om642 liian alhainen ahtopaine
om642 liian alhainen ahtopaine
Otsikon autossa ongelmia. Aijemmin meni täydestä kaasusta vikatilaan. Staari ilmoitti liian alhaisesta ahtopaineesta. Uusittiin repsikan ahtoputki jäähdyttimelle sekä o rengas ahtimelle tulevaan putkeen. Ei mene enää vikatilaan mutta on silti selkeästi tehoton. Ylhäällä vähän yrittää mennä mutta 2- 3 alue täysin kuollutta. Staarilla testejä : Ahtopaineensäädin ok Läppien askelmoottori ok. Moni sanonut että ahdin tuskin on rikki. Mitä seuraavaksi? Askelmoottorin irroitus?
Re: om642 liian alhainen ahtopaine
ahtovuodon kanssa ajelu kyllä kuluttaa turboa melkoisesti joten ei sekään mahdoton vikakohde ole. voihan sen y haaran purkaa ja kattoa miltä välykset/kompressorisiipi näyttää.
Onhan varmasti kaikki ahtovuodot nyt havaittu ja stari ei antanut mitää vikakoodeja/herjoja mistään?
Onhan varmasti kaikki ahtovuodot nyt havaittu ja stari ei antanut mitää vikakoodeja/herjoja mistään?
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: om642 liian alhainen ahtopaine
Kannattaa tarkistaa ahtolämpötila anturin kiinnitys. Kaasuläpän alla moottoriin päin.
Sattaa olla huomaamatta toinen kynsi lipsahtanut auki jolloin anturi tulee pikkasen kieroon ulospäin ja vuotaa hiukan.
Sattaa olla huomaamatta toinen kynsi lipsahtanut auki jolloin anturi tulee pikkasen kieroon ulospäin ja vuotaa hiukan.
Re: om642 liian alhainen ahtopaine
Ei ole enään ahtovuotoja. Liitokset jne. käyty läpi moneen kertaan. Mistään ei myöskään puhalla tai " kastu " parinpäivän ajolla.
Ilmanputsarit ja naftansuodatin uusittu. Tänään hyppysi vikatila ja tällä kertaa starilla katsottuna " tarkasta ahtopaineensäätö ". Säädin tanko kyllä liikkuu kaasulla ja testillä napsahtaa ylös sekä alas. Ainoa mikä sen toiminnassa ihmetytti oli tangon nopea liike. Ymmärtäisin että sen pitäisi liikkua ahtopaineen mukaan mutta itsellä tuo meinaa napata jo ylös kun vähänkin antaa kaasua. Kaverin 220cdi liikkuu huomattavasti hillitymmin. Säädin on ilmeisesti silti kokeiltava toisesta autosta vielä ennen ahtimen irroittamista.
Ilmanputsarit ja naftansuodatin uusittu. Tänään hyppysi vikatila ja tällä kertaa starilla katsottuna " tarkasta ahtopaineensäätö ". Säädin tanko kyllä liikkuu kaasulla ja testillä napsahtaa ylös sekä alas. Ainoa mikä sen toiminnassa ihmetytti oli tangon nopea liike. Ymmärtäisin että sen pitäisi liikkua ahtopaineen mukaan mutta itsellä tuo meinaa napata jo ylös kun vähänkin antaa kaasua. Kaverin 220cdi liikkuu huomattavasti hillitymmin. Säädin on ilmeisesti silti kokeiltava toisesta autosta vielä ennen ahtimen irroittamista.
Re: om642 liian alhainen ahtopaine
Turbo huollettu / servomoottori sisukset uusittu
Map kokeiltu
Nokka- akselin tunnistin kokeiltu
Naftansuodatin uusittu
Ilmanputsarit uusittu
Ohjelmoitu voimaa ja ( Egr tapettu )
Edelleen sama vika. Alkaa toivo loppuun
Map kokeiltu
Nokka- akselin tunnistin kokeiltu
Naftansuodatin uusittu
Ilmanputsarit uusittu
Ohjelmoitu voimaa ja ( Egr tapettu )
Edelleen sama vika. Alkaa toivo loppuun

Re: om642 liian alhainen ahtopaine
No sitten jää vielä pakoputken tukkoisuuden tarkistus.
Onko katalysaattori(t) tukossa? onko PDF tukossa? pakoputken äänen vaimentimessa voi olla sisukset huonolla tuurilla irti ja putken tukkona.
Onko katalysaattori(t) tukossa? onko PDF tukossa? pakoputken äänen vaimentimessa voi olla sisukset huonolla tuurilla irti ja putken tukkona.
Re: om642 liian alhainen ahtopaine
Vastapaine anturi oikutteli. Ei jatkuvasti mutta välillä. Ajossa kone kiinni tuo löytyi parintunnin ajelun jälkeen.
Re: om642 liian alhainen ahtopaine
Oliko ahtimessa näkyvää kulumaa kun se huollettiin vai oliko uuden veroinen?
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06
Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
S203 200 Cdi A Elegance -06
Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
Re: om642 liian alhainen ahtopaine
Nostellaan tätä ketjua.
Pojan auto hyytyi eilen ajosta ja valittelee matalasta ahtopaineesta.
CS MB V2 lukijalta p2099 koodi
Limppi päällä
Kurahaara remontti tehty,tosin näkyy kasatun vanhoilla tiivisteillä imu-/ahtoputket!
Servo toimii/liikkuu nätisti(tehdas uusi turbo,niin pitääkin toimia)
Täytyy hakea alkuperäiset tiivisteet/o-renkaat, jotta nekin nyt vaihtuisi,kuten oli tarkoitus
Kävin katselemassa ja ajamassa, mielestäni suhinaa on liikaa,muttei pysty sanomaan mistä?
Lisäksi pelkääjän puolelta konetta näyttää työntävän
höyryä,kuskin puolelle on paluulinjaan tiivisteet vaihdettu
Mutta voisiko ahtovuoto olla pelkääjän puolella ?
Olipas tyhmä kysymys
Pojan auto hyytyi eilen ajosta ja valittelee matalasta ahtopaineesta.
CS MB V2 lukijalta p2099 koodi
Limppi päällä
Kurahaara remontti tehty,tosin näkyy kasatun vanhoilla tiivisteillä imu-/ahtoputket!
Servo toimii/liikkuu nätisti(tehdas uusi turbo,niin pitääkin toimia)
Täytyy hakea alkuperäiset tiivisteet/o-renkaat, jotta nekin nyt vaihtuisi,kuten oli tarkoitus
Kävin katselemassa ja ajamassa, mielestäni suhinaa on liikaa,muttei pysty sanomaan mistä?
Lisäksi pelkääjän puolelta konetta näyttää työntävän
höyryä,kuskin puolelle on paluulinjaan tiivisteet vaihdettu
Mutta voisiko ahtovuoto olla pelkääjän puolella ?
Olipas tyhmä kysymys

Re: om642 liian alhainen ahtopaine
Kävin katsomassa potilasta päivänvalossa, niin vika löytyi heti, tai siis syy miksi ei ole ahtojaOrlov kirjoitti: ↑Pe 15.12.2023 12:30 Nostellaan tätä ketjua.
Pojan auto hyytyi eilen ajosta ja valittelee matalasta ahtopaineesta.
CS MB V2 lukijalta p2099 koodi
Limppi päällä
Kurahaara remontti tehty,tosin näkyy kasatun vanhoilla tiivisteillä imu-/ahtoputket!
Servo toimii/liikkuu nätisti(tehdas uusi turbo,niin pitääkin toimia)
Täytyy hakea alkuperäiset tiivisteet/o-renkaat, jotta nekin nyt vaihtuisi,kuten oli tarkoitus
Kävin katselemassa ja ajamassa, mielestäni suhinaa on liikaa,muttei pysty sanomaan mistä?
Lisäksi pelkääjän puolelta konetta näyttää työntävän
höyryä,kuskin puolelle on paluulinjaan tiivisteet vaihdettu
Mutta voisiko ahtovuoto olla pelkääjän puolella ?
Olipas tyhmä kysymys![]()

Pistin paikalleen ja totesin tuon klemmarin olevan mallia, ettei kyllä kiristä letkua, loppuu kiristysvara.
Kokeilin kuitenkin, muttei pysy paikallaan tuo putki kun ahtoja tulee kunnolla
Ei varmaan normaalia?
Tuo putki on coolerin ja äänenvaimentimen välissä, liitoskohta ehjä äänenvaimentimen puolella
Jotenkin näyttää oudolta tuo kiinnitys, täytyy katsoa epc varaosanumero
-letku A2045283182
-klemmari 60-80mm A0069972790 , numerolla tosiaan löytyy ihan klemmari, ei tuota ”runkoa” minkä sisällä klemmari on letkussa
Sitten löytyy vielä joku catch spring A0079934101, joka kyllä haiskahtaa joltain osalta joka kuuluu johonkin päivitettyyn letkuun, näkyy joku muutos näkyy tulleen 31.01-20, mutta tämä on -09
Re: om642 liian alhainen ahtopaine
Täytyy varmaan laittaa kunnollinen letkunkiristin, eikä mitää tommosia rimpuloita 

Re: om642 liian alhainen ahtopaine
Sen mitä tuolla rimpula testerillä katselin, niin ihan järjellisiä arvoja oli joka paikassa.
Moottorin päällä oleva alumiininen ahtoputki näyttäisi olevan asemoitu väärin(onko siinä edes liukuvaraa?)kaulukseen useampi mm vajaa
ei vuoda kuitenkaan. Eli tuntuisi ettei kasaus ole ihan satasella mennyt
Lisäksi on tosiaan kasattu, nyt 2kertaa vanhoilla tiivisteillä, vaikka ilmoitin selkeästi, ettei vanhoja tiivisteitä käytetä! Vaan kaikki uutta!
Dbf osastolta tuli koodia jotta pönttö olisi täynnä, täytyy katsoa oliko tuossa poltolle ohjaus, muutenkin varmaan olisi hyvä käyttää * kiinni, varmaan olisi kalibrointia yms tehtävä
Imupuolen tiivisteet kävin pojalle hakemassa(punaiset)ja ne kaksi ahtopuolen o-rengasta(vihreä ja musta), originellia tietysti, mitkä nyt ei tilanteeseen oikein vaikuta, mutta saavat ne sinne nyt vaihtaa, kun korjaavat putkien asemoinnin.
Ja tosiaan tuo ahtopuolen vaimennin on tässä mallissa ahtoletkun osalta semmoinen, ettei sinne mitään klipsejä tule, on vain tuolla klemmarilla, komiasti pompsahti kun antoi kenkää, rauhallisesti liikkuessa pysyy kyllä. Liekö sitten vastapainetta, jos hiukkaspönttö on täynnä? Mitenköhän tuommoisen putsaus onnistuisi?
En kyllä pirulauta tainnut katsoa arvoja siitä pakopuolen paine ero anturista
Moottorin päällä oleva alumiininen ahtoputki näyttäisi olevan asemoitu väärin(onko siinä edes liukuvaraa?)kaulukseen useampi mm vajaa


Dbf osastolta tuli koodia jotta pönttö olisi täynnä, täytyy katsoa oliko tuossa poltolle ohjaus, muutenkin varmaan olisi hyvä käyttää * kiinni, varmaan olisi kalibrointia yms tehtävä

Imupuolen tiivisteet kävin pojalle hakemassa(punaiset)ja ne kaksi ahtopuolen o-rengasta(vihreä ja musta), originellia tietysti, mitkä nyt ei tilanteeseen oikein vaikuta, mutta saavat ne sinne nyt vaihtaa, kun korjaavat putkien asemoinnin.
Ja tosiaan tuo ahtopuolen vaimennin on tässä mallissa ahtoletkun osalta semmoinen, ettei sinne mitään klipsejä tule, on vain tuolla klemmarilla, komiasti pompsahti kun antoi kenkää, rauhallisesti liikkuessa pysyy kyllä. Liekö sitten vastapainetta, jos hiukkaspönttö on täynnä? Mitenköhän tuommoisen putsaus onnistuisi?
En kyllä pirulauta tainnut katsoa arvoja siitä pakopuolen paine ero anturista

Re: om642 liian alhainen ahtopaine
Pakosarjat rikki
Tarkastakaa

S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Re: om642 liian alhainen ahtopaine
Hyvä pointti!
Pelkääjän puolelta katsottuna voi fikkarin valossa havaita pientä vuotoa, mutta se näyttää tulevan paljon alempaa, sanoisin katin alaosan jälkeen,eikä ole mitenkään isoa, mutta tunnistaa pakokaasuksi jopa värin perusteella
Mustaa jöötiä, vai miten se kummelissa sanottiinkaan
Katselen huomenna noita paine ero anturin arvoja.
Ja jos tässä nyt päädytään pakosarjojen vaihtoon, niin ei ainakaan alkuperäiset tule kysymykseen, ihan pelkästään sen vuoksi, et parempia saa parempaan hintaan
Puhutaan kuitenkin sadoista euroista, niin ollaan jo melko tiukilla järkevyyden suhteen, mutta jotain keksitään ja sitten puf
Pelkääjän puolelta katsottuna voi fikkarin valossa havaita pientä vuotoa, mutta se näyttää tulevan paljon alempaa, sanoisin katin alaosan jälkeen,eikä ole mitenkään isoa, mutta tunnistaa pakokaasuksi jopa värin perusteella

Mustaa jöötiä, vai miten se kummelissa sanottiinkaan

Katselen huomenna noita paine ero anturin arvoja.
Ja jos tässä nyt päädytään pakosarjojen vaihtoon, niin ei ainakaan alkuperäiset tule kysymykseen, ihan pelkästään sen vuoksi, et parempia saa parempaan hintaan
Puhutaan kuitenkin sadoista euroista, niin ollaan jo melko tiukilla järkevyyden suhteen, mutta jotain keksitään ja sitten puf
Re: om642 liian alhainen ahtopaine
Lopullinen vika tässä ”ahtovuodossa” oli tuo antautunut klemmari, nyt pysyy letku kiinni, kun klemmarin olivat uusineet korjaamolla.
Edelleen meni työn takuuseen.
Edelleen meni työn takuuseen.
Re: om642 liian alhainen ahtopaine
Käytin autoani hiljattain huollossa, vaihteiston adaptaatiossa. Ennen varsinaista toimenpidettä oli kuitenkin tarkistettava moottorin kunto, ettei vaihtamiseen liittyvät ongelmat vain johdu moottorin puutteista. Autoa hakiessani sain sitten käteeni tulosteen koskien turbon toimintaa. Selvityksen mukaan pyydetty ahtomäärä ei toteutunut riittävällä tarkkuudella. Ahdot kyllä toteutuivat, mutta hiukka myöhässä. Jälkeenpäin kyselin vielä, että mihin arvioi perustui. Vastaukseksi sain, että "mekaanikon kokemukseen". Viivettä oli toisinaan noin puolitoista sekuntia. Vasta viikkoja myöhemmin kiinnitin huomiota itse ahtojen määrään.
Eli jos nyt olen ymmärtänyt oikein, niin Boschin laitteiston (Bosch KTS570) ilmoittama ahtopaineen ohjearvo olisi 2327,0 [mbar] (toteutunut arvo hieman korkeampi 2334,0 [mbar]). Aiemmin näillä sivustoilla seikkailleena olen kuitenkin törmännyt tietoon, että kyseisessä autossa E 280 CDI T-Modell (S211) olisi ahtoja ainoastaan 1,35 baria. Autossa ei myöskään pitäisi olla mitään ylimääräisiä virityksiä, joka selittäisi asiaa. Kysyisin nyt itseäni viisaammilta ensinnäkin, että vastaako Boschin antama ahtopaineen ohjearvo normaalia? Toiseksi, onko "ahdot" ns. myöhässä, kuten mekaanikko kertoili?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Eli jos nyt olen ymmärtänyt oikein, niin Boschin laitteiston (Bosch KTS570) ilmoittama ahtopaineen ohjearvo olisi 2327,0 [mbar] (toteutunut arvo hieman korkeampi 2334,0 [mbar]). Aiemmin näillä sivustoilla seikkailleena olen kuitenkin törmännyt tietoon, että kyseisessä autossa E 280 CDI T-Modell (S211) olisi ahtoja ainoastaan 1,35 baria. Autossa ei myöskään pitäisi olla mitään ylimääräisiä virityksiä, joka selittäisi asiaa. Kysyisin nyt itseäni viisaammilta ensinnäkin, että vastaako Boschin antama ahtopaineen ohjearvo normaalia? Toiseksi, onko "ahdot" ns. myöhässä, kuten mekaanikko kertoili?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om642 liian alhainen ahtopaine
Sen kummemmin ottamatta kantaa itse toimintaan, niin testerit ilmoittavat monesti ahtopaineen absoluuttisena paineena, ja puhekielessä ahtopaineesta puhuttaessa puhutaan ylipaineesta. Eli esimerkiksi tuo toteutunut 2334mbar absoluuttista painetta on n. 1,3bar ylipainetta.
Re: om642 liian alhainen ahtopaine
Kiitti vastauksesta! Tuo selittikin jo paljon...
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Su 08.05.2022 13:20
Re: om642 liian alhainen ahtopaine
Luulen et tää aihe menee aika lähelle tähän topic:iin. Elikkä määräaikaishuollossa huomasivat vasemman ahtoletkun olevan irrallaan eikä saanu kiristettyy enää joten pitäis letku uusia. Moottorinvikavalo palaa ja tehot alhaset sen jälkeen ku lämmöt nousee 4 palkin. Kyseessä W205 mersun rellun koneella. Osaako joku kertoo suuntaa antavaa arviota mitä ton letkun uusimis hinta töineen ja mikäli joutuu jonku ahtokotelon kanssa uusimaa?