Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Kaikki on mitattu asianmukaisilla laitteilla, kunnossa on ettei siis virtaa pitäisi vuotaa seistessä mihinkään.
Itse epäilin että olis ollut jotain viratusta jonkin laitteen kautta kun auto hukkasi akusta kaikki jännitteet ollen vajaan viikon kylmässä tallissa eli vajaassa -10 asteessa. Mittaus siis osoitti ettei olisi virtausta.
Auto on ollut minulla ( 220 cdi w203) kuutisen vuotta ja hankin siihen uuden akun Tammikuussa 2022 - amperitunnit 100.
Aiempina talvina näin ei ole käynyt. Tosin ajot ovat olleet kovasti lyhyet, näin eläkemies tehnyt enimmäkseen vain kaupassakäyntireissuja 1-suunta 3-4 km. Se voi olla yksi tekijä...mutta ettei aiempina talvina..olisko silloin ollut pidempää ajoa joukossa ei ole hyvin muistissa.
Nyt ollut seis pihassa ainakin 4 -päivää kertaakaan käynnistämättä. Seurasin tupakansytyttimen kautta akun jännitettä...päivä päivältä se aina laski 12.4 stä tänään mitattuun 12.0 aan. siis neljäs seisomassa ollut päivä.
Onko normaalia tällainen -kuitenkin. ?
Itse epäilin että olis ollut jotain viratusta jonkin laitteen kautta kun auto hukkasi akusta kaikki jännitteet ollen vajaan viikon kylmässä tallissa eli vajaassa -10 asteessa. Mittaus siis osoitti ettei olisi virtausta.
Auto on ollut minulla ( 220 cdi w203) kuutisen vuotta ja hankin siihen uuden akun Tammikuussa 2022 - amperitunnit 100.
Aiempina talvina näin ei ole käynyt. Tosin ajot ovat olleet kovasti lyhyet, näin eläkemies tehnyt enimmäkseen vain kaupassakäyntireissuja 1-suunta 3-4 km. Se voi olla yksi tekijä...mutta ettei aiempina talvina..olisko silloin ollut pidempää ajoa joukossa ei ole hyvin muistissa.
Nyt ollut seis pihassa ainakin 4 -päivää kertaakaan käynnistämättä. Seurasin tupakansytyttimen kautta akun jännitettä...päivä päivältä se aina laski 12.4 stä tänään mitattuun 12.0 aan. siis neljäs seisomassa ollut päivä.
Onko normaalia tällainen -kuitenkin. ?
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Asetat vastaajat hankalaan asemaan kun korostat että mittaukset on tehty asianmukaisesti ja todettu että auto ei kuluta virtaa ja silti akku tyhjenee. Mitenkäs se akku sitten muuten tyhjenisi jos ei akussa olisi vikaa. Epätodennäköistä kuitenkin noin uudelle akulle (jos ei ole motonetin schneider) eli jospa sitä virtaa kuitenkin menee johonkin, vaikkapa sähköinen lisälämmitin tai muu tyyppivika. Ehkä ei juuri silloin kun olet mitannut. Olisi hyvä jos kuvailisit miten ja millaisilla laitteilla ne mittaukset on tehty.
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Jokainen kerta kun avaat auton oven ja menet mittaamaan herätät can väylän ja useamman laitteen väylässä ja saat aikaan jokusen ampeerin kulutuksen. Väylä sammumiseen menee jokunen minuutti.
Siinä ainakin osa akkua tyhjentävästä kulutuksesta.
Siinä ainakin osa akkua tyhjentävästä kulutuksesta.
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Näinhän se on aina kun autossa käydään ampeereja kuluu, se on sama kun käytäis illalla kokeilemassa varalle starttaamassa auto hetkeksi, että lähteekö varmasti aamulla. Se miksi aikaisempina vuosina ei käynyt näin siihen jo vastasit itse, pitempiä ajoja silloin akku latautuu.
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Kunnossa oleva akku ei tyhjene viikossa ellei jokin pura sitä.
Ottamatta huomioon mitä aiemmin on tukittu ja miten, ehdottaisin seuraavaa:
- Akun testaus
- Purkumittaus pihtiampeerimittarilla
--> jompikumpi kertoo, ettei kaikki ole kunnossa.
Molempiin tarvitaan oikeanlainen laite, akkutesteri ja pihtiampeerimittari.
Ellei niiden käyttö ole mahdollista (siis auton käyttäminen korjaamolla), ei onnistu akun testaus eikä purkumittauskaan oikein hyvin = voi voi.
Auton kerrottiin seisovan kylmässä tallissa, muistutan vielä että ovien ja luukkujen on oltava kiinni (ei lukittuina) ja avaimen pois virtalukosta, tai muuten akku purkautuu vaikka kaikki olisi kunnossa.
Ottamatta huomioon mitä aiemmin on tukittu ja miten, ehdottaisin seuraavaa:
- Akun testaus
- Purkumittaus pihtiampeerimittarilla
--> jompikumpi kertoo, ettei kaikki ole kunnossa.
Molempiin tarvitaan oikeanlainen laite, akkutesteri ja pihtiampeerimittari.
Ellei niiden käyttö ole mahdollista (siis auton käyttäminen korjaamolla), ei onnistu akun testaus eikä purkumittauskaan oikein hyvin = voi voi.
Auton kerrottiin seisovan kylmässä tallissa, muistutan vielä että ovien ja luukkujen on oltava kiinni (ei lukittuina) ja avaimen pois virtalukosta, tai muuten akku purkautuu vaikka kaikki olisi kunnossa.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2579
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Ei ole normaalia, auton ajonestolaiteisto kuluttaa sähköä ja näkyy virtamittauksessa pienenä kulutuksena. Jos ei ole kulutusta niin siinä on vikaa.kalevima kirjoitti: ↑Su 10.12.2023 11:19 Kaikki on mitattu asianmukaisilla laitteilla, kunnossa on ettei siis virtaa pitäisi vuotaa seistessä mihinkään.
Itse epäilin että olis ollut jotain viratusta jonkin laitteen kautta kun auto hukkasi akusta kaikki jännitteet ollen vajaan viikon kylmässä tallissa eli vajaassa -10 asteessa. Mittaus siis osoitti ettei olisi virtausta.
Onko normaalia tällainen -kuitenkin. ?
Hetki sitten mitattu lähipiirin käyttöauton lepovirta joka oli 0,20A. Samaa suuruusluokkaa on myös W210:n lepovirta.
Akku itsessään voi purkaa itsensä ja kaikki akut tekevät sitä uutena, vanhempina vielä enemmän. Enemmän kuin kaksi kertaa on käynyt niin, että toimiva akku on saman päivän seuraavassa käynnistyksessä mennyt täysin pimeäksi.
Ääni huonolle akulle.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 50
- Liittynyt: La 30.10.2021 09:59
- Paikkakunta: Nummela
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Ittellä on kanssa W203 220 mutta farmari olen tota lepovirran kulutusta joskus tutkinut ihan tokmannilta ostetulla 4 amppeerin akkulaturilla sellasella mikä näyttää digitaalinäytöllä sen lataus virran. Autosta ovet ja ikkunat kiinni illalla ja laturi akkuun kiinni ja sitten aamulla kattomaan niin yleensä tuo latus virta on tippunut 0.1A tai 0.05A:iin aamuun mennessä. Jos ei valokatkasijaa unohda päälle niin tota voi kyllä useemman viikon seisottaa ilman lisävirtaa(on kokeiltu).
Viimeksi muokannut Ryttytähti, Su 10.12.2023 14:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Hyviä vastauksia...selvennän niihin jotain:
Laite jolla mitattu oli eräällä, mielstäni asiantuntevalla asentajalla jolla Vehon taustaa hyvinkin..ja mittari oli tilattu Mersun tehtaalta Saksasta hintana kuulemma 30 000 E, että se olle kunnollinen kalusto asentajineen.
Akku on Koivusen tuotteita, ei motonetin eikä Bilteman..
Tosin se että. kun on irrottanut akkukaapelin miinusnavasta ja laittaa sitä takaisin niin mielstäni kipinöinti on isompaa kuin mitä on tottunut, ja minäkin jonkunverran vuosikymmenissä olen autoja "rassaillut" sähköistä en ymmärrä paljokaan.
Se "sätiminen" miinuskaapelia kiinnittäessä kyllä kertoo että virtaa juoksisi jonkun kautta. Mutta asentaja ei siitä erikseen maininnut. Olisi kai niillä laitteilla kaiketi näkynyt?
Laite jolla mitattu oli eräällä, mielstäni asiantuntevalla asentajalla jolla Vehon taustaa hyvinkin..ja mittari oli tilattu Mersun tehtaalta Saksasta hintana kuulemma 30 000 E, että se olle kunnollinen kalusto asentajineen.
Akku on Koivusen tuotteita, ei motonetin eikä Bilteman..
Tosin se että. kun on irrottanut akkukaapelin miinusnavasta ja laittaa sitä takaisin niin mielstäni kipinöinti on isompaa kuin mitä on tottunut, ja minäkin jonkunverran vuosikymmenissä olen autoja "rassaillut" sähköistä en ymmärrä paljokaan.
Se "sätiminen" miinuskaapelia kiinnittäessä kyllä kertoo että virtaa juoksisi jonkun kautta. Mutta asentaja ei siitä erikseen maininnut. Olisi kai niillä laitteilla kaiketi näkynyt?
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Hyvä tietää että on kalliilla laitteilla mitattu ja osaava kaveri tutkinut. Harmi että jätti kertomatta mikä vikana.
Tuon ikäisessäkin autossa monenlaista sähköpurkkia ja konkkia täynnä, kohtalainen se alkuvirta akkua kytkiessä. Hankala kovin tarkkaan kipinöinnistä arvioida paljonko virtaa menee mutta tämähän olikin jo 30 k€:n yleismittarilla mitattu (saattoi olla Star testeri mutta motonetin yleismittari tai vähän arvokkaampi pihtimittari löisi star'in ällikällä näissä mittauksissa).
Tuon ikäisessäkin autossa monenlaista sähköpurkkia ja konkkia täynnä, kohtalainen se alkuvirta akkua kytkiessä. Hankala kovin tarkkaan kipinöinnistä arvioida paljonko virtaa menee mutta tämähän olikin jo 30 k€:n yleismittarilla mitattu (saattoi olla Star testeri mutta motonetin yleismittari tai vähän arvokkaampi pihtimittari löisi star'in ällikällä näissä mittauksissa).
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Tuo on ihan hyvä keino ja jos irrottaa johdon autosta, myös akulle turvallinen kuntotesti. Jos mittaa tyhjäkäyntijännitteen ennen latausta (sen perusteella arvioidaan oletettu varaus alussa) ja jaksaa käydä kurkkimassa milloin virta alkaa laskea + milloin virta on nollassa, saa akun kapasiteetin mitattua "riittävän" tarkasti myös tällä tavalla. Sitten kun jättää muutamaksi päiväksi lattialle ja käy välillä mittailemassa tyhjäkäyntijännitteen, selviää onko itsepurkuvaivaa. Kuormitustesti tiietysti kertoisi virranantokyvystäkin jotakin mutta saahan sen tehtyä starttimoottorillakin.Ryttytähti kirjoitti: ↑Su 10.12.2023 14:16 Ittellä on kanssa W203 220 mutta farmari olen tota lepovirran kulutusta joskus tutkinut ihan tokmannilta ostetulla 4 amppeerin akkulaturilla sellasella mikä näyttää digitaalinäytöllä sen lataus virran. Autosta ovet ja ikkunat kiinni illalla ja laturi akkuun kiinni ja sitten aamulla kattomaan niin yleensä tuo latus virta on tippunut 0.1A tai 0.05A:iin aamuun mennessä. Jos ei valokatkasijaa unohda päälle niin tota voi kyllä useemman viikon seisottaa ilman lisävirtaa(on kokeiltu).
Juuri viime kuussa olin vähällä viedä yhden tyhjän ja vialliseksi luulemani akun metallikeräykseen mutta lataus + mittaus selvitti että on siellä vielä yli 60 Ah alkuperäisestä 80 Ah kapasiteetista jäljellä ja akku sai armon ainakin ensi kesään saakka, täytyy siirtyä tutkimaan ko. auton latausta
-
- Mersumies
- Viestit: 2579
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Kyllä kokenut asentaja voi kipinän pituudestakin päätellä onko kaikki hyvin. Itse tein diagnoosin eräästä dieselistä josta lähti melko pitkä ja äänekäs kipinä kun kiintolenkki osui akun plusnavasta Egr:n rosteriputkeen johon tuli alle sekunnissa reilunkokoinen reikä.kalevima kirjoitti: ↑Su 10.12.2023 14:29
Tosin se että. kun on irrottanut akkukaapelin miinusnavasta ja laittaa sitä takaisin niin mielstäni kipinöinti on isompaa kuin mitä on tottunut, ja minäkin jonkunverran vuosikymmenissä olen autoja "rassaillut" sähköistä en ymmärrä paljokaan.
Se "sätiminen" miinuskaapelia kiinnittäessä kyllä kertoo että virtaa juoksisi jonkun kautta. Mutta asentaja ei siitä erikseen maininnut. Olisi kai niillä laitteilla kaiketi näkynyt?
Vielä kokeemmat asentajat irroittavat miinuskaapelin ennen pluskaapeliin koskemista.
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Noin uudessa akussahan on vielä takuu voimassa. Joten kannattaa ottaa yhteyttä myyjään, ja testata akku mahdollisen takuuvian varalta. Mutta jos ajot ovat lyhyitä, niin akku ei lataudu ollenkaan ajossa, se vain kuluttaa varausta. Joten on ihan mahdollista, että mitään ylimääräistä virtaa ei kulu seistessä, mutta ajo kuluttaa enemmän kuin tuottaa. Myös ajonaikainen lataus kannattaa varmistaa/mitata.
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Kuullostaa aika isolta tuo lepovirta. Viikko parkissa ja menisi yli 30 Ah.E200kompressor kirjoitti: ↑Su 10.12.2023 12:50 Hetki sitten mitattu lähipiirin käyttöauton lepovirta joka oli 0,20A. Samaa suuruusluokkaa on myös W210:n lepovirta.
Ääni huonolle akulle.
Huono akku on yksi mahdollisuus.
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Onhan se mahdollista, ettei siellä ole mitään vikaa, kulutus vain on suurempaa kuin tuotto. Se myös selittäisi sen, miksi asentaja ei kertonut, että siinä olisi jotain vikaa. Tarkoittaa siis sitä, että noiden lyhyiden matkojen takia pitäisi olla verkkovirtalaturi, jolla varausta pidetään yllä parkissa ollessa.
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
juh, 60mA oli W211:n ohjeellinen maksimi.. ja siinä on jo kuitenkin enemmän hilpettä kun väykyssätehodia kirjoitti: ↑Su 10.12.2023 17:51Kuullostaa aika isolta tuo lepovirta. Viikko parkissa ja menisi yli 30 Ah.E200kompressor kirjoitti: ↑Su 10.12.2023 12:50 Hetki sitten mitattu lähipiirin käyttöauton lepovirta joka oli 0,20A. Samaa suuruusluokkaa on myös W210:n lepovirta.
Ääni huonolle akulle.
Huono akku on yksi mahdollisuus.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Itsellä S211 sähköisellä lisälämmittimellä.
15km työmatka suuntaansa motaria pitkin + kaupassa käynnit eivät riittäneet lataamaan akkua tarpeeksi kylmien talvikelien aikaan. Akkua piti aina tasaisin väliajoin ladata ylläpitolaturilla. Hommasin Defan 10A laturin, joka lataa akkua aina kun auto lohkolämmityksessä, niin latausongelmat loppuivat siihen.
Tämän tarkoituksena oli vain tuoda esille, että "nykyaikainen" auto ei välttämättä lataa akkua tarpeeksi jos ajo pätkittäistä. Omalla kohdalla olisin kuvitellut, että 15km matka suuntaansa riittää, mutta ei kylmässä kontissa oleva kylmä akku siinä paljon lataudu ja virrankulutus sähköisellä lisälämmittimellä kova.
15km työmatka suuntaansa motaria pitkin + kaupassa käynnit eivät riittäneet lataamaan akkua tarpeeksi kylmien talvikelien aikaan. Akkua piti aina tasaisin väliajoin ladata ylläpitolaturilla. Hommasin Defan 10A laturin, joka lataa akkua aina kun auto lohkolämmityksessä, niin latausongelmat loppuivat siihen.
Tämän tarkoituksena oli vain tuoda esille, että "nykyaikainen" auto ei välttämättä lataa akkua tarpeeksi jos ajo pätkittäistä. Omalla kohdalla olisin kuvitellut, että 15km matka suuntaansa riittää, mutta ei kylmässä kontissa oleva kylmä akku siinä paljon lataudu ja virrankulutus sähköisellä lisälämmittimellä kova.
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Juuri tätä minäkin tarkoitin niin kuin tuolla edellä kirjoitin.
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Olikos tuon lisälämmittimen teho 1,6 kW, jolloin se kuluttaa n 133 A virtaa. Nykyisin ei taida tosin olla missään enää kunnossa, joten ei toimi täydellä teholla.T-Row kirjoitti: ↑Su 10.12.2023 19:06 Itsellä S211 sähköisellä lisälämmittimellä.
15km työmatka suuntaansa motaria pitkin + kaupassa käynnit eivät riittäneet lataamaan akkua tarpeeksi kylmien talvikelien aikaan. Akkua piti aina tasaisin väliajoin ladata ylläpitolaturilla. Hommasin Defan 10A laturin, joka lataa akkua aina kun auto lohkolämmityksessä, niin latausongelmat loppuivat siihen.
Tämän tarkoituksena oli vain tuoda esille, että "nykyaikainen" auto ei välttämättä lataa akkua tarpeeksi jos ajo pätkittäistä. Omalla kohdalla olisin kuvitellut, että 15km matka suuntaansa riittää, mutta ei kylmässä kontissa oleva kylmä akku siinä paljon lataudu ja virrankulutus sähköisellä lisälämmittimellä kova.
Mutta ongelmahan ei ole pelkästään laturin latausteho vaan myös akun vastaanottokyky. Jos akku ottaa maksimissaan 20 A virtaa, ja kylmällä jopa alle puolet siitä, niin 15 km matkalla varaus voisi lisääntyä maksimissaan 3 Ah. Jos kuluttajia on paljon, niin akulle ei mene enää mitään.
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Sekö vaikuttaa tuollakin tavalla kun on lyhyttä ajoa, että auto jää jotenkin muistelemaan sitä ikävää tilannetta ettei akku ehtinyt latautua tarpeeksi ja sitten oksentaa jotenkin viikon seisoessaan akun kokonaan tyhjäksi vähän niin kuin ilkeyttään, vai mitä tässä nyt ajetaan takaa ?
Vaan ei ole 203cdi niitä malleja joissa lyhyt ajo tuottaisi helposti akun kanssa murheita ja ylimääräistä lataustarvetta, ellei ole webastoa.
No joo, jos tuo yksi ja ainoa kerta on että noin kävi niin tietysti mahdollista että sattui juuri olemaan sen verran alhaalla akun varaus että seisonnan jälkeen ei enää riittänyt puhti kun availtiin ovet ja hehkuteltiin käynnistystä varten.kalevima aluksi kirjoitti:auto hukkasi akusta kaikki jännitteet ollen vajaan viikon kylmässä tallissa
Vaan ei ole 203cdi niitä malleja joissa lyhyt ajo tuottaisi helposti akun kanssa murheita ja ylimääräistä lataustarvetta, ellei ole webastoa.
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Tuo ei vielä sano akun laadusta yhtään mitään ja biltemallakin on ollut huippu hyvää ja edullista akkua myynnissä. Akun merkki ja malli kertoisi paljon enemmän ja jos joudut akun hommaukseen niin suosittelen edelleen Vartaa.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
-
- Mersumies
- Viestit: 2579
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Tuota luokkaa se on ollut vuosikaudet. Vaikka auto seisoo niin pakko ladata akkua parin viikon välein jos aikoo saada avaimesta käyntiin. Tai ei irroita akkua.
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Lepovirta auton nukkuessa pitäisi olla luokka 20mA eli 0,02A , ei 200mA. Jos se tosiaan on 200mA niin joku moduli ei mene nukkumaan ja se pitää muutkin laitteet siinä väylässä hereillä. Siitä sitten estimään kuluttajaa.
Asiansa osaava (auto)sähkömies pärjää hiukan halvemmilla laitteilla. Pihtivirtamittari ja yleismittari riittää alkuun. Jos oikeasti tekee autosähkötöitä niin loggausominaisuudella varustettu virtamittari on myös hyvä hankinta ( näin jossain Pine Hollow Autodiagnostics jaksossa kun kaiveltiin hankalaa lepotilaongelmaa sillä)
Asiansa osaava (auto)sähkömies pärjää hiukan halvemmilla laitteilla. Pihtivirtamittari ja yleismittari riittää alkuun. Jos oikeasti tekee autosähkötöitä niin loggausominaisuudella varustettu virtamittari on myös hyvä hankinta ( näin jossain Pine Hollow Autodiagnostics jaksossa kun kaiveltiin hankalaa lepotilaongelmaa sillä)
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Jo se akku meni siis keralla täysin tyhjäksikalevima kirjoitti: ↑Su 10.12.2023 11:19 Kaikki on mitattu asianmukaisilla laitteilla, kunnossa on ettei siis virtaa pitäisi vuotaa seistessä mihinkään.
Itse epäilin että olis ollut jotain viratusta jonkin laitteen kautta kun auto hukkasi akusta kaikki jännitteet ollen vajaan viikon kylmässä tallissa eli vajaassa -10 asteessa. Mittaus siis osoitti ettei olisi virtausta.
Auto on ollut minulla ( 220 cdi w203) kuutisen vuotta ja hankin siihen uuden akun Tammikuussa 2022 - amperitunnit 100.
Aiempina talvina näin ei ole käynyt. Tosin ajot ovat olleet kovasti lyhyet, näin eläkemies tehnyt enimmäkseen vain kaupassakäyntireissuja 1-suunta 3-4 km. Se voi olla yksi tekijä...mutta ettei aiempina talvina..olisko silloin ollut pidempää ajoa joukossa ei ole hyvin muistissa.
Nyt ollut seis pihassa ainakin 4 -päivää kertaakaan käynnistämättä. Seurasin tupakansytyttimen kautta akun jännitettä...päivä päivältä se aina laski 12.4 stä tänään mitattuun 12.0 aan. siis neljäs seisomassa ollut päivä.
Onko normaalia tällainen -kuitenkin. ?
(ovet ei aukea mitään valoja syty jne) ja sitten taas toiminut ok
niin sähköisen lisä lämmitimen johdot kaipaa sivuleikureita 90% varmuudellaa oleatten että todelakin kaikki on mitattua kunnolla,
ei olisi ensimäinen eikä vimäinen lämmintin vika mikä tekee tuon totalityhjenenmisen välillä
Mökkillä
'
'
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
vastaan ainakin "finlandMercedekselle" ( lainaus)
Jo se akku meni siis keralla täysin tyhjäksi
(ovet ei aukea mitään valoja syty jne) ja sitten taas toiminut ok
niin sähköisen lisä lämmitimen johdot kaipaa sivuleikureita 90% varmuudellaa oleatten että todelakin kaikki on mitattua kunnolla,
ei olisi ensimäinen eikä vimäinen lämmintin vika mikä tekee tuon totalityhjenenmisen välillä
Niin tuo sähköinen lisälämmitin...mielestäni tässä sitä ei ole...on tuontiauto, jos oikein ymmärrän mistä on kysymys..kuten paisunta säiliön lähellä on rengasmainen pidike 5cm halkaisijaltaan joka on tyhjä.. ( jotenkin näin veteraanina muistan sen jonkun mersuasentajan mainintakin ollut??)
-Sen viikon suunnilleen seisonnan jäkeen menin autolleni ja yritin avata takaluukkua ja "pimee" sivuoven avattua ja "pimee" siis kaikkialta virrat pois...
Sen mittasi kyllä sitten sen korjaamolle kun vein; ammattimies jolla on Mesun tehtaalta lisensillä ostettu ohjelma ( ei halpa) -että hänen mukaansa ei olisi vuotoa..
Nyt auto pihassa olleena akun jännite laskee jostain 12.3 V; sta 0.1 V päivässä. Irroitin sen 100 Ah uudehkon ( 2v) -akun ja kokeilin toisella 70 Ah myös kunnossa olevalla akulla. Sama homma. Eilen 70 Ah akku osoitti 12.1 ja 12.0 mutta nyt yli vrk myöhemmin ( tänään) osoitti 11.8. Irroitin miinusnavan ettei jäätyisi.?? Lataa ajaessa sen tupakan sytyttimen mittauksen näytöllä yli 13 V.
Jos , vaikka hyvilläkin laitteilla mittaa, -ei ole päällä kaikki piirit juten ist lämmiitin, niin olisiko siinä. Eli mittauksen ulkopuolelle olis jäänyt jotain??
Mulla on kauppakassina ollut nyt Punto, kun vähensin tän dieselin 3 km kaupassa käyntiä joka sisälsi myös aina perillä myös uuden käynnistyksen.
Sen punton 44Ah akun lepojännite, sekin näyttää alle 12 v ja lähetee sekä pyörittää hienosti starttia. Lataa aina 13.6 . Outoa sikäli.
Jo se akku meni siis keralla täysin tyhjäksi
(ovet ei aukea mitään valoja syty jne) ja sitten taas toiminut ok
niin sähköisen lisä lämmitimen johdot kaipaa sivuleikureita 90% varmuudellaa oleatten että todelakin kaikki on mitattua kunnolla,
ei olisi ensimäinen eikä vimäinen lämmintin vika mikä tekee tuon totalityhjenenmisen välillä
Niin tuo sähköinen lisälämmitin...mielestäni tässä sitä ei ole...on tuontiauto, jos oikein ymmärrän mistä on kysymys..kuten paisunta säiliön lähellä on rengasmainen pidike 5cm halkaisijaltaan joka on tyhjä.. ( jotenkin näin veteraanina muistan sen jonkun mersuasentajan mainintakin ollut??)
-Sen viikon suunnilleen seisonnan jäkeen menin autolleni ja yritin avata takaluukkua ja "pimee" sivuoven avattua ja "pimee" siis kaikkialta virrat pois...
Sen mittasi kyllä sitten sen korjaamolle kun vein; ammattimies jolla on Mesun tehtaalta lisensillä ostettu ohjelma ( ei halpa) -että hänen mukaansa ei olisi vuotoa..
Nyt auto pihassa olleena akun jännite laskee jostain 12.3 V; sta 0.1 V päivässä. Irroitin sen 100 Ah uudehkon ( 2v) -akun ja kokeilin toisella 70 Ah myös kunnossa olevalla akulla. Sama homma. Eilen 70 Ah akku osoitti 12.1 ja 12.0 mutta nyt yli vrk myöhemmin ( tänään) osoitti 11.8. Irroitin miinusnavan ettei jäätyisi.?? Lataa ajaessa sen tupakan sytyttimen mittauksen näytöllä yli 13 V.
Jos , vaikka hyvilläkin laitteilla mittaa, -ei ole päällä kaikki piirit juten ist lämmiitin, niin olisiko siinä. Eli mittauksen ulkopuolelle olis jäänyt jotain??
Mulla on kauppakassina ollut nyt Punto, kun vähensin tän dieselin 3 km kaupassa käyntiä joka sisälsi myös aina perillä myös uuden käynnistyksen.
Sen punton 44Ah akun lepojännite, sekin näyttää alle 12 v ja lähetee sekä pyörittää hienosti starttia. Lataa aina 13.6 . Outoa sikäli.
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Ei vaikuta tuontiautoisuus mitenkään sähköisen lisälämmittimen olemassaoloon, se löytyy imusarjan alta lohkon kyljestä.
Tyhjä paikka paisuntasäiliön pitimessä on kiertovesipumpulle.
Mitä tuo maininta mersuntehtaasta lisenssillä ostetusta ei-halvasta ohjelmasta liittyy siihen kun mitataan purkuvirtaa ?
Väärinkäsitys vai "ammattimiehen" täydellistä taitamattomuutta, tai sitten minä en nyt vaan hoksaa jotain.
Tyhjä paikka paisuntasäiliön pitimessä on kiertovesipumpulle.
Mitä tuo maininta mersuntehtaasta lisenssillä ostetusta ei-halvasta ohjelmasta liittyy siihen kun mitataan purkuvirtaa ?
Väärinkäsitys vai "ammattimiehen" täydellistä taitamattomuutta, tai sitten minä en nyt vaan hoksaa jotain.
wiimax.fi
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
On se lisälämmitin tuontiautossakin. Tarkoitatko että joku on sen jo nypännyt pois? En hahmota miten tuo 5 cm halkaisijaltaan pidike sopii aiheeseen.kalevima kirjoitti: ↑Ti 12.12.2023 17:19
Niin tuo sähköinen lisälämmitin...mielestäni tässä sitä ei ole...on tuontiauto, jos oikein ymmärrän mistä on kysymys..kuten paisunta säiliön lähellä on rengasmainen pidike 5cm halkaisijaltaan joka on tyhjä.. ( jotenkin näin veteraanina muistan sen jonkun mersuasentajan mainintakin ollut??)
...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Tarkenettaan vielä sen veran että millään lisensin hinnalla ei ole mitään merkitystäkalevima kirjoitti: ↑Ti 12.12.2023 17:19 vastaan ainakin "finlandMercedekselle" ( lainaus)
Jo se akku meni siis keralla täysin tyhjäksi
(ovet ei aukea mitään valoja syty jne) ja sitten taas toiminut ok
niin sähköisen lisä lämmitimen johdot kaipaa sivuleikureita 90% varmuudellaa oleatten että todelakin kaikki on mitattua kunnolla,
ei olisi ensimäinen eikä vimäinen lämmintin vika mikä tekee tuon totalityhjenenmisen välillä
Niin tuo sähköinen lisälämmitin...mielestäni tässä sitä ei ole...on tuontiauto, jos oikein ymmärrän mistä on kysymys..kuten paisunta säiliön lähellä on rengasmainen pidike 5cm halkaisijaltaan joka on tyhjä.. ( jotenkin näin veteraanina muistan sen jonkun mersuasentajan mainintakin ollut??)
-Sen viikon suunnilleen seisonnan jäkeen menin autolleni ja yritin avata takaluukkua ja "pimee" sivuoven avattua ja "pimee" siis kaikkialta virrat pois...
Sen mittasi kyllä sitten sen korjaamolle kun vein; ammattimies jolla on Mesun tehtaalta lisensillä ostettu ohjelma ( ei halpa) -että hänen mukaansa ei olisi vuotoa..
Nyt auto pihassa olleena akun jännite laskee jostain 12.3 V; sta 0.1 V päivässä. Irroitin sen 100 Ah uudehkon ( 2v) -akun ja kokeilin toisella 70 Ah myös kunnossa olevalla akulla. Sama homma. Eilen 70 Ah akku osoitti 12.1 ja 12.0 mutta nyt yli vrk myöhemmin ( tänään) osoitti 11.8. Irroitin miinusnavan ettei jäätyisi.?? Lataa ajaessa sen tupakan sytyttimen mittauksen näytöllä yli 13 V.
Jos , vaikka hyvilläkin laitteilla mittaa, -ei ole päällä kaikki piirit juten ist lämmiitin, niin olisiko siinä. Eli mittauksen ulkopuolelle olis jäänyt jotain??
Mulla on kauppakassina ollut nyt Punto, kun vähensin tän dieselin 3 km kaupassa käyntiä joka sisälsi myös aina perillä myös uuden käynnistyksen.
Sen punton 44Ah akun lepojännite, sekin näyttää alle 12 v ja lähetee sekä pyörittää hienosti starttia. Lataa aina 13.6 . Outoa sikäli.
mittauksen kunnolisuuteen tai sen tekijän pätevyteen/ammatitaitoon/huolelisuuteen,
ja tällä ei tarkoitetta etteikö ko testillut tehnyt olisi ollut kaika noita
vaan sitä vahinkoja sattaa sattua kenelle tahansa eli ei kannatta sihen likaa laitta painoa
5€ yleismittari kertoo näissä viossa usein paremin vika paikan
kuin joku kallin lisensiin vaativa laite
( aika usein halapa mittari näytää kertovan jopa paremmin kuin kallis yleismittari)
sitten jos on vileä jonkin moinen pihti mittari apuna niin parempi
mutta siis viikon aikana tyhjäksi niin ei tarkempaa tietoa
että onko mennyt tunnissa vai tarvinnut sen koko viikoon ?
eikä siis ole tehnnyt sitä täysin tyhjäksi menoa uusiksi ?
lataa yli 13v mutta kuinka paljon ? jos vaan 13v niin vikaa on tai sitten käy laturin varssa ja akkun ei mene oikesstaan mitään
molempien voltit mitattu samalla tapaa/samassa lämpötilassa?
samalla mittarilla?
suoraan akulta ?
mitenkä ko akut pitävät voltinasa jos ovat irrallaan/kylmässä/lämpimässä
punton vaivatomaan käynistymiseen sattaa olla syynä että yleensä bensa kone tarvitsee vähemään sähköä pyöritykseen kuin saman kokoinen disel lisäksi jos varuste eroja(vähemän kyketyviä järjestelmiä)
niin sitää riittää enemän startille
203 mallin kohdala akun johdon irrotus on riski lisä tuhojen syntymisestä.
pikkuhilljaa sähkö hukaavia yleisiä vika paikkoja ainakin
radio, penkit(niitten muisti) vialinen laturi/startti
jotain jälkiasenuksia mitkä pitävät väylän hereillä, miten sattuu pois purettu taxsi tms varustus,
jälkiasenus hälyytin,
hankalaksi vian löytämisen yleensä tekee sen tois aikaisuus
5cm (pyöreä) pidike paisunta säilön lähellä
on arvatenkin sähköisen kiertovesipumppun paikka
(vanhoissa 210 malliessa oli se lämmitin usein paisunta säilön lähellä)
mikä ei vaikuta mitään sähköisen lisälämitimeen vaan pitää virtuksen lämitimellä kun rest on päällä auto sammuksisa
Mökkillä
'
'
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Jotain tuollaista olisin arvaillut mutta hyvä kun tuli oikeaa tietoa.FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ti 12.12.2023 18:19 ..
5cm (pyöreä) pidike paisunta säilön lähellä
on arvatenkin sähköisen kiertovesipumppun paikka
(vanhoissa 210 malliessa oli se lämmitin usein paisunta säilön lähellä)
mikä ei vaikuta mitään sähköisen lisälämitimeen vaan pitää virtuksen lämitimellä kun rest on päällä auto sammuksisa
-
- Mersumies
- Viestit: 2579
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Akun varaus pakkasella Cdi vm 07
Nyt täytyy oikaista oma virheellinen muistikuva asiasta (W210).x_ismo kirjoitti: ↑Ma 11.12.2023 08:40 Lepovirta auton nukkuessa pitäisi olla luokka 20mA eli 0,02A , ei 200mA. Jos se tosiaan on 200mA niin joku moduli ei mene nukkumaan ja se pitää muutkin laitteet siinä väylässä hereillä. Siitä sitten estimään kuluttajaa.
Asiansa osaava (auto)sähkömies pärjää hiukan halvemmilla laitteilla. Pihtivirtamittari ja yleismittari riittää alkuun. Jos oikeasti tekee autosähkötöitä niin loggausominaisuudella varustettu virtamittari on myös hyvä hankinta ( näin jossain Pine Hollow Autodiagnostics jaksossa kun kaiveltiin hankalaa lepotilaongelmaa sillä)
Kävin mittaamassa lepovirran kun auto oli ensin takaovi auki käynyt nukkumaan ja mittaustulos oli tosiaan 20mA - 30mA eli 0,02A - 0,03A jota tarkempaa ei tuo Fluke pihtivirtamittari näyttänyt. Ei siis 0,20A kuten luulin.
Desimaalivirhe omassa muistikuvassa. Tosin tulee silti aika usein ladattua ettei pääse akku tyhjäksi.