Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Eli Vito v447 116cdi 2018vm, auto pitänyt satunnaista rallatusta matalilla kierroksilla jonkin aikaa, käytännössä vain alle 2000rpm 1 ja 2 vaihteilla ajaessa, ajattelin moniurahihnan kiristimen olevan tiensä päässä ja vaihdatin sen hihnan kera.
Huollossa selvisi että kampiakselin värinänvaimennin olisi uusittava, se ilmeisesti aiheuttaa rallatuksenkin.
Samaan aikaan mekaanikko puhui vapaakytkimen jumissa olemisesta.
Eikö nämä ole kaksi erillistä osaa vapaakytkin ja värinän vaimennin vai onko vitoissa vapaakytkintä enää ollenkaan? Eikai värinänvaimennin voi jumissa olla kun pyörii hihnan mukana kuitenkin?
Huollossa selvisi että kampiakselin värinänvaimennin olisi uusittava, se ilmeisesti aiheuttaa rallatuksenkin.
Samaan aikaan mekaanikko puhui vapaakytkimen jumissa olemisesta.
Eikö nämä ole kaksi erillistä osaa vapaakytkin ja värinän vaimennin vai onko vitoissa vapaakytkintä enää ollenkaan? Eikai värinänvaimennin voi jumissa olla kun pyörii hihnan mukana kuitenkin?
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Onko näissä kampiakselin yhteydessä ns vapaakytkin samassa kuin värinänvaimennin?
-
- Mersumies
- Viestit: 2589
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Ei ole. Värinänvaimennin on kampiakselin päässä oleva osa joka saattaa aika ajoin rikkoutua ja vapaakytkin on laturissa jolloin laturi jatkaa pyörimistään kun kierrokset laskevat nopeasti jolloin polttoainetta säästyy.
Molemmat yhdessä tai molemmat erikseen voivat aiheuttaa värinöitä. Toisen vikaantuminen ei tarkoita myös toisen vikaantumista.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Ovat 2 eri osaa jos mekaanikkoCTR kirjoitti: ↑Ma 25.09.2023 19:21 Eli Vito v447 116cdi 2018vm, auto pitänyt satunnaista rallatusta matalilla kierroksilla jonkin aikaa, käytännössä vain alle 2000rpm 1 ja 2 vaihteilla ajaessa, ajattelin moniurahihnan kiristimen olevan tiensä päässä ja vaihdatin sen hihnan kera.
Huollossa selvisi että kampiakselin värinänvaimennin olisi uusittava, se ilmeisesti aiheuttaa rallatuksenkin.
Samaan aikaan mekaanikko puhui vapaakytkimen jumissa olemisesta.
Eikö nämä ole kaksi erillistä osaa vapaakytkin ja värinän vaimennin vai onko vitoissa vapaakytkintä enää ollenkaan? Eikai värinänvaimennin voi jumissa olla kun pyörii hihnan mukana kuitenkin?
ei sitä tiedä niin vahva suositus vaihtaa mekaanikkoa/korjaamoa
värinän vaimennin voi olla rikki vaikka pyöritääkin hihanaa
samoin vapaa kytkin voi olla rikki vaikka pyörisikin hihnanmukan
Mökkillä
'
'
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Näissä vapaakytkin kampiakselin päässä, ei laturissa.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Eli tätä huoltomies sitten tarkoitti että on kampiakselin päässä eikä laturissa niinkuin ennen, korjaantuu ilmeisesti vaihtamalla tuo värinänvaimennin.
Suolaisen hintainen tuo värinänvaimennin 600€.
Suolaisen hintainen tuo värinänvaimennin 600€.
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Aiheuttaaki tämä rallatusta?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ti 26.09.2023 19:05Ovat 2 eri osaa jos mekaanikkoCTR kirjoitti: ↑Ma 25.09.2023 19:21 Eli Vito v447 116cdi 2018vm, auto pitänyt satunnaista rallatusta matalilla kierroksilla jonkin aikaa, käytännössä vain alle 2000rpm 1 ja 2 vaihteilla ajaessa, ajattelin moniurahihnan kiristimen olevan tiensä päässä ja vaihdatin sen hihnan kera.
Huollossa selvisi että kampiakselin värinänvaimennin olisi uusittava, se ilmeisesti aiheuttaa rallatuksenkin.
Samaan aikaan mekaanikko puhui vapaakytkimen jumissa olemisesta.
Eikö nämä ole kaksi erillistä osaa vapaakytkin ja värinän vaimennin vai onko vitoissa vapaakytkintä enää ollenkaan? Eikai värinänvaimennin voi jumissa olla kun pyörii hihnan mukana kuitenkin?
ei sitä tiedä niin vahva suositus vaihtaa mekaanikkoa/korjaamoa
värinän vaimennin voi olla rikki vaikka pyöritääkin hihanaa
samoin vapaa kytkin voi olla rikki vaikka pyörisikin hihnanmukan
Sen kerran kun malli ja vuosimalli on kunnolla mainittu niin
sitten huomannut niitä katsoa

eli silloinhan se rallatelu tulle 1 osasta missä 2 toimintoa
Mökkillä
'
'
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Hyvinkin
jos haluata vielä varmistella niin hihna pois ja käsin kokeilemaan
mitä tuntuu,a samlla koitta muutkin rullat ja jos ei tunnu mitään outoa niin hetkeksi käymään, kuuluuko mitään outoa ja jos niin mistä päin
Mökkillä
'
'
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Vapaakytkin/värinänvaimennin/kampiakselin hihnapyörä vaihdettiin, ei kyllä mitään vaikutusta mihinkään.
Ajossa ei huomaa eroa, liikkeelle lähtiessä kun ottaa vedon päälle kuuluva ajoittainen rallatus ei kadonnut, vanhan osan kumi näytti päällisin puolin ehjältä.
Mistä helkutista tunnistaa tuollaisen kilon painavan pyörän toimimisen/ei toimimisen?
Ja missä/miten vapaakytkin mekanismi tuossa värinänvaimennin osassa on toteutettu? Omaan silmään tuo näyttää vain isolta hihnapyörältä.
Onko nämä taas jotain korjaamoiden kusetuksia kun menet vaihdattamaan kiristimen/hihnan niin sanotaan värinänvaimentimen olevan rikki... En huomaa myöskään hihnan pyöriessä uuden pyörän vippaavan yhtään enempää/vähempää kuin vanhankaan..
Ajossa ei huomaa eroa, liikkeelle lähtiessä kun ottaa vedon päälle kuuluva ajoittainen rallatus ei kadonnut, vanhan osan kumi näytti päällisin puolin ehjältä.
Mistä helkutista tunnistaa tuollaisen kilon painavan pyörän toimimisen/ei toimimisen?
Ja missä/miten vapaakytkin mekanismi tuossa värinänvaimennin osassa on toteutettu? Omaan silmään tuo näyttää vain isolta hihnapyörältä.
Onko nämä taas jotain korjaamoiden kusetuksia kun menet vaihdattamaan kiristimen/hihnan niin sanotaan värinänvaimentimen olevan rikki... En huomaa myöskään hihnan pyöriessä uuden pyörän vippaavan yhtään enempää/vähempää kuin vanhankaan..
-
- Mersumies
- Viestit: 2589
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Tämä on jo useampaan kertaan selitetty, värinänvaimennin ja vapaakytkin ovat eri osia. Värinänvaimennin kampiakselin päässä, vapaakytkin laturin hihnapyörässä.CTR kirjoitti: ↑Pe 29.09.2023 11:10 Vapaakytkin/värinänvaimennin/kampiakselin hihnapyörä vaihdettiin, ei kyllä mitään vaikutusta mihinkään.
Ajossa ei huomaa eroa, liikkeelle lähtiessä kun ottaa vedon päälle kuuluva ajoittainen rallatus ei kadonnut, vanhan osan kumi näytti päällisin puolin ehjältä.
Mistä helkutista tunnistaa tuollaisen kilon painavan pyörän toimimisen/ei toimimisen?
Ja missä/miten vapaakytkin mekanismi tuossa värinänvaimennin osassa on toteutettu? Omaan silmään tuo näyttää vain isolta hihnapyörältä.
Onko nämä taas jotain korjaamoiden kusetuksia kun menet vaihdattamaan kiristimen/hihnan niin sanotaan värinänvaimentimen olevan rikki... En huomaa myöskään hihnan pyöriessä uuden pyörän vippaavan yhtään enempää/vähempää kuin vanhankaan..
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Kerrotko mikä osa sitten on tämä kampiakselin päässä oleva hihnapyörä mikä pyörii toiseen suuntaan läpi (samoin kun vapaakytkin) ja toiseen pitää?E200kompressor kirjoitti: ↑Pe 29.09.2023 11:38Tämä on jo useampaan kertaan selitetty, värinänvaimennin ja vapaakytkin ovat eri osia. Värinänvaimennin kampiakselin päässä, vapaakytkin laturin hihnapyörässä.CTR kirjoitti: ↑Pe 29.09.2023 11:10 Vapaakytkin/värinänvaimennin/kampiakselin hihnapyörä vaihdettiin, ei kyllä mitään vaikutusta mihinkään.
Ajossa ei huomaa eroa, liikkeelle lähtiessä kun ottaa vedon päälle kuuluva ajoittainen rallatus ei kadonnut, vanhan osan kumi näytti päällisin puolin ehjältä.
Mistä helkutista tunnistaa tuollaisen kilon painavan pyörän toimimisen/ei toimimisen?
Ja missä/miten vapaakytkin mekanismi tuossa värinänvaimennin osassa on toteutettu? Omaan silmään tuo näyttää vain isolta hihnapyörältä.
Onko nämä taas jotain korjaamoiden kusetuksia kun menet vaihdattamaan kiristimen/hihnan niin sanotaan värinänvaimentimen olevan rikki... En huomaa myöskään hihnan pyöriessä uuden pyörän vippaavan yhtään enempää/vähempää kuin vanhankaan..
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Onko automaatti vai manuaali?
(onko näis uusis autois enää ollenkaan manuaaleja...)
(onko näis uusis autois enää ollenkaan manuaaleja...)
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Eli käydään vielä läpi tämä keissi.
Vaihdatin korjaamolla moniura hihnan ja kiristimen.
Sain diagnoosin että vapaakytkin on jumissa, uusi maksaa 600€.
Selitys että vapaakytkin on näissä värinönvaimentimen yhteydessä, vanha osa kuvissa, missä tässä on vapaakytkin? Itae näen värinänvaimennin kumin enkä näe siinä päällisin puolin mitään vikaa?
Tuon tilalle vaihdettiin uusi osa eikä autossa mikään ominaisuus muuttunut mihinkään.
Soitin korjaamolle ja vaadin selitystä sekä räjäytyskuvaa värinänvaimentimesta/vapaakytkimestä, sellaista ei kuulemma löydy, tarjouduttiin vaihtamaan vanha osa veloituksetta takaisin.
Onkohan nyt näin että tällainen osa oli korjaamolla jäänyt hyölyyn ja piti saada jollekkin myytyä..
Vaihdatin korjaamolla moniura hihnan ja kiristimen.
Sain diagnoosin että vapaakytkin on jumissa, uusi maksaa 600€.
Selitys että vapaakytkin on näissä värinönvaimentimen yhteydessä, vanha osa kuvissa, missä tässä on vapaakytkin? Itae näen värinänvaimennin kumin enkä näe siinä päällisin puolin mitään vikaa?
Tuon tilalle vaihdettiin uusi osa eikä autossa mikään ominaisuus muuttunut mihinkään.
Soitin korjaamolle ja vaadin selitystä sekä räjäytyskuvaa värinänvaimentimesta/vapaakytkimestä, sellaista ei kuulemma löydy, tarjouduttiin vaihtamaan vanha osa veloituksetta takaisin.
Onkohan nyt näin että tällainen osa oli korjaamolla jäänyt hyölyyn ja piti saada jollekkin myytyä..
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Pahoittelut parista kirjoitusvirheestä, puhelimen näyttö alkaa olla vaihdon tarpeessa. 
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Ulkokehän (sen minkä päällä pyörii hihna) pitäisi pyöriä toiseen suuntaan läpi.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli
Tässä näin kuva, kuuluuko tuon hihnapyörän päästä pyörimään tässä vapaasti?
Nyt se liikkuu vaan pari centtiä taakse/eteen pyörittämällä ja ottaa sitten kiinni.
Nyt se liikkuu vaan pari centtiä taakse/eteen pyörittämällä ja ottaa sitten kiinni.