Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Auto oli ajamatta viikon. Seurauksena kumit oli kantikkaat eli näihin Klebereihin näyttää tulevan se flat spot. Nostin paineet 2.5 barista eteen 2.8 ja taakse 3.0 kun päivän 6 + 6 km ajolla ei palautuneet. Eilen oli vähän paremmat, täristi kyllä vieläkin.

Tarttee varmaan ajaa ne kuumiksi, jos ne siitä asettuu.... ne on made in Romania.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja Karel »

karra kirjoitti: Ke 30.08.2023 10:14 Auto oli ajamatta viikon. Seurauksena kumit oli kantikkaat eli näihin Klebereihin näyttää tulevan se flat spot. Nostin paineet 2.5 barista eteen 2.8 ja taakse 3.0 kun päivän 6 + 6 km ajolla ei palautuneet. Eilen oli vähän paremmat, täristi kyllä vieläkin.

Tarttee varmaan ajaa ne kuumiksi, jos ne siitä asettuu.... ne on made in Romania.
Aika paha. Ei tuollaista saisi esiintyä. Reklamaation paikka.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Hienot tuli vanteista ja käy hyvin tuohon autoon, toisin kuin nuo 8-reikäset jotka näyttää aivan pölykapseleilta.
Ne renkaat voisi paremmin suoristua jos ajaa matalalla paineella jonkin aikaa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävin vkl aikana Ruotsinkylässä; auto seisoi yön yli Pyhtäällä, ja kun läksin ajoon niin muutaman kilometrin täryytti, sitten asettui. Painetta renkaissa 3.0 bar. Tuo kolme bar on aika tärisevä jo muutenkin, pitää nyt pudottaa seuraavaan reissuun sinne 2.7 paikkeille ja sitten vielä sinne 2.5 millä oli mukava ajaa. Täytyy nyt seurata.

Oikealla edessä otti joustossa kiinni jonnekin, kävin eilen montulla niin jonkun jäähdyttimen (moottoriöljy?) suojamuovi oli vähän löysällä oikean etupyörän edessä, siihen oli tavannut. Sain nippusiteellä 30 mm lisää tilaa siihen josko se auttaisi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3785
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja EVO X »

karra kirjoitti: Ke 30.08.2023 10:14 Auto oli ajamatta viikon. Seurauksena kumit oli kantikkaat eli näihin Klebereihin näyttää tulevan se flat spot. Nostin paineet 2.5 barista eteen 2.8 ja taakse 3.0 kun päivän 6 + 6 km ajolla ei palautuneet. Eilen oli vähän paremmat, täristi kyllä vieläkin.

Tarttee varmaan ajaa ne kuumiksi, jos ne siitä asettuu.... ne on made in Romania.
Tämä on myös kiinalaisissa enemmän sääntö kuin poikkeus. Yli 2pv kun seisoo niin muotoutuu. Yleensä on lähtenyt ~10km ajolla.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Taisihan nuo vähän täristellä kun ajoin talvisäilöön tämän viikko sitten, oli kyllä lyhyt matka eli kilometri :lol:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2308
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Monesti auttaa kun laskee paineet alas (1,0-1,5 bar).
Rauhallista ajoa kilometrin verran ja paineet normaaliksi. 😉
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

cuuno kirjoitti: Ma 30.10.2023 02:05 Monesti auttaa kun laskee paineet alas (1,0-1,5 bar).
Rauhallista ajoa kilometrin verran ja paineet normaaliksi. 😉
Pitää ensi kesänä ottaa tää ns seurantaan. Tänä kesänä tuli ajettua niin vähän, ensin kun oli väärät vanteet alla ja näillä virallisilla vaan pari-kolme kertaa muistaakseni.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Viime viikolla otin ajoon ja kyllähän renkaat jyskytti, no se hävisi sitten kohta. Pari pv oli ajamatta ja lähdin tshadiin, ei ne oikein täristäneet enää edes matkan alussa. EIkä seuraavana päivänä takaisinkaan tultaessa. Annetaan vielä mahdollisuudelle tsäänssi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Etupönttö tiensä päässä. On ruostunut downpipeihin niin lujasti että pitää varmaan pilkkoa se liitoksessa oleva ulkopuolinen putki.

Täältä saisi uuden etupöntön:

https://www.goeckel.de/mercedes_benz_se ... uspuff.htm

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Sain etupönton irti "ehjänä". Siis liitokset. Pönttö oli tiensä päässä, ulkokuoren alla oli mädäntynyt sisäkuori ja villat tursusi ulos. Suolistin laitoksen ja jäljelle jäi kaksi suoraa putkea joissa oli 36 pientä reikää. Hitsataan ne umpeen niin sen kanssa pärjää varmaan vuosia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Eli autoon tulee nyt ns. resonator delete? Mullahan oli omassa SEC:ssä alun perin (edelliseltä omistajalta) semmoinen setup. Tiedoksi, äänet tulee olemaan aikamoiset verrattuna auton alkuperäiseen setuppiin, resonaattorilla, vaikka alkuperäinen takapönttö olisi paikallaan.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Juha_M117 kirjoitti: To 15.08.2024 23:39 Eli autoon tulee nyt ns. resonator delete? Mullahan oli omassa SEC:ssä alun perin (edelliseltä omistajalta) semmoinen setup. Tiedoksi, äänet tulee olemaan aikamoiset verrattuna auton alkuperäiseen setuppiin, resonaattorilla, vaikka alkuperäinen takapönttö olisi paikallaan.
Ahaa, ai se on sellainen laite. Yritin järkeillä sen tarkoitusta mutta en pähkäilemällä saanut asiaan mitään tolkkua. Voisihan tuon ympärille rakennuttaa uuden resonaattorin, veisi esim tuonne Taipalsaarelle Samin Autotilalle kun hän on erikoistunut pakoputkiin.

Tällainen putkistohan tässä on, nyt jäisi vaan resonaattori pois. Kuinka tuo keskipönttöhärdelli sitten vaimentaa; sinullahan ei niitä ollut?

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Ainiin sinä olitkin tuota aivan etummaista pönttöä poistamassa, joka on katalysaattorin "paikalla". Homma ei ole minun autoon verrannollinen kun minulla siinä oli katti ja myöhemmin suorat putket. Mutta, selvästihän pöntön sisälmyksistä päätellen se on sulla tavallinen äänenvaimennin. Niinhän se katalysaattorikin on vaikkei se ole sen pääasiallinen tarkoitus.

En osaa sanoa paljonko äänet kovenee jos alkuperäisen resonaattorin ja takapöntön paikallaollessaan tuon ihan etummaisen pöntön korvaat suorilla putkilla. Arvelisin että ei paljoa mutta jonkun verran kuitenkin?

Nuo munuaisten näköiset keskipöntöt ovat ne alkuperäiset resonaattorit. Nyrkkisääntö on muistaakseni että resonaattorit vähentää dronea tasavauhdilla maanteillä ja takapönttö vaimentaa yleisesti.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja Karel »

Juha_M117 kirjoitti: Pe 16.08.2024 07:53
En osaa sanoa paljonko äänet kovenee jos alkuperäisen resonaattorin ja takapöntön paikallaollessaan tuon ihan etummaisen pöntön korvaat suorilla putkilla. Arvelisin että ei paljoa mutta jonkun verran kuitenkin?
Ei kovene mitenkään.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Karel kirjoitti: Pe 16.08.2024 18:48
Juha_M117 kirjoitti: Pe 16.08.2024 07:53
En osaa sanoa paljonko äänet kovenee jos alkuperäisen resonaattorin ja takapöntön paikallaollessaan tuon ihan etummaisen pöntön korvaat suorilla putkilla. Arvelisin että ei paljoa mutta jonkun verran kuitenkin?
Ei kovene mitenkään.
Hyvä, kiitos. Ajattelin että tehdään tuosta ns suora putki, jos äänet kovenee liikaa niin voi muokata helpohkosti myöhemmin, nyt kun liitokset on olleet auki.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

X-putki hitsattu ehjäksi kaasulla, ja sen taaempi sisäinen liitos on myös hitsattu umpeen. Liitos oli nimittäin sen kuoren sisällä ja aukesi kun kuori ei ollut sitä kiinni pitämässä. Pintaruosteet käsitelty Maston Hammer Rost Stopilla ja päälle tulee vielä musta kuumankestomaali.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä röhinää.

https://youtu.be/PwkbpzZUi5E?si=TPHfs1ImYYsOQfwg

Kannattaa laittaa kotiteatterista :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kesäauto Youngtimer 560 SEC 1987 nyt museorekisterissä 2018

Viesti Kirjoittaja karra »

Viikonloppuna kasasin putken paikoilleen, äänet on nyt suhisevan sivistyneet. Taka änkkärin yläpuolelta löytyi alkavaa pintaruostetta seitinohuesta maalipinnasta jotka putsasin ja käsittelin sekä ruosteenmuuntoaineella että toki pohja- kuin myös pintamaalila. Kuten myös sekä taka-että keskipönttöjen kumikannakkeiden korin puoleiset koukut kävin läpi. Lopuksi tectyliä perään, samoin hölväsin lämpöpeltien alle sitä ja kaikkin mahdollisiin peltien saumoihin.

Sumuttelin lopun lämmönkestävän maalin pakoputkeen johon tuli jälkiä asennuksen yhteydessä tunkin/pukkien käytöstä - yksinään kun sen taistelin takaisin.

Takakehto oli etusaumastaan alkanut punertaa, se sai saman käsittelyn eilen/tänään. Siihen taitaa osua lentävät kivet ja hiekka yms joten siihen vielä huomenna alustamassasprayta.

Käsijarruvaijereiden kannakkeet putsasin ja suojasin myös veli jackien kehotuksesta, olisi muuten jäänyt huomiotta nuo pikku detskut.

Muutenhan tuo on pohjastaan hieno. Ei ole suomalais-ugrilaiseen tyyliin kukaan kerinnyt suojaamaan ruosteita katseilta piiloon alustamassalla :mrgreen: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin