W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Re: W212 350cdi -10, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
.
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
Re: W212 350cdi -10, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
EGR uusi ja EGR:n johto irti eli ei pitäisi olla kai mitenkään siitä kiinni. Ei myöskään tee tuota humppaamista missään muualla, vain tuossa pitkää matkaa ajaessa samalla kun DPF:n poltto on mennyt päälle ja sitten loppuu.julB kirjoitti: ↑To 23.11.2023 14:52Kylläpä oli itsellä täysin samanlainen oirehdinta kierroslukumittarissa, kun oli EGR-venttiilin piirikortti rikki. Toisessa topikissa tuota avasinkin, että vianhakua vaikeutti EGR OFF ohjelmointi. En nyt varma ole, mutta muistaakseni tuon EGR:n kautta liikkuu tietoa suuntaan ja toiseen liittymättä välttämättä lainkaan itse EGR:n ohjailukäskyihin. Itselläni pyöri esimerkiksi flekti pitkin öitä tämän pirun venttiilin vuoksi yms.AaPoo kirjoitti: ↑Ma 20.11.2023 23:14 Ajelin putkeen reilut kaksisataa kilometriä, kun huomasin moottorin kierrosluvun hummaavan. Auto teki kerran aiemminkin tätä ja epäilin syyksi vanhaa vuotavaa EGR:ää, mutta nyt EGR on vaihdettu. Löin icarsoftin kiinni ja siellä näkyi selvästi syöttömäärän, ahtopaineen ja kierrosluvun muutoksia. Sitten huomasin sulavan takalasin, joka oli aiemmin ollut vielä jäässä. DPF:n poltto oli siis mennyt päälle.
Ajoin 10-15min minuuttia hummailun jatkuessa, kunnes auto vaihtoi isommalle vaihteelle ja poltto ilmeisesti loppui.
Tämä oli tosiaan toinen kerta kahden vuoden aikana, kun auto on tehnyt tuota hummaamista niin, että osuu silmään. Onko tällainen polttoprosessi aivan normaali? Nämä polttelut on taajamassa ollut hyvin erilaisia, lähennä korkea tyhjäkäynti paikallaan, joka lienee parisataa rpm korkeampi polton ollessa päällä.
Alla videota tuosta kierrosten humppauksesta.
https://www.youtube.com/watch?v=rLx1UFQtq9Y
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Päästöpäivitys ilmeisesti päästy tuuppaamaan?
Selittäis kaiken jos niin on voinut käydä.
Selittäis kaiken jos niin on voinut käydä.
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Päästöpäivitys on joskus tehty, mutta sen jälkeen auto on ohjelmoitu ja EGR poistettu ohjelmallisesti käytöstä. Muutenhan EGR:n johdon irroittaminen varmaan tekisi jonkun vikakoodin? Nythän kaksi uutta EGR:ää aiheutti limp moden, vanha ei. Niinpä ratkaisuna ajella ilman EGR:n johtoa, koska se on poistettu ohjelmallisesti. Eikä pitäisi EGR:n itsestään vuotaakaan, kun EGR uusi.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
No kaikki riippuu siitä miten EGR on poistettu. Sen tietää vain ohjelmoija.
Katsopa tai pyydä katsomaan mikä on ohjelman päiväys kun olet seuraavan kerran starin omistavan kaverin pakeilla.
Tällaiseen on nimittäin tullut törmättyä. Alkaa yllättäen polttaa DPF:ää koko ajan ja sitten NOX vaihtoon jne.
Katsopa tai pyydä katsomaan mikä on ohjelman päiväys kun olet seuraavan kerran starin omistavan kaverin pakeilla.
Tällaiseen on nimittäin tullut törmättyä. Alkaa yllättäen polttaa DPF:ää koko ajan ja sitten NOX vaihtoon jne.
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Tässä ei taida olla NOXeja, kun ei ole ureavehkeitä, Blue efficiency.TPLtre kirjoitti: ↑To 23.11.2023 15:48 No kaikki riippuu siitä miten EGR on poistettu. Sen tietää vain ohjelmoija.
Katsopa tai pyydä katsomaan mikä on ohjelman päiväys kun olet seuraavan kerran starin omistavan kaverin pakeilla.
Tällaiseen on nimittäin tullut törmättyä. Alkaa yllättäen polttaa DPF:ää koko ajan ja sitten NOX vaihtoon jne.
Tähän on asennettu päästöpäivitys joskus 2019-2020, 2021 softattu ohjelma missä poistettu päästöpäivitys ja EGR off, 2022 loppuvuodesta tai 2023 alkuvuodesta auto kävi Käyttöautolla, jossa vaihdettiin taka-apurunko takuuseen. 2023 teki kerran vanhalla EGR-venttiilillä tuota samanlaista humppausta noin 100km matka-ajon jälkeen. Ajattelin, että nyt EGR on hajonnut itsekseen, kuten esim julB:lla ja jollain muulla oli hajonnut.
Vaihdoin uuden halpis EGR:n -> heti limp mode. Vanha EGR takaisin, ei ongelmia. Ostin Delphin EGR:n -> heti limp mode kun lähti ajamaan. Soitin ohjelman tekijälle, sanoi että se poisto on tehty siten, että johdonkin voi ottaa irti. Ohjelman tekijä meinasi, että jos kaksi uutta EGR-venttiiliä on aihettanut heti limpin, voi ecu olla rikki. Otin johdon irti kun tuo uusi Delphin EGR oli kiinni -> ei limp modea, auto toimii hyvin. Nyt sitten 400km matkalla teki noin 200-300km ajon jälkeen tuon humppauksen, ja 400km pätkän takaisintulomatkalla teki sitten kerran taas tuon humppauksen. Ja humppaukseen liittyi aina takalasinlämmittimen meno päälle ja sitä kesti noin 25minuuttia.
Oon nyt tainnut vuoden ajella ABC:n tai Nesteen uusiutuvalla dieselillä, kun sen palamisesta pitäisi vissiin tulla vähemmän nokea kuin normaalista dieselistä.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
No jos pistokkeen ottaminen irti EGR:stä aiheuttaa vikatilan ja toisella EGR:llä myös, niin voiko se nyt olla sinun mielestä softattu niin, ettei välitä siitä? Eihän se nyt vaan voi. Jos ECU on ohjelmoitu niin ettei se välitä EGR:stä mitään, niin miten se voisi olla rikki kun se välittääkin?
Se, että siellä ei kartassa pyydetä pakokaasua sekaan, ei tarkoita että se olisi täysin poistettu. ECU testaa sen joka tapauksessa käynnistyksessä ja ajaa sitten kiinni jos kartta on niin tehty.
Ne vaihtamasi EGR:t eivät ole olleet oikeanlaisia.
Se, että siellä ei kartassa pyydetä pakokaasua sekaan, ei tarkoita että se olisi täysin poistettu. ECU testaa sen joka tapauksessa käynnistyksessä ja ajaa sitten kiinni jos kartta on niin tehty.
Ne vaihtamasi EGR:t eivät ole olleet oikeanlaisia.
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Johto kiinni EGR:ssä -> limp mode uudella EGR:llä, vanhalla EGR:llä ei limp modea, mutta tuollaista humppausta teki jo tällä vanhalla.
Johto irti EGR:stä -> auto toimii hienosti ilman mitään ongelmia, kierrokset humppaa kun polttaa DPF matka-ajossa.
Tämä EGR siellä on nyt, kun pierburgia ja oemia ei saanut ennen ensi vuotta Sparetolta.
https://spareto.com/products/delphi-egr ... 10627-12b1
En usko että vika voi olla EGR:ssä, kun EGR:stä on johto irti ja auto toimii hyvin ilman ongelmia.
Johto irti EGR:stä -> auto toimii hienosti ilman mitään ongelmia, kierrokset humppaa kun polttaa DPF matka-ajossa.
Tämä EGR siellä on nyt, kun pierburgia ja oemia ei saanut ennen ensi vuotta Sparetolta.
https://spareto.com/products/delphi-egr ... 10627-12b1
En usko että vika voi olla EGR:ssä, kun EGR:stä on johto irti ja auto toimii hyvin ilman ongelmia.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Sitä ei karttaa muuttamalla saa sieltä pois kokonaan, ohjelmasta siis. ECU ainä välillä kyselee, hei EGR, oletko pyytämässäni asennossa? Ja EGR vastaa, kaikki hyvin, olen (vaikka se siis olisikin kokonaan kiinni). Jos vastausta ei kuulu, se on vikatila. Sen saa pois, mutta ei helposti. Täytynee tehdä Vediamolla/Monacolla.
Ellei johto irti ole vikatilaa, en oikein osaa selittää. Sitten tulee kyllä mieleen, mikset sitten ajele johto irti? Tuo kierrosten vaihtelu ei minua jaksaisi edes kovin kiinnostaa.
Jos siellä kytkentä olisikin kuitenkin toisin, se olisi yksi mahdollisuus ECU:n tietää, että jotain on vikana. Ei EGR:ää ja se kuitenkin selvästi on siellä. Mutta jos alkuperäisellä ei tule vikatilaa, niin eihän ne muut voi samanlaisia olla?
Ellei johto irti ole vikatilaa, en oikein osaa selittää. Sitten tulee kyllä mieleen, mikset sitten ajele johto irti? Tuo kierrosten vaihtelu ei minua jaksaisi edes kovin kiinnostaa.
Jos siellä kytkentä olisikin kuitenkin toisin, se olisi yksi mahdollisuus ECU:n tietää, että jotain on vikana. Ei EGR:ää ja se kuitenkin selvästi on siellä. Mutta jos alkuperäisellä ei tule vikatilaa, niin eihän ne muut voi samanlaisia olla?
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Siis ajan nyt johto irti ja auto toimii hyvin, ainoastaan tuota humppausta on tapahtunut matka-ajossa, mitä ei ole aiemmin 3v aikana tapahtunut kuin 2-3 kertaa viimeisen kuukauden aikana, mutta sitä teki vanhalla EGR:llä johto kiinni ja uudella EGR:llä johto irti, eli en jaksa uskoa sen johtuvan EGR:stä. Ja tätä humppausta on vain silloin, kun DPF alkaa matka-ajossa polttamaan. EGR on poistettu ohjelmasta kuulemma niin, ettei johdon tarvitse olla kiinni.
Mutta tuo 400km polttoväli matka-ajossa mistä tässä ketjussa aiemmin kerroin ei kuulosta järkevältä?
Mutta tuo 400km polttoväli matka-ajossa mistä tässä ketjussa aiemmin kerroin ei kuulosta järkevältä?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
No aivan ilmeisesti näin on, että ei tarvitse olla kiinni (eikä saakaan). Avaapa vanhan EGR:n ohjainlaite, se musta muoviloota kyljessä ja katso onko johtoja katkottu.
En usko minäkään, että johtuisi siitä.
En usko minäkään, että johtuisi siitä.
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Pitääpä katsoa. En tiedä voisko toi DPF alkaa olla jo niin tukossa, että sen takia polttelisi usein.
Olikos TPLtre Tampereelta kuten nimimerkki antaa ymmärtää? Jos olet, niin haluaisitko esimerkiksi ajaa autoa ja antaa oman mielipiteesi auton toiminnasta?
Olikos TPLtre Tampereelta kuten nimimerkki antaa ymmärtää? Jos olet, niin haluaisitko esimerkiksi ajaa autoa ja antaa oman mielipiteesi auton toiminnasta?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Autohan muuten antoi vikakoodia, kun Delphin EGR:ssä oli liitin kiinni.
14B100 Component ‘Hot film mass air flow sensor’ has a plausibility error
Ulkomaan foorumilta luin tällaisen:
viewtopic.php?t=177301
GI14.20-P-050465
14B100 Component ‘Hot film mass air flow sensor’ has a plausibility error
Ulkomaan foorumilta luin tällaisen:
viewtopic.php?t=177301
GI14.20-P-050465
Avasin vanhan EGR:n, oli vielä orkkisliimaukset kiinni kannessa eikä näkynyt mitään erikoista.
Complaint
Engine diagnosis warning lamp lights up.
Note: The fault code (FC) 14A600, 14A700 or 14B100 is stored in the engine control unit.
Cause
1. Pinched or dislodged seals or boots on the clean air line (in direction of air filter box and turbocharger).
2. A deformed corrugated pipe in the exhaust gas recirculation (EGR) system internally.
3. Carbonization of the EGR inlet point/ EGR pipe.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Component ‘Hot film mass air flow sensor’
Tuolta suunnalta tekisin tarkistuksia.
Tuolta suunnalta tekisin tarkistuksia.
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Tuo vikakoodi ja limp tulee, kun EGR kiinni. EGR:n piuha irti, ei vikakoodia ja limppiä. Vanhalla EGR:llä ei myöskään tee tuota vikakoodia.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
tuleeko se koodi heti kun auton käynnistää, vai vasta kun auto yritää käyttää EGR:ää? Ohjaantuvatko molemmat EGR:t testissä oikein?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Epäluulostelen ohjelmaa, vanha egr vuotaa sopivasti eikä koodia tule ilmamäärästä, uusi ei vuoda ja koodi tulee välittömästi kun ilmamäärä ei pysy kartalla.
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Limp tulee hetken ajon jälkeen, en ole testannut EGR:ää. Tuota ohjelmaa epäilin kans. Kertokaas miten EGR voidaan poistaa ohjelmasta niin, että se toimii ilman koko EGR:n toimintaa eli toimii johto irroitettuna?
Soittelin tuikulle, maestro lupasi laittaa ohjelman kuntoon joulukuun puolella
Todennäköisesti EGR on nykyisessä ohjelmassa poistettu jostain vikakoodivalikosta, jolloin auto ei itsekään tiedä EGR:n olemassaolosta mitään. Hieman vaativampi tapa poistaa se on muuttaa puhtaan ilman pyyntejä. Uusi tiivis EGR vanhan löysän tilalle ja limppi, kuten täällä jo joku sanoikin. Usein polttava DPF on taas seurausta liiasta syötöstä ja näin lisääntyneestä savutuksesta. Näin tuikku arveli puhelimessa kerrotun perusteella, mutta kuulostaisi järkevältä.
Soittelin tuikulle, maestro lupasi laittaa ohjelman kuntoon joulukuun puolella

Todennäköisesti EGR on nykyisessä ohjelmassa poistettu jostain vikakoodivalikosta, jolloin auto ei itsekään tiedä EGR:n olemassaolosta mitään. Hieman vaativampi tapa poistaa se on muuttaa puhtaan ilman pyyntejä. Uusi tiivis EGR vanhan löysän tilalle ja limppi, kuten täällä jo joku sanoikin. Usein polttava DPF on taas seurausta liiasta syötöstä ja näin lisääntyneestä savutuksesta. Näin tuikku arveli puhelimessa kerrotun perusteella, mutta kuulostaisi järkevältä.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Ei se ole vaativampaa poistaa sitä oikein, mutta jotkut välttämättä haluaa poistella vikakoodeja ja sotkea muuten ohjelmaa.
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Poistamalla vikakoodi voidaan saada joku viritys toimimaan hetkellisesti tai näennäisesti, mutta sitten jossain vaiheessa auto alkaa käyttäytyä omituisesti, etkä tiedä miksi. Ei siinä ole mitään järkeä.
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Ja tähän ei oikein ole muuta korjausta kun palauttaa vakio ohjelma, jotta päästään vian syyhyn kiinni.
Re: W212 350cdi -10, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Viallisesti poistettuun EGR:n tuo liittynee. No, parin viikon sisään pitäisi toivottavasti tulla uusi ohjelma, jossa tuo vika sitten korjaantuu. Toivottavasti vähenee myös noiden polttojen määrä.julB kirjoitti: ↑To 23.11.2023 14:52
Kylläpä oli itsellä täysin samanlainen oirehdinta kierroslukumittarissa, kun oli EGR-venttiilin piirikortti rikki. Toisessa topikissa tuota avasinkin, että vianhakua vaikeutti EGR OFF ohjelmointi. En nyt varma ole, mutta muistaakseni tuon EGR:n kautta liikkuu tietoa suuntaan ja toiseen liittymättä välttämättä lainkaan itse EGR:n ohjailukäskyihin. Itselläni pyöri esimerkiksi flekti pitkin öitä tämän pirun venttiilin vuoksi yms.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Eipä auttanut Tuikun ohjelma tähän vikaan, hetken ajon jälkeen jälleen limp ja tuli vikakoodi:
14B100 Component ‘Hot film mass air flow sensor’ has a plausibility error
Kertauksena:
1. Noin 2 vuotta sitten EGR otettu pois softasta.
2. vanhalla orkkis EGR-venttiilillä auto toimi, mutta epäilin EGR:ää rikkinäiseksi ja vaikuttavan DPF:n polttoon, jonka takia venttiili vaihtui.
3. Ebayn halppis EGR-venttiili -> limp ja vikakoodi 14B100. Halppis EGR varmaan rikki ja tilasin uuden merkki EGR:n.
4. EGR:n liitin irti -> ei vikakoodeja, ei limp.
5. Uusi delphin EGR kiinni -> limp ja vikakoodi 14B100.
6. Liitin irti ja ajelua, kunnes sain tänään tuikun softan.
7. Softauksen jälkeen MAF:n adaptointi/nollaus.
8. Hetki ajoa ja ei vaihtanut enää isompaa vaihdetta kuin manuaalisesti tietyissä tilanteissa -> vikakoodi 14B100.
Kertokaas nyt miksi auto antaa tuota vikaa kun EGR:n liitin on kiinni, kahta eri EGR ja eri ohjelmaa koitettu, ja tuikun omassa tuskin on vikaa.
Ei mitään tulppauksia tai muita tehty. Autoon on kyllä vaihdettu noin puoli vuotta sitten käytetty y-putki MAF-antureineen. Voisko MAF olla rikki?
14B100 Component ‘Hot film mass air flow sensor’ has a plausibility error
Kertauksena:
1. Noin 2 vuotta sitten EGR otettu pois softasta.
2. vanhalla orkkis EGR-venttiilillä auto toimi, mutta epäilin EGR:ää rikkinäiseksi ja vaikuttavan DPF:n polttoon, jonka takia venttiili vaihtui.
3. Ebayn halppis EGR-venttiili -> limp ja vikakoodi 14B100. Halppis EGR varmaan rikki ja tilasin uuden merkki EGR:n.
4. EGR:n liitin irti -> ei vikakoodeja, ei limp.
5. Uusi delphin EGR kiinni -> limp ja vikakoodi 14B100.
6. Liitin irti ja ajelua, kunnes sain tänään tuikun softan.
7. Softauksen jälkeen MAF:n adaptointi/nollaus.
8. Hetki ajoa ja ei vaihtanut enää isompaa vaihdetta kuin manuaalisesti tietyissä tilanteissa -> vikakoodi 14B100.
Kertokaas nyt miksi auto antaa tuota vikaa kun EGR:n liitin on kiinni, kahta eri EGR ja eri ohjelmaa koitettu, ja tuikun omassa tuskin on vikaa.
Ei mitään tulppauksia tai muita tehty. Autoon on kyllä vaihdettu noin puoli vuotta sitten käytetty y-putki MAF-antureineen. Voisko MAF olla rikki?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Tänään testattiin Starin MAF-testillä MAF:t, noin 100 us:n (mikrosekunti) ero oli paikallaan 3000rpm kierroksilla. Ilmeisesti toinen MAF on sökö. Mistähän näihin uudempiin saisi pelkät uudet anturit?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
ECU tarkkailee onko anturin signaali järkevällä alueella, vaikkei käyttäisikään sitä tietoa mihinkään. Se menee nyt sallituista rajoista yli, eli viallinen anturi. Ikäänkuin sisääntulotarkastus, näyttääkö tämä mittaustieto järkevältä ollenkaan. Jos ei, niin vikakoodi.
Re: W212 350cdi -09, useita epäonnistuneita DPF:n polttoja
Kallis vikakoodi, kun koko y-putki pitäisi hommata. Tämä ongelma ratkaistaan nyt sitten ohjelmoinnilla.
S212 E350CDI 4Matic 2009