W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma 25.09.2023 22:31
W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Onko mahdollista korvata W213 faceliftin adaptiivisia ledvaloja perinteisillä led-valoilla?
Tässä kaveri ihmetteli, että hänelle oltiin kerrottu umpion kustantavan yli 5000e ja koodauksen siihen vielä tonnin päälle. Voiko tämä oikeasti olla edes mahdollista, vai yritetäänkö tässä nyt koijata jotain?
Tässä kaveri ihmetteli, että hänelle oltiin kerrottu umpion kustantavan yli 5000e ja koodauksen siihen vielä tonnin päälle. Voiko tämä oikeasti olla edes mahdollista, vai yritetäänkö tässä nyt koijata jotain?
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Ostaa käytetyn jos ei vakuutus korvaa tai itse ei halua maksaa.
Alta tonnilla ebaysta ja asennus vaikka MB Labilla.
https://www.ebay.de/itm/314726826626?mk ... media=COPY
Alta tonnilla ebaysta ja asennus vaikka MB Labilla.
https://www.ebay.de/itm/314726826626?mk ... media=COPY
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma 25.09.2023 22:31
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Nuo eivät taida olla ne täysledit. Niitäkin näyttäisi kuitenkin saavan alta 1300 euron ebaysta käytettynä.EVO X kirjoitti: ↑Ti 26.09.2023 06:23 Ostaa käytetyn jos ei vakuutus korvaa tai itse ei halua maksaa.
Alta tonnilla ebaysta ja asennus vaikka MB Labilla.
https://www.ebay.de/itm/314726826626?mk ... media=COPY
Mitähän moisten koodauksesta mahtavat ottaa? Olettan, että sen sen vaatii ja olisiko noilla kevyemmillä ledeillä mahdollisuus korvata nuo täysledit, kunhan ne koodaisi?
Eipä taida vakuutus kattaa umpion mekaanista vikaa? Jos se olisi vaurioitunut jotenkin muuten, niin varmaan onnistuisikin.
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Minkä takia valot pitäisi downgreidata huonommiksi? Se on suoraan auton arvoa alentava viritys. Faceliftista en tiedä varmaksi, mutta prefacessa Multibeam on juurikin se paras mahdollinen ”täysledi” valo.
Eiköhän tuo ole ihan tuntitöinä tehtävä juttu, valoa itsessään tuskin tarvii sen kummemmin koodata toimiakseen, mutta multibeam järjestelmä täytyy kalibroida auton kanssa, että se toimii oikein. Ottaa puhelimen käteen ja soittaa MB Labiin ja kysyy paljonko maksaa umpion vaihto ja kalibrointi. Lauri/omistaja kyllä tarvittaessa hankkii myös sen käytetyn umpion.
Eiköhän tuo ole ihan tuntitöinä tehtävä juttu, valoa itsessään tuskin tarvii sen kummemmin koodata toimiakseen, mutta multibeam järjestelmä täytyy kalibroida auton kanssa, että se toimii oikein. Ottaa puhelimen käteen ja soittaa MB Labiin ja kysyy paljonko maksaa umpion vaihto ja kalibrointi. Lauri/omistaja kyllä tarvittaessa hankkii myös sen käytetyn umpion.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Helpostihan se lyhty johonkin vähän kolahtaaLerschinen kirjoitti: ↑Ti 26.09.2023 13:28
Eipä taida vakuutus kattaa umpion mekaanista vikaa? Jos se olisi vaurioitunut jotenkin muuten, niin varmaan onnistuisikin.

Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Jossain parkkipaikalla joku kummasti kolhaisee lyhdyn rikki ja häipyy jättämättä yhteystietojaan...tahtoomersun kirjoitti: ↑Ti 26.09.2023 17:28Helpostihan se lyhty johonkin vähän kolahtaaLerschinen kirjoitti: ↑Ti 26.09.2023 13:28
Eipä taida vakuutus kattaa umpion mekaanista vikaa? Jos se olisi vaurioitunut jotenkin muuten, niin varmaan onnistuisikin.![]()
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Harmillisen yleistyvä ilmiö tämä. Ilmeisesti ihmiset ostavat autoja joita ei olekaan varaa pitää ja sitten niitä korjataan mahollisimman halvalla ja purkkapatenteilla yms yms.
Onhan tuo 5000€+työt umpiosta ihan järjetön hinta, en sitä kiellä. Veholtako tuo hinta-arvio on saatu? Kun vähän viitsisi itsekin selvitellä ja kysellä niin varmasti saa alle puoleen hintaan sen kuntoon.
Auton arvoonhan tuollainen downgreidaus vaikuttaa ihan suoraan. Itse en edes halua enää käyttöautoa ilman ils, multibeam tms älyledejä, on ne vaan niin hyvät. Vanhemmat/harrastepelit sitten tietty eri juttu.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Itseltä ainakin jäisi tälläinen kotkattu auto samantien ostamatta, missä kantakortin mukaan olisi huippuvalot, mutta ne on vaihdettu halvemmiksi. Hieman herättäisi epäilystä mitä muuta hämärää on tehty.Nippe kirjoitti: ↑Ti 26.09.2023 20:04Harmillisen yleistyvä ilmiö tämä. Ilmeisesti ihmiset ostavat autoja joita ei olekaan varaa pitää ja sitten niitä korjataan mahollisimman halvalla ja purkkapatenteilla yms yms.
Onhan tuo 5000€+työt umpiosta ihan järjetön hinta, en sitä kiellä. Veholtako tuo hinta-arvio on saatu? Kun vähän viitsisi itsekin selvitellä ja kysellä niin varmasti saa alle puoleen hintaan sen kuntoon.
Auton arvoonhan tuollainen downgreidaus vaikuttaa ihan suoraan. Itse en edes halua enää käyttöautoa ilman ils, multibeam tms älyledejä, on ne vaan niin hyvät. Vanhemmat/harrastepelit sitten tietty eri juttu.
Tietenkään kukaan ei halua maksaa sitä 5000€ lampusta, mutta on suoranaista idiotismia lähteä tuon ikäisestä autosta vaihtelemaan varusteita sen takia. Ja kun tuolla minuutin googlaamisella löytyy ehjä käytetty valo 700€:lla niin ei tässä nyt aivan katolta sentään tipu. Mutta ilmeisesti kalliin auton kalliita osia ja kalliitta huoltoja ei oteta huomioon siinä vaiheessa kun sitä osaria allekirjoitetaan.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 148
- Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Omassa käytössä olevaan prefacelift työsuhdeautoon uusittiin viime vuonna molemmat multibeam-umpiot ohjainlaitteineen, kun olivat kumpikin haljenneet ja toinen keräsi reilusti kosteutta sisäänsä. Mitään jälkiä törmäyksestä tms. ei löytynyt, mutta Vehon huolenpitosoppari ei korvannut. Kaskon piikkiin sai onneksi laitettua.
Vakuutusyhtiöltä kysyin korjauksen hinnan ja se oli 9500 € luokkaa (jotain tuollaista oli myös Vehon arvio).
Auton ikä/arvo huomioiden hetken päästähän koko kippo menee lunastukseen pienestä keulakolarista.
Vakuutusyhtiöltä kysyin korjauksen hinnan ja se oli 9500 € luokkaa (jotain tuollaista oli myös Vehon arvio).
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 85
- Liittynyt: To 21.09.2023 21:38
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Sille isolle puolan hajottamo ketjulle jättää ostopyynnin niin hankkivat kohtuu hintaan nopeasti.
08 Clk 220
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Miksi ei mennyt huoltosoppariin? Jos olivat kuitenkin halki ilman ulkoista vauriota?melastinen kirjoitti: ↑Ti 26.09.2023 22:36 Omassa käytössä olevaan prefacelift työsuhdeautoon uusittiin viime vuonna molemmat multibeam-umpiot ohjainlaitteineen, kun olivat kumpikin haljenneet ja toinen keräsi reilusti kosteutta sisäänsä. Mitään jälkiä törmäyksestä tms. ei löytynyt, mutta Vehon huolenpitosoppari ei korvannut. Kaskon piikkiin sai onneksi laitettua.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 148
- Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
En osaa sanoa. Tosiaan väittivät, että olen esim. ajanut keulan lumipenkkaan tms., jolloin umpiot olisivat saaneet tällin alhaaltapäin. Mutta puskurista ei löytynyt mitään siihen viittaavia jälkiä.Nippe kirjoitti: ↑To 28.09.2023 04:52Miksi ei mennyt huoltosoppariin? Jos olivat kuitenkin halki ilman ulkoista vauriota?melastinen kirjoitti: ↑Ti 26.09.2023 22:36 Omassa käytössä olevaan prefacelift työsuhdeautoon uusittiin viime vuonna molemmat multibeam-umpiot ohjainlaitteineen, kun olivat kumpikin haljenneet ja toinen keräsi reilusti kosteutta sisäänsä. Mitään jälkiä törmäyksestä tms. ei löytynyt, mutta Vehon huolenpitosoppari ei korvannut. Kaskon piikkiin sai onneksi laitettua.
Omasta pussista olisi varmaan pitänyt taistella enemmän, mutta en jaksanut/ehtinyt. Tai no jos auto olisi oma, niin eihän ne umpiot olisi edes menneet vaihtoon, kun toimivat edelleen ok ja varmasti halkeamat olisi saanut jollain tavalla fiksattua, olivat kuitenkin fyysisesti melko pienet. Vehon mukaan myös ohjainlaitteet olivat saattaneet saada kosteutta, joten sen vaadin, että uusivat sitten samalla ne kaikki, kun kerran kaskosta piti maksaa.
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Käyttötilanteestahan tuo paremmuus riippuu. Samakin muutos on yhdelle käyttäjälle parannus ja toiselle heikennys.
Ajovaloja eivät kaikki tarvitse, mutta pimeässä ajavan kannalta ei ainakaan pre-faceliftin Multibeameista saa huippuvaloja kun lähes sata metriä kantamaa puuttuu. Kun viime vuosituhannen Saabin halogeenivalojenkin valaisumatkasta jää noin 50 m puuttumaan, on huippu varsin kaukana. Ruuhkaan matriisiledit varsin kapealla valokuviolla toki sopivat. Uudehkon Volvon tavoittaessa Thorin vasaroiden valokuvio painuu leveästi kummaltakin puolen Mersun ohitse kaukaa pientareiden kautta.
Ja että miksi vaihtaa halvempaan? Harkitsin hetken itsekin ehjän auton muutosta parempien valojen toivossa. Pimeässähän nuo valot eivät riitä vaan lisää tarvitaan. Multibeamia seuraava lisävalon ohjauskontrolleri ei vaan toiminut luotettavasti. Ihan liikaa välkettä ja sekunnin härövaihtoja häiritsi niin että palautin valot perinteisempään käsikäyttöön. En tiedä, ovatko ruotsalaiset saaneet ohjainlaitteen softia paremmin hallintaan omien kokeilujeni jälkeen?
Täysiä kaukovaloja ja lähivaloja seuraava kontrolleri toimii kuin junan vessa. On toiminut omassa W212:ssa jo pian 10 vuotta ilman yhtään virhettä. Olisi se vaan paljon helpompaa ajaa itsestään lähivaloille vaihtavalla automatiikalla joka sammuttaa ja sytyttää lisävalopanelin silloin kun pitääkin. Multibeam valosta on siis pimeässä se etu, että koko talven saa vaihtaa valot itse.
Käyttötilanteita on erilaisia enkä itsekään kaipaisi kaukovaloja jos ajaisin valaistulla moottoritiellä tai Etelä-Suomen vilkkailla valtateillä. Mutta pimeässä sarvipäiden seassa seikkaillessa Multibeam on rasittavan heikkotehoinen ilman Ultra Range moduleita.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Joo, en osaa ottaa kantaa miten hyvät ne multibeamit on, mutta mun pointti oli se, että jos ne on niillä tehtaalta tilattu, on se selkeä muutos alkuperäiseen ja alkuperäsäisyyteen, jos ne on vaihdettu toisiin jälkikäteen. Eli toisin sanoen kotkaus.740 GLE kirjoitti: ↑Pe 29.09.2023 23:41Käyttötilanteestahan tuo paremmuus riippuu. Samakin muutos on yhdelle käyttäjälle parannus ja toiselle heikennys.
Ajovaloja eivät kaikki tarvitse, mutta pimeässä ajavan kannalta ei ainakaan pre-faceliftin Multibeameista saa huippuvaloja kun lähes sata metriä kantamaa puuttuu. Kun viime vuosituhannen Saabin halogeenivalojenkin valaisumatkasta jää noin 50 m puuttumaan, on huippu varsin kaukana. Ruuhkaan matriisiledit varsin kapealla valokuviolla toki sopivat. Uudehkon Volvon tavoittaessa Thorin vasaroiden valokuvio painuu leveästi kummaltakin puolen Mersun ohitse kaukaa pientareiden kautta.
Ja että miksi vaihtaa halvempaan? Harkitsin hetken itsekin ehjän auton muutosta parempien valojen toivossa. Pimeässähän nuo valot eivät riitä vaan lisää tarvitaan. Multibeamia seuraava lisävalon ohjauskontrolleri ei vaan toiminut luotettavasti. Ihan liikaa välkettä ja sekunnin härövaihtoja häiritsi niin että palautin valot perinteisempään käsikäyttöön. En tiedä, ovatko ruotsalaiset saaneet ohjainlaitteen softia paremmin hallintaan omien kokeilujeni jälkeen?
Täysiä kaukovaloja ja lähivaloja seuraava kontrolleri toimii kuin junan vessa. On toiminut omassa W212:ssa jo pian 10 vuotta ilman yhtään virhettä. Olisi se vaan paljon helpompaa ajaa itsestään lähivaloille vaihtavalla automatiikalla joka sammuttaa ja sytyttää lisävalopanelin silloin kun pitääkin. Multibeam valosta on siis pimeässä se etu, että koko talven saa vaihtaa valot itse.
Käyttötilanteita on erilaisia enkä itsekään kaipaisi kaukovaloja jos ajaisin valaistulla moottoritiellä tai Etelä-Suomen vilkkailla valtateillä. Mutta pimeässä sarvipäiden seassa seikkaillessa Multibeam on rasittavan heikkotehoinen ilman Ultra Range moduleita.
Itsellä on omassa karvalakissa tavalliset High performance ledit missä ei ole edes automaattista pitkien vaihtoa, ja hyvin olen pärjännyt nyt kohta kolme vuotta. Ei ole koskaan tullut tilannetta missä olisin tarvinnut lisää valoa. Ehkä ne jossain susirajalla sitten alkaa olla onnettomat, mutta siitä alempana on ainakin pärjännyt riittävästi. Tulipa toissasyksynä ajettua w124:n orkkisvaloilla täältä Etelästä Pohjanmaalle illalla ja kyllä siinä oli melko kamala kokemus 213:n jälkeen. Täytyy kuitenkin muistella että sellaisilla on tullut ajettua varmaan puoli miljoonaa kilometriä nuorempana.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Niin kuin monet jo maininneetkin niin käytetyt vaan tilalle ja koodaus. Se on paljon helpompi kuin alkaa vaihtamaan toisentyyppisiin. Koodaaminen niihin staattisiin ledeihin on isompi homma.Lerschinen kirjoitti: ↑Ma 25.09.2023 22:36 Onko mahdollista korvata W213 faceliftin adaptiivisia ledvaloja perinteisillä led-valoilla?
Tässä kaveri ihmetteli, että hänelle oltiin kerrottu umpion kustantavan yli 5000e ja koodauksen siihen vielä tonnin päälle. Voiko tämä oikeasti olla edes mahdollista, vai yritetäänkö tässä nyt koijata jotain?
Ovokolta noita lamppuja saa, jos ei oo iso mälli niin todennäköisesti vanhat ohjainboksit on kunnossa, jos ei oo, niin niitäkin saa kohtuuhinnalla (100-200€/kpl).
Veho nyt vaan laskee kaiken uusilla osilla eikä suostu vanhoja laittaa vaikka voisivatkin. Tuo multibeamien ohjainboksien koodailu on helppoa koska niissä ei ole mitään lukituksia tms. Minäkin voin tehdä jos tarve.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
TM mittauksen mukaan 5 luksin käyrä (jonne saakka jotain näkeekin oikeasti) on jossain 160 - 170 metrissä. Se on varsin keskinkertainen lukema. Ennen Mersun Utra Range LED valoja TM mittaushistorian ennätystä piti hallussaan Saab 9-5 nelivalohalogeenit 220 metrissä. Ultra Range LEDit painuvat vielä siitäkin ohitse ja mikä parasta, ne eliminoivat adaptoituvuudellaan isojen valojen ainoan heikon puolen (=missä niitä valoja mahtuu käyttämään).
Näitä voi suhteuttaa vaikka Liikenneturvan mallinnukseen pysähtymismatkasta. Alle 200 metrin valoilla ei voi ajaa edes talvirajoituksen 80 km/h liukkaalla kelillä:
https://extrat.liikenneturva.fi/pysahty ... a-auto/fi/
Fysiikka on kaikille samaa, mutta se on tietenkin jokaisen omaa priorisointia kuinka tärkeäksi katsoo erilaiset talviolosuhteet omassa valinnassaan.
Uskoisin ymmärtäväni kommenttisi alkuperäisyydestä ja olen aika pitkälle itsekin samaa mieltä. Käytettyä ostaessani suhtaudun itsekin epäluuloisesti omistajan tekemiin virityksiin. Ehkä ajattelutapojamme erottaa se, että minä hyväksyn perustellut ja oikein tehdyt muutokset jälkiasennuksenakin. Rosvoliittimillä tehtyjä kotkauksia en.EVO X kirjoitti: ↑Su 01.10.2023 17:23 jos ne on niillä tehtaalta tilattu, on se selkeä muutos alkuperäiseen ja alkuperäsäisyyteen, jos ne on vaihdettu toisiin jälkikäteen. Eli toisin sanoen kotkaus.
Itsellä on omassa karvalakissa tavalliset High performance ledit missä ei ole edes automaattista pitkien vaihtoa, ja hyvin olen pärjännyt nyt kohta kolme vuotta. Ei ole koskaan tullut tilannetta missä olisin tarvinnut lisää valoa. Ehkä ne jossain susirajalla sitten alkaa olla onnettomat, mutta siitä alempana on ainakin pärjännyt riittävästi. Tulipa toissasyksynä ajettua w124:n orkkisvaloilla täältä Etelästä Pohjanmaalle illalla ja kyllä siinä oli melko kamala kokemus 213:n jälkeen. Täytyy kuitenkin muistella että sellaisilla on tullut ajettua varmaan puoli miljoonaa kilometriä nuorempana.
Voitko sinä hyväksyä alkuperäisvarusteiden lisäämistä jälkeenpäin, jos se tehdään oikein?
Myönnän olevani heikoilla tämän argumenttini kanssa siksi, että sekä valotehon että ennen kaikkea adaptiivisuuden osalta Multibeamit High Beameiksi muuttava periaatteessa heikentää auton varustelutasoa. Myönnän silti itsekin hetken harkinneeni tätä vaihtoehtoa, jos High Beamien kanssa meidän käytössä tarpeelliset lisävalot toimivat automatiikalla mutta Multibeamien kanssa eivät. Jätin silti tekemättä, eli nyt S213 voi ajaa joko tehtaan Multibeam automatiikalla tai enemmän valoja tarvitessaan lisävalopanelin kera ja valot käsin vaihtaen.
Ainoa toinen esimerkkini tehtaan varusteiden vähentämisestä on oman autoni (W212) tehdas-Webaston mukavuuskytkennän poisto, joka mielestäni parantaa auton toimintaa talvella. Ajoon lähdön jälkeen ei tulee kylmää henkäystä, vaan lämpötila lähtee kehittymään oikeaan suuntaan heti moottorin käynnistyttyä. Meillä on siis molemmat autot kotkattu.
Meidän mökkimatkamme ajetaan Suomen porokolarialtteimman tieosuuden läpi. Samalla valtatien pätkällä on myös toinen mielenkiintoinen tilastotieto, jonka mukaan tyypillisin kuolemaan johtava liikenneonnettomuus kyseisellä tiellä mökkikuntamme alueella on hirvikolari.
Siksi S213:n Multibeam-valoilla on ahdistavan synkkää ja pimeää ajaa näihin valoihin tottuneella:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=203&t=53840
Yllä olevan linkin ensimmäisen sivun ensimmäinen kuva W212 vakio bi-xenonvalojen valokuviosta on samaa luokkaa kuin W213 Multibeam, vaikka onkin sitä noin 10 tai max. 20 metriä lyhempi. Vanhan mallin xenonvalot taitavat olla vähän leveämmätkin, vaikka eivät riittävät leveät olekaan. Viimeisessä lumikuvassa esiintyvä W212 + X-Vision Genesis 600 paneli kertoo millaisilla valoilla porojen suhteen saa ajella melko rauhassa. Hirvelle ei valitettavasti voi aina mitään koska hirvi saattaa päättää juosta tien yli, jolloin se tulee sivusta nopeudella, jonka käsittelemiseen ei kenenkään reaktioaika riitä.
Ei näitä valoja mahdu ruuhkassa edes käyttämään, joten en edes yritä myydä näitä muille, vaan ainoastaan perustelen kantani, että meidän perheen käytössä Mersulta vain Ultra Range valot ovat hyvät ja mikään muu ei sellaisenaan riitä.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Kiitos tästä!amatoori kirjoitti: ↑Ti 03.10.2023 11:07 Niin kuin monet jo maininneetkin niin käytetyt vaan tilalle ja koodaus. Se on paljon helpompi kuin alkaa vaihtamaan toisentyyppisiin. Koodaaminen niihin staattisiin ledeihin on isompi homma.
Ovokolta noita lamppuja saa, jos ei oo iso mälli niin todennäköisesti vanhat ohjainboksit on kunnossa, jos ei oo, niin niitäkin saa kohtuuhinnalla (100-200€/kpl).
Hyvä tietää vaikka kaikki perheen S213 kuskit onkin vannotettu olemaan nojailematta lumipenkkoihin etupuskurilla.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Tämä ei vastaa topicin alkuperäiseen kysymykseen, mutta kirjoitanpa silti. Olen tilannut kaksi W213:sta uutena, molempiin on tullut ruksittua Multibeam Led -ajovalot.
Vm. 2019 pre-faceliftiin ne maksoivat 1650€, ja olivat aiemman auton Bi-xenoneihin verraten suunnilleen yhtä tehokkaat, mutta bonuksena mukautuminen edessäajavien ja vastaantulevien mukaan, mahdollistaen mm. penkkojen valaisemisen hirviä ynnä muita vaaroja varten.
Näissä oli kuitenkin sama puute kuin bi-xenoneissa, eli kantama oli hieman riittämätön. Automatiikka kuitenkin toimi yllättävän hyvin, ehkä joskus joku väläytti pitkiä, mutta harvakseltaan.
Nykyisen faceliftin vm.2022 valoihin tuli tämä Ultra range -toiminto, joka kyllä ihan mukavasti lisää valojen kantamaa... Mutta vähän koen tulleeni petetyksi 1950€ hintalapun kanssa siinä kohtaa kun joudun vetämään itse viiksestä valot lyhkäsille.
Nimittäin automatiikka toimii _paljon_ huonommin kuin pre-faceliftissä. Tämä tekee varjostukset todella myöhään, ja monesti lyö uudestaan täyden valaistuksen päälle (myös ne ultra ranget) kun vastaantulija vaihtaa lyhyille. Tämä ongelma korostuu lisävalollisten rekkojen ja henkilöautojen kanssa, varsinkin jos ne h:löauton omat valot ovat himmeät halogeenit.
Valoja on tutkittu huollossa, ja jotain päivityksiäkin on koetettu niihin tehdä, mutta eivät ne vaan oikein toimi toivotulla tavalla.
Joskus myös tuntuu, että edessä menevä autokin joutuu peilien kautta sokaistuksi, eli varjostus ei toimi riittävän tarkasti. Kerran sain tästä palautteen kollegalta, joka ajoi edelläni, sanoi myös "ettei se sun entinen auto noin häikäissyt", ja kerran pimeällä tiellä edessä ajanut auto välkytti takasumaria niin kauan, että vaihdoin manuaalisesti lyhkäsille.
En tiedä liittyykö asiaan, mutta autoa joutui odottamaan tehtaalta liki 9kk, juurikin näihin multibeameihin tarvittavien komponenttien saatavuusongelman takia. Onko nämä lie tehty jostain B-luokan osista, vai miksi ne eivät toimi lähellekään niin hyvin kuin ne pre-facessa toimivat. Onkohan muilla samoja kokemuksia?
Vm. 2019 pre-faceliftiin ne maksoivat 1650€, ja olivat aiemman auton Bi-xenoneihin verraten suunnilleen yhtä tehokkaat, mutta bonuksena mukautuminen edessäajavien ja vastaantulevien mukaan, mahdollistaen mm. penkkojen valaisemisen hirviä ynnä muita vaaroja varten.
Näissä oli kuitenkin sama puute kuin bi-xenoneissa, eli kantama oli hieman riittämätön. Automatiikka kuitenkin toimi yllättävän hyvin, ehkä joskus joku väläytti pitkiä, mutta harvakseltaan.
Nykyisen faceliftin vm.2022 valoihin tuli tämä Ultra range -toiminto, joka kyllä ihan mukavasti lisää valojen kantamaa... Mutta vähän koen tulleeni petetyksi 1950€ hintalapun kanssa siinä kohtaa kun joudun vetämään itse viiksestä valot lyhkäsille.
Nimittäin automatiikka toimii _paljon_ huonommin kuin pre-faceliftissä. Tämä tekee varjostukset todella myöhään, ja monesti lyö uudestaan täyden valaistuksen päälle (myös ne ultra ranget) kun vastaantulija vaihtaa lyhyille. Tämä ongelma korostuu lisävalollisten rekkojen ja henkilöautojen kanssa, varsinkin jos ne h:löauton omat valot ovat himmeät halogeenit.
Valoja on tutkittu huollossa, ja jotain päivityksiäkin on koetettu niihin tehdä, mutta eivät ne vaan oikein toimi toivotulla tavalla.
Joskus myös tuntuu, että edessä menevä autokin joutuu peilien kautta sokaistuksi, eli varjostus ei toimi riittävän tarkasti. Kerran sain tästä palautteen kollegalta, joka ajoi edelläni, sanoi myös "ettei se sun entinen auto noin häikäissyt", ja kerran pimeällä tiellä edessä ajanut auto välkytti takasumaria niin kauan, että vaihdoin manuaalisesti lyhkäsille.
En tiedä liittyykö asiaan, mutta autoa joutui odottamaan tehtaalta liki 9kk, juurikin näihin multibeameihin tarvittavien komponenttien saatavuusongelman takia. Onko nämä lie tehty jostain B-luokan osista, vai miksi ne eivät toimi lähellekään niin hyvin kuin ne pre-facessa toimivat. Onkohan muilla samoja kokemuksia?
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Useammasta eri multibeam tai digital light autosta kokemusta eikä noissa ole ollut mitään ongelmia valoautomatiikan kanssa. Jotkut foorumilla joutuneet suuntaamaan valoja, en muista oliko multibeameja vai vanhempia.
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Ihan ongelmatonta ajovaloautomatiikkaa mulla ei ole ollut yhdessäkään mersussa. W212 Bi-xenonit automaattivaihtajalla, ja aiemman auton W213 preface multibeamit tekivät kumpikin sitä, että mäen takaa vastaantulevan rekan vaihtaessa lyhkäsille (ja rekan omien valojen jäädessä mäennyppylän taakse) nämä heitti uudestaan pitkille. Mutta sen pystyi hyväksymään, koska eihän se kamera voi nähdä tilannetta mäen taakse.
Mutta sitä ei voi hyväksyä, että tämä facelift heittää jopa suoralla tieosuudella uudestaan täydet pitkät kun vastaantulija vaihtaa lyhkäsille. Myöskään katuvaloalueella auto ei aina hoksaa, että nyt pärjää lyhkäsillä, vaan ajelee jonkin matkaa ns. pitkät päällä.
Tässäkään tilanteessa ei kahden aiemman auton kohdalla ollut ongelmaa.
Eli kyllä tuossa joku vika on, varsinkin jos muut eivät tällaista ongelmaa ole havainneet..
Järjestelmä ei vaan anna mitään vikakoodia, valo-ohjaimiin on ajettu päivitys, kameran linssiä/tuulilasia on putsattu ja taidettiin järjestelmä myös kalibroida uusiksi yhdessä huollossa, mutta eipä noilla mainittavaa vaikutusta ollut.
Mutta sitä ei voi hyväksyä, että tämä facelift heittää jopa suoralla tieosuudella uudestaan täydet pitkät kun vastaantulija vaihtaa lyhkäsille. Myöskään katuvaloalueella auto ei aina hoksaa, että nyt pärjää lyhkäsillä, vaan ajelee jonkin matkaa ns. pitkät päällä.
Tässäkään tilanteessa ei kahden aiemman auton kohdalla ollut ongelmaa.
Eli kyllä tuossa joku vika on, varsinkin jos muut eivät tällaista ongelmaa ole havainneet..
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Tarkoitatko vikakoodeilla mittaristoon tulevia vikaviestejä vai testerillä luettavia viestejä? Välttämättä kumpikaan ei auta tässä jos ohjainlaite luulee toimivansa oikein mutta tulotiedoissa vikaa. Jotain kyllä pahasti vialla jos auto ei tunnista edes katuvaloja, ihan kuin kameran näkemä kuva olisi pilalla jostain syystä.
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Tarkoitin testerillä luettavia vikakoodeja, testerin mukaan kaikki on ok.DBFI kirjoitti: ↑Ke 04.10.2023 11:54 Tarkoitatko vikakoodeilla mittaristoon tulevia vikaviestejä vai testerillä luettavia viestejä? Välttämättä kumpikaan ei auta tässä jos ohjainlaite luulee toimivansa oikein mutta tulotiedoissa vikaa. Jotain kyllä pahasti vialla jos auto ei tunnista edes katuvaloja, ihan kuin kameran näkemä kuva olisi pilalla jostain syystä.
Pre-face vaihtoi lyhkäsille heti katuvalojen alussa, tällä ehtii yleensä ajamaan kahden pylvään ali, ennen kuin sininen valo mittaristosta sammuu. Luulen että veikkauksesi kanssa olet oikeilla jäljillä; kamera ei osaa lukea tilannetta riittävän tarkasti tai nopeasti.
Toinen ratkaisematon piina tässä on peilien kääntö koria vasten kun ovet lukitaan. Se ei pysy pois päältä, vaan yleensä viimeistään 4h käyttämättömyyden (eli samalla kun nollautuu lähdön jälkeen -näyttö) jälkeen alkavat peilit taas kääntyä, samalla toki se asetus on muuttunut itsestään asentoon "päällä" siellä valikossa. Tätäkin on tutkittu ja oviohjaimia päivitelty, mutta aina vaan 'peilidementia' vaivaa..
Ajoavustimien häviäminen/poiskytkeytyminen sentään ainakin toistaiseksi poistui ohjainlaitepäivityksen jälkeen; nekin ehtivät muistaakseni seitsemän kertaa häviämään ensimmäisen 100tkm aikana.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Olisko se kamera hiukan pois paikoiltaan ? Näkee ihan jotain muuta kuin mitä sen pitäisi nähdä ? S205:ssä nuo valot toimii ihan kohtuullisesti, joskus se ei tunnista vastaanulijaa jolla on ihan onnettomat tuikut, muuten kyllä ihan riittävän hyvin. Pieni viive on lyhkäisille vaihtamisessa kun tulee katuvalojen alueelle mutta ei häiritsevä.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Sisältääkö uusien autojen Digital Light varuste myös Ultra Range kaukovalomodulit vai pitääkö ne saadakseen valita Digital Lightin lisäksi myös Ultra Range?
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Ei kai ultra range ole koskaan ollut erillinen varuste. Kuuluu multi beameihin tai digital light valoihin jos ovat ultra range aikakaudelta?
Jossain muualla Euroopassakin valittelivat muistaakseni C-korisesta että jotkut projisoinnit ei kuuluneet muistaakseni C-sarjalaiseen vakiona mutta ainakin Suomen hinnastossa näytti sillekin olevan vakiona (eikä nuo mitenkään oleellisia olekaan).
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Nettihän on tietenkin täynnä kaikenlaista, mutta ymmärsin, että tuossa olisi Multibeam selvästikin ilman pitkän kantaman moduleita ja Digital Lights niiden kanssa:
https://youtu.be/XW8HzVvDmJs?si=NbWx4usRt-x-PvA6
selkein ero näkyy 1:40 ja 3:40 eteenpäin.
https://youtu.be/XW8HzVvDmJs?si=NbWx4usRt-x-PvA6
selkein ero näkyy 1:40 ja 3:40 eteenpäin.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Mistä päättelit että 213-korisesta puuttui long range pitkät? Vaikutti vähän siltä että autoa vaihdettaessa oli myös kameran valotusta säädetty.740 GLE kirjoitti: ↑Ma 16.10.2023 22:51 Nettihän on tietenkin täynnä kaikenlaista, mutta ymmärsin, että tuossa olisi Multibeam selvästikin ilman pitkän kantaman moduleita ja Digital Lights niiden kanssa:
https://youtu.be/XW8HzVvDmJs?si=NbWx4usRt-x-PvA6
selkein ero näkyy 1:40 ja 3:40 eteenpäin.
Tarkoitit kai kohtaa jossa autot ajaa sivutielle, 213 nostaa vauhtia sen verran että pitkät tulee päälle, 223 paikallaan ja kuski käyttää pitkiä viiksestä? Lähtee sen jälkeen kyllä ajamaankin mutta ei samaa lenkkiä kuin toisella autolla.
Long range pitkäthän kytkeytyy vasta moottoritievauhdissa, en muista riittikö edes Suomessa sallittu nopeus, varsinkaan talvella. Noissa videoissa vauhti ei riitä, en tiedä kytkeytyykö paikallaan viiksestä pitkiä vilauttamalla.
Omassa autossa digital light valot, vaimon 21-mallisessa 213 korisessa multibeamit (213-koriseen ei digital light valoja saanutkaan, ei kai koko mallisarjan aikana) enkä noissa pitkissä ole oleellisia eroja huomannut (tosin kummallakin aika vähän pimeässä ajellut). Long range pitkiä ei ole erikseen lisävarusteena mutta kyllä tuossa 213 multibeam valoissa ne on. Se digital light megapixelin matriisi ei pitkille kannakaan, projektiot enemmän show off -juttuja.
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Se on kieltämättä totta, että valotusarvoja lukitsematta ei valoja voi verrata kuvien perusteella.
Tekniikan Maailman mittauksissa kuitenkin S:n ultravalojen 5 luksin käyrä ylsi ohi 250 metrin ja 213 Multibeamien vastaava jää alle 180 metriin. Noin suuri ero on jo merkittävä.
Onko täysien valojen rajanopeus säädettävissä? Sehän pitää olla ilman muuta alle 80 km/h toimiakseen ollenkaan.
Tekniikan Maailman mittauksissa kuitenkin S:n ultravalojen 5 luksin käyrä ylsi ohi 250 metrin ja 213 Multibeamien vastaava jää alle 180 metriin. Noin suuri ero on jo merkittävä.
Onko täysien valojen rajanopeus säädettävissä? Sehän pitää olla ilman muuta alle 80 km/h toimiakseen ollenkaan.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
Minkä ikäinen 213 oli TM:n testissä? Eikös long range tullut 213-korimallin aikana?740 GLE kirjoitti: ↑Ti 17.10.2023 11:38 Se on kieltämättä totta, että valotusarvoja lukitsematta ei valoja voi verrata kuvien perusteella.
Tekniikan Maailman mittauksissa kuitenkin S:n ultravalojen 5 luksin käyrä ylsi ohi 250 metrin ja 213 Multibeamien vastaava jää alle 180 metriin. Noin suuri ero on jo merkittävä.
Onko täysien valojen rajanopeus säädettävissä? Sehän pitää olla ilman muuta alle 80 km/h toimiakseen ollenkaan.
Long range kytkentärajaa ei pysty auton valikoista säätämään. Ei kai sitä kukaan säätäisikään ylemmäs kuin alimpaan mahdolliseen nopeuteen niin säätö olisi turha. Bittinikkarit todennäköisesti pystyy asetusta muokkaamaan.
Miten TM muuten noita valoja ohjaa kun mittaus varmaan tehdään paikallaan?
Re: W213, adaptiiviset led-etuvalot korvattavissa?
En tiedä TM mittaustapaa, mutta oletan että useimmissa autoissa pakkovaloasennossa saa täydet valot päälle paikallaankin?
Kaikissa ei saa ja ainakin BMW:n laservaloista onkin kerrottu että mittaustulos vastaa LEDejä ja laserit tulevat siihen lisäksi.
Kaikissa ei saa ja ainakin BMW:n laservaloista onkin kerrottu että mittaustulos vastaa LEDejä ja laserit tulevat siihen lisäksi.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä