W212 moottorin irroitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ETA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 09.01.2011 16:30

W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja ETA »

Tervehdys kaikille! Rouvan auto w212 OM651 koneella alkoi savuttamaan eräänä aamuna täysin varoittamatta, ja lopputulos oli hinausauto tienposkesta kotiin nosturille. Kävi kolmella. Laitoin pari uutta suutinta, eikä käynti muuttunut miksikään. Öljykorkin kun käydessä avasi, olikin peli selvä. Puolen metrin korkuinen dieselsumu paineaalto, eli männässä lähes varmasti vika. Löytyykö tähän seikkaperäisiä ohjeita moottorin irroitukseen, tai onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon ennen irroitusta/irroituksen aikana? Kaiketi yläkautta näyttäisi tulevan pois ja laatikon kanssa irroitus ilmeisesti helpointa? T. Esa
Mercedes 709 4.0 koukkulava -81
Mercedes Sprinter 4x4 315 -08
Mercedes A140 -01
Mercedes S500 Lang -01
Mercedes E220 w212 -14
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5801
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

ETA kirjoitti: La 30.09.2023 09:48 Tervehdys kaikille! Rouvan auto w212 OM651 koneella alkoi savuttamaan eräänä aamuna täysin varoittamatta, ja lopputulos oli hinausauto tienposkesta kotiin nosturille. Kävi kolmella. Laitoin pari uutta suutinta, eikä käynti muuttunut miksikään. Öljykorkin kun käydessä avasi, olikin peli selvä. Puolen metrin korkuinen dieselsumu paineaalto, eli männässä lähes varmasti vika. Löytyykö tähän seikkaperäisiä ohjeita moottorin irroitukseen, tai onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon ennen irroitusta/irroituksen aikana? Kaiketi yläkautta näyttäisi tulevan pois ja laatikon kanssa irroitus ilmeisesti helpointa? T. Esa
WIS niin siellä on tarkat ohjeet
mutta kun ei kerrotta mikä laatiko on koneen jatkona niin
laatikoineen päivineen ylös, eteen, keula purkaa
Mökkillä
'
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja amatoori »

FinlandMerceds kirjoitti: La 30.09.2023 12:56 WIS niin siellä on tarkat ohjeet
mutta kun ei kerrotta mikä laatiko on koneen jatkona niin
laatikoineen päivineen ylös, eteen, keula purkaa
Eipähän oo tullu tota homma koskaan w212:een tehtyä, mutta mikä estää tiputtamasta alas etukelkan kanssa?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5801
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

amatoori kirjoitti: La 30.09.2023 13:18
FinlandMerceds kirjoitti: La 30.09.2023 12:56 WIS niin siellä on tarkat ohjeet
mutta kun ei kerrotta mikä laatiko on koneen jatkona niin
laatikoineen päivineen ylös, eteen, keula purkaa
Eipähän oo tullu tota homma koskaan w212:een tehtyä, mutta mikä estää tiputtamasta alas etukelkan kanssa?
Ei mikään(aika monella tilat/välineet)
kysjän jutusta jäi kuva että haluaa ottaa ylä kautta
Mökkillä
'
Avatar
ETA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 09.01.2011 16:30

Re: W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja ETA »

Ei oo mulla väliä tuleeko ylä vai alakautta, jos alakautta on helpompi ni sitten mennään sillä :). Tosin ei tarttis ohjausvehkeitä purkaa edestä jos yläkautta etenee. Näyttäis siltä että aika pystyssä tarttis paketti pois saada, liekö laatikkoakaan helppo irroittaa ensin auton alla. Perässä siis 7 lovinen automaatti. Lähinnä ajattelin että mahtuuko tulemaan pystyssä keulaa purkamatta.
Mercedes 709 4.0 koukkulava -81
Mercedes Sprinter 4x4 315 -08
Mercedes A140 -01
Mercedes S500 Lang -01
Mercedes E220 w212 -14
Avatar
ETA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 09.01.2011 16:30

Re: W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja ETA »

Ja tarkemmin ajatellen etukelkan kanssa on mainio idea. Auto on kuitenkin nosturin päällä, alapuolelle saan tehtyä esim vanhasta sairaalan sängystä ns. moottorinostimen, millä saadaan liikettä molempiin suuntiin. Hammastangon irroitus taitaa tuossa olla vaativin homma, mutta siinä kai ei ole muuta ihmeellistä kuin että rattilukko päällä, ja vähän boorinpaikkoja merkkailee
Mercedes 709 4.0 koukkulava -81
Mercedes Sprinter 4x4 315 -08
Mercedes A140 -01
Mercedes S500 Lang -01
Mercedes E220 w212 -14
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2587
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

ETA kirjoitti: La 30.09.2023 21:03 Ja tarkemmin ajatellen etukelkan kanssa on mainio idea. Auto on kuitenkin nosturin päällä, alapuolelle saan tehtyä esim vanhasta sairaalan sängystä ns. moottorinostimen, millä saadaan liikettä molempiin suuntiin. Hammastangon irroitus taitaa tuossa olla vaativin homma, mutta siinä kai ei ole muuta ihmeellistä kuin että rattilukko päällä, ja vähän boorinpaikkoja merkkailee

Eihän siinä muuta ihmeellisä ole kuin että nelipyöräsuuntaus pitää tehdä tuon jälkeen.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 963
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja amatoori »

ETA kirjoitti: La 30.09.2023 21:03 Ja tarkemmin ajatellen etukelkan kanssa on mainio idea. Auto on kuitenkin nosturin päällä, alapuolelle saan tehtyä esim vanhasta sairaalan sängystä ns. moottorinostimen, millä saadaan liikettä molempiin suuntiin. Hammastangon irroitus taitaa tuossa olla vaativin homma, mutta siinä kai ei ole muuta ihmeellistä kuin että rattilukko päällä, ja vähän boorinpaikkoja merkkailee
Olikos se niin että siellä oli sellainen muovinen ohjuri joilla ohjausakselin pää/poorit keskittyy oikeaan kohtaan.. :think: Mä oon S204:sta purkanu ohjausvaihteen irti ja se ohjauskaselista irtiotto ja takas pistäminen yllätti helppoudellaan, varmaan aika sama tossa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
ETA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 09.01.2011 16:30

Re: W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja ETA »

Näyttäis ohjausvaihteessa oleva juuri tuo muovi, missä on kohdistusmerkitkin valmiina. Rattiakseli täytyy irroittaa luultavasti myös yläpäästä, muuten tulee ahdasta.
Mercedes 709 4.0 koukkulava -81
Mercedes Sprinter 4x4 315 -08
Mercedes A140 -01
Mercedes S500 Lang -01
Mercedes E220 w212 -14
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Itse irroitin 213 tekniikan kelkan kanssa alakautta. Ilmastoinnin kompuran otin irti moottorista ja jätin letkut kiinni ja ripustin sivuun. Säästyi ylimääräiseltä ilmastointihuollolta. Tukivarret irroitin kelkan puolelta ja raidetangon päät etunavoista. Ohjausakseli oli tässä kiinni painettavalla ja samaan aikaan kierrettävällä pikalukituksella. Tätä ei saa kuin yhteen asentoon. Ohjausakseli menee aksiaalisuunnassa sisäänpäin. Kabiinin puolelta ei tarvitse purkaa mitään. Sitten kun ohjausakseli on irti, niin rattia ei saa pyöritellä, että saa takaisin samalle jaolle/kierrokselle. Lisäksi ratin kellojousi voi vahingoittua, jos liika pyörittelee.

Autot kasataan tehtaalla niin, että tekniikka liitetään kelkkoinen koriin, joten pidin tätä parempana vaihtoehtona, kun ylimääräistä tilaa ei koneen ympärillä juurikaan ole. Hieman ihmettelin miksi WIS ohjeisti purkamaan yläkautta. Silloin koko etupää pitää purkaa (puskuri, lukkopelti, jäähdyttimet jne.) Myös ilmastointi pitää tyhjentää.

Alatukivarsissa ei ole säätöjä. Etupäässä vain aurausta voi säätää joten en ymmärrä mihin tarvitaan nelipyoräsuuntausta, kun takapäähän ei kajota? Aurauksen tarkistaminen ei silti ole huono idea, koska tukivarsien ja kelkan kiinnitysruuveissa/rei'issä on pieni pelivara eikä mene varmuudella täysin samaan paikkaan takaisin pultattaessa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2587
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

tulimäki kirjoitti: Ma 02.10.2023 15:28

Alatukivarsissa ei ole säätöjä. Etupäässä vain aurausta voi säätää joten en ymmärrä mihin tarvitaan nelipyoräsuuntausta, kun takapäähän ei kajota? Aurauksen tarkistaminen ei silti ole huono idea, koska tukivarsien ja kelkan kiinnitysruuveissa/rei'issä on pieni pelivara eikä mene varmuudella täysin samaan paikkaan takaisin pultattaessa.
Koska etukelkan kiinnitykset eivät ole olleet missään tapaamassani autossa absoluuttisen tarkat vaan ihan pulteilla joiden reikä on isompi kuin pultti.

Kuten itsekin vastasit.
Avatar
ETA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 09.01.2011 16:30

Re: W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja ETA »

Homma meni yllättävän kivuttomasti alakautta laatikon ja etukelkan kanssa, kiitos vinkistä. Etulekelkassa rungon pulteissa suht piukat ohjuritapit, joten kauheasti en usko aurauksen heittävän. Tietysti tarkistus olisi aina paikallaan. Ilm kompuran jätin myös konehuoneeseen. Startin ja laturin plussajohdot irti akun vierestä, ecusta 3 kpl liittimiä koneen takaosasta (dpf liitin olikin hankala)ja laatikon sähköliittimet 3 kpl. Coolerin putket ja vesiletkut, kardaani, polttoaineputket alapuolelta, maajohto alapuolelta ja kelkasta 4 pulttia auki niin homma oli siinä. Laatikon kyljessä oleva liitin oli hankalahko irroittaa, kun laatikon takatuenta oli irti niin vaihdelaatikkonostimella päästi lootaa tulemaan alemmas, pääsi paremmin käsiksi.Hammastanko oli myös irrotettu, sen johtosarja napsitaan kiinnikkeistä pois edestä. Moottorin takaosassa on 2kpl nostolenkkejä, toinen peitetty muovilla. Painopiste ei ole täysin optimaalinen niitä käytettäessä, niin moottorin etupään lenkistä vaijeritalja vielä säädöksi. Siinä ohjeet seuraavalle pääpiirteittäin. Sitten alkaa seuraavaksi vaihdelaatikon irroitus. Olisko jollain ohjeita laatikon ja moottorin purkamiseen kun itsellä ei ole wissiä käytettävissä? Ellei tätä projektia varten sellaista jostain hommaa..
Mercedes 709 4.0 koukkulava -81
Mercedes Sprinter 4x4 315 -08
Mercedes A140 -01
Mercedes S500 Lang -01
Mercedes E220 w212 -14
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2587
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

ETA kirjoitti: Ti 03.10.2023 22:40 Etulekelkassa rungon pulteissa suht piukat ohjuritapit, joten kauheasti en usko aurauksen heittävän. Tietysti tarkistus olisi aina paikallaan.

Ilm kompuran jätin myös konehuoneeseen.

Painopiste ei ole täysin optimaalinen niitä käytettäessä, niin moottorin etupään lenkistä vaijeritalja vielä säädöksi.
Ohjuritapit muuttaa tilanteen pelkkiin pultinreikiin verrattuna, hyvä idea tehtaalta.

Muistini mukaan olen vaihtanut kahdeksan konetta niin ettei ilmastoinnin kompuraa ole tarvinnut ottaa pois, johonkin vaan roikkumaan.

Ajattelin laittaa vinkiksi säädettävän nostoketjun/tasapainotuslaitteen mutta ajattelin että sulla on tietenkin sellainen. Erittäin hyvä apuväline, jokseenkin välttämätön kun sillä saa käytännössä yläkautta nostettaessa paketin lähes pystyyn.

Kuva
Avatar
ETA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 09.01.2011 16:30

Re: W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja ETA »

Mikä ero on om651.924 ja om651.921 moottoreilla? Öljypohjassa ainakin jotain kun tikut ovat eri puolilla
Mercedes 709 4.0 koukkulava -81
Mercedes Sprinter 4x4 315 -08
Mercedes A140 -01
Mercedes S500 Lang -01
Mercedes E220 w212 -14
Avatar
ETA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 09.01.2011 16:30

Re: W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja ETA »

Lisäksi tuli tieto että kansi on eri. Kannentiiviste on sama, mutta tietääkö joku mikä se ero on?
Mercedes 709 4.0 koukkulava -81
Mercedes Sprinter 4x4 315 -08
Mercedes A140 -01
Mercedes S500 Lang -01
Mercedes E220 w212 -14
Avatar
ETA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 09.01.2011 16:30

Re: W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja ETA »

Vastaan itse itselleni ja erot oli huomattavat. Tuli haalittua vaihtokone oikeilla numeroilla, ja missä kilometrejä enemmän. Delphin suuttimista pitäis saada selville päivämäärätieto mitä vuosimallia ovat, mut numerosarjassa ei oo mitään loogisuutta. Saako sen tiedon jostain sillä numerolla?
Mercedes 709 4.0 koukkulava -81
Mercedes Sprinter 4x4 315 -08
Mercedes A140 -01
Mercedes S500 Lang -01
Mercedes E220 w212 -14
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4567
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Mitähän väliä sillä vuosiluvulla on? Eiköhän varaosanumeron täsmääminen riitä?
Jos varman päälle haluaa niin käyttää suuttimet penkissä että ovat ehjiä.
En ainakaan ole mitään vuosileimaa huomannut noissa, kai sen jostain saa ongittua mutta epäilen.
Vastaa Viestiin