W211 Jäähdytysneste
Re: W211 Jäähdytysneste
Sinivihreä MB 325.0 on Basf Glysantin koodilla G48, käytettiin vuoteen 2014.
Vuodesta 2014 eteenpäin purppura neste MB 325.6 löytyy taas Basf Glysantin koodilla G40.
Molempia saa Motonetistä tai vaikka IKH:lta. IKH:lta saa ihan Basf:n purkissa.
Vuodesta 2014 eteenpäin purppura neste MB 325.6 löytyy taas Basf Glysantin koodilla G40.
Molempia saa Motonetistä tai vaikka IKH:lta. IKH:lta saa ihan Basf:n purkissa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: W211 Jäähdytysneste
Eikös sen ensimmäisen linkin aine ole G48? Mutta siinä on kuitenkin mainittu myös G11.Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑Pe 08.12.2023 07:29 Eli älä tuijota väriä, vaan kemiaa = mikä tyyppi, tässä G11.
Omassa autossa olen käyttänyt (Motonetistä) Commaa G48 ja lähempää helposti saatavaa Korrekin G48:aa.
Re: W211 Jäähdytysneste
G11 on VAG eli volkkarin koodi tuolle
Re: W211 Jäähdytysneste
Jeps, 2014 se vaihtumisvuosi oli mersulla, otin selvää, kun pojan autoon olivat vihreät zerot laittaneet korjaamolla. Oikaisivat virheen asiallisesti eli vaihtoivat G48 sinne
all models from 01/01/1976 to 01/04/2014 MB-Approval 325.0
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1455
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W211 Jäähdytysneste
Jep, ja löytyy muistakin kuin BASF pulloista, joissa on heidän oma G48.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W211 Jäähdytysneste
Ja jos joutuu kosketuksiin G48 kanssa, niin ensiapuna/vasta-aineena toimii etanoli, juomakelpoiseksi lantrattuna, annoskoko 50cl
Tämä siis turvakortista!

Tämä siis turvakortista!
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1455
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W211 Jäähdytysneste
Ja otetaas yhteenveto eri päätyypeistä jäähdytysnesteitä:
"Luokaton vihreä", muinaisjäänne, ei kelpaa enää oikein mihinkään
G11, sinertävä, BASF G48, IAT-neste, sisältää silikaattia (Si), yleensä MB 325.0
G12, punertava, OAT-neste, BASF G30
G12+, punertava, Si-OAT-neste, BASF G30, yleensä MB 325.3
G12++, punertava, Si-OAT-neste, BASF G40, yleensä 325.5/325.6 ja korvaa myös MB 325.3
G13, punertava, Si-OAT-neste jatkettuna glyseriinillä, BASF GG40, korvaava on BASF G40
G12evo, punertava, PSi-OAT-neste, BASF G65 (P=fosfaatti)
Volvo, kellertävä PSi-OAT
BASF-G05, oranssi, raskaskalusto, HOAT-hybridikemia
Ford-G05, keltainen, silikaatti-perusneste ysäriltä, "luokaton vihreä" korvaa
BASF-G33, sinertävä, PSA-konsernin neste, G12 korvaa
Glacelf/Glaceol, keltainen, Nissan-Renault neste, G12 korvaa
Kannattaa huomioida, että vaikka monessa nesteeessä on fosfaattia tai silikaattia, ei niiden pitoisuudet ole yhtä suuria. Lisäksi on boraattit, amiinit, nitriitit jne joiden olemassaolo & pitoisuus vaihtelee eri nesteissä. Mutta ei nyt mennä niin pitkälle, tai tulee sivutolkulla tekstiä.
SItten se laimennusvesi pH kannalta. Akkuvesi 7,0 ja pakkasneste 10,5 = seos 8,75 ja tyypillinen hanavesi 8,5 ja pakkasneste 10,5 = seos 9,5 eli parempi emäksisyys, nesteelle on hyvä olla emäksistä.
326.XX on käyttövalmis eli laimennettu neste.
"Luokaton vihreä", muinaisjäänne, ei kelpaa enää oikein mihinkään
G11, sinertävä, BASF G48, IAT-neste, sisältää silikaattia (Si), yleensä MB 325.0
G12, punertava, OAT-neste, BASF G30
G12+, punertava, Si-OAT-neste, BASF G30, yleensä MB 325.3
G12++, punertava, Si-OAT-neste, BASF G40, yleensä 325.5/325.6 ja korvaa myös MB 325.3
G13, punertava, Si-OAT-neste jatkettuna glyseriinillä, BASF GG40, korvaava on BASF G40
G12evo, punertava, PSi-OAT-neste, BASF G65 (P=fosfaatti)
Volvo, kellertävä PSi-OAT
BASF-G05, oranssi, raskaskalusto, HOAT-hybridikemia
Ford-G05, keltainen, silikaatti-perusneste ysäriltä, "luokaton vihreä" korvaa
BASF-G33, sinertävä, PSA-konsernin neste, G12 korvaa
Glacelf/Glaceol, keltainen, Nissan-Renault neste, G12 korvaa
Kannattaa huomioida, että vaikka monessa nesteeessä on fosfaattia tai silikaattia, ei niiden pitoisuudet ole yhtä suuria. Lisäksi on boraattit, amiinit, nitriitit jne joiden olemassaolo & pitoisuus vaihtelee eri nesteissä. Mutta ei nyt mennä niin pitkälle, tai tulee sivutolkulla tekstiä.
SItten se laimennusvesi pH kannalta. Akkuvesi 7,0 ja pakkasneste 10,5 = seos 8,75 ja tyypillinen hanavesi 8,5 ja pakkasneste 10,5 = seos 9,5 eli parempi emäksisyys, nesteelle on hyvä olla emäksistä.
326.XX on käyttövalmis eli laimennettu neste.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1455
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W211 Jäähdytysneste
Kuten jo vastasin, ei värin mukaan, vaan kemian, eli G11, joka linkkaamissasi aineissa on sama, ja G11 on sama kemia kuin MB 325.0.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W211 Jäähdytysneste
Jos on tarkotus vaihdattaa nesteet ens kuussa kokonaan niin ei kannata lisätä kuin vettä jos tarvii sitäkään letku pihdeiilä lyttyyn ei tuu tosiaan kun desi tai pari.
Re: W211 Jäähdytysneste
Mersuissa siis käytetään kahta eri nestettä riippuen iästä. Niitä ei saa sekoittaa keskenään.
Jos sinne on laitettu väärää nestettä, niin täytyy koko järjestelmä huuhdella ja laittaa oikeeta nestettä. Jos siellä siis on aivan vihreää nestettä, eikä siis sinivihreetä, niin todennäköisesti se on väärää -> huuhtelu ja oikeet tavarat tilalle. W211:ssä käytetään sitä 325.0:aa (se täytyy purkissa lukea, sitä ei voi päätellä väristä) joka yleensä on sinivihreää.
Tietenkin jos sitä haluaa olla välittämättä moisista niin voi tehdä miten ikinä huvittaa ja lopputulos on joko toimiva tai sitten ei.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: W211 Jäähdytysneste
Kertoisitko vielä tarkemmin, että mitä kahta mersun nestettä ei saa missään nimessä sekoittaa keskenään?
Minun mielestä 325.0 voidaan ihan tehtaan ohjeen mukaan korvata 325.6, eikä minun käsitykseni mukaan mitään huuhteluita tarvita, koska molemmat ovat etyleeniglykoli pohjaisia nesteitä. Korjatkaa joku jos olen väärässä. Olikos nyt niin, että 325.0 oli lyhyempi vaihtoväli kuin 325.6? Jostain syystä nimittäin itselleni korvasin nesteet uudemmalla, kun ohjekin kertoi, että näin voi tehdä.
Minun mielestä 325.0 voidaan ihan tehtaan ohjeen mukaan korvata 325.6, eikä minun käsitykseni mukaan mitään huuhteluita tarvita, koska molemmat ovat etyleeniglykoli pohjaisia nesteitä. Korjatkaa joku jos olen väärässä. Olikos nyt niin, että 325.0 oli lyhyempi vaihtoväli kuin 325.6? Jostain syystä nimittäin itselleni korvasin nesteet uudemmalla, kun ohjekin kertoi, että näin voi tehdä.
Re: W211 Jäähdytysneste
325.0 voidaan korvata 325.6:lla, mutta niitä ei passaa sekoittaa keskenään. Muistaakseni molemmissa oli 15 vuoden vaihtoväli.T-Row kirjoitti: ↑Pe 08.12.2023 15:58 Kertoisitko vielä tarkemmin, että mitä kahta mersun nestettä ei saa missään nimessä sekoittaa keskenään?
Minun mielestä 325.0 voidaan ihan tehtaan ohjeen mukaan korvata 325.6, eikä minun käsitykseni mukaan mitään huuhteluita tarvita, koska molemmat ovat etyleeniglykoli pohjaisia nesteitä. Korjatkaa joku jos olen väärässä. Olikos nyt niin, että 325.0 oli lyhyempi vaihtoväli kuin 325.6? Jostain syystä nimittäin itselleni korvasin nesteet uudemmalla, kun ohjekin kertoi, että näin voi tehdä.
edit:
Tulkiten sheet 310.1 325.6:sta voidaan sekoittaa 325.0:n sekaan mutta ei toisinpäin. Tosin tämäkään ei ole värin vuoksi suositeltua.
.
.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut amatoori, Pe 08.12.2023 16:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: W211 Jäähdytysneste


Täysin huuhdeltu järjestelmä on tuon perusteella korvattavissa G40 litkulla ja toisinpäin, sitä ei kuitenkaan suositella
Re: W211 Jäähdytysneste
G40 ei mielestäni ole w211 malliin käypänen neste ainakaan wissin mukaan.
Tuo, että 325.6 nesteeseen ei saa sekoittaa 325.0 johtunee siitä, että 325.0 ei välttämättä ole käypästä nestettä siihen autoon, jossa 325.6 pyörii. Tietysti onhan se muutenkin aina fiksua tyhjätä järjestelmä jos vaihtaa eri tyypin nesteet, mutta kyllä mä oon ymmärtänyt, että puuroutumista ei tarvitse pelätä muissa tapauksissa kuin sillon, jos korvaa etyleeniglykolit propyleeniglykolilla tai toisin päin tai sekoittaa niitä keskenään.
Tuo, että 325.6 nesteeseen ei saa sekoittaa 325.0 johtunee siitä, että 325.0 ei välttämättä ole käypästä nestettä siihen autoon, jossa 325.6 pyörii. Tietysti onhan se muutenkin aina fiksua tyhjätä järjestelmä jos vaihtaa eri tyypin nesteet, mutta kyllä mä oon ymmärtänyt, että puuroutumista ei tarvitse pelätä muissa tapauksissa kuin sillon, jos korvaa etyleeniglykolit propyleeniglykolilla tai toisin päin tai sekoittaa niitä keskenään.
Re: W211 Jäähdytysneste
En enään tiedä mistä tässä puhutaan
Autoon laitetaan sitä nestettä jonka tehdas haluaa eli 01/04/14 asti 325.0 G48 ja siitä eteenpäin 325.5. G40. Niitä ei sekoitella keskenään! Jos oikeaa tavaraa ei ole saatavilla, ja lisätä tarvitsee, niin vettä siihen asti kun on mahdollista laittaa sitä oikeaa nestettä!
Miten tästä asiasta saa väännettyä sivu tolkulla juttua?

Autoon laitetaan sitä nestettä jonka tehdas haluaa eli 01/04/14 asti 325.0 G48 ja siitä eteenpäin 325.5. G40. Niitä ei sekoitella keskenään! Jos oikeaa tavaraa ei ole saatavilla, ja lisätä tarvitsee, niin vettä siihen asti kun on mahdollista laittaa sitä oikeaa nestettä!
Miten tästä asiasta saa väännettyä sivu tolkulla juttua?
Re: W211 Jäähdytysneste
Eikun joo. G12++ ja G40 näyttääkin olevan sama neste mitä ilmeisimmin.
Erittäin hyvä vääntämisen aihe mielestäni. Pitäisi kaivaa jostakin se wissin ohje, mutta minusta se selvästi neuvoo, että 325.0 voidaan korvata 325.6. Selittäkää minulle mikä on se kauheus mikä tapahtuu, jos näitä kahta sekoittaa? Enkä nyt tarkoita että niitä olisi mitään järkeä sekoittaa asioikseen, mutta jos esim. vaihtaa syystä tai toisesta eri tyyppisen nesteen eikä huuhtele järjestelmää. Mielenkiinnosta näiden kemiaan kyselen ja vastaukseksi ei riitä, että dokumentit kieltää.
Erittäin hyvä vääntämisen aihe mielestäni. Pitäisi kaivaa jostakin se wissin ohje, mutta minusta se selvästi neuvoo, että 325.0 voidaan korvata 325.6. Selittäkää minulle mikä on se kauheus mikä tapahtuu, jos näitä kahta sekoittaa? Enkä nyt tarkoita että niitä olisi mitään järkeä sekoittaa asioikseen, mutta jos esim. vaihtaa syystä tai toisesta eri tyyppisen nesteen eikä huuhtele järjestelmää. Mielenkiinnosta näiden kemiaan kyselen ja vastaukseksi ei riitä, että dokumentit kieltää.
Re: W211 Jäähdytysneste
Mercedes-Benz MB 325.0 jäähdytysnestetiiviste ei sisällä nitriittiä, amiineja ja fosfaattia
Mercedes-Benz MB 325.6 jäähdytysnestetiiviste ei sisällä nitriittiä, amiinia, fosfaattia, boraattia ja 2-etyyliheksaanihappoa.
Ja tosiaan kuten on monesti sanottu 325.6 voidaan sekoittaa 325.0:n sekaan mutta ei toisin perin, eli uudemmissa malleissa lienee jokin ei kestä tuota etyleeniheksaanihappoa?
Mercedes-Benz MB 325.6 jäähdytysnestetiiviste ei sisällä nitriittiä, amiinia, fosfaattia, boraattia ja 2-etyyliheksaanihappoa.
Ja tosiaan kuten on monesti sanottu 325.6 voidaan sekoittaa 325.0:n sekaan mutta ei toisin perin, eli uudemmissa malleissa lienee jokin ei kestä tuota etyleeniheksaanihappoa?
Viimeksi muokannut Orlov, La 09.12.2023 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W211 Jäähdytysneste
No Mersun dokumenteissa ei suositella että niitä kahta ainetta sekotetaan. Olisko suurin syy puhtaasti niin yksinkertainen kuin väri. 325.0:aa ei ohjeiden mukaan saa missään nimessä enää käyttää autoissa jotka on valmistettu jotka on valmistettu vuoden 2014 jälkeen, toisaalta 325.6 on niin hellää että sitä hyvin voidaan käyttää vaikka -70 luvun Mersuissa kunhan järjestelmä ensin huuhdotaan vanhoista kamoista pois. Jos vaihtaa alkuperäisen nesteen joksikin muuksi, olisi hyvä merkitä autoon tuo uusi jäähdytinneste että seuraavakin huoltaja tietää mitä sinne kuuluu lisätä kun se kerran poikkeaa auton huolto-ohjeiden mukaisesta aineesta.T-Row kirjoitti: ↑Pe 08.12.2023 20:12 Eikun joo. G12++ ja G40 näyttääkin olevan sama neste mitä ilmeisimmin.
Erittäin hyvä vääntämisen aihe mielestäni. Pitäisi kaivaa jostakin se wissin ohje, mutta minusta se selvästi neuvoo, että 325.0 voidaan korvata 325.6. Selittäkää minulle mikä on se kauheus mikä tapahtuu, jos näitä kahta sekoittaa? Enkä nyt tarkoita että niitä olisi mitään järkeä sekoittaa asioikseen, mutta jos esim. vaihtaa syystä tai toisesta eri tyyppisen nesteen eikä huuhtele järjestelmää. Mielenkiinnosta näiden kemiaan kyselen ja vastaukseksi ei riitä, että dokumentit kieltää.
Nää kaikki on etyleeniglygolipohjaisia ja lopulta kyse on niistä lisäaineista jota on käytetty. Ei mun kemian ymmärrys niihin riitä ja varmasti niissäkin on jotain mikä ei yhteen sovi, uudemmissa nesteissä on vähemmän myrkkyjä kuin vanhoissa, ehkä käytetyt materiaalit ja tuntemus noin muutenkin parantunut niiden osalta osalta ja uusista nesteistä tehty parempia. Perusneuvo on kuitenkin se että siellä järjestelmässä on vain sitä yhtä nestettä eikä useamman erilaisen sekoitusta. Kuka tietää miten mikäkin lisäaine lopulta reagoi toisen kanssa.
Ja takaisin siihen aiheeseen. Jos siellä W211:n säiliössä on jotain tuntematonta nestettä, kuten täysin vihreää sinivihreän seasta. Niin ainoo oikee neuvo on se että huuhtelee hittoon ne mitä ei tiedä mitä on, ja pistää siihe sopivaa tavaraa tilalle. Jos taas tekee mieli pistää sinne nykyisen sinivihreen sekaan pistää jotain vihreää jota osti värin perusteella - niin hyvää onnee vaan.
Se ei oo kovin vaikeeta Mersujen kanssa, jos siellä on sinivihreetä niin lisätään 325.0 mukaista Basf:n Glysantin G48:ia, jos siellä on purppuraa/pinkkiä (325.6) niin Glysantin G40:stä. Jos taas ollaan historiallisten vehkeiden kanssa joissa on kellertävää nestettä niin huuhdotaan se järjestelmä ja pistetään oman fiiliksen mukaan jompaa kumpaa edellä mainituista. Jos siellä on jotain epämääräistä, niin taas se huuhtelu ja em neuvot. That's it!
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: W211 Jäähdytysneste
Luin tuota omaa tekstiäni vielä uudelleen ja artikuloin ehken hieman epäselvästi, mutta tarkoitin siis, että jos autossa on alunperin 325.0, voi sinne vaihtaa 325.6 tilalle. Niihin uudempiin, joissa alun perin 325.6, ei tietenkään pidä vaihtaa vanhemman luokituksen nesteitä.
Re: W211 Jäähdytysneste
Löysin infosivuston jossa väitetään että G48 on ihan oma tyyppinsä. Ennen piti varoa sekoittamasta propyleeni- ja etyleeniglykoleita vaan nykyään on erilaisia korroosionsuoja lisäaineistuksia, jotka heikentää toisiaan tai jopa kiihdyttää alumiinin syöpymistä. Tuolla on kaikki listattu.
https://gearsmagazine.com/magazine/cool ... ng-system/
https://gearsmagazine.com/magazine/cool ... ng-system/
Re: W211 Jäähdytysneste
Asiantuntemusta näkyy löytyvän aiheesta paljon, mutta käytännön kokemukset mahdollisista ongelmista käytettäessä väärän luokituksen omaavaa tai väärän väristä pakkasnestettä tai vääränlaista vettä, tai sekoitettaessa keskenään sopimattomia aineita jäähdytysjärjestelmään ovat vielä tässä jääneet vähäisiksi.
En sekoita nesteitänne enempää, mutta en malta olla kysymättä mitä arvelette, onko tässä kyse väärästä veden PH-arvosta vai onko käytetty pakkasnestettä, joka ei ole luokituksen mukaista ?
Vesipumppu OM611:
En sekoita nesteitänne enempää, mutta en malta olla kysymättä mitä arvelette, onko tässä kyse väärästä veden PH-arvosta vai onko käytetty pakkasnestettä, joka ei ole luokituksen mukaista ?
Vesipumppu OM611:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
wiimax.fi
Re: W211 Jäähdytysneste
Tietenkin on vaikea tietää pelkällä kuvalla ilman tietoa huoltohistoriasta, mutta ruostuminen yleensä johtuu hapesta ja riittämättömästä suojauksesta. Veden PH:lla tuskin on kauheasti merkitystä ellei sinne oo ihan happoa pistetty, jäähdytinnesteiden kyllä pitäisi sen verran puskuroida että se hieman hapan rengaskaivovesikin kelpaa.dealer kirjoitti: ↑La 09.12.2023 08:14 Asiantuntemusta näkyy löytyvän aiheesta paljon, mutta käytännön kokemukset mahdollisista ongelmista käytettäessä väärän luokituksen omaavaa tai väärän väristä pakkasnestettä tai vääränlaista vettä, tai sekoitettaessa keskenään sopimattomia aineita jäähdytysjärjestelmään ovat vielä tässä jääneet vähäisiksi.
En sekoita nesteitänne enempää, mutta en malta olla kysymättä mitä arvelette, onko tässä kyse väärästä veden PH-arvosta vai onko käytetty pakkasnestettä, joka ei ole luokituksen mukaista ?
Vesipumppu OM611:
vesi kiertää.jpg
Mutta vastaan arvoitukseen yleismalkaisesti että siellä ei oo kierrossa ollu nesteet kunnossa, väärää tavaraa, ehkä liian vähän eikä korroosiosuoja-aineet oo ollu oikeat tai niitä ei ole ollut. Yksi vaihtoehto on että ollu jotain nestettä joka olisi pitäny vaihtaa useammin ja se on hajonnut ja muodostanut happoja.
Joka tapauksessa, ei ole toimittu valmistajan ohjeiden mukaisesti.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1455
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W211 Jäähdytysneste
Mikään jäähtäri ei sisällä enää 2-EHAa, sattui EU bannaamaan sen.Orlov kirjoitti: ↑Pe 08.12.2023 21:08 Mercedes-Benz MB 325.0 jäähdytysnestetiiviste ei sisällä nitriittiä, amiineja ja fosfaattia
Mercedes-Benz MB 325.6 jäähdytysnestetiiviste ei sisällä nitriittiä, amiinia, fosfaattia, boraattia ja 2-etyyliheksaanihappoa.
Ja tosiaan kuten on monesti sanottu 425.6 voidaan sekoittaa 325.0:n sekaan mutta ei toisin perin, eli uudemmissa malleissa lienee jokin ei kestä tuota etyleeniheksaanihappoa?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1455
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W211 Jäähdytysneste
Jäähtäri on emäksistä, eikä edes voimakasta sellaista, kun vesi laimentaa emäksisyyttä.amatoori kirjoitti: ↑La 09.12.2023 08:46Tietenkin on vaikea tietää pelkällä kuvalla ilman tietoa huoltohistoriasta, mutta ruostuminen yleensä johtuu hapesta ja riittämättömästä suojauksesta. Veden PH:lla tuskin on kauheasti merkitystä ellei sinne oo ihan happoa pistetty, jäähdytinnesteiden kyllä pitäisi sen verran puskuroida että se hieman hapan rengaskaivovesikin kelpaa.dealer kirjoitti: ↑La 09.12.2023 08:14 Asiantuntemusta näkyy löytyvän aiheesta paljon, mutta käytännön kokemukset mahdollisista ongelmista käytettäessä väärän luokituksen omaavaa tai väärän väristä pakkasnestettä tai vääränlaista vettä, tai sekoitettaessa keskenään sopimattomia aineita jäähdytysjärjestelmään ovat vielä tässä jääneet vähäisiksi.
En sekoita nesteitänne enempää, mutta en malta olla kysymättä mitä arvelette, onko tässä kyse väärästä veden PH-arvosta vai onko käytetty pakkasnestettä, joka ei ole luokituksen mukaista ?
Vesipumppu OM611:
vesi kiertää.jpg
Mutta vastaan arvoitukseen yleismalkaisesti että siellä ei oo kierrossa ollu nesteet kunnossa, väärää tavaraa, ehkä liian vähän eikä korroosiosuoja-aineet oo ollu oikeat tai niitä ei ole ollut. Yksi vaihtoehto on että ollu jotain nestettä joka olisi pitäny vaihtaa useammin ja se on hajonnut ja muodostanut happoja.
Joka tapauksessa, ei ole toimittu valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Yksi vaihtoehto lisää on joku pesuaine esim konetiskiaine?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1455
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W211 Jäähdytysneste
Sakkaumia, syöpymiä jne. Osa nopeasti, osa vasta vuosien kuluessa.T-Row kirjoitti: ↑Pe 08.12.2023 20:12 Selittäkää minulle mikä on se kauheus mikä tapahtuu, jos näitä kahta sekoittaa? Enkä nyt tarkoita että niitä olisi mitään järkeä sekoittaa asioikseen, mutta jos esim. vaihtaa syystä tai toisesta eri tyyppisen nesteen eikä huuhtele järjestelmää. Mielenkiinnosta näiden kemiaan kyselen ja vastaukseksi ei riitä, että dokumentit kieltää.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1455
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W211 Jäähdytysneste
Siis propyleeniglykoli on todella harvinaista autojen järjestelmissä, lähes kaikki on nykyisin propyleeniglykolia, Joskin kahta tyyppiä, eli IAT- ja OAT-nesteitä, ja eri lisäaineilla, jonka takia niitä on laaja kirjo.T-Row kirjoitti: ↑Pe 08.12.2023 17:53 Tietysti onhan se muutenkin aina fiksua tyhjätä järjestelmä jos vaihtaa eri tyypin nesteet, mutta kyllä mä oon ymmärtänyt, että puuroutumista ei tarvitse pelätä muissa tapauksissa kuin sillon, jos korvaa etyleeniglykolit propyleeniglykolilla tai toisin päin tai sekoittaa niitä keskenään.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1455
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W211 Jäähdytysneste
G12 eteenpäin viisi vuotta, ja G11 taaksepäin kaksi vuotta on nestevalmistajien ajatus siitä, koska vaihtaa = suojausominaisuudet heikentyneet.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W211 Jäähdytysneste
Näyttää siltä, että olisi jäänyt sitruunahappopesu vähän pidemmäksi aikaa päälle. Kerro toki tarkemmin, mitä tässä on tapahtunut.dealer kirjoitti: ↑La 09.12.2023 08:14 Asiantuntemusta näkyy löytyvän aiheesta paljon, mutta käytännön kokemukset mahdollisista ongelmista käytettäessä väärän luokituksen omaavaa tai väärän väristä pakkasnestettä tai vääränlaista vettä, tai sekoitettaessa keskenään sopimattomia aineita jäähdytysjärjestelmään ovat vielä tässä jääneet vähäisiksi.
En sekoita nesteitänne enempää, mutta en malta olla kysymättä mitä arvelette, onko tässä kyse väärästä veden PH-arvosta vai onko käytetty pakkasnestettä, joka ei ole luokituksen mukaista ?
Vesipumppu OM611:
vesi kiertää.jpg
Re: W211 Jäähdytysneste
On kyllä hurjan näköinen, olisi kiinnostavaa tietää mistä johtuu.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: W211 Jäähdytysneste
Syöpymä viittaa pakkasnesteeseen joka ei ole luokituksen mukainen. Oikea syy voi olla joku muukin.