Vetely ja venkoilu, iskarit?
Vetely ja venkoilu, iskarit?
Kyseessä c205 takavetoinen coupe, mutta koska aihe on niin universaali niin laitan suoraan tänne.
Eli vain n.50tkm ajettu auto ja meno on suorastaan pelottavaa uraisella tiellä, varsinkin reilummalla kaasulla ohituksissa tien keskiharjanteen ylittäessä saa olla tarkkana. Koskaan minkään auton kanssa en ole kokenut tällaista häpeää kun tuntuu että ohitus näyttää todella amatöörimäisen holtittomalta, vaikka yrittää pienin rauhallisin liikkein korjailla. Auto myös reagoi jopa ohuisiin asfalttipaikkoihin moottoritiellä.
Toinen oire on kiihdyttäessä vetäminen suuntaan tai toiseen, riippuen tien pinnasta. Kun kone sattuu oikein sopivasti vääntöalueelle pienessä vauhdissa niin auto lähtee kääntämään keulaa ulos tieltä kuin vene ja joudun vastaohjaamaan pitääkseni suunnan. Kun päästän kaasusta, auto heilahtaa taas toiseen suuntaan ja joudun korjaamaan sitä. Ei ole vielä missään takavedossa tullut tällaista vastaan.
Auto on nyt käynyt toistamiseen Veholla eikä vika ole selvinnyt. Ensin löydettiin väljistynyt hammastangon "thrust piece" eli eräänlainen jousitettu mäntä joka kiristää hammastangosta välykset pois. Tämä aiheutti samantapaista kolahtelua kynnyksissä kuin väljistynyt raidetangonpää, mutta korjaussarjalla ei auton käytös varsinaisesti parantunut vaikka kolina ja pieni klapin tunne lähtikin. Ohjauskulmat tietysti säädettiin samalla myös. Toisella kertaa tarkistettiin alustan puslat (en tosin tiedä miten perusteellisesti), mitään väljää ei löytynyt. Eli autossa ei ole mitään vikaa.. Ohjaustehostimelle ajettiin uusi softa sisään jonka kuulemma pitäisi korjata asia, muttei korjannut. No nyt alan olemaan siinä pisteessä ettei enää viitsi viedä, kun ei testiajollakaan kuulemma tunnu mitään omituista. No eivät varmaan koeajaneet uraisella tienpätkällä. Onneksi ei ole tästä lystistä joutunut mitään itse maksamaan.
Nyt kun alustan osat ja ohjausvaihde ym. on melko poissuljettuna jos Vehoon on luottamista, herää kysymys että voisko yksinkertaisesti huonot iskarit aiheuttaa tällaista vetelyä? Tai mahdollisesti väärä iskari/jousi yhdistelmä. Autossa on ihan vakio Avantgarde alusta, mutta ainakin farkun avantgardeen verrattuna tämä on selvästi jäykempi. Todennäköisesti ovat coupeen laittaneet astetta tiukemmat jouset että tuntuisi sporttisemmalta, mutta iskarit tuntuu olevan joko lopussa tai alun perin liian löysät näille jousille. Auto on käytännössä juuri katsastettu ja arvot oli ihan kunnossa kuten 50tkm ajetulta odottaa, mutta nämä testithän eivät tunnetusti löydä muuta kuin erot iskareiden välillä.
Renkaat on tietysti yksi epäilyn kohde, mutta jotenkin perstuntuma ei viittaa tässä niihin vaan enemmänkin iskari/alusta/ohjauspuoleen. Kaikissa omistamissani mersuissa on tähän asti ollut samat 18" vanteet samankokoisilla renkailla eikä niissä ole tällaisia oireita ollut. No talvirenkaat laitan tällä viikolla niin näkee muuttuuko miksikään. Tuskinpa.
Ohessa videoon linkki, mitä mieltä on raati, kuuluuko avantgarde alustaisen mersun hyllyä tuolla tavalla kun edes takaisin jarruttelee? Useita 205 mersuja nyt koeajaneena ja parikin omistaneena en kyllä ole vastaavaa keikkumista yhdessäkään huomannut vaikka keula muuten painuisi hetkellisesti jarruttaessa. Tämä taas jää vaappumaan paikalleen vielä pidemmäksi aikaa kuin vieteri.
https://www.dropbox.com/scl/fi/cx6qtdvw ... uca3l&dl=0
Eli vain n.50tkm ajettu auto ja meno on suorastaan pelottavaa uraisella tiellä, varsinkin reilummalla kaasulla ohituksissa tien keskiharjanteen ylittäessä saa olla tarkkana. Koskaan minkään auton kanssa en ole kokenut tällaista häpeää kun tuntuu että ohitus näyttää todella amatöörimäisen holtittomalta, vaikka yrittää pienin rauhallisin liikkein korjailla. Auto myös reagoi jopa ohuisiin asfalttipaikkoihin moottoritiellä.
Toinen oire on kiihdyttäessä vetäminen suuntaan tai toiseen, riippuen tien pinnasta. Kun kone sattuu oikein sopivasti vääntöalueelle pienessä vauhdissa niin auto lähtee kääntämään keulaa ulos tieltä kuin vene ja joudun vastaohjaamaan pitääkseni suunnan. Kun päästän kaasusta, auto heilahtaa taas toiseen suuntaan ja joudun korjaamaan sitä. Ei ole vielä missään takavedossa tullut tällaista vastaan.
Auto on nyt käynyt toistamiseen Veholla eikä vika ole selvinnyt. Ensin löydettiin väljistynyt hammastangon "thrust piece" eli eräänlainen jousitettu mäntä joka kiristää hammastangosta välykset pois. Tämä aiheutti samantapaista kolahtelua kynnyksissä kuin väljistynyt raidetangonpää, mutta korjaussarjalla ei auton käytös varsinaisesti parantunut vaikka kolina ja pieni klapin tunne lähtikin. Ohjauskulmat tietysti säädettiin samalla myös. Toisella kertaa tarkistettiin alustan puslat (en tosin tiedä miten perusteellisesti), mitään väljää ei löytynyt. Eli autossa ei ole mitään vikaa.. Ohjaustehostimelle ajettiin uusi softa sisään jonka kuulemma pitäisi korjata asia, muttei korjannut. No nyt alan olemaan siinä pisteessä ettei enää viitsi viedä, kun ei testiajollakaan kuulemma tunnu mitään omituista. No eivät varmaan koeajaneet uraisella tienpätkällä. Onneksi ei ole tästä lystistä joutunut mitään itse maksamaan.
Nyt kun alustan osat ja ohjausvaihde ym. on melko poissuljettuna jos Vehoon on luottamista, herää kysymys että voisko yksinkertaisesti huonot iskarit aiheuttaa tällaista vetelyä? Tai mahdollisesti väärä iskari/jousi yhdistelmä. Autossa on ihan vakio Avantgarde alusta, mutta ainakin farkun avantgardeen verrattuna tämä on selvästi jäykempi. Todennäköisesti ovat coupeen laittaneet astetta tiukemmat jouset että tuntuisi sporttisemmalta, mutta iskarit tuntuu olevan joko lopussa tai alun perin liian löysät näille jousille. Auto on käytännössä juuri katsastettu ja arvot oli ihan kunnossa kuten 50tkm ajetulta odottaa, mutta nämä testithän eivät tunnetusti löydä muuta kuin erot iskareiden välillä.
Renkaat on tietysti yksi epäilyn kohde, mutta jotenkin perstuntuma ei viittaa tässä niihin vaan enemmänkin iskari/alusta/ohjauspuoleen. Kaikissa omistamissani mersuissa on tähän asti ollut samat 18" vanteet samankokoisilla renkailla eikä niissä ole tällaisia oireita ollut. No talvirenkaat laitan tällä viikolla niin näkee muuttuuko miksikään. Tuskinpa.
Ohessa videoon linkki, mitä mieltä on raati, kuuluuko avantgarde alustaisen mersun hyllyä tuolla tavalla kun edes takaisin jarruttelee? Useita 205 mersuja nyt koeajaneena ja parikin omistaneena en kyllä ole vastaavaa keikkumista yhdessäkään huomannut vaikka keula muuten painuisi hetkellisesti jarruttaessa. Tämä taas jää vaappumaan paikalleen vielä pidemmäksi aikaa kuin vieteri.
https://www.dropbox.com/scl/fi/cx6qtdvw ... uca3l&dl=0
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Ex 2x S205
Re: Vetely ja venkoilu, iskarit?
Kun tietää mitä seurata niin kyllähän tuo vähän erikoiselta näyttää. Kokeile käsin painella toista etukulmaa. Kun löysäät kädet irti niin pitää pysähtyä heti yläasentoon. Laita vaikka kamera samaan paikkaa.
Tai kokeile ajaa tuossa samassa paikassa vähän reilummin ja jarruta. Saatko isompaa liikettä aikaan?
Mutta 50000km ajetussa autossa iskarit vaihtokunnossa? Hmmm…
Tai kokeile ajaa tuossa samassa paikassa vähän reilummin ja jarruta. Saatko isompaa liikettä aikaan?
Mutta 50000km ajetussa autossa iskarit vaihtokunnossa? Hmmm…
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: Vetely ja venkoilu, iskarit?
Katsomatta videota, niin olet varmasti jo rengaspaineet tarkistanut? Puoltaako moottorijarrutuksessa toiseen suuntaan kuin kiihdytettäessä?
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Re: Vetely ja venkoilu, iskarit?
Kuvailtu käytös mielestäni viittaa taka-akselin väljyyteen. Suosuisikohan katsastuskonttori tarkistamaan välystesterillä tuon taka-akselin.
50tkm ei kyllä pitäisi vielä rikkoa paikkoja...
50tkm ei kyllä pitäisi vielä rikkoa paikkoja...
Re: Vetely ja venkoilu, iskarit?
Oisko nyt syy kuitenkin silleen, turhan isot tuumaset ja matalaprofiiliset renkaat Suomen nastarenkailla pilaksi jyrsityille uraisille teille!? Matalaprofiiliset hirmu isot kummit ylisuurine vanteineen ovat osalle kuskeille ulkonäöltään" siistejä"!
Sen sijaan kokemukseni mukaan isot matalaprofiilikummit ovat ajomukavuuden,melutason ja ajettavuuden suhteen myrkkyä!
Sen sijaan kokemukseni mukaan isot matalaprofiilikummit ovat ajomukavuuden,melutason ja ajettavuuden suhteen myrkkyä!

Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Re: Vetely ja venkoilu, iskarit?
18" on vielä ihan mukava vannekoko ja nykyautoissa ihan standardi. Ja kuten jo mainitsin ei vastaavilla vanteilla/renkailla varustetut aiemmat mersuni ole vedelleet millään tavalla häiritsevästi. Itse taas en tykkää siitä korkeaprofiilisen muhkurenkaan veltosta tunnottomuudesta. Tarkka tuntuma ja vetely on kuitenkin kaksi ihan eri asiaa.mpower kirjoitti: ↑Ke 08.11.2023 23:10 Oisko nyt syy kuitenkin silleen, turhan isot tuumaset ja matalaprofiiliset renkaat Suomen nastarenkailla pilaksi jyrsityille uraisille teille!? Matalaprofiiliset hirmu isot kummit ylisuurine vanteineen ovat osalle kuskeille ulkonäöltään" siistejä"!
Sen sijaan kokemukseni mukaan isot matalaprofiilikummit ovat ajomukavuuden,melutason ja ajettavuuden suhteen myrkkyä!![]()
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Ex 2x S205
Re: Vetely ja venkoilu, iskarit?
Tämä on tosiaan se mitä veikkaisin itsekin vaikka hullulta kuullostaakin kilsojen perusteella. Kilsat kyllä pitää paikkansa. Vaikka autossa selkeästi ei ole mitkään kovin hyvän tuntuiset iskarit, oli ne rikki tai ei, ei mullekaan ihan suoraan aukea miten ne voisivat näitä oireita aiheuttaa. Tänäänkin tuntui että luikerrellaan ihan minne sattuu uraiselle ohituskaistalle painaessa, kuin autolla olisi kaksi ohjaavaa päätä. Suoraan sanottuna en luota pätkääkään siihen että kovin kattavasti tarkistivat veholla koko alustan kunnon. No, täytyy jatkaa itse tutkiskelua.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Ex 2x S205
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vetely ja venkoilu, iskarit?
Taka apurungon vialien kiinitys anikin tekee noin samoin jos vetopuolen eli hantin puolenAccord kirjoitti: ↑To 09.11.2023 00:13Tämä on tosiaan se mitä veikkaisin itsekin vaikka hullulta kuullostaakin kilsojen perusteella. Kilsat kyllä pitää paikkansa. Vaikka autossa selkeästi ei ole mitkään kovin hyvän tuntuiset iskarit, oli ne rikki tai ei, ei mullekaan ihan suoraan aukea miten ne voisivat näitä oireita aiheuttaa. Tänäänkin tuntui että luikerrellaan ihan minne sattuu uraiselle ohituskaistalle painaessa, kuin autolla olisi kaksi ohjaavaa päätä. Suoraan sanottuna en luota pätkääkään siihen että kovin kattavasti tarkistivat veholla koko alustan kunnon. No, täytyy jatkaa itse tutkiskelua.
taka pyörän pitkitäistukivarren/aurauksen säätö tangon pusla on pehminnyt,
km lukemilla tms ei ole mitään väliä
1 sopiva osuma ei lisää tien pito määrärahaa kuoppin tai riittää ne rikkomaan
ja sopivasti rikki niin ei näy ennekuin on pöydällä
Mökkillä
'
'
Re: Vetely ja venkoilu, iskarit?
Heitän lonkalta kysymyksen tai ehdotuksen.Olisiko mahdollista lähistöllä koeajaa samanlaista autoa vertailun vuoksi?Accord kirjoitti: ↑To 09.11.2023 00:13Tämä on tosiaan se mitä veikkaisin itsekin vaikka hullulta kuullostaakin kilsojen perusteella. Kilsat kyllä pitää paikkansa. Vaikka autossa selkeästi ei ole mitkään kovin hyvän tuntuiset iskarit, oli ne rikki tai ei, ei mullekaan ihan suoraan aukea miten ne voisivat näitä oireita aiheuttaa. Tänäänkin tuntui että luikerrellaan ihan minne sattuu uraiselle ohituskaistalle painaessa, kuin autolla olisi kaksi ohjaavaa päätä. Suoraan sanottuna en luota pätkääkään siihen että kovin kattavasti tarkistivat veholla koko alustan kunnon. No, täytyy jatkaa itse tutkiskelua.

Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Re: Vetely ja venkoilu, iskarit?
Pitäisi varmaan olla kyseisen auton renkaat alla, niin saisi varmuuden?
Re: Vetely ja venkoilu, iskarit?
todennäköisin syy taka-akselisto. jossain on väljää.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Re: Vetely ja venkoilu, iskarit?
Isän coupe bemarissa olis joskus samanlaista ongelmaa kun siihen hommattiin uudet vanteet, jotkut tarvikkeet ne oli. Siitä tuli uraisella tiellä isommissa nopeuksissa aivan mahdoton ajettava, venkoili ja haki uriin todella voimakkaasti. Ilmeisesti raideleveys meni jotenkin vääräksi. Sitä saatiin paremmaksi kun taakse asennettii spacerit ja kikkailtiin rengaspaineilla. Täydellistä siitä ei muistaakseni koskaan saatu ennekuin meni muista syistä vaihtoon.
Millanen rengastus tässä aloittajan mersussa on? Onko tarvikevanteet tai jostain toisesta mallista?
Takakelkan puslat tekee myös autosta todella uraherkän ja ne on suht hankala tarkistaa. Eikä ilmeisesti olisi ensimmäinen 205-korinen missä ne on jo pienillä kilometreillä vaihtokunnossa.
Edit. Tuollahan niistä vanteista lukikin, ilmeisesti kiertäneet autosta toiseen. Mutta millaisissa autoissa ne on aikaisemmin olleet? Entäs jos ne ei et:n puolesta olekaan tähän coupeen passelit, vaan aiheuttavat juuri tätä venkoilua?
Millanen rengastus tässä aloittajan mersussa on? Onko tarvikevanteet tai jostain toisesta mallista?
Takakelkan puslat tekee myös autosta todella uraherkän ja ne on suht hankala tarkistaa. Eikä ilmeisesti olisi ensimmäinen 205-korinen missä ne on jo pienillä kilometreillä vaihtokunnossa.
Edit. Tuollahan niistä vanteista lukikin, ilmeisesti kiertäneet autosta toiseen. Mutta millaisissa autoissa ne on aikaisemmin olleet? Entäs jos ne ei et:n puolesta olekaan tähän coupeen passelit, vaan aiheuttavat juuri tätä venkoilua?
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: Vetely ja venkoilu, iskarit?
Vanteet ei ole syy, kuten jo vihjaillut useaan otteeseen. Ne on ensiasennus AMG 18" viisipuolaiset ja renkaat on niihin juuri oikean kokoiset Bridgestone Potenza S001. Samat vanteet ei ole kiertäneet eri autoissa vaan tarkoitin että kaikissa ollut samanlaiset. Nämä kun on ne yleisimmät mitä 205 mersuissa näkee vakiona AMG paketilla.
205 coupessa on hyvin pitkälti ellei täysin sama alusta, raideleveydet ja akselivälit kuin sedanissa tai farkussa, myös alustan osien varaosakoodien perusteella. Eli en nää syytä miksi juuri coupessa ei kyseiset vanteet toimisi. Ylipäätään tämä vetely josta puhun on ihan eri luonteista kuin leveiden vanteiden aiheuttama, siitä on kokemusta teinibemariajoilta. Yleensä se oli sellaista että ratista joutuu pitelemään, tässä taas vetely ei välity rattiin vaan tuntuu että ohjaus ei ole tarkkaa ja auto tekee omiaan tienpinnan mukaan. Yhteys ratista renkaisiin on hiukan kateissa siis.
Sen verran asia selvisi että kun tuuttasin nyt kokeeksi reilut 3.1 baaria renkaisiin 2.8 sijaan niin oireet hiukan helpottivat, mutta eivät poistuneet. Edelleen auto käyttäytyy kuin jossain olisi välystä.
Verrokkeja on vaikea löytää, useimmat coupet on sporttialustalla eikä agility control/avantgarde.
205 coupessa on hyvin pitkälti ellei täysin sama alusta, raideleveydet ja akselivälit kuin sedanissa tai farkussa, myös alustan osien varaosakoodien perusteella. Eli en nää syytä miksi juuri coupessa ei kyseiset vanteet toimisi. Ylipäätään tämä vetely josta puhun on ihan eri luonteista kuin leveiden vanteiden aiheuttama, siitä on kokemusta teinibemariajoilta. Yleensä se oli sellaista että ratista joutuu pitelemään, tässä taas vetely ei välity rattiin vaan tuntuu että ohjaus ei ole tarkkaa ja auto tekee omiaan tienpinnan mukaan. Yhteys ratista renkaisiin on hiukan kateissa siis.
Sen verran asia selvisi että kun tuuttasin nyt kokeeksi reilut 3.1 baaria renkaisiin 2.8 sijaan niin oireet hiukan helpottivat, mutta eivät poistuneet. Edelleen auto käyttäytyy kuin jossain olisi välystä.
Erittäin kiinnostava info, jos näitä on mennyt muillakin? Oon näitä joskus tutkinut ja heilutellut aiempienkin 205 autojeni kanssa ja tullut siihen tulokseen että mersussa ne vaan on tosi löysät ehjänäkin mukavuussyistä. Eli perän pieni liirailu täyden väännön alla ei välttämättä ole mikään ihme. Siksi tätä on tosiaan ollut pelkästään arvailemalla hiukka mahdotonta diagnosoida että mikä liike puslissa on normaalia. Mutta se on selvää että tässä autossa ei kaikki ole ihan ok.
Verrokkeja on vaikea löytää, useimmat coupet on sporttialustalla eikä agility control/avantgarde.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Ex 2x S205
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vetely ja venkoilu, iskarit?
Yhä vahmemminFinlandMerceds kirjoitti: ↑To 09.11.2023 11:01Taka apurungon vialien kiinitys anikin tekee noin samoin jos vetopuolen eli hantin puolenAccord kirjoitti: ↑To 09.11.2023 00:13Tämä on tosiaan se mitä veikkaisin itsekin vaikka hullulta kuullostaakin kilsojen perusteella. Kilsat kyllä pitää paikkansa. Vaikka autossa selkeästi ei ole mitkään kovin hyvän tuntuiset iskarit, oli ne rikki tai ei, ei mullekaan ihan suoraan aukea miten ne voisivat näitä oireita aiheuttaa. Tänäänkin tuntui että luikerrellaan ihan minne sattuu uraiselle ohituskaistalle painaessa, kuin autolla olisi kaksi ohjaavaa päätä. Suoraan sanottuna en luota pätkääkään siihen että kovin kattavasti tarkistivat veholla koko alustan kunnon. No, täytyy jatkaa itse tutkiskelua.
taka pyörän pitkitäistukivarren/aurauksen säätö tangon pusla on pehminnyt,
km lukemilla tms ei ole mitään väliä
1 sopiva osuma ei lisää tien pito määrärahaa kuoppin tai riittää ne rikkomaan
ja sopivasti rikki niin ei näy ennekuin on pöydällä
Mökkillä
'
'