Turbodieselin webasto herkesi lämmittämästä viime talvena. Epäilin pumpun mennen rikki, kun palopuhallin ja kiertovesipumppu toimivat eikä pumppu nakuttanut. Vaihdoin nyt uuden pumpun (toimitus VW:n pidikkeessä ) mutta ei pelaa.
Otin pistokkeen irti, yleismittari kiinni pistokkeeseen ja laite päälle. Nollaa näyttää. Hetken päästä palopuhallinkin hiljenee kun ei syty. Mistähän vikaa kävisi etsimään, tuskin pumpulle omaa sulaketta on?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
DBW46 ilmeisesti? Ohjainyksikkö antaa pumpulle sykäyksittäin virtaa oman kaksinapaisen pistokkeen kautta (sininen ja musta johto). Varmista vielä sieltä, ettei ole katkos ohjainyksikön ja pumpun välisessä kaapelissa.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
DBW46. Ja tarkoitat nimenomaan sitä alumiininväristä lootaa takapenkin alla? Onko ohjainyksikön päässäkin samanlainen liitin kuin pumpun päässä?
Aiheeseen liittyen tarvitaan myös parempi pumpun kannatin A1245068140, entinen on mennyt tuolla pohjassa aika huonoksi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Alumiinikuorinen boksi. Ässässä se on apparin jalkatilassa, 124 en tiedä missä sijaitsee. Sininen ja musta tai ruskea pariliitin menevät suoraan pumpulle. Tsekkaa myös lämpösulake itse lämmittimen päällä. Muistaakseni kaksi suht ohutta sinistä johdinta. Pitäisi päästää virtaa läpi. Jos on auki, niin luultavasti ollut liian vähän vettä ja ilmaa, minkä takia ylikuumentunut. Joissakin lämpösulake on resetoitava, joissakin kertakäyttöinen. En muista minä vuonna vaihtui.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Kesällä -88 muuttuu lämpösulake kuitattavaksi Webastolla, en tiedä milloin MB:n alkuperäislämmittimissä.
Helpoiten nämä erottaa toisistaan siten että siinä kuitattavassa mallissa on (ollut) läpikuultava kumitutti painikkeen päällä, kun taas kertalaukeavassa ei ole muuta kuin keltainen epoksimötikkä joka lauetessaan nousee ylös.
Lämpösulake on kytketty sarjaan annostelupumpun kanssa, joten lauetessaan se katkaisee polttoainesyötön ja varmistaa näin lämmittimen sammumisen. Vian hätäinen diagnisointi yleensä johtaa turhaan annostelupumpun vaihtoon...
Minulta löytyy nämä molemmat sekä polttimen huoltosarja ja hehkutulppa alkuperäisinä Webaston huolto-osina
Vika taisi löytyä, ks. kuva. Mutta tarkoittaako kuva, että tuonkin voi kuitata, vai mihin tuo liittyy?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kuva tahtoo kertoa että älä irroita jos jäähdytysneste on kuumaa.
Ei voi kuitata, kertalaukaistava lämpösulake. Kuten kuvasta näkyy, tuo keltainen epoksin kaltainen mömmö on pursunut tuolta ulos.
Toki voi kokeilla kuumentaa sitä sulaketta, irroitettuna lämmittimestä, niin kuumaksi että tuo mömmö taas pehmenee ja sen saa painettua takaisin sisään ja antaa puristettuna jäähtyä jotta pysyy taas siellä sisällä. Vastusmittarilla mittaa että vastus on n. 0Ω.
Lämpötila jossa tuo laukeaa on muistaakseni 141°C joten ihan helposti se ei laukea.
Kertakäyttösulake juu. Viimeksi kun etsin, niin eipä enää ollut ihan helposti saatavilla. Lopullisen diagnoosin saa tietty sillä, että yhdistää tuon sulakkeen nastat. Pitäisi lämmittimen lähteä toimimaan normaalisti sen jälkeen.
Koska kyseessä on vain yksinkertainen lämpösulake, niin teoriassa ei ole kovinkaan ihmeellinen juttu säveltää jokin korvaava osa tilalle. Hasardimies pistää vaan piuhat yhteen ja jatkaa ilman sulaketta.
Omista laitteista on vuosien varrella muutamia tuollaisia kosahtanut. Viimeksi reilu vuosi sitten. Yhdestäkään ei kyllä mitään ulos työntynyt, eikä viallisuutta ole näkynyt päällepäin. Ilmeisesti voivat siis vikaantua myös ikääntymisen eikä vain ”sulamisen” seurauksena,
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi