Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ylimääräistä ääntä ja haaleutta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ilmastoinnin kompura vaihdettu

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti: Pe 11.08.2023 09:39 Kaikesta huolimatta aion lähteä lasten kanssa autolla viikonloppureissulle Pohjois-Karjalaan :-).
Väärä suunta :mrgreen: Etelä-Karjalassa on huomenna iso autotapahtuma!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic tasonsäätöpumppu haussa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

P-K:n reissu tuli hyvin heitettyä ilmastoidulla kombilla. No, alkusyksystä värkki ei enää viilentynyt ja huomasinkin että etukennon kulmassa näkyy vähän vihreää. Korjattava siis keväämmällä.

Sain Raptecilta lainaan toisen tandempumpun. Ei ylimääräinen ääni poistunut silläkään. Ääni loistaa poissaolollaan, kun hihnan ottaa pois. Alkaa kohteet käymään vähiin... Joka tapauksessa ostin uuden alkuperäisen hihnankiristimen ja jousen, kokeillaan nekin vielä. Iskari ei ole vanha. Pari kuvaa reissusta.
IMG_20230813_162154.jpg
IMG_20230812_130404.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ylimääräistä ääntä edelleen

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tämän illan havaintona seuraavaa: uusi kiristimen jousi on n. 5 mm lyhyempi kuin vanha. Uusi on alkuperäinen samalla osanrolla. Venymää? Kuvassa sisäosa on samassa tasossa.
IMG_20231125_205611.jpg
Vanha kiristin on joskus vaihdettu, koska se oli Febi. Jousen ja iskarin irrotettuani vipua pääsi liikuttelemaan, tällöin laakerissa havaitsin takertelua. Kiristintä irroitettaessa kannattaa huomioida sen takana oleva iso aluslevy. Minulla sen reikä oli epäsymmetrinen! Ei kai se pysty kulumaan kuvan mukaiseksi? Tulee mieleen, että edellisellä kiristimen vaihdolla levy on hävinnyt ja tehty jostain uusi muokkaamalla reikää suuremmaksi. Ken tietää? Olisi mukava kuitenkin tietää, onko levyn paksuus edes oikea. Levyn nro on 601 990 17 40 .
IMG_20231125_211143.jpg
Pelkän laakerinkin olisi näemmä voinut vaihtaa, kun siinä on lukkorengas. Uudessa laakerissa merkintä FAG T281 10:00 BR 565592. Toisella puolella 539816 S318.
En nyt vielä kasaa tuota ennen kuin saan jostain tuon aluslevyn oikean mitan - jos en nyt tilaa uutta sellaista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ylimääräistä ääntä edelleen

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pari iltaa sitten laitoin uuden kiristimen aluslevyineen ja jousen kannakkeineen (vanha oli haljennut) paikalleen. Edellisessä viestissä toivorikkaasti mainitsin, että vanha laakeri liikkui vähän kulmikkaasti. Hihna paikalleen ja voila - sama ääni kierrosten mukaan jatkuu. Ei taida olla enää järin muota vaihtoehtoja kuin hydeputkien resonointi.

viewtopic.php?p=1383184 Tuossa topicissa pohdittiin lisälämmittimen toimintaa. Pumppu tuli ehkä vaihdettua turhaan, koska lämpösulake oli lauennut. Uusi pumppu, lämpösulake ja huoltosarja diesellaitteeseen löytyi foorumilta. Huoltosarjassa tuli mukana kannen o-renkaan ja huovan lisäksi leveämpi tiiviste, jollaista minulla ei ollut paikallaan. Päättelin sen tulevan myös kanteen, sisemmäksi. Ohjeen mukaan huovan pidike täytyi leikata hehkutulpan yläpuolelta poikki tulpan kestöiän pidentämiseksi. Alussa pumppu ei lähtenyt päälle. Webaston sulakkeet ovat relekotelossa olevat 8 ja 16 A sulakkeet. 16A sulakkeen pesän ja sulakkeen pääty oli sulanut. Sulake vaihtamalla laite toimii jälleen.

Päivällä ajelin -19C pakkasella ja mielestäni lämmityslaite ei puhaltanut täysillä kuumaa. Puhalluksen teho lie ollut riittävä, mutta vain haalea. Otin illalla vielä monoventtiilin auki. Se oli melkolailla likainen, eikä kela tahtonut irrota venttiilistä. Venttiilikara liikkuu noin 4 mm, onko normaali liike? Yt:n ohjevideot koskivat paljolti vanhempaa mallia. Olisiko tässäkin tuo venttiili vielä purkautunut? Nyt en päässyt esim tarkastamaan sen ison kumikalvon kuntoa, kun tuo karan 4 millin liike rajoitti avautumista.
Joka tapauksessa puhdistin venttiilin saatavilta osin ja laitoin paikalleen. 15 min koeajolla ei mainittavaa merkitystä lämpötilaan. Mittaus tehtiin vasemmalla kädellä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin