Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
Kyseessä on MB 220 cdi E-sarjalainen (w212) 2009 vuosimallia ajettu noin 350000km. Ostin auton käytettynä ja siinä on alusta asti ollut vika, jota ei ole saatu merkkikorjaamoissa korjattua. Ollut useammassa eri korjaamossa ja vaihdettu osia sen mukaan kun vikakoodit on näyttänyt.
Vika: Auto sammuu tyhjäkäynnillä. Vika ilmenee vain kuumina kesäpäivinä, kun on ajanut pidemmän matkaa ja pysähtyy esimerkiksi liikennevaloihin niin tyhjäkäynnillä auto sammuu. Kuitenkin useammin auto sammuu, jos vaikka 50 km vetää perässä venetraileria tai kuomukärryä, niin heti kun auto on tyhjäkäynnillä se sammuu. Auto lähtee heti käyntiin, mutta sammuu tyhjäkäynnillä uudelleen. Jos pitää kierroksia yllä niin se ei sammu, mutta kierrokset menee edestakaisin (ikään kuin auto sammuu, mutta käynnistyy heti uudelleen, kierrosluku mittari pomppii edestakaisin). Kun pääsee liikkeelle niin auto pelaa normaalisti.
Vikakoodi: Moottorin ohjainlaitteella tallennettu vikakoodi: P068500 releen virtapiiri 87 lähtöliitännässä on sähkövika tai virtakatkos.
Rele on vaihdettu. Moottorinohjainlaite on vaihdettu. Johtosarjat tarkastettu silmämääräisesti. Suuttimet tarkastettu. Kampia-akselin asentotunnistin, nokka-akselin asentotunnistin, öljynlämpötila anturi, ilman lämpötila anturi, map-anturi ja lisäksi määränsäätöventtiili on vaihdettu.
Edelleen auto sammuu kuumina kesäpäivinä, kun on vetänyt kärryä perässä. Vastaavasti sadepäivinä auto ei sammu.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa vikaa ja osaisit antaa jotakin vinkkiä?
Vika: Auto sammuu tyhjäkäynnillä. Vika ilmenee vain kuumina kesäpäivinä, kun on ajanut pidemmän matkaa ja pysähtyy esimerkiksi liikennevaloihin niin tyhjäkäynnillä auto sammuu. Kuitenkin useammin auto sammuu, jos vaikka 50 km vetää perässä venetraileria tai kuomukärryä, niin heti kun auto on tyhjäkäynnillä se sammuu. Auto lähtee heti käyntiin, mutta sammuu tyhjäkäynnillä uudelleen. Jos pitää kierroksia yllä niin se ei sammu, mutta kierrokset menee edestakaisin (ikään kuin auto sammuu, mutta käynnistyy heti uudelleen, kierrosluku mittari pomppii edestakaisin). Kun pääsee liikkeelle niin auto pelaa normaalisti.
Vikakoodi: Moottorin ohjainlaitteella tallennettu vikakoodi: P068500 releen virtapiiri 87 lähtöliitännässä on sähkövika tai virtakatkos.
Rele on vaihdettu. Moottorinohjainlaite on vaihdettu. Johtosarjat tarkastettu silmämääräisesti. Suuttimet tarkastettu. Kampia-akselin asentotunnistin, nokka-akselin asentotunnistin, öljynlämpötila anturi, ilman lämpötila anturi, map-anturi ja lisäksi määränsäätöventtiili on vaihdettu.
Edelleen auto sammuu kuumina kesäpäivinä, kun on vetänyt kärryä perässä. Vastaavasti sadepäivinä auto ei sammu.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa vikaa ja osaisit antaa jotakin vinkkiä?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
Entäpä se missä ko rele on kiini onko se vaihdettu/tarkistettu ?Creflo220 kirjoitti: ↑Su 13.08.2023 23:29 Kyseessä on MB 220 cdi E-sarjalainen (w212) 2009 vuosimallia ajettu noin 350000km. Ostin auton käytettynä ja siinä on alusta asti ollut vika, jota ei ole saatu merkkikorjaamoissa korjattua. Ollut useammassa eri korjaamossa ja vaihdettu osia sen mukaan kun vikakoodit on näyttänyt.
Vika: Auto sammuu tyhjäkäynnillä. Vika ilmenee vain kuumina kesäpäivinä, kun on ajanut pidemmän matkaa ja pysähtyy esimerkiksi liikennevaloihin niin tyhjäkäynnillä auto sammuu. Kuitenkin useammin auto sammuu, jos vaikka 50 km vetää perässä venetraileria tai kuomukärryä, niin heti kun auto on tyhjäkäynnillä se sammuu. Auto lähtee heti käyntiin, mutta sammuu tyhjäkäynnillä uudelleen. Jos pitää kierroksia yllä niin se ei sammu, mutta kierrokset menee edestakaisin (ikään kuin auto sammuu, mutta käynnistyy heti uudelleen, kierrosluku mittari pomppii edestakaisin). Kun pääsee liikkeelle niin auto pelaa normaalisti.
Vikakoodi: Moottorin ohjainlaitteella tallennettu vikakoodi: P068500 releen virtapiiri 87 lähtöliitännässä on sähkövika tai virtakatkos.
Rele on vaihdettu. Moottorinohjainlaite on vaihdettu. Johtosarjat tarkastettu silmämääräisesti. Suuttimet tarkastettu. Kampia-akselin asentotunnistin, nokka-akselin asentotunnistin, öljynlämpötila anturi, ilman lämpötila anturi, map-anturi ja lisäksi määränsäätöventtiili on vaihdettu.
Edelleen auto sammuu kuumina kesäpäivinä, kun on vetänyt kärryä perässä. Vastaavasti sadepäivinä auto ei sammu.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa vikaa ja osaisit antaa jotakin vinkkiä?
ja tuleeko tuo koodi heti vai vasta samummisen jälkeen ?
onko vaihdetut osat uusia ?
onko missän muualla mitään vikoja ?
Mökkillä
'
'
Re: Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
Rele on vaihdettu uuteen ja se on sulakekotelossa. Silmämääräisesti tarkastettu korjaamolla johtoja ja liitoksia.
Koodista en ole varma koska se tulee. Korjaamolla sanottiin, että vika on vaikea etsiä kun se ei ole jatkuvasti päällä vaan satunnaisesti. Osien vaihtojen jälkeen arvioivat, että johtosarjoissa olis vika. Itse pohtinut sitä, että sammuminen tapahtuu vain kuumassa moottorissa kun on vedetty kärryä perässä ja oireilee vain tyhjäkäynnillä niin johtosarjavian ajattelis tekevän jatkuvasti häiriöö käyntiin.
Vaihdetut osat ovat uusia paitsi moottorinohjainyksikkö on käytetty ja testattu sekä personoitu autolle sopivaksi.
Korjaamo joka vaihtoi määränsäätöventtiilin niin silloin tuli vikakoodeja:
P200A Ahtoilmaliikeläpässä (sylinteri 1) on toimintahäiriö, ei oiretta, jatkuva
P0237 ilmakuormituksen painetunnistin, katkonainen
P0685 lähdössä releelle "virtapiiri 87 (polttomoottori)" on sähköinen vika tai virtapiirissä katkos., katkonainen
Myöhemmin näitä koodeja ei ole tullut esille.
Viimeksi tulleet vikakoodit on:
P0685
P0106
Koodista en ole varma koska se tulee. Korjaamolla sanottiin, että vika on vaikea etsiä kun se ei ole jatkuvasti päällä vaan satunnaisesti. Osien vaihtojen jälkeen arvioivat, että johtosarjoissa olis vika. Itse pohtinut sitä, että sammuminen tapahtuu vain kuumassa moottorissa kun on vedetty kärryä perässä ja oireilee vain tyhjäkäynnillä niin johtosarjavian ajattelis tekevän jatkuvasti häiriöö käyntiin.
Vaihdetut osat ovat uusia paitsi moottorinohjainyksikkö on käytetty ja testattu sekä personoitu autolle sopivaksi.
Korjaamo joka vaihtoi määränsäätöventtiilin niin silloin tuli vikakoodeja:
P200A Ahtoilmaliikeläpässä (sylinteri 1) on toimintahäiriö, ei oiretta, jatkuva
P0237 ilmakuormituksen painetunnistin, katkonainen
P0685 lähdössä releelle "virtapiiri 87 (polttomoottori)" on sähköinen vika tai virtapiirissä katkos., katkonainen
Myöhemmin näitä koodeja ei ole tullut esille.
Viimeksi tulleet vikakoodit on:
P0685
P0106
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
Niin se "sulake kotelo" onko se siis myös vaihdettu tai tarkistettu että on kunnossa ?Creflo220 kirjoitti: ↑Ma 14.08.2023 11:01 Rele on vaihdettu uuteen ja se on sulakekotelossa. Silmämääräisesti tarkastettu korjaamolla johtoja ja liitoksia.
Koodista en ole varma koska se tulee. Korjaamolla sanottiin, että vika on vaikea etsiä kun se ei ole jatkuvasti päällä vaan satunnaisesti. Osien vaihtojen jälkeen arvioivat, että johtosarjoissa olis vika. Itse pohtinut sitä, että sammuminen tapahtuu vain kuumassa moottorissa kun on vedetty kärryä perässä ja oireilee vain tyhjäkäynnillä niin johtosarjavian ajattelis tekevän jatkuvasti häiriöö käyntiin.
Vaihdetut osat ovat uusia paitsi moottorinohjainyksikkö on käytetty ja testattu sekä personoitu autolle sopivaksi.
Korjaamo joka vaihtoi määränsäätöventtiilin niin silloin tuli vikakoodeja:
P200A Ahtoilmaliikeläpässä (sylinteri 1) on toimintahäiriö, ei oiretta, jatkuva
P0237 ilmakuormituksen painetunnistin, katkonainen
P0685 lähdössä releelle "virtapiiri 87 (polttomoottori)" on sähköinen vika tai virtapiirissä katkos., katkonainen
Myöhemmin näitä koodeja ei ole tullut esille.
Viimeksi tulleet vikakoodit on:
P0685
P0106
vika vittaa että jossain on kosketus vikaa johtojen liitimissä jossain boxsissa vaikpa siinä sulkeboxsissa
kun lämpö nousee sopivassa kohdassa kosketus päätkii,
toinen juttu on että millä testerillä sitä on tutkittu
siitä päätellen että koodeille ei ole kerrotu selitetkstejä niin jollain dipadaa arvome seravan koodin yleiskonella
joka ei sovi mersuun,
eli ihan ensimäisenä varmistaa etä testeri on juuri mersuun tarkoitettu
ajoitainen vika on kyllä hankala etsiä
mutta jois se kerran tekee sitä aina jossain olosuhteissa niin
sitten tutkimaan niissä olosuhteissa eikä missän ilmastoidussa/lämpimässä hallissa
Semoinekin että onko autoa muttetu jotenkin vaikka ohjlmoitu tms ?
tuo toinenkoodihan vittaa ahtopaine anturin sähköihin
Mökkillä
'
'
Re: Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
Sulakekoteloa ei ole vaihdettu. Merkkiliike päällisin puolin katseli kotelon ja johtosarjoja moottorinohjaimelle asti, eivätkä löytäneet puutteita.
Muutaman kerran ainakin vikakoodit on luettu mersun merkkikorjaamossa. Kuitissa luki mercedes-benz testilaitemaksu 50-62e. Sieltä sain mukaan jonkun auton tulopikatestiraportin joka oli tehty Xentryllä. Olen ymmärtänyt, että nämä pari eri merkkiliikettä käyttää päteviä testereitä. Muutaman kerran pienempi paja on vaihtanut ja heillä ei ole välttämättä asianmukaisia testereitä.
Siitä minulla ei ole tietoa, että onko mersua ohjelmoitu.
Muutaman kerran ainakin vikakoodit on luettu mersun merkkikorjaamossa. Kuitissa luki mercedes-benz testilaitemaksu 50-62e. Sieltä sain mukaan jonkun auton tulopikatestiraportin joka oli tehty Xentryllä. Olen ymmärtänyt, että nämä pari eri merkkiliikettä käyttää päteviä testereitä. Muutaman kerran pienempi paja on vaihtanut ja heillä ei ole välttämättä asianmukaisia testereitä.
Siitä minulla ei ole tietoa, että onko mersua ohjelmoitu.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
Eli ainkin muutaman kerran on ollut kunnon testeri,Creflo220 kirjoitti: ↑Ma 14.08.2023 22:28 Sulakekoteloa ei ole vaihdettu. Merkkiliike päällisin puolin katseli kotelon ja johtosarjoja moottorinohjaimelle asti, eivätkä löytäneet puutteita.
Muutaman kerran ainakin vikakoodit on luettu mersun merkkikorjaamossa. Kuitissa luki mercedes-benz testilaitemaksu 50-62e. Sieltä sain mukaan jonkun auton tulopikatestiraportin joka oli tehty Xentryllä. Olen ymmärtänyt, että nämä pari eri merkkiliikettä käyttää päteviä testereitä. Muutaman kerran pienempi paja on vaihtanut ja heillä ei ole välttämättä asianmukaisia testereitä.
Siitä minulla ei ole tietoa, että onko mersua ohjelmoitu.
miten lie tarkastus polun seuranta muistakseni siinä on muutakin kuin päälisin puolin katselua
eli mittailua
sam(sulake/relelotta) viat harvemin näkyy päälee useimiten vika on
sen pohjassa tai sisällä siis jos siinä on vikaa
kuten tulkin jo sanottua niin vikaa pitää tukia kun se on päällä ja nissä olosuhteissa
toinen ko nsti on sitten vaihdela toden näköisiä osia
(mihin se testerin vian haku polku ohjaa siitä tulevien tulosten mukaan )
kanatta ajatella että mikä sitä relettä ohjaa ja mikä ohjaa sitä mikä sitä ohjaa jne
ja mitä tapahtuu jos systeemissä havaitan vika vaikapa oikosulku tia ohjaus tieto häviää
näytetäänkö se vaikapa relevikana,
vaikutta että vikaa on koitettu korjata perinteisesti perse edellä puuhun menetelmällä
toisinaan ohelmoiduissa varsinkin ns kaikikki irti ja hiukkas pönikä pois jutuissa ilmaantuu vikka mitä outouksis
jonkun ajan kuluttua
tuleekos tuo ahtopaine anturi vika joka kerta samummisen jälkeen ?
Mökkillä
'
'
Re: Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
Nämä pari vikakoodia on tullut uudelleen nollauksien jälkeen:
P0685
P0106
P0685
P0106
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
Rellun 1,9 dsl teki mystisiä sammumisia monta vuotta. Erityisesti kuumana ja kun pysähtyi esim. valoihin. Lähti samantien käytiin helposti, jopa vaihteella, jos oli sopivasti vauhtia. Vikakoodeja tuli monenlaisia. Noita mainittuja, samoja antureita vaihdettiin.
Lopulta kokemusta omaava henkilö kehotti vaihtamaan Railpumpun yhteydessä olleen Railpainesäätimen. Bosch merkkinen oli alkuperäinen, ja sama osa löytyi netistä about 100€. Nyt on mennyt monta kuukautta, eikä ole sammunut kertaakaan.
Lisäksi vielä myöhemmin, vaihdoin Rail-kiskossa olevan Paine-anturin (siis varmuudeksi) ja sekin oli Bosch, ja samanlainen alle 100€ löytyi netistä.
Nämä kumpikaan ei antanut selkeää vikakoodia, josta olisi voinut päätellä suoraan vikaa. Muita koodeja kyllä oli.
Lopulta kokemusta omaava henkilö kehotti vaihtamaan Railpumpun yhteydessä olleen Railpainesäätimen. Bosch merkkinen oli alkuperäinen, ja sama osa löytyi netistä about 100€. Nyt on mennyt monta kuukautta, eikä ole sammunut kertaakaan.
Lisäksi vielä myöhemmin, vaihdoin Rail-kiskossa olevan Paine-anturin (siis varmuudeksi) ja sekin oli Bosch, ja samanlainen alle 100€ löytyi netistä.
Nämä kumpikaan ei antanut selkeää vikakoodia, josta olisi voinut päätellä suoraan vikaa. Muita koodeja kyllä oli.
Re: Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
Start stop?
Ihan vaan uteliaisuudesta kyselen, joskus eräs valitteli että auto sammuu risteyksiin ja lähtee kyllä heti käyntiin. Olisi lähtenyt ihan kaasua painamallakin jos olisi älynnyt kokeilla.
Oli start stop joka aktivoitui kun akku lataantui pidemmässä ajossa.
Ihan vaan uteliaisuudesta kyselen, joskus eräs valitteli että auto sammuu risteyksiin ja lähtee kyllä heti käyntiin. Olisi lähtenyt ihan kaasua painamallakin jos olisi älynnyt kokeilla.
Oli start stop joka aktivoitui kun akku lataantui pidemmässä ajossa.
Re: Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
Samasta osasta voi olla monia nimiä niin onko railpaineensäädin sama asia kuin korkeapainepumpun annosteluventtiili, joka on jo vaihdettu?EemeliErkki kirjoitti: ↑Ke 16.08.2023 13:03 Rellun 1,9 dsl teki mystisiä sammumisia monta vuotta. Erityisesti kuumana ja kun pysähtyi esim. valoihin. Lähti samantien käytiin helposti, jopa vaihteella, jos oli sopivasti vauhtia. Vikakoodeja tuli monenlaisia. Noita mainittuja, samoja antureita vaihdettiin.
Lopulta kokemusta omaava henkilö kehotti vaihtamaan Railpumpun yhteydessä olleen Railpainesäätimen. Bosch merkkinen oli alkuperäinen, ja sama osa löytyi netistä about 100€. Nyt on mennyt monta kuukautta, eikä ole sammunut kertaakaan.
Lisäksi vielä myöhemmin, vaihdoin Rail-kiskossa olevan Paine-anturin (siis varmuudeksi) ja sekin oli Bosch, ja samanlainen alle 100€ löytyi netistä.
Nämä kumpikaan ei antanut selkeää vikakoodia, josta olisi voinut päätellä suoraan vikaa. Muita koodeja kyllä oli.
Re: Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
Ei ole sama asia, määränsäädin ja railpainesäädin on kaksi eri asiaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
Ja kumpi vaan tempuilessan hyvinkin sammuttaa koneen,
(mikä kyllä korjamoilla tiedetään)
(mikä kyllä korjamoilla tiedetään)
Mökkillä
'
'
Re: Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
Kävin kysymässä osaa niin hinta oli 1300e. Pitää vaihtaa koko tukki. Miten sen pystyis mittaan niin, että pystyy sen toteaan vialliseksi osaksi. Kun se pitäs mitata silloin kun on ajanut kärryn kanssa koneen kuumaksi ja heti testeriin. Näitä on vaikea korjaamon kanssa sopia näin.FinlandMerceds kirjoitti: ↑To 17.08.2023 08:04 Ja kumpi vaan tempuilessan hyvinkin sammuttaa koneen,
(mikä kyllä korjamoilla tiedetään)
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
Mikä moottori?
Saatko kuvan tänne tukista?
Lähikuva säätimestä ja paineanturista?
Ehkä Säädintä ja Paineanturia on saatava erikseen?
Jos koodeja ei tule, vian etsintä saattaa olla hankalaa.
Joku voisi ehkä tulla Starin kanssa ajelulle. Näkisi miten Railpaine käyttäytyy, kun kone hyytyy.
Saatko kuvan tänne tukista?
Lähikuva säätimestä ja paineanturista?
Ehkä Säädintä ja Paineanturia on saatava erikseen?
Jos koodeja ei tule, vian etsintä saattaa olla hankalaa.
Joku voisi ehkä tulla Starin kanssa ajelulle. Näkisi miten Railpaine käyttäytyy, kun kone hyytyy.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
Korjamo laittaa kärryn perään ja ajelle tilanteen päälleCreflo220 kirjoitti: ↑To 17.08.2023 11:31Kävin kysymässä osaa niin hinta oli 1300e. Pitää vaihtaa koko tukki. Miten sen pystyis mittaan niin, että pystyy sen toteaan vialliseksi osaksi. Kun se pitäs mitata silloin kun on ajanut kärryn kanssa koneen kuumaksi ja heti testeriin. Näitä on vaikea korjaamon kanssa sopia näin.FinlandMerceds kirjoitti: ↑To 17.08.2023 08:04 Ja kumpi vaan tempuilessan hyvinkin sammuttaa koneen,
(mikä kyllä korjamoilla tiedetään)
monet kerrat on on autoja jouduttu korjomon ajoon laittamaan toisa aikasten vikojen löytymiseseksi
ilmaistahan se ei toki ole,
joskus vikojen etsiminen, korjaaminen ja osat maksaa,
testerissä on sille myös ohjattu testi mutta sen käyttö ei vikaa tääsä tapuksessa välttämättä palajst
Mökkillä
'
'
Re: Kuuma moottori sammuu tyhjäkäynnillä
.
Egr venttiili takertelee, jää auki (liikaa).tyhjäkäynnillä.
Silloin on mahdollista, ettei moottori saa haluamaansa (tarvitsemaansa) happimäärää
Egr venttiili takertelee, jää auki (liikaa).tyhjäkäynnillä.
Silloin on mahdollista, ettei moottori saa haluamaansa (tarvitsemaansa) happimäärää
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5