Kiitos!

Mulla ei ole tuollaista asennustyökalua, mutta ennnen purkua olen mitannut aseman ja siihen sitten asettanut juurikin tuon linjan säilyttämiseksi.jnes kirjoitti: ↑La 05.08.2023 23:39Kiitos!
En saanut puslia yhtä syvälle ainakaan mitan mukaan kuin mitä alkuperäiset olivat. Toiseksi puslan syvyys ei ollut sama joka puolelta mitattuna. Voi toki olla että mittaajan virhe tms. E500Eboardilta lukenut, että perän/kardaanin linjaus voi muuttua jos perän puslat eivät tule samaan kohtaan/samalle tasolle. Millerin työkalulla noita puslia ei kyllä ainakaan syvemmälle saa ilman, että työkalua modifioi. Uskon että ne kyllä ovat riittävä syvällä apurungossa, mutta ovatko samalla tasolla, jotta perämurikka tulee kohtisuoraan. Voi toki olla, että harrastelija-asentajan turhaa panikointia tämä..
Liitteenä tehtaan ohje puslien vaihtoon.
Mielestäni huoli puslien korkeudesta ei ole turhaa panikointia. Auton perä makaa takakelkan päällä, jolloin kelkan asento vaikuttaa sekä vetopyörästön linjaukseen että takapyörien asentoon suhteessa koriin ja etupyöriin. Mielestäni kelkka ja puslat ovat oleellinen osa auton ajettavuutta. Ei se Stuttgartin insinööri turhaan ole laskenut eri automalleille camper/caster kulmia toleransseineen ja laatinut satoja millintarkkoja korjaamo-ohjeita. Joku sanoisi että ylisuunnittelua, - mutta siksi Mersu on Mersu.jnes kirjoitti: ↑La 05.08.2023 23:39 En saanut puslia yhtä syvälle ainakaan mitan mukaan kuin mitä alkuperäiset olivat. Toiseksi puslan syvyys ei ollut sama joka puolelta mitattuna. Voi toki olla että mittaajan virhe tms. E500Eboardilta lukenut, että perän/kardaanin linjaus voi muuttua jos perän puslat eivät tule samaan kohtaan/samalle tasolle. Millerin työkalulla noita puslia ei kyllä ainakaan syvemmälle saa ilman, että työkalua modifioi. Uskon että ne kyllä ovat riittävä syvällä apurungossa, mutta ovatko samalla tasolla, jotta perämurikka tulee kohtisuoraan. Voi toki olla, että harrastelija-asentajan turhaa panikointia tämä..
Tässä kuva tehtaan työkalusta. En tosin tiedä kuinka tarkasti tuollakaan saa noita asennettua. Joku toleranssi tuossakin varmasti on.JanneW124 kirjoitti: ↑Su 06.08.2023 08:09Mulla ei ole tuollaista asennustyökalua, mutta ennnen purkua olen mitannut aseman ja siihen sitten asettanut juurikin tuon linjan säilyttämiseksi.jnes kirjoitti: ↑La 05.08.2023 23:39Kiitos!
En saanut puslia yhtä syvälle ainakaan mitan mukaan kuin mitä alkuperäiset olivat. Toiseksi puslan syvyys ei ollut sama joka puolelta mitattuna. Voi toki olla että mittaajan virhe tms. E500Eboardilta lukenut, että perän/kardaanin linjaus voi muuttua jos perän puslat eivät tule samaan kohtaan/samalle tasolle. Millerin työkalulla noita puslia ei kyllä ainakaan syvemmälle saa ilman, että työkalua modifioi. Uskon että ne kyllä ovat riittävä syvällä apurungossa, mutta ovatko samalla tasolla, jotta perämurikka tulee kohtisuoraan. Voi toki olla, että harrastelija-asentajan turhaa panikointia tämä..
Liitteenä tehtaan ohje puslien vaihtoon.
Jos puslat eivät menneet ihan yhtä syvälle niin onko niiden keskinäinen mittaero suhteessa siihen mitä alunperin mittasit? Tatkoitan siis, että jos mittasit vasemman puslan olevan 0,5mm sisemmässä kuin oikea, niin onko se edelleen niin? Ja kuinka isoista mittaheitoista puhutaan?
Toinen on tuo kardaanin linjaus pystysuunnassa. Kysyin varsin Veholta onko heillä vehkeitä tai ovatko tehneet niin eivät olleet kuullutkaan koko hommasta. Toki nämä w124:set ei enää mitään uusia ole ja taitaa asentajatkin olla jo lähellä eläkeikää jotka näiden parissa ovat aikanaan puuhailleet..Efraim kirjoitti: ↑Su 06.08.2023 08:16Mielestäni huoli puslien korkeudesta ei ole turhaa panikointia. Auton perä makaa takakelkan päällä, jolloin kelkan asento vaikuttaa sekä vetopyörästön linjaukseen että takapyörien asentoon suhteessa koriin ja etupyöriin. Mielestäni kelkka ja puslat ovat oleellinen osa auton ajettavuutta. Ei se Stuttgartin insinööri turhaan ole laskenut eri automalleille camper/caster kulmia toleransseineen ja laatinut satoja millintarkkoja korjaamo-ohjeita. Joku sanoisi että ylisuunnittelua, - mutta siksi Mersu on Mersu.jnes kirjoitti: ↑La 05.08.2023 23:39 En saanut puslia yhtä syvälle ainakaan mitan mukaan kuin mitä alkuperäiset olivat. Toiseksi puslan syvyys ei ollut sama joka puolelta mitattuna. Voi toki olla että mittaajan virhe tms. E500Eboardilta lukenut, että perän/kardaanin linjaus voi muuttua jos perän puslat eivät tule samaan kohtaan/samalle tasolle. Millerin työkalulla noita puslia ei kyllä ainakaan syvemmälle saa ilman, että työkalua modifioi. Uskon että ne kyllä ovat riittävä syvällä apurungossa, mutta ovatko samalla tasolla, jotta perämurikka tulee kohtisuoraan. Voi toki olla, että harrastelija-asentajan turhaa panikointia tämä..
![]()
Hyvät mitat pitää ottaa ennen kuin leikkaa vanhan pois. Joku oli tehnyt sellasen jigin joka kiinnitetään ruuveilla kallistuksenvakaajan kiinnikkeeseen jolla saa sen aikalailla millilleen oikeaan kohtaan.jnes kirjoitti: ↑La 05.08.2023 23:30Hyvä tietää, laitetaan korvantaakse.
Eniten tuossa itseäni arveluttaa, että jos vanhat leikkaa pois ja uudet asentaa tilalle, että ne varmasti saa oikeaan kohtaan ja takakelkka tulee kohtisuoraan auton runkoon nähden. Täytyy napata kuvat kun puhdistin noita massoja niin raati näkee paremmin..![]()
Ei kestä. 3-5v niin näyttää siltä että sais tehdä uudelleen. Eron huomaa meillä liiankin selvästi. Mercuryssä kaikki on passivoitu mitä on irti otettu, muttei ole suojattu. Cadillacissa taas on. Mercuryssä on aika karussa kunnossa jo vaikka auto seisoo lämpöisessä hallissa ja pestään käsin varmaan alle kymmenen kertaa vuodessa kesällä. Tuskin on edes sateella ajettu. Cadillacilla on ajettu sateella, rännässä, suolatuilla teillä ja tottakai kesällä kuivalla, paljon enemmän kuin Mercuryllä. Lakatut keltaset ja sinkityt on edelleen erinomaiset. Nykyinen keltapassivointi ei ole samaa kuin 30-vuotta sitten, vaikka sen teettäisi Itä-Euroopassa.
Uusien pulttien pinta on huomattavasti kestävämpi kuin vanhojen teräsosien uusittu pinnoitus. Noissa kun on aina jonkinverran hapettumaa/rokkoa tai muuta pintavirhettä, niin se ei kestä yhtälailla kuin uusi täysin sileä pinta mikä on tehty teollisuusprosessissa uudelle kappaleelle.
Olisiko looginen selitys lähinnä se, ettei malteta pitää riittävän kauan sähkökylvyssä. Ts. sinkkiä yksinkertaisesti tulee liian vähän ja liian ohuelti. Pidetään tehtävää suoritettuna kun vaan silmämääräisesti näyttää valmiilta ja saadaan laskuttaa?EVO X kirjoitti: ↑Ke 27.09.2023 08:54Uusien pulttien pinta on huomattavasti kestävämpi kuin vanhojen teräsosien uusittu pinnoitus. Noissa kun on aina jonkinverran hapettumaa/rokkoa tai muuta pintavirhettä, niin se ei kestä yhtälailla kuin uusi täysin sileä pinta mikä on tehty teollisuusprosessissa uudelle kappaleelle.
Mutta oli miten oli, ohut suojaus ei vaikuta ulkonäköön mitenkään, mutta kestoon kylläkin.
Tuskin, teollisuus sinkkaamot vaan ei ala säätämään linjaansa yksityisten pienten nippeleiden takia vastaamaan 100% täydellisesti kyseisen materiaalin ja pinnanlaadun vaatimuksia.Karel kirjoitti: ↑Ke 27.09.2023 15:23Olisiko looginen selitys lähinnä se, ettei malteta pitää riittävän kauan sähkökylvyssä. Ts. sinkkiä yksinkertaisesti tulee liian vähän ja liian ohuelti. Pidetään tehtävää suoritettuna kun vaan silmämääräisesti näyttää valmiilta ja saadaan laskuttaa?EVO X kirjoitti: ↑Ke 27.09.2023 08:54Uusien pulttien pinta on huomattavasti kestävämpi kuin vanhojen teräsosien uusittu pinnoitus. Noissa kun on aina jonkinverran hapettumaa/rokkoa tai muuta pintavirhettä, niin se ei kestä yhtälailla kuin uusi täysin sileä pinta mikä on tehty teollisuusprosessissa uudelle kappaleelle.
Mutta oli miten oli, ohut suojaus ei vaikuta ulkonäköön mitenkään, mutta kestoon kylläkin.
Periaatteessa juuri sitä tarkoitinkin. Hiukan toisella lähestymiskulmalla.EVO X kirjoitti: ↑Ke 27.09.2023 16:42Tuskin, teollisuus sinkkaamot vaan ei ala säätämään linjaansa yksityisten pienten nippeleiden takia vastaamaan 100% täydellisesti kyseisen materiaalin ja pinnanlaadun vaatimuksia.Karel kirjoitti: ↑Ke 27.09.2023 15:23Olisiko looginen selitys lähinnä se, ettei malteta pitää riittävän kauan sähkökylvyssä. Ts. sinkkiä yksinkertaisesti tulee liian vähän ja liian ohuelti. Pidetään tehtävää suoritettuna kun vaan silmämääräisesti näyttää valmiilta ja saadaan laskuttaa?EVO X kirjoitti: ↑Ke 27.09.2023 08:54Uusien pulttien pinta on huomattavasti kestävämpi kuin vanhojen teräsosien uusittu pinnoitus. Noissa kun on aina jonkinverran hapettumaa/rokkoa tai muuta pintavirhettä, niin se ei kestä yhtälailla kuin uusi täysin sileä pinta mikä on tehty teollisuusprosessissa uudelle kappaleelle.
Mutta oli miten oli, ohut suojaus ei vaikuta ulkonäköön mitenkään, mutta kestoon kylläkin.
Tuo pelkkä aikamäärä ei taida kertoa mitään siitä kuinka paksulti tavaraa tuli pintaan koska prosessin muutkin ominaisuudet vaikuttaa siihen.jnes kirjoitti: ↑La 30.09.2023 20:42 En tiedä kuinka kauan noita normaalisti kylvetään/peitataan tai miten Suomessa passivointia tekevät toimivat. Omat osat olivat kuulemma parikymmentä minuuttia kylvyssä ja nuo ovat selkeästi keltaiset vs mitä nyt olen nähnyt uusia keltapassivoituja osia. Olettaisin että pinta on paksumpi kuin normaalisti, tuohon myös perustui tuo suositus kierteiden suojauksesta.
Jos Suomessa laitat myyntiin niin ei varmuudella saa mutta maailmalla? En osaa yhtään sanoa?
Saksassa - ja aikalailla muuallakin - parhaat hinnat 500 E:stä maksetaan täysin alkuperäiskuntoisista autoista. Tarkoitan tällä siis ulkonäöllisesti alkuperäisistä, totta kai autoja on enemmän tai vähemmän kunnostettu. Sama juttu melkein Mersussa kuin Mersussa, kun ikää alkaa olemaan se 25 vuotta tai enemmän, kotituunaukset laskevat arvoa. Parhaista vakioautoista totetutuneet hinnat ovat 90 000 euron tienoilla, mutta valtaosa asettuu 35-60 tuhannen kantturoihin.Tenutähti kirjoitti: ↑Su 29.10.2023 08:35Jos Suomessa laitat myyntiin niin ei varmuudella saa mutta maailmalla? En osaa yhtään sanoa?
Mitä tällaisella tarkkuudella entisöidystä esim. Saksassa ovat valmiita maksamaan? Tai minkälaisia pyyntejä?
Omalle työlle laskee jonkunkaanlaista hintaa niin hyvät patterit pitää olla laskukoneessa että omansa saa pois! Siis tavarat ja työt. Ja autokin on jotain maksanut.
Mutta tästä täydellisyyden tavoittelusta saa kyllä käsityksen, että myynti ei ole suunnitelmissa.
Kyllä tässä mulla tarkoituksena kaikki kotituunaukset purkaa pois ja palata kohti tehtaan lookkia - miltä auto on näyttänyt kun Sindelfingenistä rullannut ulos vuonna -91 -- ehkä pienillä omilla mausteilla tosdin (mm jarrut, H&R..) Tarkoituksena kuitenkin pitää alkuperäiset osat tallessa ja entisöitynä, jotta auton voi halutessaan palauttaa takaisin 100% alkuperäiseksi.Timo L. kirjoitti: ↑Su 29.10.2023 11:21Saksassa - ja aikalailla muuallakin - parhaat hinnat 500 E:stä maksetaan täysin alkuperäiskuntoisista autoista. Tarkoitan tällä siis ulkonäöllisesti alkuperäisistä, totta kai autoja on enemmän tai vähemmän kunnostettu. Sama juttu melkein Mersussa kuin Mersussa, kun ikää alkaa olemaan se 25 vuotta tai enemmän, kotituunaukset laskevat arvoa. Parhaista vakioautoista totetutuneet hinnat ovat 90 000 euron tienoilla, mutta valtaosa asettuu 35-60 tuhannen kantturoihin.Tenutähti kirjoitti: ↑Su 29.10.2023 08:35Jos Suomessa laitat myyntiin niin ei varmuudella saa mutta maailmalla? En osaa yhtään sanoa?
Mitä tällaisella tarkkuudella entisöidystä esim. Saksassa ovat valmiita maksamaan? Tai minkälaisia pyyntejä?
Omalle työlle laskee jonkunkaanlaista hintaa niin hyvät patterit pitää olla laskukoneessa että omansa saa pois! Siis tavarat ja työt. Ja autokin on jotain maksanut.
Mutta tästä täydellisyyden tavoittelusta saa kyllä käsityksen, että myynti ei ole suunnitelmissa.
Tässä mennään hyvällä vauhdilla sellaista tarkkuutta kohti, että kannattaa vakuutus pitää ajan tasalla. Jälleenrakennusarvohan voidaan määrittää kustannusten perusteella myös keskeneräiselle projektille.