
Perävälitykset ovat vakiona 300D 3.46 ja 240D 3.69 ja 200D, 3.92. Vakio rengas koolla nämä autot kiertävät 80kmh noin 2400-2700 rpm, 100 kmh 3000-3400 rpm ja 120 kmh 3600-4200 rpm. 5 Vaihteisen laatikon viimeinen vaihde näyttäisi olevan noin 0.81:1 verrattuna 4v laatikon 1:1. Tuo 5v laatikko tiputtaa kierroksia noin 600 rpm 100 vauhdeissa 3.46 perällä melkein riittävä OM617 moottorille ja monille tuo varmasti riittääkin.
Kannattaa unohtaa kaikki perävälitykset yli 3.46 paitsi jos meinaa kemppilukon tehdä driftailua varten, sitten tuo 3.92 on aika hyvä. 200D, 240D varten käy tuo 3.46 jos haluaa tehdä mahdollisimman pienellä rahalla ja saada vähemmän kierroksia. Ei vaikuta ajettavuuteen huomattavasti ja kierrokset laskee 200-300rpm 100kmh vauhdeissa, 3.46 saa 20-100€ hinnalla yleensä, kun noita on niin paljon
W123 sai 2.88 jenkeissä 85 vuonna ainoastaan eli tätä tuskin suomessa löytää, paitsi Ebaysta saattaa saada 400-1000$ hinnalla, kun sielläkin nuo aika haluttuja, tulli + toimituskulujen kanssa tuo hinta on varmaan ainakin 800€.
W123 3.07 perän voi Suomessakin löytää esim 300 TDT, mutta tuskin näitä paljoa purettuna on niin sekin harvinainen. Jenkeistä tuon saisi ja hintaa sille voi olla 200-300$ parhaimmillaan, mutta tulli ja toimituskulut tekee siitäkin todennäköisesti 600€ ainakin.
Nuo 2 on niitä harvoja 3.46 pidempiä välityksiä, jotka mahtuu ihan suoraan W123 ilman mitään muokkauksia. Tuo 3.07 ja 2.88, eivät tee ajokokemuksesta mitään erityisen nautinnollista vielä, mutta 3.46 verrattuna nuo ovat erittäin hyviä välityksiä vaikka vaikea saadakkin

Käytännössä paras yhdistelmä OM617 on 3.07 tai 2.88 + 5v manuaali, tuolla 3.07 yhdistelmällä, vakio renkailla on 1710 rpm 80 kmh, 2150 rpm 100 kmh, 2570 rpm 120 kmh ja ajettavuus on erinomainen.
OM616 kelpaa varmaan 3.46 + 5v laatikko tai 3.07 + 4v manuaali, varsinkin jos laittaa pumpulle ennakkoa ja syöttöä lisää, niin pitäisi olla ihan kiva ajaa.
OM615 on aika tehoton, joten 3.46 + 4v manuaali riittää, 5v manuaali tuskin pahitteeksikaan on, ennakkoa ja syöttöä lisättyä voi olla ihan ajokelpoinen vielä 5 vaihteella tai 3.07 perällä.
Halvimmat ja pisimmät perät taitaa olla W126 ja mahdollista ottaa ainakin R107 tai, W116. En tiedä sitten miten R107 tai W116 saa, kun en ole koskaan nähnyt noita myynnissä. Perät pitää olla ensimmäisen sarjan W126 eli ennen 1986 VM, jotta perä sopii W123 ollenkaan. Tuon perän sopivuuden erottaa heti perää katsoessa, kun vanhemmissa perissä on 4 kiinnitys pinnapulttia ja erillinen kannake takana. Vanhemman mallinen perä kiinnittyy suoraan W123 apurunkoon.
OM617 hyvä perävälitys omasta kokemuksesta on 2.47 4v manuaalille, kierrokset vakio renkailla 80kmh 1710 rpm, 100 kmh 2130rpm, 120 kmh, 2550 rpm.
Automaatille sama 2.47 ja ehkä jopa 2.24.
W126 pidemmät perät, jonka haluat välityksen suurennusta varten on V8 koneella yleensä ja näissä on erilainen laippa kardaania varten perässä. Pystyt ottamaan omasta perästäsi tuon rivimoottorille tarkoitetun laipan tuohon uuteen perään, tarvittava hylsy on jokin 30mm hylsy jossa on paljon uria. Olen nähnyt 2 erilaista mutteria tuohon perään ja toinen on aika kummallinen, joten se pitää tilanteen mukaan katsoa sitten. Jostain teollisuustavara liikkeestä tuon löytää helpommin. Itsellä oli perä mukana ja katsottiin sopiva valikoimasta paikan päällä

Tuota laipan vaihtoa varten pitäisi mitata millaisella voimalla perä pyörii ja kiristää mutteri takaisin samaan momenttiin, mutta tuo mahdollisesti edellyttää perän purkamista melkein kokonaan. En ole tehnyt tuolla tavalla sitä kertaakaan ja ei ole ollut ongelmia, mutta kannattaa miettiä mitä tekee.
Olen avannut mutterin lukon lyömällä meisselillä tai lyöntitapilla. Sitten pistänyt maalikynällä hyvän merkin perän akseliin ja mutteriin ja 5nm välein momenttiavaimella yrittänyt avata tuota mutteria siihen asti, että se aukeaa ja ottanut tuon momentin ylös, sitten olen avannut mutteria sormin ja tarkistanut montako kierrosta pitää avata ennenkuin tulee kierteiltä pois. W123 oman perän laippa sopii suoraan tuohon, stefan voi vaihtaa tässä vaiheessa jos haluaa. Mutteria laittaessa katson, että se menee suurinpiirtein, niin monta kierrosta kierteille, kuin alunperin ja sitten olen kiristänyt mutterin ihan hiukan isompaan momenttiin, mitä avaaminen vaati ja lyönyt lukon takaisin mutteriin. Tämä menetelmä on tosiaan väärä tapa tehdä tämä, mutta on näistä helpoin ja tuntuu toimivan yleensä.
Vetarit pitää ottaa W123:sta, koska W126 on pidemmät vetarit, ne laippa vetarien laipat, kun ottaa pois, niin sopii perus W123 vanhat vetarit tilalle.
Eli ei tarvitse paljoa tehdä, että W126 perä mahtuu paikalle.
Täältä löytyy mitä välejä eri koneilla on https://mbturbo.com/gear-ratios/
Nopeusmittari alkaa näyttämään rajusti väärin, mutta se on aika pikku vika. Päivitän tämän, sittenkun keksin jotain tuolle.
Laitoin omaan 617 turboon, jossa 4v manuaali 2.47 perän. Voisi helposti kuvitella, että liikkelle lähtö tai pienissä vauhdeissa ajo kärsisi rajusti, mutta ei oikeastaan, kiihtyvyyskään ei hullunlailla kärsinyt. Tein tietysti kulutus mittauksen heti. Laitoin konehuoneeseen säiliön, että saa tarkasti mitattua ja GPS käyttäen otin ylös ajetun matkan. 2 matkustajaa ja varapyörät jne mukana. 90% matka ajoa ja 10% kaupunkiajoa. Mittasin tulokseksi 7l/100km. Tein toisen testin perään ja tässä sain 6.6l/100km matka ajossa. Täytyy mitata pidemmän matkan mittaus, kun vaikea uskoa, että OM617 pystyy 123 korissa 6 alkaviin kulutus lukemiin missään maailmassa.