua silmämääräisesti, jos esim. nostaa kiekat tyhjäkäynniltä about reilu 800 rpm jonnekin 3000 - 4000 rpm:ään. En siis tarkoita mitään tarkkaa lukemaa, vaan sitä että senhän tulisi varmaan liikkua ihan selkeästi tyyliin 10-15 mm aloitusasennosta vai onko näin? Kottero on siis ohjelmoitu - 05 C209 270 cdi/OM 612.9xx/ 722.6xx.
2. Turbon siipien säätövipu liikkuu käsin sitä nostaessa jouhevasti. Ei löysä mutta ei tarvii hampaat irvessäkään pinnistää. Lieneekö hyvä näin, kun välystäkään ei vivussa tunnu?
3. Jos alipainekello ei toimisi kunnolla, voinko sen vaihtaa OM 612:lle tarkoitettuun aftermarket purkkiin karkeasti ihan vain säätövarren pituuden passaamalla samaksi entisen kanssa? Tietysti tarvittaessa sitten hienosäädetään perstuntuman pohjalta,mutta voiko nuo alipainekellot olla niin tarkkoja, että vaihto vaatisi vielä lisäksi kajoamista ohjelmaan?
Lähinnä kyselen näitä sen vuoksi, koska itsellä ahtoja on suht paljon ja sitäkautta imusarjoille tulee aikaslailla paljon painetta, niin tuon alipaineella toimivan "hukkaportin" toiminta/toimimattomuus vaikuttaa olevan asia joka on syytä varmistaa ihan ennaltaehkäisevässä mielessä. Nämä käyttisdiisselit kun eivät ole ihan siellä omalla parhaalla tietämysalueella...eipä siellä tosin ole paljoa muutakaan
