S213 hiukkassuodattimen vaihto?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3025
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Osaattako sanoa minkälainen homma on S213:sen hiukkassuodattimen vaihto? Käsittääkseni melkoinen jumppa..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Miksi se pitää vaihtaa?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Pitäiskö miettiä se vaihtotarve vielä uudelleen. Ei oo kaikki helpoin.
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Ja ainakin korjata ensin se vika, joka sen on rikkonut.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3025
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Juu, tarvetta ei taidakaan olla hiukkassuodattimen vaihdolle. Onneksi. Näyttää edellyttävän turbon irroittamista..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
On tympeä homma, DPF/SCR katti rakennettu todella ahtaasti paikkaansa. Nipullinen tiivisteitä kannattaa hommata etukäteen, yllättävän monta tiivistettä tarvii tuohon hommaan. DPF vaihdettu tämmöiseen kun oli ohjelmoitu pois käytöstä, ei vaan ollut tyhjennetty niin oli todella tukossa, ei enää jaksanut kulkea mutta ei antanut vikakoodia ollenkaan.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Onko näissä siis dpf ja scr hommelit samassa pöntössä?
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3025
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
^Ei. Onneksi. Hiukkassuodatin on hankalassa paikassa turbon alapuolella ja SCR-katalysaathori sen jälkeen.
Omassani tod.näk. riittää katin vaihto. Hiukkassuodatin on pesty vuosi sitten ja se on ilmeisesti kunnossa. Turbo meni silloin vaihtoon.
Omassani tod.näk. riittää katin vaihto. Hiukkassuodatin on pesty vuosi sitten ja se on ilmeisesti kunnossa. Turbo meni silloin vaihtoon.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
No niin päin se ei voi olla. Vai voiko? Käsittääkseni DPF on aina katin jälkeen. Yhdistelmäpönttöjäkin on.
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Jos siellä on katti -> dpf -> scr katti? Taidanpa avata wissin ja vilkaista

Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
En tiedä miten näissä, mutta toisella merkillä on ensin DOC (hapetuskatalysaattori jolla nostetaan regeneroinnin aikana lämpötila tarpeeksi korkeaksi että saadaan dpf poltettua puhtaaksi), sitten se dpf ja viimeisenä scr-katti. Ja kun sitä toimintaperiaatetta tutkii niin ei ne oikein muussa järjestyksessä voi edes olla. Kun scr-katti on se viimeinen lenkki siinä päästöjärjestelmässä.
Edit. Tässä hyvin kuvaava kuva.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
On samassa pöntössä turbon alla. Turbon jälkeen on hapetuskatalysaattori sen jälkeen ureasuutin jonka perään yhdistelmäpönttö.
Itse tein OM654 jumppaa keväällä. Hapetuskatalysaattori pitää ensin irrottaa. Turbon irroitus ei tämän jälkeen ole kuin tunnin homma. Ainoa syy turbon irrotukseen on se, että saa lisää tilaa, kun DPF+SCR pönttö on ahtaassa välissä. Pöntöstä pitää ottaa EGR menevä putki irti ja pakoputki tietysti. Saatto siinä olla vielä joku anturikin mikä piti irroittaa. Haastavin homma on saada pönttö mahtumaan etukautta pois. Konetta pitää vähän nostaa ylöspäin tai purkaa jäähdyttimet pois.
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Samassa pöntössä saattaisi olla kaksi erillistä osaa, DPF ja SCR katti mutta se siis onkin oikeasti yhdistelmäpönttö eli ureaa pissitään putkeen jo ennen DPF:ää (sivu 43). Pöntössä joku pokkaus josta voisi päätellä että siellä on kaksi osaa mutta en löytänyt siitä mitään suolistukuvaa. Onko se pokkaus vain joku kokoonpanojuttu ja koko filtteri pöntön sisällä samaa tavaraa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Tuopas olikin hyvä dokumentti. Mielenkiintosta että dpf toimii myös scr-kattina.DBFI kirjoitti: ↑Su 17.12.2023 09:48Samassa pöntössä saattaisi olla kaksi erillistä osaa, DPF ja SCR katti mutta se siis onkin oikeasti yhdistelmäpönttö eli ureaa pissitään putkeen jo ennen DPF:ää (sivu 43). Pöntössä joku pokkaus josta voisi päätellä että siellä on kaksi osaa mutta en löytänyt siitä mitään suolistukuvaa. Onko se pokkaus vain joku kokoonpanojuttu ja koko filtteri pöntön sisällä samaa tavaraa?
OM654 exhaust treatment.pdf
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Tossa on hyvä esitelmä. Tuo OM654:n järjestelmä on se uudelleen suunniteltu ja varmaan vähä parempi kuin mitä noissa viimeisissä OM651:ssä käytettiin. Vanhemmissa se SCR pönttö on auton alla keskivaiheilla ja kestää kauan ennen kuin alkaa lämpeemää.
https://www.youtube.com/watch?v=UVRFqlVdomk
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3025
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
En ymmärrä, kun varaosina saa sekä hiukkassuodatinta uusi 1869€:
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/stock/ ... 140+28+00/
..ja SCR-katalysaattoria 2600€, ja molemmat saa vaihdettua erikseen, niin onko pakokaasujärjestelmässä vielä toinenkin katalysaattori?
Onko tämä siis se SCR-katti, kun Parkkila ei näihin muuta myy kuin "katalysaattoreita"?
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/stock/ ... ri/Kaikki/
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/stock/ ... 140+28+00/
..ja SCR-katalysaattoria 2600€, ja molemmat saa vaihdettua erikseen, niin onko pakokaasujärjestelmässä vielä toinenkin katalysaattori?
Onko tämä siis se SCR-katti, kun Parkkila ei näihin muuta myy kuin "katalysaattoreita"?
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/stock/ ... ri/Kaikki/
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Jos tulkitsen kuvia oikein niin tuo ensimmäinen on se dpf+scr yhdistelmäkatalysaattori. Jälkimmäinen taas se hapetuskatalysaattori (doc). Kannattaa katsoa tuo DBFI:n jakama .pdf tiedosto tuosta järjestelmästä.Petteri Kivimäki kirjoitti: ↑Su 17.12.2023 14:40 En ymmärrä, kun varaosina saa sekä hiukkassuodatinta uusi 1869€:
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/stock/ ... 140+28+00/
..ja SCR-katalysaattoria 2600€, ja molemmat saa vaihdettua erikseen, niin onko pakokaasujärjestelmässä vielä toinenkin katalysaattori?
Onko tämä siis se SCR-katti, kun Parkkila ei näihin muuta myy kuin "katalysaattoreita"?
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/stock/ ... ri/Kaikki/
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
.
Saastelaitteiden järjestys pakoputkessa :
Ensin aina se "tavan" katti, se on näistä kolmesta pöntöstä se kaikkein karkein suodatin. Auton järjestelmät ei oikein välitä tästä pöntöstä ollenkaan.
Sitten seuraavana on hiukkassuoatin, siinä on em. kattiin verrattuna huomattavasti tiheämpi suodatus. Tunnistaa vaikkapa siitä, että eropaineanturin metalliset putket/letkut molemmilla puolilla. Joissain malleissa on yhdistelmäsuodatin, joissa lähempänä moottoria on katti ja toisessa päässä hitupönttö.
Scr katti on aina putkessa viimeisenä. Tunnistaa vaikkapa niistä pöntön molemmilla puolilla olevista nox antureista.
Saastelaitteiden järjestys pakoputkessa :
Ensin aina se "tavan" katti, se on näistä kolmesta pöntöstä se kaikkein karkein suodatin. Auton järjestelmät ei oikein välitä tästä pöntöstä ollenkaan.
Sitten seuraavana on hiukkassuoatin, siinä on em. kattiin verrattuna huomattavasti tiheämpi suodatus. Tunnistaa vaikkapa siitä, että eropaineanturin metalliset putket/letkut molemmilla puolilla. Joissain malleissa on yhdistelmäsuodatin, joissa lähempänä moottoria on katti ja toisessa päässä hitupönttö.
Scr katti on aina putkessa viimeisenä. Tunnistaa vaikkapa niistä pöntön molemmilla puolilla olevista nox antureista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Näin. Paitsi että OM654:ssa se SCR katti on samassa pöntössä kuin DPF. Kusisuutin sekä etummainen NOX anturi on DPF:n etupuolella. Eli kusi siis ruiskutetaan DPF:n läpi sille SCR katille. DPF itseasiassa jo tekee sitä SCR:n virkaakin.
Jotan "hyvää" tässä on. Tuo DPF+SCR pönttö ei ole mitenkään järisyttävän kallis kun funtsii et siinä sitten uusiutuu molemmat kerralla. A6541403801 originalteile.mercedes-benz.de kaupasta 1117€.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Eikö tuossa 213 yhdistelmäpöntössä kuitenkin jälkimmäinen DPF eropaineanturi mene pöntön puoliväliin, "peräpäässä" toinen nox anturi? Antaisi ymmärtää että yhdistelmäpöntön etuosa on DPF:ää ja jälkimmäinen osa varsinaisesti SCR. Siinä mielessä oikea järjestys niin kuin tuikku mainitsi. Toisaalta SCR ruisku oudossa paikassa DPF:n edellä. Syntyykö siellä DPF:n sisällä sitä haluttua kemiallista reaktiota vai vasta pöntön perällä? Varmaan DPF osallistuu nox pelkistykseen ainakin sekoittamalla pakokaasuja ja ureasumua.
Se mersun dokkarikin muuten sivulla 42 nimeää yhdistelmäpöntön etuosan DPF:ksi ja lopun SCR-katiksi.
Ei kai tuolla mitään merkitystä ole, kunhan höpisen.
Se mersun dokkarikin muuten sivulla 42 nimeää yhdistelmäpöntön etuosan DPF:ksi ja lopun SCR-katiksi.
Ei kai tuolla mitään merkitystä ole, kunhan höpisen.
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Mäkin ymmärsin että siinä yhdistelmäpöntössä on ensin dpf ja lopuksi scr. Tuossa sun jakamassa dokumentissa on ihan maininta siitä, että dpf on käsitelty scr-pinnoitteella jolloin se myös reagoi urean kanssa.DBFI kirjoitti: ↑Su 17.12.2023 21:31 Eikö tuossa 213 yhdistelmäpöntössä kuitenkin jälkimmäinen DPF eropaineanturi mene pöntön puoliväliin, "peräpäässä" toinen nox anturi? Antaisi ymmärtää että yhdistelmäpöntön etuosa on DPF:ää ja jälkimmäinen osa varsinaisesti SCR. Siinä mielessä oikea järjestys niin kuin tuikku mainitsi. Toisaalta SCR ruisku oudossa paikassa DPF:n edellä. Syntyykö siellä DPF:n sisällä sitä haluttua kemiallista reaktiota vai vasta pöntön perällä? Varmaan DPF osallistuu nox pelkistykseen ainakin sekoittamalla pakokaasuja ja ureasumua.
Se mersun dokkarikin muuten sivulla 42 nimeää yhdistelmäpöntön etuosan DPF:ksi ja lopun SCR-katiksi.
Ei kai tuolla mitään merkitystä ole, kunhan höpisen.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Tossa sun pistämässä dokkarin osassa mainitaan:
"The diesel particulate filter has been revised and the individual honeycombs have been given an SCR coating."
Kun saksalaiset insinöörit kirjoittaa tarkkoja lauseita, niin tuosta voisi vetää johtopäätöksen että siellä on erillinen osa, suurinpiirtein DPF:ää vastaavaa materiaalia pinnoitettuna SCR:ksi.
Näitä DPF:iä ei liene kannata koittaa fiksata pesemällä, mutua. Oliskohan tän tapauksen opetus ehkä se että turbo kantsis "huoltaa" ennakoivasti kun aletaan menee yli 300 tonnin, ettei se vaan pääse paskomaan pakokaasujen linjaa ja sitä kautta aiheuta suurta määrää lisätyötä? Se mitä nyt näistä viesteistä koittanu päätellä.
Edit: Vielä vähän omia kokemuksia tähän lisää.
Hain reilun aikaa sitten tohon Sprinteriini vähä lisäheppoja. Siinähän ei mitää ureasysteemejä ole, ainoostaa DPF. Vähän ajettu vehje nyt 140t. Se softa oli aivan paska. Kun lämpötila ulkona oli yli 20 astetta niin se turbo kiihdytyksessä sakkas. Alko joidenkin vuosien jälkeen päästää ulvasuja vaihtojen yhteydessä. Palautin siihen tehdassoftan ja ongelmat hävisi. Oon kuitenkin melko varma että se turbo on jossain määrin vaurioitunu ja pitäis vaihtaa ennen kuin se paskoo DPF:n. Tää aika pienillä kilsoilla, ajoin sillä softalla noin 40t 5 vuoden aikana.
Valitettavasti nuo softaukset usein on aivan paskoja ja se ongelma todennäköisesti ensin näkyy turbossa joka liian korkealämpöisten pakokaasujen ja liian suurten virtausten vuoksi ottaa nokkiinsa. Sitten seuraavaks menee DPF, sitä nollaillaan ja kaikki mitatut arvot on perseestä. Tuhkapitoisuus on nollattu mutta oikeesti suodatin on aivan tukossa. (tästä tulee mieleen ajatus että mitä jos me forumilaiset vähän kerättäis dataa backpressuresta ja paine-eroista DPF suodattimissa tyhjäkäynnillä, se auttais diagnosoimaan oikeeta tilannetta kun datat on väärin nollattu ja mm tuhkapitoisuus näyttää väärää)
"The diesel particulate filter has been revised and the individual honeycombs have been given an SCR coating."
Kun saksalaiset insinöörit kirjoittaa tarkkoja lauseita, niin tuosta voisi vetää johtopäätöksen että siellä on erillinen osa, suurinpiirtein DPF:ää vastaavaa materiaalia pinnoitettuna SCR:ksi.
Näitä DPF:iä ei liene kannata koittaa fiksata pesemällä, mutua. Oliskohan tän tapauksen opetus ehkä se että turbo kantsis "huoltaa" ennakoivasti kun aletaan menee yli 300 tonnin, ettei se vaan pääse paskomaan pakokaasujen linjaa ja sitä kautta aiheuta suurta määrää lisätyötä? Se mitä nyt näistä viesteistä koittanu päätellä.
Edit: Vielä vähän omia kokemuksia tähän lisää.
Hain reilun aikaa sitten tohon Sprinteriini vähä lisäheppoja. Siinähän ei mitää ureasysteemejä ole, ainoostaa DPF. Vähän ajettu vehje nyt 140t. Se softa oli aivan paska. Kun lämpötila ulkona oli yli 20 astetta niin se turbo kiihdytyksessä sakkas. Alko joidenkin vuosien jälkeen päästää ulvasuja vaihtojen yhteydessä. Palautin siihen tehdassoftan ja ongelmat hävisi. Oon kuitenkin melko varma että se turbo on jossain määrin vaurioitunu ja pitäis vaihtaa ennen kuin se paskoo DPF:n. Tää aika pienillä kilsoilla, ajoin sillä softalla noin 40t 5 vuoden aikana.
Valitettavasti nuo softaukset usein on aivan paskoja ja se ongelma todennäköisesti ensin näkyy turbossa joka liian korkealämpöisten pakokaasujen ja liian suurten virtausten vuoksi ottaa nokkiinsa. Sitten seuraavaks menee DPF, sitä nollaillaan ja kaikki mitatut arvot on perseestä. Tuhkapitoisuus on nollattu mutta oikeesti suodatin on aivan tukossa. (tästä tulee mieleen ajatus että mitä jos me forumilaiset vähän kerättäis dataa backpressuresta ja paine-eroista DPF suodattimissa tyhjäkäynnillä, se auttais diagnosoimaan oikeeta tilannetta kun datat on väärin nollattu ja mm tuhkapitoisuus näyttää väärää)
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3025
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Joo. Summa summarum; kun vikakoodi on "SCR-katalysaattorin hyötysuhde riittämätön", ja kaikki muu on kunnossa, niin hiukkassuodattimen vaihto on edessä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3025
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Tämä oli helvetin hyvä, anteeksi kirosana. Pitää varmaan lähettää tuo Mersun Gebraucht Teile Centerille, kun sanovat ettei heillä myynnissä olevassa A6541400015 -hiukkassuodattimessa ole mitään SCR-katalysaattoriosaa, vaikka minun autossani olevassa A6541400015 -hiukkassuodattimessa on ja sen hyötysuhde on riittämätön.DBFI kirjoitti: ↑Su 17.12.2023 09:48Samassa pöntössä saattaisi olla kaksi erillistä osaa, DPF ja SCR katti mutta se siis onkin oikeasti yhdistelmäpönttö eli ureaa pissitään putkeen jo ennen DPF:ää (sivu 43). Pöntössä joku pokkaus josta voisi päätellä että siellä on kaksi osaa mutta en löytänyt siitä mitään suolistukuvaa. Onko se pokkaus vain joku kokoonpanojuttu ja koko filtteri pöntön sisällä samaa tavaraa?
OM654 exhaust treatment.pdf
Koskaan ei ole ollut näin vaikeaa ja nyt on taas!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
OM651 vs. OM654-vertailukuva josta löytyy vielä yksi nimi lisää tuolle rakkaalle osalle:
SDPF eli SDP-filtteri, menkääpä sillä nimellä marmoritiskille ja katsotaan mitä tapahtuu
Eli DPF jossa on SCR-pinnoite aivan kuten edellisissä posteissakin kerrottiin
SDPF eli SDP-filtteri, menkääpä sillä nimellä marmoritiskille ja katsotaan mitä tapahtuu
Eli DPF jossa on SCR-pinnoite aivan kuten edellisissä posteissakin kerrottiin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3025
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: S213 hiukkassuodattimen vaihto?
Aiheeseen liittyen:
https://yle.fi/a/74-20065837
Miten W213 SCR-katti kestää tuon hiukkassuodattimen pesun? Itsellä pestiin tammikuussa ja kesällä hyötysuhde riittämätön..
Vähän ajettuja hiukkassuodattimia saa n. 700 eurolla..
https://yle.fi/a/74-20065837
Miten W213 SCR-katti kestää tuon hiukkassuodattimen pesun? Itsellä pestiin tammikuussa ja kesällä hyötysuhde riittämätön..
Vähän ajettuja hiukkassuodattimia saa n. 700 eurolla..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966