S203 vaihteistoongelma
S203 vaihteistoongelma
Kävipä nyt niin,että alkoi ongelmat tuon vaihteiston kanssa
Mese s203 -03 270 cdi viisivaihteisella automaattilaatikolla
Kävin kauppareissulla ja laatikko pelasi niinkuin pitääkin
Paluumatkalla ei enää vaihtanut kolmosta isommalle vaihteelle. Auto parkkiin ja sammutin moottorin,mutta eipä enää suostunut starttaamaan ja kojetaulun näytöllä ei näyttänyt mitään vaikka keppi p-asennossa. Kepin siirsin n-asentoon, mutta ei meinannut enää mennä takaisin p-asentoon. Nyt kuitenkin suostui lähtemään käyntiin ja pelasi hetken ainut ongelma,että ei suostunut enää toimimaan vaihto manuaalisesti. Vikakoodin luku ja ongelma katkos vaihteiston ja ecun välillä. Nollasin koodin ja nyt toistaiseksi toimii. Onko vinkkejä mitä lähteä fiksaamaan ensimmäiseksi
Mese s203 -03 270 cdi viisivaihteisella automaattilaatikolla
Kävin kauppareissulla ja laatikko pelasi niinkuin pitääkin
Paluumatkalla ei enää vaihtanut kolmosta isommalle vaihteelle. Auto parkkiin ja sammutin moottorin,mutta eipä enää suostunut starttaamaan ja kojetaulun näytöllä ei näyttänyt mitään vaikka keppi p-asennossa. Kepin siirsin n-asentoon, mutta ei meinannut enää mennä takaisin p-asentoon. Nyt kuitenkin suostui lähtemään käyntiin ja pelasi hetken ainut ongelma,että ei suostunut enää toimimaan vaihto manuaalisesti. Vikakoodin luku ja ongelma katkos vaihteiston ja ecun välillä. Nollasin koodin ja nyt toistaiseksi toimii. Onko vinkkejä mitä lähteä fiksaamaan ensimmäiseksi
MB 270cdi -03
Re: S203 vaihteistoongelma
Vaihteiston ohjain öljyä täynnä, tai keppiyksikkö rikki. Jälkimmäistä veikkaisin koska näytössä ei näy mikä vaihde.
Asiasta on jokusen kertaa täällä keskusteltu jos käyttää hakua. Ihan muutama viikko sitten viimeksi.
1. Ekana katsomaan onko öljyä ohjaimessa. Jos ei kohta kaksi.
Vaihteiston ohjaimesta töpseli irti ja jos öljyinen niin lootan liitin vuotaa, kapilaarina öljyä ohjaimeen ja oikosia. Pesua ja uusi liitin lootan kylkeen.
Tai
2. Keppiyksikkö käteen ja auki, juottokolvi käteen, fluxia ja juottamaan uusiksi optohaarukat ja kaikki isommat komponentit.
Sillä 9-10 korjaantunut.
Asiasta on jokusen kertaa täällä keskusteltu jos käyttää hakua. Ihan muutama viikko sitten viimeksi.
1. Ekana katsomaan onko öljyä ohjaimessa. Jos ei kohta kaksi.
Vaihteiston ohjaimesta töpseli irti ja jos öljyinen niin lootan liitin vuotaa, kapilaarina öljyä ohjaimeen ja oikosia. Pesua ja uusi liitin lootan kylkeen.
Tai
2. Keppiyksikkö käteen ja auki, juottokolvi käteen, fluxia ja juottamaan uusiksi optohaarukat ja kaikki isommat komponentit.
Sillä 9-10 korjaantunut.
Re: S203 vaihteistoongelma
Kiitos nopeasta vastauksesta. Missä tuo vaihteiston ohjain sijaitsee?
MB 270cdi -03
Re: S203 vaihteistoongelma
Eemelissä on hantin jalkatilassa, ja muistaakseni w203 samassa paikassa.
Jalkatilan matto pois ja vastaan tulee alumiinipelti mikä muovimuttereilla kiinni, pellin toisella puolella on ohjain.
Jalkatilan matto pois ja vastaan tulee alumiinipelti mikä muovimuttereilla kiinni, pellin toisella puolella on ohjain.
Re: S203 vaihteistoongelma
Siellä se on W203:ssa.
Tuli tuossa tutustuttua yhden väyrysen pitkään huoltohistoriaan. Se pistoke oli muutamaan kertaan jouduttu vaihtamaan.
Omassa 203:ssa se vaihdettiin kolmen vuoden iässä, noin 25 tkm ajettuna. Toisen kerran 19 vuoden iässä 80 tkm ajettuna, oli taas öljyä noussut boksiin.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: S203 vaihteistoongelma
No nyt on homma edennyt siihen vaiheeseen,että ohjain tarkiistettu eikä ollut öljyä. Tilasin nyt uuden keppiyksikön ja tarkoitus vaihtaa,mutta mitenkäs joutuuko koodaaman tuon uuden,että toimii?
MB 270cdi -03
Re: S203 vaihteistoongelma
Ei tarvitse koodailla, en ainakaan muista että olisi tarvinnut.
Re: S203 vaihteistoongelma
Ei tarvitse koodia, eikä auton alla työskentelyä. Purkamista ja kohdistamista kasauksessa piisaa, mutta helppo homma
Re: S203 vaihteistoongelma
Joopa taidan antaa huollon tehtäväksi tuon keppiyksikön vaihdon. Olisi pitänyt irroittaa kokonaan tuo keskikonsoli,että olisin saanut keppiyksikön pois eikä ollut mitään ruuveilla olevia kiinnityksiä vaan ilmeisesti jollain klipseillä kiinnitykset.
Käytin sähköliittimet irti yksiköstä ja nyt toiminut niinkuin pitää. Vaihdan nyt kuitenkin tuon uuden osan kun kerkesin tilata ja entinen yksikkö käy kaverilla tarkastettavana kun hänellä on kokemusta elektroniikan korjauksista. Saatan myydä tuon entisen jos jollain tarvetta
Käytin sähköliittimet irti yksiköstä ja nyt toiminut niinkuin pitää. Vaihdan nyt kuitenkin tuon uuden osan kun kerkesin tilata ja entinen yksikkö käy kaverilla tarkastettavana kun hänellä on kokemusta elektroniikan korjauksista. Saatan myydä tuon entisen jos jollain tarvetta
MB 270cdi -03
Re: S203 vaihteistoongelma
Ei ole klipsejä, edessä kiinnittyy kojelautaan kahdella kiristyspultilla(epäkesko), joita kääntämällä irtoaa tapeista
Vetävät vain kiinni tuohon tappiin, eivät irtoa


Tuosta pitäs selvitä oleellinen https://www.pelicanparts.com/techarticl ... onsole.htm
Rikkinäisen vaihdeyksikön hyvityshinta on 50€, takuukorjattu maksaa ~280€(takuu 5v)
Vetävät vain kiinni tuohon tappiin, eivät irtoa


Tuosta pitäs selvitä oleellinen https://www.pelicanparts.com/techarticl ... onsole.htm
Rikkinäisen vaihdeyksikön hyvityshinta on 50€, takuukorjattu maksaa ~280€(takuu 5v)
Re: S203 vaihteistoongelma
Kiitos vinkeistä Orlov. Sain viimein tuon purettua ja uusi osa paikallaan. Ainut ero tuohon ohjeeseen oli,että tässä on myös taakse oma puhallinmoottori joka piti ensin irroittaa ennenkuin sain konsolista ne kaksi pulttia näkyviin,että sain myös takaa tuon keskikonsolin irti. Vanha keppiyksikkö on nyt korjattu ja testattu toimivaksi.
MB 270cdi -03
Re: S203 vaihteistoongelma
Itsellä myös puhallin keskikonsolissa, ei ole paha irroitettava sekään 

Re: S203 vaihteistoongelma
Minulla myös toisessa ketjussa kerrottuna vaihteisto-ongelma. Ratkesi akun latauksella, nyt TOIMII.
Eilen rassasin ohjainyksikön irti, ja takaisin paikalleen, koska öljyä, tai muutakaan vikaa ei ollut havaittavissa. Sitten muistissa häivähti, että irrallinen navigaattori oli näyttänyt jotain "Jännite matala" tai vastaavaa. Laitoin laturin kiinni autoon, ensin syötti 2A jonkun aikaa, sitten latausvirta pieneni. Jätin yöksi lataamaan. Ja nyt ongelmat ovat (toistaiseksi) poissa. Täytyy lähipäivät seurata mittarin kanssa, onko vikaa akussa, vai auton omassa laturissa.
Tulipa vihdoin myös vaihdettua myös öljyt vaihteistoon, sekä öljynsuodatin tuohon yli 500 000km ajettuun autoon...
Eilen rassasin ohjainyksikön irti, ja takaisin paikalleen, koska öljyä, tai muutakaan vikaa ei ollut havaittavissa. Sitten muistissa häivähti, että irrallinen navigaattori oli näyttänyt jotain "Jännite matala" tai vastaavaa. Laitoin laturin kiinni autoon, ensin syötti 2A jonkun aikaa, sitten latausvirta pieneni. Jätin yöksi lataamaan. Ja nyt ongelmat ovat (toistaiseksi) poissa. Täytyy lähipäivät seurata mittarin kanssa, onko vikaa akussa, vai auton omassa laturissa.
Tulipa vihdoin myös vaihdettua myös öljyt vaihteistoon, sekä öljynsuodatin tuohon yli 500 000km ajettuun autoon...