211 takajousien korkeusäätö
211 takajousien korkeusäätö
Moi,
Voisikohan joku auttaa pienen ongelman kanssa. Kyse on oikeastaan neuvosta Starin kanssa Auto jota homma koskee on 211.242. Auton perä on turhan matalalla. Starilla pääsen nostamaan perän oikealle korkeudelle ( tässä tapauksessa sellainen 30-35mm) mutta se ei jää sinne vaan palautuu. Mihin ne uudet arvot voi tallentaa Starin kanssa? Eli missä on se oikea paikka starissa?
Kiitos jo etukäteen.
T.
Jyrki
Voisikohan joku auttaa pienen ongelman kanssa. Kyse on oikeastaan neuvosta Starin kanssa Auto jota homma koskee on 211.242. Auton perä on turhan matalalla. Starilla pääsen nostamaan perän oikealle korkeudelle ( tässä tapauksessa sellainen 30-35mm) mutta se ei jää sinne vaan palautuu. Mihin ne uudet arvot voi tallentaa Starin kanssa? Eli missä on se oikea paikka starissa?
Kiitos jo etukäteen.
T.
Jyrki
Re: 211 takajousien korkeusäätö
Chassis -> Level adjustment -> Suspension -> Initial startup with manual settings
Jännitteen täytyy pysyä annettujen rajojen sisäpuolella
Jännitteen täytyy pysyä annettujen rajojen sisäpuolella
Re: 211 takajousien korkeusäätö
Moikka ja kiitos, että olet avuksi. Jännitteet oli muistaakseni ihan rajojen sisäpuolella. Kaikki siis muuten näyttää ihan normaalilta mutta se perä on vaan liian alhaalla. En ole varma mutta musta tuntuu, että sitä on joskus laskettu tarkoituksella ja tehty jotain johonkin. Mutta kuitenkin. Saan sen nostettua oikeaan korkoon manual setttingillä mutta kun otan Starin irti ja auto ajoon, niin laskee takaisin alas. Pitäisikö ne tallentua ohjainlaitteelle automaattisesti vai manuaalisesti? Jos manuaalisesti niin pitääkö mennä johonkin erikseen vai pitäisikö niiden jäädä automaattisesti arvoihin, jotka annettu tasonsäädössä?
T.
Jyrki
T.
Jyrki
Re: 211 takajousien korkeusäätö
Teitkö tuon initial startupin?
Jänniterajoja pystyi muistaakseni myös muuttamaan, mutta ei Xentryllä
Jänniterajoja pystyi muistaakseni myös muuttamaan, mutta ei Xentryllä
Re: 211 takajousien korkeusäätö
poistoon
Viimeksi muokannut w211E, Ke 08.11.2023 18:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 211 takajousien korkeusäätö
poistoon
Viimeksi muokannut w211E, Ke 08.11.2023 17:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 211 takajousien korkeusäätö
Kyse nyt ilmeisesti W211:stä? Tässä ketjussa puhutaan S211:stä ja systeemi on takana aivan erilainen.
Suurimmassa osassa sedaneista sarvikuonojen maassa on takana kierrejouset. Farmarissa on aina ilmajouset.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: 211 takajousien korkeusäätö
poistoon
Viimeksi muokannut w211E, Ke 08.11.2023 17:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 211 takajousien korkeusäätö
Jos ovat sedaniin tarkoitetut niin mun mielestä pitäis onnistua. Jotkut sport alustan (en ymmärrä mitä tarkoittaa tässä tapauksessa) vaimentimet laitoin itselle eteen kun mb-osan mukaan sinne sellaiset kuuluu. Entiset oli pitemmmät ja kuulemma osanumeron perusteella väärät.
En vaan tätä oikeen käsitä kun 211:n etupäätä pystyy säätämään jousilautasen korkeutta säätämällä. Ainakin bilsteineissä, pystyykö orkkisvaimentimilla ja muilla tarvikkeilla?
En vaan tätä oikeen käsitä kun 211:n etupäätä pystyy säätämään jousilautasen korkeutta säätämällä. Ainakin bilsteineissä, pystyykö orkkisvaimentimilla ja muilla tarvikkeilla?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: 211 takajousien korkeusäätö
Moi,
Tämä saattaa mennäkin *:n käyttöopastukseksi mutta jos vain niin kiitos. Eli mitä tarkoitat " Initial startupilla"? Mun * on Suomenkielinen versio ja tehty 2014. Vielä täsmennykseksi että auto on 211.242 vm 03. Menen kohteeseen Xentryllä: pääryhmät ja sieltä ohjainlaitteet-ohjainlaiteryhmät ja valinta alusta-sieltä valinta jousitus josta ENR eli electroninen tasonsäätö.Siellä on alavalikossa valittavana ohjainlaiteversiot,vikakoodit,mittausarvot,ohjaukse,käyttöönotto,pneumaattiset tarkistukset,listat ohjatuista vikakoodeista ja tarkistuksista,ohjainlaite protokolla huolto-ohjeet ja kehitystiedot. Koska vikakoodeda ei tule niin painuin ohjaukseen, jossa kalibroidun tasonajamisen voi tehdä manuaalisesti tai automaattisesti. Automaattisesti ei tapahdu mitään joten ajoin sen manuaalisesta. Mittausarvo korkeuden suhteen on tässä vaoheessa 10mm ja se pitäisi saada noin 30-35mm. Ok ajan sen manuaalisesti ja se jää siihen kun * on kiinni eikä mitään muuteta. Jos otan *irti tai autolla ajetaan, niin se putoaa samoihin kuin ennen. Ongelmaksi siis muodostuu se, että noita manuaalisesti ajettuja lukemia en osaa tallentaa johonkin. Äkkiseltään ei tule mieleen muuta kuin taso uudelleen ajettuna, menen valikoissa pykälän taakse päin ja valitsen käyttöönoton. Siellä voin valita kahdesta. Joko " käyttöönotto siirtämällä asetukset automaattisesti vanhasta ohjainlaitteesta" tai "Käyttöönotto tekemällä asetukset uuteen ohjainlaitteesee manuaalisesti/ korkeustason kalibrointi. Ollaanko nyt paikassa jossa uudet korkeuslukemat tallentuu?
T.
Jyrki
Re: 211 takajousien korkeusäätö
Käyttöönotto tekemällä asetukset uuteen ohjainlaitteesee manuaalisesti/ korkeustason kalibrointi on se millä saat tallennettua korkeuden.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: 211 takajousien korkeusäätö
Ok näin ajattelinkin ja koitetaan sitä uudelleen. Meillä ekalla kerralla tuli joku probleema, ettei se tehnyt käyttöönottoa loppuun. Se pyytää tuossa pyörän kulmia ja ne talletettiin siihen mutta jotain arvoa se ei kyllä hyväksynyt. Tehdäämpä uudelleen ja palaan sitten asiaan. Suuret kiitokset jo täässä vaiheessa.
T.
Jyrki
T.
Jyrki
Re: 211 takajousien korkeusäätö
Joo, sekä korkeuden että syötettyjen kulmien pitää olla hyväksytyllä alueella (en nyt ulkoa muista mitä hyväksytyt raja-arvot oli) ja tosiaan nuo kulma-arvot vaikuttaa vielä lopulliseen korkeuteen.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: 211 takajousien korkeusäätö
Voin muistaa väärin mutta se pyydetty kulma on vetoakselin kulma, ja muistin mukaan siihen kun laittaa 1.2 astetta niin menee hyväksytysti läpi.
Tovi kun sen kanssa on tarvinnut leikkiä.
Sit kannattaa tarkistaa että ei joku ole laittanut säädettävää anturin vartta ja sillä madaltanut.
Näkee kuskin puolelta perä murikan vierestä.
Tovi kun sen kanssa on tarvinnut leikkiä.
Sit kannattaa tarkistaa että ei joku ole laittanut säädettävää anturin vartta ja sillä madaltanut.
Näkee kuskin puolelta perä murikan vierestä.
Re: 211 takajousien korkeusäätö
Toki sinne pitää syöttää ne oikeat kulmat että ohjainyksikkö voi kalibroida. Eli ohjainyksikössä on koodattuna ne kulmat jotka pitäisi olla ja kun syötät kalibroinnissa mitatut kulmat, niin se laskee oikeat korjausarvot jotta pääsee niihin koodattuihin kulmiin.
Hommaa voi koittaa arvailla tai sitten hommaa sen inklinometrin jolla mittaa ne kulmat, takana vetoakseleista ja edessä tukivarsista. Tähän tietenkin sitten tarvii joko montun tai tasossa olevan nelipilarinosturin että pääsee auton alle mittailemaan.
Hommaa voi koittaa arvailla tai sitten hommaa sen inklinometrin jolla mittaa ne kulmat, takana vetoakseleista ja edessä tukivarsista. Tähän tietenkin sitten tarvii joko montun tai tasossa olevan nelipilarinosturin että pääsee auton alle mittailemaan.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: 211 takajousien korkeusäätö
-1,5 kun tuupppaa menee tarvittavat läpi.
Re: 211 takajousien korkeusäätö
.
Kiitos vinkeistä ja neuvoista. Tässä tapauksessa pyydetään selkeästi sekä vasemman että oikean takapöyrän kulmaa. Muistaakseni tämän hetkisen mittausarvon mukaan, vasen oli -1,7 ja oikea -1,4, joten - 1,5 molempiin on hyvä lähtökohta. Sillä koitamme. Vielä sellainen että onko noiden numeroiden välissä pilkku vai piste? Noita ei meinaa mitenkään erottaa näytöltä.
T.
Jyrki
Re: 211 takajousien korkeusäätö
Mb ilmajousien kalibrointiarvot takana pitää olla +-20mm sisällä eli yhteensä siitä tulee 40mm säätövaraa. Kalibronnissa voit itse säätää auton perän haluamallesi korkeudelle siis. Kun testerillä näkyy arvot milleinä ja olet tyytyväinen auton asentoon niin hyväksytään painamalla siis ok , jonka jälkeen asetetaan koneelle kallistuskulma arvot jotka mitataan asettamalla sille tarkoitettu mittari vetarin akselin kohdalle ja mitataan arvot molemmin puolin. Kun ne on mitattu niin ne syötetään koneelle , oikea ja vasen. Ne ovat +-0 / +-0.2 / +-0.4 / +-0.6 jne. Omassani kallistuskulma takana oikealla +0.2 ja vasemmalla -0.2 ja millimetrit kalibroinnissa oik.takana -20mm(eli juuri ja juuri raja-arvoissa) ja vas.takana -7mm näillä meni kamibrointi läpi ja perse takalokasuojan alareunasta mitattuna vanteen keskireiän keskelle eli johtotähden keskelle tasan 67mm molemmin puolin. Toivottavasti näistä jotain apua. Kun kslibroinnin tekee hyväksytysti niin perän pitäisi pysyä ryhdissä aina jos kaikki on järjestelmässä kunnossa. Ei vinossa ei perse maassa vaan sellaisena ettei siihen kiinnitä huomiota. Silloin kaikki toimii. Kohta se on kunnossa taas 

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 139
- Liittynyt: Su 09.04.2017 05:13
- Paikkakunta: Pomarkku
Re: 211 takajousien korkeusäätö
Ilmeisesti mitasta 67, lokasuojan alareunasta renkaan keskiöön, puuttuu edestä kolmonen. Mitta ilmeisesti on 367mm.