Selvittelin miten näihin etukardaanillisiin seiskavaihteisiin saa tuota jakolaatikon sisäpuolella olevaa niveltä, kun omassa on rattiin tulevaa tärinää moottorijarrutuksella, ja haluan varautua mahdollisiin eri vaihtoehtoihin mitä sieltä on rikki.
Ko-Met näitä korjailee noin 1500 euron hintaan, toinen vaihtoehto on puolalainen (?) Maktrans, josta saman osan saa ostettua hintaan 510 euroa. Aika iso hintaero.
Valitettavasti tuo Maktransin versio on vain uudempiin kardaaneihin(?), joissa on 18+2 kiilaa, kun vanhoissa on 22 kiilaa.

https://maktrans.net/SQGX7229
Onko kenelläkään tietoa missä menee uuden ja vanhan raja? 7G ja 7G+? Sivuilla kertovat varmimman tavan olevan katsoa vanhasta.
Kun ero on noiden kiilojen määrä, onko tällöin kardaaniakin saatavissa kahta eri versiota? Mikäli näin, voiko vanhempaan vaihtaa uudemman kardaanin ja ostaa tuolta uudemman ristikkonivelhässäkän?
EPC:stä jotain katselin oman osaamisen rajoissa:
Vanhemmissa, kuten omassani, etukardaani A2044106801
Uudemmissa etukardaani A2044106901
Alla olevan nettisivun perusteella pituudet:
vanhemmassa 655mm
uudemmassa pituus 663mm
Tämän perusteella eivät olisi vaihdettavissa keskenään?
vanhempi
https://www.kardanline.eu/en/inicio/257 ... 06801.html
uudempi
https://www.kardanline.eu/en/inicio/273 ... 06901.html
KL-varaosilla pituudet samoilla osanumeroilla:
vanhempi pituus 644mm
uudempi pituus 663
Jos autossa on vanhempi kardaani, on siinä varmaan silloin myös tuo vanhempi ristikkonivel eikä auta kuin maksaa 1500 euroa Ko-Metille? Vai olisiko mahdollista ostaa halvalla ebaysta kumpikin versio ja vaihdattaa jossain tuo uudemman pää vanhempaan siten, että kardaanin pituudeksi tulee tuo vanhan 655 mutta uudemman version kiiloilla? Ei luulisi olevan tekemätön paikka millekään koneistamolle tehdä tuollainen vaihto.