Moi,
minulla on 2008 mallinen Sprinter 313CDI (906.633) moottorilla OM 646.986
Vähän yli viikko sitten se alkoi heti startista vilkuttaa moottorivaloa, ja oli täysin tehoton.
Kotona katsoin vikakoodit lukijallani ja se antoi: "2623-001 Charge air system - Offset drift at idle" eikä suostu poistumaan vaikka yrittää nollata koodit. Ei ole muita koodeja, vain tuo.
Mikähän siinä mahtaa olla?
Olen yrittänyt googlailla, missä olisi vika, mutta selkeää vianselvitysohjetta en ole löytänyt ja monilla on muitakin koodeja.
Kesällä - loma-aikaan tietysti - auto sytytteli myös välillä moottorivaloa ja antoi koodia "2359-001 Charge pressure control - Too low boost pressure" ja välillä oli tehoton, sitten ongelma ja koodi(!) taas katosi. Kun syksy tuli, ongelmasta ei ollut tietoakaan. Jotenkin tuntui, että kuumemmalla ilmalla se ilmestyi ja viileämmällä ei. Onkohan näillä jotain tekemistä toistensa kanssa. Kesällä korjaamolla tarkistettiin imusarjan tiiviys savulla, eikä vuotoja havaittu.
Mitä pitäisi tehdä / tarkistaa?
Kiitos avusta.
t. Jari
Sprinter 906 vikakoodi 2623-001
Re: Sprinter 906 vikakoodi 2623-001
Tsekkaa nyt ensin että onko siellä vuotoja ahtopuolella, tutki varsinkin intercooleri. Sitten vaan Staria ja tutkimaan että miten turbon säätötangot liikkuu, onko mahdollisesti jotain vikaa niissä magneettiventtiileissä jotka ohjaa alipainekelloja, onko alipaineet kunnossa jne.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Sprinter 906 vikakoodi 2623-001
Eikös tuo ole virheellisen ahtopaineen aiheuttama koodi? Ahtoputket tarkistukseen vuotojen etsimiseksi ja kannattaa livedataa seuraamalla katsoa sen ahtopaineen temppuilu ettei ole viallinen anturi.
EDIT: Amatööri kerkesikin ekana...
EDIT: Amatööri kerkesikin ekana...
Re: Sprinter 906 vikakoodi 2623-001
Ääh, flunssa haittasi auton tutkimista, mutta nyt olen tarkistellut jotain alipainepuolelta:
- mittasin alipaineen joka tulee turbon alipaineventtiilille ja se antoi -760 mmHg (mittarin asteikko loppuu siihen)
- testasin alipainepumpulla turbon alipainekellon ja se liikkuu ja tuntuu pitävän alipaineen
- käynnistin koneen ja se veti heti käynnistymisen jälkeen säätötankoa
--> eikö tuon perusteella voisi olettaa että, se systeemi on kunnossa.
Koska tuo ongelma tulee heti startissa, niin miten ahtopaineanturin lukeman pitäisi käyttäytyä silloin?
Ja mikä olisi suositeltava tapa tutkia ahtoputkien yms. vuotoja?
Nyt oli tuon 2023-001 koodin lisäksi myös koodi "2011-002 Charge air system - Sensitivity drift - The air mass is too small"
Katsoin vielä tallentamiani painelukemia, onko Boost pressure 800 hPa OK arvo tyhjäkäynnillä, kun ulkoilman paine on auton mielestä 1013 hPa.
Missäpäin konetta on turbon paineanturi?
Kiitoksia avusta,
t. Jari
- mittasin alipaineen joka tulee turbon alipaineventtiilille ja se antoi -760 mmHg (mittarin asteikko loppuu siihen)
- testasin alipainepumpulla turbon alipainekellon ja se liikkuu ja tuntuu pitävän alipaineen
- käynnistin koneen ja se veti heti käynnistymisen jälkeen säätötankoa
--> eikö tuon perusteella voisi olettaa että, se systeemi on kunnossa.
Koska tuo ongelma tulee heti startissa, niin miten ahtopaineanturin lukeman pitäisi käyttäytyä silloin?
Ja mikä olisi suositeltava tapa tutkia ahtoputkien yms. vuotoja?
Nyt oli tuon 2023-001 koodin lisäksi myös koodi "2011-002 Charge air system - Sensitivity drift - The air mass is too small"
Katsoin vielä tallentamiani painelukemia, onko Boost pressure 800 hPa OK arvo tyhjäkäynnillä, kun ulkoilman paine on auton mielestä 1013 hPa.
Missäpäin konetta on turbon paineanturi?
Kiitoksia avusta,
t. Jari
Re: Sprinter 906 vikakoodi 2623-001
Tuo 800hpa kuulostaa hieman alhaiselta, ei kai diisseli mitään alipainetta pitäisi tehdä. Mieleen tulee tukkeutumaa jossain ahtoilmapuolella.
Millaisia lukemia tulee sammutettuna ja ajossa tuohon boost pressureen? Sammutettuna pitäisi olla sama kun vallitseva ilmanpaine ja ajossa tietenkin pyydetty ahtopaine vaikkapa 1567hpa.
Ahtopaineanturi sijaitsee muistaakseni coolerilta moottoriin menevässä putkessa sammutusläpän vieressä, siinä samassa kasassa on myös ahtoilman lämpöanturi.
Millaisia lukemia tulee sammutettuna ja ajossa tuohon boost pressureen? Sammutettuna pitäisi olla sama kun vallitseva ilmanpaine ja ajossa tietenkin pyydetty ahtopaine vaikkapa 1567hpa.
Ahtopaineanturi sijaitsee muistaakseni coolerilta moottoriin menevässä putkessa sammutusläpän vieressä, siinä samassa kasassa on myös ahtoilman lämpöanturi.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Sprinter 906 vikakoodi 2623-001
800hpa ei ole okGerbiili kirjoitti: ↑Ke 06.12.2023 15:16 Ääh, flunssa haittasi auton tutkimista, mutta nyt olen tarkistellut jotain alipainepuolelta:
- mittasin alipaineen joka tulee turbon alipaineventtiilille ja se antoi -760 mmHg (mittarin asteikko loppuu siihen)
- testasin alipainepumpulla turbon alipainekellon ja se liikkuu ja tuntuu pitävän alipaineen
- käynnistin koneen ja se veti heti käynnistymisen jälkeen säätötankoa
--> eikö tuon perusteella voisi olettaa että, se systeemi on kunnossa.
Koska tuo ongelma tulee heti startissa, niin miten ahtopaineanturin lukeman pitäisi käyttäytyä silloin?
Ja mikä olisi suositeltava tapa tutkia ahtoputkien yms. vuotoja?
Nyt oli tuon 2023-001 koodin lisäksi myös koodi "2011-002 Charge air system - Sensitivity drift - The air mass is too small"
Katsoin vielä tallentamiani painelukemia, onko Boost pressure 800 hPa OK arvo tyhjäkäynnillä, kun ulkoilman paine on auton mielestä 1013 hPa.
Missäpäin konetta on turbon paineanturi?
Kiitoksia avusta,
t. Jari
Toden näköisesti johto poikki/oikosessa tai anturi rikki/töhnää anturissa
Tais siinä kokoon panossa olla mootorin korvan lähetyvillä kuskin puolella
Mökkillä
'
'